Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Radiere/inchidere firma. Acte necesare, costuri si etapele prin care inchizi o firma

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 06 Mar. 2025
radiere inchidere firma
Tags: radiere firma, inchidere firma, costuri inchidere firma, etape inchidere firma

Te-ai hotarat sa iti inchizi firma? Nu conteaza motivul pentru care vrei sa faci asta, ai dreptul legal sa o inchizi, insa primul pas este sa o radiezi. Vom vedea in acest articol de ce acte vei avea nevoie, costurile care sunt implicate, dar si etapele pe care trebuie sa le urmezi ca sa inchizi, in final, firma.

Ce inseamna si cand se poate face radierea firmei

Radierea unei firme inseamna incetarea existentei societatii respective ca persoana juridica, mai exact: „ Persoanele juridice supuse inregistrarii inceteaza la data radierii din registrele in care au fost inscrise’, conform art. 251 alin (1) Cod Civil.

Radierea unei firme se poate facea atat in mod voit, cand asociatii considera ca nu mai aduce profit, au intalnit diferite greutati logistice, etc., dar si in mod obligatoriu,  cand perioada ei de functionare a luat sfarsit.

Cum inchizi o firma - etape 

Incetarea existentei unei societati implica, de regula, parcurgerea a trei faze esentiale: 

  • dizolvarea
  • lichidarea
  • radierea

Dizolvarea firmei  marcheaza sistarea activitatii normale a companiei si pregatirea pentru lichidarea acesteia. In aceasta faza, se iau masuri pentru a incheia operatiunile curente si a organiza tranzitia catre lichidare. 

Lichidarea presupune un ansamblu de operatiuni necesare pentru transformarea activelor in disponibilitati banesti, plata datoriilor si impartirea sumelor ramase intre asociati, daca este cazul. 

Radierea, ultima faza, implica incetarea personalitatii juridice a entitatii, marcand sfarsitul formal al existentei acesteia in evidentele legale si fiscale.

Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale, AICI»

Conform articolului 235, alineatul (1) din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in societatile in nume colectiv, in comandita simpla si in cele cu raspundere limitata, „asociatii pot hotari, odata cu dizolvarea, cu cvorumul si majoritatea prevazute pentru modificarea actului constitutiv, si modul de lichidare a societatii, atunci cand sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii”.

In cazul societatilor cu raspundere limitata, al celor in nume colectiv si in comandita simpla, asociatii pot decide inchiderea afacerii fara a numi un lichidator, conform cvorumului si majoritatii prevazute de lege pentru modificarea actului constitutiv. 

Legea nr. 31/1990 permite dizolvarea si lichidarea simultana a acestor societati in situatiile in care nu exista active sau pasive, sau atunci cand asociatii se angajeaza sa stinga pasivul ori sa-l regularizeze in acord cu creditorii. Este necesar ca asociatii sa ajunga la un consens unanim privind distribuirea eventualelor active ramase dupa achitarea datoriilor catre creditori.

Aceasta prevedere ofera flexibilitate si eficienta, permitand asociatilor sa gestioneze direct procesul de lichidare fara interventia unui lichidator, atunci cand conditiile financiare ale societatii permit acest lucru. Astfel, se simplifica procedurile si se accelereaza inchiderea activitatilor, in special pentru societatile cu o situatie financiara clara si consens intre asociati.

Conform art. 235 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor ramase dupa plata creditorilor se efectueaza la data radierii societatii din registrul comertului. Alin. (4) al aceluiasi articol stipuleaza ca Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) va elibera fiecarui asociat un certificat constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite. Acest certificat permite asociatului sa inscrie bunurile imobile in cartea funciara.

Acte necesare si etapele de depunere pentru inchiderea firmei

Procedura de inchidere a firmei se face in patru etape, dupa cum urmeaza:

Etapa I
Inregistrarea depunerii in registrul comertului a hotararii adunarii generale a asociatilor/actionarilor privind dizolvarea si numirea lichidatorului.
Cererea de depunere si mentionare acte si documentele necesare sunt disponibile pe pagina de internet a ONRC si se regasesc la Etapa I, click AICI>>
 
Etapa II
Inregistrarea hotararii adunarii generale a asociatilor/actionarilor privind dizolvarea si numirea lichidatorului si, dupa caz, a hotararii judecatoresti definitive, cand lichidatorul a fost numit de instanta judecatoreasca.
Depunerea cererii de inregistrare se poate efectua numai dupa trecerea a 30 de zile de la data publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Cererea de inregistrare si documentele necesare sunt disponibile pe pagina de internet a ONRC si se regasesc la Etapa II, click AICI>>

Etapa III
Inregistrarea depunerii situatiei financiare de lichidare si de repartizare a activului aprobata de asociati/actionari.
Cererea de depunere si mentionare acte si documentele necesare sunt disponibile pe pagina de internet a ONRC si se regasesc la Etapa III, click AICI»
 
Etapa IV
Inregistrarea radierii societatii.
Cererea de radiere se poate depune numai dupa trecerea a 15 de zile, respectiv 30 de zile (pentru SCA si SA) de la data publicarii situatiei financiare de lichidare si de repartizare a activului pe pagina de internet a ONRC sau in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Cererea de radiere si documentele necesare sunt disponibile pe pagina de internet a ONRC si se regasesc la Etapa IV, click AICI>>

Cat costa sa inchizi firma

Daca vrei sa inchizi firma singur, adica sa te ocupi de tot procesul de depunere documente catre autoritati, etc., nu vei avea nimic de platit in afara de cosurile catre ONRC. Acestea ajung in jur de 150 lei. In cazul in care apelezi la o firma specializata pentru acest proces, vei putea achita in plus pana la 1.000 lei.

 

Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Legislatie"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016