Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Atentie, contabili!
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Arhiva electronica. Se pot sau nu arhiva electronic documentele de gestiune

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 28 Oct. 2025
Arhiva electronica. Se pot sau nu arhiva electronic documentele de gestiune
Tags: arhiva electronica, arhivare electronica documente, documente de gestiune

Multe societati doresc sa treaca la arhivarea electronica a documentelor, pentru a reduce costurile si spatiul de depozitare, dar si pentru a eficientiza gestionarea informatiilor contabile. Aceasta metoda permite pastrarea in format digital a documentelor justificative, care pot fi accesate si listate oricand in caz de control. Arhivarea electronica este permisa de legislatia actuala si poate fi implementata prin actualizarea politicilor si procedurilor contabile interne.

Avem acest caz. Societatea doreste ca documentele legate de gestiune sa nu mai fie tiparite fizic si arhivate, ci sa fie generate direct din programul de contabilitate, in caz de control. Se poate acest lucru? Daca da, aceste documente trebuie obligatoriu generate in format electronic (PDF) din programul de contabilitate zilnic sau la finalul fiecarei luni si semnate electronic, sau este suficient sa poata fi listate din program in cazul unui control? Ce inseamna mai concret arhiva electronica a societatii in contextul legii? Arhivarea electronica trebuie mentionata in politicile contabile?

Cine are dreptul de a pastra documentele in arhiva electronica

Orice persoana fizica sau juridica are dreptul de a depune spre pastrare documente in forma electronica in cadrul unei arhive electronice.

Pot fi arhivate electronic documentele justificative? Este nevoie de semnare electronica?

Nu este necesara semnarea electronica a arhivei. In opinia mea, exista aceasta posibilitate deoarece documentele justificative pot fi arhivate electronic conform OMFP 2634/2015.

Pentru implementarea arhivarii electronice, societatea trebuie sa actualizeze manualul de proceduri contabile si politicile contabile interne, astfel incat acestea sa reflecte in mod expres trecerea de la arhivarea fizica la cea electronica.

Cat timp trebuie pastrate documentele

Prin Legea 36/2023, au fost aduse modificari Legii 82/1991 cu privire la pastrarea documentelor justificative, respectiv:

Potrivit prevederilor de la art. 23 alin. (1) din Legea 82/1991, persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.

La art. 25 se precizeaza ca registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Ce obligatii au entitatile

OMFP 2634/2015, modificat prin OMFP 1447/2023 intrat in vigoare la data de 24 mai 2023:

36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.

In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.

In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.

Concluzie

In concluzie, puteti arhiva electronic aceste documente, urmand ca la cererera institutiilor abilitate sa asigurati listarea acestora.


Explicatii oferite in luna OCTOMBRIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice

Atentie, contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Formulare si Declaratii"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016