Tags: numerar care depaseste 10 000 euro, declarare numerar in vama, ordinul 1958/2021
Numerarul neinsotit in valoare de 10.000 euro sau mai mult, care intra sau iese din Uniune, se declara la biroul vamal. In acest sens au fost publicate, prin Ordinul 1958/2021, instructiunile privind depunerea declaratiilor aferente si modelul formularelor.
Ordinul nr. 1958/2021 pentru aprobarea Instructiunilor privind depunerea la autoritatea vamala a declaratiilor referitoare la numerarul insotit sau neinsotit, modelul si modul de emitere a deciziei autoritatii vamaleprivind controlul numerarului care intra sau iese din Uniune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1176 din 13 decembrie 2021.
Instructiuni:
Art. 1. -
Purtatorii care transporta numerar in valoare de 10.000 euro sau mai mult declara numerarul respectiv la biroul vamal prin care acestia intra sau ies din Uniune, conform prevederilor art. 3 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intra sau iese din Uniune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005.
Art. 2. -
Formularul declaratiei mentionate la art. 1 este conform cu modelul prevazut in partea 1 a anexei I la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2021/776 al Comisiei din 11 mai 2021 de stabilire a modelelor pentru anumite formulare, precum si a normelor tehnice pentru schimbul eficace de informatii in temeiul Regulamentului (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului privind controlul numerarului care intra sau iese din Uniune si se completeaza potrivit instructiunilor din aceeasi anexa.
Art. 3. -
Numerarul neinsotit in valoare de 10.000 euro sau mai mult, care intra sau iese din Uniune, se declara la biroul vamal prin care acesta intra sau iese din Uniune, conform prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 4. -
Formularul declaratiei de informare mentionate la art. 3 este conform cu modelul prevazut in partea 2 a anexei I la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2021/776 al Comisiei si se completeaza potrivit instructiunilor din aceeasi anexa.
Art. 5. -
Formularele de declaratie prevazute la art. 2 si 4 se pun gratuit la dispozitia persoanelor, la cerere, de birourile vamale.
Art. 6. -
Decizia de retinere temporara a numerarului prevazuta la art. 7 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului se emite de biroul vamal unde au fost constatate situatiile prevazute la art. 7 alin. (1) din acelasi regulament.
Art. 7. -
Decizia prevazuta la art. 6 se emite in doua exemplare, dintre care un exemplar se inmâneaza/se comunica persoanei de la care a fost retinut temporar numerarul insotit, respectiv expeditorului/destinatarului numerarului neinsotit sau reprezentantului acestora, iar un exemplar se pastreaza de biroul vamal emitent, impreuna cu copia documentelor de identitate ale purtatorului numerarului insotit, a documentelor de transport sau a altor documente relevante care au stat la baza masurii de retinere.
Art. 8. -
Decizia de retinere temporara a numerarului cuprinde motivarea corespunzatoare a masurii dispuse de biroul vamal. Expunerea de motive contine constatarile biroului vamal, prezentate clar, concis si lizibil, fara detalieri inutile, astfel incât sa rezulte motivul de fapt si temeiul de drept care au stat la baza fundamentarii masurii dispuse. Se are in vedere indicarea datei, a locului unde a fost constatata fapta si a altor date relevante precum ruta, mijlocul de transport, locul unde a fost gasit numerarul.
Art. 9. -
Numerarul retinut este consemnat in functie de categorie, respectiv valuta, instrumente negociabile la purtator sau marfuri utilizate ca rezerve de valoare cu un grad ridicat de lichiditate, carduri preplatite.
Art. 10. -
Modelul deciziei de retinere temporara a numerarului este prevazut in anexa nr. 1 la prezentele instructiuni.
Art. 11. -
Biroul vamal efectueaza verificari privind numerarul retinut temporar pentru a stabili daca imprejurarile cazului justifica retinerea in continuare a acestuia conform art. 7 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 12. -
In situatia in care biroul vamal decide sa prelungeasca perioada de retinere temporara, potrivit art. 7 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului, emite o decizie de prelungire a termenului de retinere temporara a numerarului, inainte de implinirea termenului stabilit initial. Decizia cuprinde motivarea corespunzatoare a masurii dispuse si se comunica persoanei de la care a fost retinut temporar numerarul insotit, respectiv expeditorului/destinatarului numerarului neinsotit sau reprezentantului acestora.
Art. 13. -
In decizia de prelungire a termenului se indica decizia prin care s-a dispus masura initiala de retinere temporara a numerarului. In functie de necesitatea si de proportionalitatea prelungirii termenului de retinere temporara se stabileste numarul de zile privind prelungirea masurii initiale, potrivit art. 7 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 14. -
Decizia de prelungire a termenului se emite in doua exemplare, dintre care un exemplar se comunica persoanei de la care a fost retinut temporar numerarul insotit, respectiv expeditorului/destinatarului numerarului neinsotit sau reprezentantului acestora, iar un exemplar se pastreaza de biroul vamal emitent.
Art. 15. -
Modelul deciziei de prelungire a termenului de retinere temporara a numerarului este prevazut in anexa nr. 2 la prezentele instructiuni.
Art. 16. -
Biroul vamal informeaza in scris persoana de la care a fost retinut temporar numerarul insotit, respectiv expeditorul/destinatarul numerarului neinsotit sau reprezentantul acestora cu privire la restituirea numerarului potrivit art. 7 alin. (3) paragraful 2 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului.
Art. 17. -Deciziile emise de biroul vamal prevazute la art. 6 si 12 pot fi atacate potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 18. -
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele instructiuni.
Extras din Ordin:
Art. 1. -
Se aproba Instructiunile privind depunerea la autoritatea vamala a declaratiilor referitoare la numerarul insotit sau neinsotit, modelul si modul de emitere a deciziei autoritatii vamale prevazute la art. 7 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intra sau iese din Uniune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. -
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.028/2012 pentru stabilirea formularului unic al Uniunii Europene utilizat la declararea numerarului la frontiera comunitara, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 693 din 9 octombrie 2012, cu modificarile ulterioare.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I.

de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Export bunuri. Tranzit vamal
Intrebare:
O societate face import marfa-paste tomate din CAIRO - EGIPT, dar marfa nu ajunge la sediul societatii, ci din CONSTANTA, se livreaza direct la o alta societate din CHISINAU -MOLDOVA. Mentionam ca factura de vanzare catre firma din MOLDOVA, a fost emisa de societatea noastra in data de 14.07.2025. In aceste conditii fiind marfa in tranzit nu s-a intocmit DVI si nu s-au stabilit taxe vamale si tva in VAMA, nu s-a intocmit nici NIR.
Intrebarea este cum se inregistreaza in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Clarificari privind facturarea biletelor achizitionate prin platforme de ticketing
Intrebare:
Va scriem in legatura cu procedura de facturare a biletelor vandute prin platforma iabilet si am aprecia mult ajutorul vostru pentru a intelege mai bine cum se desfasoara acest proces.
Avand in vedere ca incasarile sunt realizate direct prin iabilet, am dori sa intelegem de ce responsabilitatea emiterii facturilor catre cumparatori ar reveni organizatorului. Ne-ar fi de mare ajutor cateva clarificari in acest sens, astfel incat sa ne putem alinia corect cu procedurile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchidere cont 542
Intrebare:
O societate care va intra in faliment are urmatoarea situatie:
in contul 117 debit 150812,65 lei
in contul 121 credit 67625,28 lei
in contul 542 debit 1609687,38 lei.
Intrebarea este, in aceasta situatie, cum se va inchide contul 542? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare cheltuieli intre sucursala din Romania si societatea mama
Intrebare:
O sucursala din Romania (inregistrata la Registrul Comertului) este administrata de un salariat al firmei-mama stabilita in alt stat membru UE.
Care sunt documentele in baza carora sucursala poate deduce aceste cheltuieli de administrare / management in contextul in care sucursala este un dezmembramant al firmei-mama?
Sucursala este platitoare de TVA in Romania.
Va multumesc anticipat pentru raspuns!
Toate cele bune!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<