Tags: proprietate inchiriata, inregistrare impozite si taxe
O societate platitoare de TVA si impozit pe veniturile microintreprinderior inchiriaza o pensiune si un teren ce imprejmuieste cladirea, in contractul de inchiriere avand calitatea de LOCATAR. In cuprinsul contractului se specifica faptul ca Locatarul plateste toate taxele si impozitele percepute de Primarie pentru cladire si teren.
Cum se inregistreaza aceste taxe si impozite locale de catre Locatar, avand in vedere ca Primaria emite Decizie de impunere Locatorului, iar pe chitanta care dovedeste plata, la contribuabil este denumirea Locatorului, iar in subsolul chitantei mentiunea "plata efectuata de Locatar, conform contract de inchiriere"?
Raspunsul specialistului:
Societatea nu poate suporta pe propriile cheltuieli impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate (pensiune teren) intrucat potrivit Codului fiscal acestea sunt in sarcina proprietarului, dovada fiind ca decizia de impunere este emisa pe numele locatorului/proprietarului, dar le poate achita in numele acestuia, urmand sa le recupereze ulterior de la proprietar fie direct, fie prin diminuarea chiriei datorate cu sumele respective.
Desi nu se specifica, din cele prezentate se deduce ca proprietatea este a unei persoane fizice, iar conform pct. 20 alin. (6) din Normele metodologice date in aplicarea art. 84 din Codul fiscal cota forfetara de cheltuieli de 40% recunoscuta de lege ca fiind cheltuiala deductibila aferenta veniturilor din chirii include si impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii de catre proprietar. Reiese ca, din punct de vedere fiscal, impozitele si taxele pe proprietate sunt recunoscute ca fiind deductibile pentru propietar, in limita cotei forfetare de cheltuieli de 40%.
Insa, in situatia in care s-a convenit ca impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate sa fie suportate de chirias, in conformitate cu prevederile pct. 20 alin. (1) din Normele metodologice amintite, acestea se adauga la chiria bruta, drept cheltuieli care sunt legal in sarcina proprietarului, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta – chiriasul.
In aceste conditii, impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate, achitate de chirias in numele proprietarului vor fi inregistrate similar cheltuielilor cu chiria (in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”). Daca societatea chiriasa ar fi fost platitoare de impozit pe profit, nu de impozit pe veniturile microintreprinderilor, la un eventual control fiscal cheltuielile aferente impozitelor si taxelor platite in numele proprietarului n-ar fi fost recunoscute drept cheltuieli cu chiria deductibile in lipsa dovezii ca ele au fost luate in considerare de proprietar la determinarea venitului brut din inchiriere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cand devine obligatorie desemnarea unui cenzor la o asociatie?
Intrebare:
In statutul unei Asociatii este mentionat "Controlul financiar al asociatiei este asigurat de cenzori daca sunt mai mult de 100 de membri inscrisi".
Ordonanta 26/2020 prevede:
- actul constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori
- daca nr asociatilor este mai mare de 15, numirea de cenzor este obligatorie
- in cazul in care societatea nu are obligatia numirii unui cenzor fiecare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie intracomunitara sub plafon. Obligatii TVA pentru PFA neplatitor
Intrebare:
Un Cabinet de psihologie PFA, CAEN 8693, infiintat in 2025, neplatitor de tva, a achizitionat in luna august 2025 de pe Emag, un cablu pentru o imprimanta. A primit factura de la un furnizor din Franta cu cod valid de TVA. Factura este emisa in ron cu tva 20% (31,10 lei valoare fara tva + 6,22 lei tva = 37,32 lei). Nu scrie pe aceasta factura "Taxare inversa". Pentru ca a facut aceasta achizitie, e obligata sa se inregistreze ca platitor de tva sau sa depuna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Marfa achizitionata intracomunitar si transportata direct la clientul final
Intrebare:
Depozitul din Germania livreaza marfa direct la clientul din Romania. Factura se face catre noi si noi la randul nostru facturam marfa catre clientul din RO. Factura de la depozitul din Germania catre mine este fara TVA - are loc o achizitie intracomunitara. Factura de la mine catre clientul din RO cum se face? Cu tva 21%? Mentionez ca marfa nu trece prin depozitul nostru din Romania, ci se transporta direct din Germania la clientul final. Ma puteti ajuta din punct de vedere fiscal...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<