Tags: proprietate inchiriata, inregistrare impozite si taxe
O societate platitoare de TVA si impozit pe veniturile microintreprinderior inchiriaza o pensiune si un teren ce imprejmuieste cladirea, in contractul de inchiriere avand calitatea de LOCATAR. In cuprinsul contractului se specifica faptul ca Locatarul plateste toate taxele si impozitele percepute de Primarie pentru cladire si teren.
Cum se inregistreaza aceste taxe si impozite locale de catre Locatar, avand in vedere ca Primaria emite Decizie de impunere Locatorului, iar pe chitanta care dovedeste plata, la contribuabil este denumirea Locatorului, iar in subsolul chitantei mentiunea "plata efectuata de Locatar, conform contract de inchiriere"?
Raspunsul specialistului:
Societatea nu poate suporta pe propriile cheltuieli impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate (pensiune teren) intrucat potrivit Codului fiscal acestea sunt in sarcina proprietarului, dovada fiind ca decizia de impunere este emisa pe numele locatorului/proprietarului, dar le poate achita in numele acestuia, urmand sa le recupereze ulterior de la proprietar fie direct, fie prin diminuarea chiriei datorate cu sumele respective.
Desi nu se specifica, din cele prezentate se deduce ca proprietatea este a unei persoane fizice, iar conform pct. 20 alin. (6) din Normele metodologice date in aplicarea art. 84 din Codul fiscal cota forfetara de cheltuieli de 40% recunoscuta de lege ca fiind cheltuiala deductibila aferenta veniturilor din chirii include si impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii de catre proprietar. Reiese ca, din punct de vedere fiscal, impozitele si taxele pe proprietate sunt recunoscute ca fiind deductibile pentru propietar, in limita cotei forfetare de cheltuieli de 40%.
Insa, in situatia in care s-a convenit ca impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate sa fie suportate de chirias, in conformitate cu prevederile pct. 20 alin. (1) din Normele metodologice amintite, acestea se adauga la chiria bruta, drept cheltuieli care sunt legal in sarcina proprietarului, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta – chiriasul.
In aceste conditii, impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate, achitate de chirias in numele proprietarului vor fi inregistrate similar cheltuielilor cu chiria (in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”). Daca societatea chiriasa ar fi fost platitoare de impozit pe profit, nu de impozit pe veniturile microintreprinderilor, la un eventual control fiscal cheltuielile aferente impozitelor si taxelor platite in numele proprietarului n-ar fi fost recunoscute drept cheltuieli cu chiria deductibile in lipsa dovezii ca ele au fost luate in considerare de proprietar la determinarea venitului brut din inchiriere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie de la unitati protejate
Intrebare:
In luna septembrie 2025 am achizitionat servicii de scanare arhiva de la o unitate protejata in valoare de 2172 lei fara tva. Fondul de handicap constituit in luna sept este de 61884 de lei. Care este monografia contabila, cat trebuie sa platesc la bugetul de stat ca fond de handicap si ce valori declar in D100, intrucat in formularul D100 nu pot evidentia distinct achizitia de 2172 de lei, ci doar cat ar fi de plata la buget? In situatia prezentata valoarea achizitiei de la o...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dividende interimare trimestrul III 2025
Intrebare:
O societate cu asociat unic depune bilant interimar la trim.III Declara impozitul pe dividende. in formularul 100.
Impozitul pe dividende se declara in luna septembrie sau octombrie ?
Care este termenul maxim de achitare a dividendelor nete catre asociatul unic?
Se pot distribui si in 2026 daca nu exista bani in societate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare mijloc fix casat
Intrebare:
Avem un mijloc fix complet amortizat, care a fost casat cu ocazia inventarierii anuale, aflandu-se intr-o stare avansata de degradare. Acesta a fost scos din gestiune, iar la acel moment nu au fost identificate sau valorificate piese de schimb sau alte materiale reutilizabile. Cu toate acestea, bunul respectiv a ramas in posesia noastra fizica.
In prezent, se doreste valorificarea acestuia prin vanzare, motiv pentru care va rugam sa ne indicati:
1....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societati legate si incadrare la microintreprinderi
Intrebare:
Asociatul x detine titluri de participare in 3 SRL-uri, astfel:
- in societatea A platitoare de impozit pe profit - detine 16% din titluri (societatea infiintata in 2020), cifra afaceri 2024 - 980.0000 euro;
- in societatea B platitoare de impozit pe profit detine 50% din titluri (societate infiintata in iulie 2025);
- in societatea C platitoare de impozit pe micro detine 100% din titlurile de participare (societate infiintata in 2019), cifra...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Disciplina financiara privind incasarile si platile in numerar, entitati raportoare
Intrebare:
O societate comerciala care are obiect de activitate - Comertul cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructii si echipamentelor sanitar - are ca parteneri clienti persoane juridice care cumpara materiale de constructii, pentru executarea unor lucrari de constructii, reparatii, amenajari etc sau pentru a le revinde altor persoane fizice sau juridice. Plata materialelor se face, cu ordin de plata, cec sau bilet la ordin si cu numerar. Valoarea comenzilor de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<