Tags: proprietate inchiriata, inregistrare impozite si taxe
O societate platitoare de TVA si impozit pe veniturile microintreprinderior inchiriaza o pensiune si un teren ce imprejmuieste cladirea, in contractul de inchiriere avand calitatea de LOCATAR. In cuprinsul contractului se specifica faptul ca Locatarul plateste toate taxele si impozitele percepute de Primarie pentru cladire si teren.
Cum se inregistreaza aceste taxe si impozite locale de catre Locatar, avand in vedere ca Primaria emite Decizie de impunere Locatorului, iar pe chitanta care dovedeste plata, la contribuabil este denumirea Locatorului, iar in subsolul chitantei mentiunea "plata efectuata de Locatar, conform contract de inchiriere"?
Raspunsul specialistului:
Societatea nu poate suporta pe propriile cheltuieli impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate (pensiune teren) intrucat potrivit Codului fiscal acestea sunt in sarcina proprietarului, dovada fiind ca decizia de impunere este emisa pe numele locatorului/proprietarului, dar le poate achita in numele acestuia, urmand sa le recupereze ulterior de la proprietar fie direct, fie prin diminuarea chiriei datorate cu sumele respective.
Desi nu se specifica, din cele prezentate se deduce ca proprietatea este a unei persoane fizice, iar conform pct. 20 alin. (6) din Normele metodologice date in aplicarea art. 84 din Codul fiscal cota forfetara de cheltuieli de 40% recunoscuta de lege ca fiind cheltuiala deductibila aferenta veniturilor din chirii include si impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii de catre proprietar. Reiese ca, din punct de vedere fiscal, impozitele si taxele pe proprietate sunt recunoscute ca fiind deductibile pentru propietar, in limita cotei forfetare de cheltuieli de 40%.
Insa, in situatia in care s-a convenit ca impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate sa fie suportate de chirias, in conformitate cu prevederile pct. 20 alin. (1) din Normele metodologice amintite, acestea se adauga la chiria bruta, drept cheltuieli care sunt legal in sarcina proprietarului, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta – chiriasul.
In aceste conditii, impozitele si taxele aferente proprietatii inchiriate, achitate de chirias in numele proprietarului vor fi inregistrate similar cheltuielilor cu chiria (in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”). Daca societatea chiriasa ar fi fost platitoare de impozit pe profit, nu de impozit pe veniturile microintreprinderilor, la un eventual control fiscal cheltuielile aferente impozitelor si taxelor platite in numele proprietarului n-ar fi fost recunoscute drept cheltuieli cu chiria deductibile in lipsa dovezii ca ele au fost luate in considerare de proprietar la determinarea venitului brut din inchiriere.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns referitor la transmiterea prin sistemul e-Factura a facturilor emise catre persoane fizice:<br />
Este vorba despre avansuri facturate si incasate pentru livrarea de apartamente, livrare care va avea loc la sfarsitul anului 2025 cand va fi finalizata constructia de imobile.<br />
Am considerat ca incasarea sumelor cu titlu de avans nu reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii si in e-factura se va trimite doar factura finala prin care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<