Tags: proprietate inchiriata, inregistrare impozite si taxe
O societate platitoare de TVA si impozit pe veniturile microintreprinderior inchiriaza o pensiune si un teren ce imprejmuieste cladirea, in contractul de inchiriere avand calitatea de LOCATAR. In cuprinsul contractului se specifica faptul ca Locatarul plateste toate taxele si impozitele percepute de Primarie pentru cladire si teren.
Cum se inregistreaza aceste taxe si impozite locale de catre Locatar, avand in vedere ca Primaria emite Decizie de impunere Locatorului, iar pe chitanta care dovedeste plata, la contribuabil este denumirea Locatorului, iar in subsolul chitantei mentiunea "plata efectuata de Locatar, conform contract de inchiriere"?
Raspunsul specialistului:
Societatea nu poate suporta pe propriile cheltuieli impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate (pensiune teren) intrucat potrivit Codului fiscal acestea sunt in sarcina proprietarului, dovada fiind ca decizia de impunere este emisa pe numele locatorului/proprietarului, dar le poate achita in numele acestuia, urmand sa le recupereze ulterior de la proprietar fie direct, fie prin diminuarea chiriei datorate cu sumele respective.
Desi nu se specifica, din cele prezentate se deduce ca proprietatea este a unei persoane fizice, iar conform pct. 20 alin. (6) din Normele metodologice date in aplicarea art. 84 din Codul fiscal cota forfetara de cheltuieli de 40% recunoscuta de lege ca fiind cheltuiala deductibila aferenta veniturilor din chirii include si impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii de catre proprietar. Reiese ca, din punct de vedere fiscal, impozitele si taxele pe proprietate sunt recunoscute ca fiind deductibile pentru propietar, in limita cotei forfetare de cheltuieli de 40%.
Insa, in situatia in care s-a convenit ca impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate sa fie suportate de chirias, in conformitate cu prevederile pct. 20 alin. (1) din Normele metodologice amintite, acestea se adauga la chiria bruta, drept cheltuieli care sunt legal in sarcina proprietarului, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta – chiriasul.
In aceste conditii, impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate, achitate de chirias in numele proprietarului vor fi inregistrate similar cheltuielilor cu chiria (in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”). Daca societatea chiriasa ar fi fost platitoare de impozit pe profit, nu de impozit pe veniturile microintreprinderilor, la un eventual control fiscal cheltuielile aferente impozitelor si taxelor platite in numele proprietarului n-ar fi fost recunoscute drept cheltuieli cu chiria deductibile in lipsa dovezii ca ele au fost luate in considerare de proprietar la determinarea venitului brut din inchiriere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturare comision catre beneficiar din Irlanda
Intrebare:
Firma A, platitoare de tva si impozit pe profit, cumpara produse IBM de la o firma B din Romania, si le vinde catre persoane juridice tot din Romania.
Pentru aceste vanzari realizate de firma A in Romania, furnizorul IBM din Irlanda, ne plateste un comision din vanzare.
Cum emite firma A aceasta factura de comision catre IBM Irlanda ?
se aplica regula generala : art 278alin 2 locul unde este stabilit beneficiarul? IBM a decis sa nu sa dea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA refacturare servicii transport
Intrebare:
Refacturam servicii de transport RO-IT, IT-RO si de manipulare marfa catre un furnizor din Italia.
Serviciile facturate sunt legate de transportul si manipularea unui echipament neconform, care a fost returnat furnizorului in vederea remedierii acestuia. Dupa remediere, acesta a fost retrimis in RO, transportul fiind facturat de o firma de transport din RO , catre noi. Consideram ca refacturarea serviciilor trebuie facuta cu TVA, este corect ? Care sunt obligatiile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare energiei electrica din panouri solare
Intrebare:
Facurare energie de la panouri solare cu accize sau fara? Ce declaratii trebuiesc depuse si exact cu ce suma? ce procent din ce se factureaza ?
Daca detinem panouri solare si pentru ca intram in categoria prosumatori intre 200-400 si Eonul ne-a spus ca trebuie sa facturam catre ei energia neconsumata si data la ei in retea oare trebuie facturate si accize? Sunt scutiri de la accize? Trebuie aplicata taxarea inversa? Va rog sa mi explicati pas cu pas cum se face corect...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Danemarca. Factura din SUA
Intrebare:
In luna Octombrie 2025 am primit o factura de la un furnizor din SUA. Factura este in EURO, valoarea facturi cuprinde si transportul. Marfa vine din Danemarca de la o societate inregistrata in scopuri de TVA, are cod valid de TVA. Marfa este o AIC pe care o inregistrez in Decont 300 si Declaratia 390. In Declaratia 390 la furnizor trec firma din SUA cu cod valid de TVA al societati din Danemarca?
Astept raspunsul dumneavoastra.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie bunuri personale pe firma
Intrebare:
In luna octombrie 2025, administratorul societatii a achizitionat un expressor de cafea din greseala pe numele companiei si achitat cu cardul personal. Factura a fost importata din SPV deoarece la momentul respectiv s-a considerat ca bunul este achizionat pentru companie.
Cum se poate remedia aceasta situatie? Putem factura bunul respectiv catre administrator din moment ce acesta ii apartine? Care este monografia contabila?
Multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<