Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In situatia unei firme din Romania care incaseaza un avans in cadrul unei operatiuni triunghiulare, marfa pleaca din Italia si ajunge in Bulgaria. Societatea din Romania este cumparator revanzator. Vom stabili cum se declara in 390 si 300 incasarea avansului de la firma din Bulgaria (s-a emis factura fiscala de avans) si la ce rubrica.
In situatia prezentata, cumparatorul revanzator din Romania nu trebuie sa emita factura pentru avansul incasat de la cumparatorul bunurilor. In acest sens, aduc drept argument prevederile punctului 2 alin. (14) din normele de aplicare ale art. 126 alin. (8) lit. b), din Codul fiscal cu privire la obligatiile fiscale ale cumparatorului revanzator:
"(14) In cazul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 126 alin. (8) lit. b), daca Romania este al doilea stat membru al cumparatorului revanzator si acesta a transmis furnizorului din primul stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal, cumparatorul revanzator trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:
a) sa emita factura prevazuta la art. 155 din Codul fiscal, in care sa fie inscris codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si codul de inregistrare in scopuri de TVA din al treilea stat membru al beneficiarului livrarii;
b) sa nu inscrie achizitia intracomunitara de bunuri care ar avea loc in Romania ca urmare a transmiterii codului de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 153 din Codul fiscal in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal, aceasta fiind neimpozabila. In decontul de taxa aceste achizitii se inscriu la rubrica rezervata achizitiilor neimpozabile;
c) sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica rezervata livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa a decontului de taxa si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal urmatoarele date:
1. codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
2. codul T in rubrica corespunzatoare;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a contabilitatii 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
3. valoarea livrarii efectuate."
Astfel, dupa cum se poate constata, factura se emite, obligatoriu, doar pentru livrarea efectiva a bunurilor, considerata operatiune scutita cu drept de deducere a TVA. Valoarea avansului incasat nu trebuie facturat, motiv pentru care nu se raporteaza nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES. Emiterea facturii de avans este optionala conform prevederilor de la pct. 72 alin. (1) din normele de aplicare ale articolului alin. 155 (14) din Codul fiscal:
"Persoana impozabila nu are obligatia de a emite facturi conform art. 155 din Codul fiscal pentru avansurile incasate in legatura cu o livrare intracomunitara de bunuri efectuata in conditiile art. 143 alin. (2) din Codul fiscal".
Optiunea de emitere a facturii in cazul incasarii unui avans este reglementata prin normele de aplicare ale art. 134^3 alin. (2) la pct. 16^3 " Pentru incasarea de avansuri in legatura cu o livrare intracomunitara de bunuri nu intervine exigibilitatea taxei conform prevederilor art. 134^3 alin. (2) din Codul fiscal. Daca persoana impozabila opteaza pentru emiterea facturii anterior faptului generator de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata in conditiile art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv in cazul incasarii de avansuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii, conform art. 134^3 alin. (1) din Codul fiscal.
(2) Exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de taxa pe valoarea adaugata prevazut la art. 156^2 din Codul fiscal si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal."
In concluzie, incepand cu anul 2013, emiterea facturii pentru incasarea unui avans de la un cumparator din UE nu mai este obligatorie. Emiterea facturii este obligatorie doar pentru livrarea intracomunitara de bunuri, aspect care rezulta din prevederile art. 155 alin. (14) din Codul fiscal:
"(14) Pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei."
Totusi, daca factura de avans a fost deja emisa, valoarea acesteia se raporteaza similar unei livrari intracomunitare de bunuri, la randul 1 din decontul de TVA cod 300 denumit "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal " si cu simbolul T prin declaratia informativa cod 390 VIES.
Avand in vedere faptul ca exigibilitatea TVA intervine la data emiterii facturii de avans, operatiunea se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 si declaratia cod 390 care se transmite pentru luna in care s-a emis factura, de exemplu pentru luna iunie 2014 cu termen de transmitere cel mai tarziu in data de 25 iulie 2014.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
In ce situatii se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVAOrganele fiscale au dreptul de a stabili obligatii privind TVAAdministrator in delegatie – drepturi banestiIn ce procent corect se poate constitui rezerva legala?Societate declarata inactiva la Registrul Comertului. Cum procedam la vanzarea autoturismului din patrimoniu?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Scutiri de TVA, LIVRARI INTRACOMUNITARE. Formularul CMR trebuie sa cuprinda si stampila beneficiarului?Care va fi tratament fiscal al livrarilor intracomunitare de bunuri pentru un ONG?Declaratie INTRASTAT import marfa din afara ComunitatiiOperatiuni intracomunitare cu bunuri si servicii. Regim TVATVA aferenta. Achizitii prestari servicii din AustriaUltimele articole
Ajustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru LIVRARI INTRACOMUNITARE si interne de bunuriRegimul TVA pentru facturile de avans la LIVRARI INTRACOMUNITARE de bunuri. Concordanta cu sistemul RO e-TransportTVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliControl antifrauda 2025. Au fost descoperite LIVRARI INTRACOMUNITARE nedeclarate de 3,8 milioane euroControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Cursuri la Camera Consultantilor fiscaliStudiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitReminder ANAF! Vineri, 20 august 2021, este termenul limita de depunere a Formularului 097Formular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025Colectare TVA in cazul despagubirilor incasateUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Impozitul pe profitTermen EMITERE FACTURA la marfa livrata pe aviz. Cum declaram TVA?Emitere, stornare si reEMITERE FACTURA in perioade fiscale diferite. Consecinte fiscaleFactura de la platitor de TVA pe care nu este specificat TVA la incasareAchizitie intracomunitara. Cum identificam termenul corect de EMITERE FACTURA?Ultimele articole
EMITERE FACTURA pentru livrare constructie noua - Ce cota TVA se aplica in acest caz?Marfa neconforma. Documente necesare pentru ajustare TVA. Termen EMITERE FACTURAArenda in natura. NeEMITERE FACTURA centralizatoare. Cum procedati?Dare in plata activ si cesiune creanta. Cum tratam veniturile la calculul impozitului pe profit?Noile informatii de pe factura dupa schimbarea Declaratiei 394Articole similare
Microintreprindere: Exista obligativitatea depunerii declaratiei 4109 pentru case de marcat electronice neutilizate?Buletin informativ CECCAR: Noutati legislative din intervalul 4-8 iulieJurnale TVA si completare decont TVA. Cum veti procedaGhid CAS pentru cei care obtin venituri din activitati independente si alte venituriCorectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedentUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDeclaratia Intrastat pentru achizitii din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabila[GHID] Deducere TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitate
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



