Tags: formularul 395, servicii postale, instructiuni de completare
ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind declararea serviciilor de trimitere contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national si pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatilor de depunere pentru declaratia informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national.
Prin OUG 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, s-a introdus obligatia furnizorilor de servicii postale de trimitere contra ramburs de a furniza lunar organului fiscal central informatii referitoare la trimiterile postale care au ca particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate.
Legea 207/2015 privind Codul de procedura Fiscala
Art. 59
(2^1) In scopul asigurarii conformarii fiscale, furnizorul de servicii postale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectarii inviolabilitatii secretului corespondentei, sa furnizeze lunar organului fiscal central informatii referitoare la trimiterile postale care au ca particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate.
(2^2) Informatiile referitoare la trimiterile postale se refera la:
a) numarul de inregistrare si data trimiterii postale;
b) datele de identificare a expeditorului;
c) numele si prenumele in cazul persoanelor fizice si denumirea in cazul persoanelor juridice destinatare;
d) adresele de expeditie, respectiv livrare;
e) contravaloarea bunului livrat.
(2^3) Perioada de stocare a datelor prevazute la alin. (2^2) este de 5 ani, calculata de la data primirii de catre organul fiscal central, urmand ca datele sa fie sterse automat dupa implinirea acestui termen.
(2^4) Furnizorul de servicii postale informeaza persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora catre organul fiscal central.
(2^5) Persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate potrivit alin. (2^1) beneficiaza de toate drepturile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Extras din Proiectul de Ordin:
ART. 1
Se aproba modelul si continutul formularului 395 "Declaratie informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national", prevazut in anexa nr. 1.
ART. 2
Formularul prevazut la art. 1 se depune conform instructiunilor de completare si de depunere
prevazute in anexa nr. 2.
ART. 3
Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si pastrare ale formularului prevazut la art. 1 sunt prevazute in anexa nr. 3.
ART. 4
Datele cu caracter personal ce fac obiectul prezentului ordin sunt prelucrate in conformitate cu
prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) si cele ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor)
ART. 5
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
ART. 6
Prevederile prezentului ordin se aplica pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national incepand cu luna urmatoare de la implinirea unui termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a ordinului.
ART. 7
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa nr. 2
Instructiuni de completare si depunere a formularului 395 "Declaratie informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national"
Formularul se completeaza si se depune de catre persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor postale definite la art. 2 punctul 20 din Ordonanta de urgenta nr.13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.187/2013 cu modificarile si completarile ulterioare, pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national.
Nu fac obiectul prezentei declaratii trimiterile de corespondenta, asa cum sunt definite la art. 2 punctul 11 din Ordonanta de urgenta nr.13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
1. Termen de depunere
1.1. Pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national, persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor postale definite la art. 2 punctul 20 din Ordonanta de urgenta nr.13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.187/2013 cu modificarile si completarile ulterioare au obligatia transmiterii informatiilor prevazute in Anexa nr. 1 lunar, pana in ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare.
1.2. In situatia in care furnizorul de servicii postale constata anumite erori in declaratia depusa initial, acesta poate rectifica informatiile referitoare la documentul de transport.
2. Modul de depunere
2.1 Declaratia se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF, cu fisier xml atasat, semnat electronic, al carei model este prevazut in anexa nr. 1 la ordin. Programele de asistenta si specificatiile tehnice sunt disponibile pe portalul ANAF.
2.2. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul e-guvernare.
Pentru depunerea declaratiei, platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Completarea declaratiei
3.1. Campul referitor la perioada de raportare se completeaza cu:
a) anul la care se refera declaratia: se inscrie anul calendaristic cu 4 caractere (de exemplu, 2022);
b) luna - se inscrie cu cifre arabe numarul aferent perioadei de raportare (03 pentru luna martie, etc);
3.2. In situatia in care nu au fost inregistrate operatiuni in perioada de raportare, se depune declaratia completata doar cu campurile date de identificare ale furnizorului de servicii postale si ale reprezentantului legal/fiscal sau ale imputernicitului, dupa caz.
A. Date de identificare ale furnizorului de servicii postale
1. Cod de identificare fiscala - se inscrie codul de identificare fiscala.
2. Denumire - se inscrie denumirea furnizorului de servicii postale.
3. Domiciliul fiscal - se inscrie adresa domiciliului fiscal al furnizorului de servicii postale, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala.
4. Numar de telefon – se inscrie numarul de telefon de contact al furnizorului de servicii postale.
5. Adresa de e-mail – se inscrie adresa de e-mail a furnizorului de servicii postale.
B. Date de identificare reprezentant fiscal/legal/imputernicit
1. Cod de identificare fiscala/CNP - se inscrie codul de identificare fiscala sau codul numeric personal al reprezentantului fiscal/legal ori al imputernicitului.
2. Denumire/nume si prenume - se inscriu, dupa caz, denumirea sau numele si prenumele persoanei impozabile care a fost desemnata ca reprezentant fiscal/legal sau imputernicit.
3. Domiciliul fiscal - se inscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal/legal sau al
imputernicitului, dupa caz.
4. Numar de telefon – se inscrie numarul de telefon de contact al al reprezentantului fiscal/legal sau al imputernicitului, dupa caz.
5. Adresa de e-mail – se inscrie adresa de e-mail a al reprezentantului fiscal/legal sau al
imputernicitului, dupa caz.
C. Lista livrarilor efectuate pe teritoriul national
Livrarile cuprinse in declaratia informativa sunt cele care au fost livrate efectiv
destinatarului in perioada de raportare si nu cele pentru care au fost emise documente de transport in perioada de raportare.
1. Coloana ”Numar document de transport” - se inscrie numarul de inregistrare al documentului de transport.
2. Coloana ”Data document de transport” - se inscrie data documentului de transport.
3. Coloana ”Valoare ramburs” - se inscrie contravaloarea in lei a bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate si pentru care expeditorul a solicitat achitarea de catre destinatar prin intermediul retelei postale.
4. Coloana ”Denumire/Nume si prenume expeditor” - se inscrie denumirea persoanei juridice
expeditoare sau nume si prenume expeditor persoana fizica care sunt inscrise pe documentul de
transport.
5. Coloana ”CIF expeditor” - se inscrie codul de identificare fiscala al expeditorului. in situatia in care expeditorul este nerezident si nu detine CIF, campul nu se completeaza.
6. Coloana ”Judetul de preluare a trimiterii / oficiului” - se inscrie judetul de preluare a trimiterii
postale in vederea expedierii sau judetul in care este situat sediul/punctul de lucru/ oficiul furnizorului de servicii postale la care este adusa trimiterea de expeditor in vederea expedierii.
7. Coloana ”Adresa de preluare a trimiterii” - aceasta coloana este completata doar in situatia in care coletul a fost ridicat de furnizorul de servicii postale de la adresa indicata de expeditor. Astfel, in aceasta situatie, se inscrie adresa completa de preluare a trimiterii postale in vederea expedierii.
8. Coloana ”Adresa oficiu” - in situatia in care trimiterea postala este adusa la sediul/punctul de
lucru/ oficiul furnizorului de servicii postale de catre expeditor sau de catre un tert, se inscrie adresa unde este situat respectivul oficiu, in situatia in care locul de ridicare al trimiterii postale este pe teritoriul national.
9. Coloana ”Modalitate virare ramburs catre expeditor” – se inscrie modalitatea prin care este remis rambursul catre expeditor, respectiv:
a) „Cont colector” – in situatia in care expeditorul a optat ca valoarea rambursului sa fie virata intrun cont bancar indicat de catre expeditor;
b) „Numerar” - in situatia in care expeditorul a optat ca valoarea rambursului sa fie returnata in
numerar expeditorului sau altei persoane.
10. Coloana ”IBAN cont colector” - in situatia in care modalitatea de virare este Cont colector, se inscrie codul IBAN al contului bancar indicat de catre expeditor pentru remiterea rambursului.
11. Coloana ”Nume si prenume persoana fizica care a receptionat rambursul pentru expeditor” - in situatia in care modalitatea de virare a rambursului catre expeditor este numerar, se inscriu numele si prenumele persoanei fizice care a receptionat rambursul in numerar.
12. Coloana ”Denumire/Nume si prenume destinatar” - se inscrie denumirea persoanei juridice
destinatare sau numele si prenumele destinatarului persoana fizica.
13. Coloana ”Rectificare / stergere” - in situatia in care furnizorul de servicii postale constata anumite erori in declaratia depusa initial, acesta poate rectifica informatiile referitoare la documentul de transport. Campul va fi completat pentru fiecare trimitere declarata eronat sau nedeclarata astfel:
a) cu valoarea ”R” in situatia in care o trimitere care a fost raportata anterior este modificata;
b) cu valoarea ”S” in situatia in care o trimitere a fost raportata eronat prin declaratia initiala si este eliminata.
Anexa nr. 3
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului 395 "Declaratie
informativa privind trimiterile postale contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national"
1. Denumirea formularului 395 "Declaratie informativa privind trimiterile contra ramburs efectuate de catre furnizorii de servicii postale pe teritoriul national"
1.1. Caracteristici de editare: Formularul se valideaza si se semneaza electronic cu ajutorul
programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pe
portalul ANAF sau la distanta, pe portalul e-guvernare.
1.2. Se difuzeaza gratuit pe portalul ANAF.
1.3. Se utilizeaza la declararea trimiterilor postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national de catre persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor postale definite la art. 2 punctul 20 din Ordonanta de urgenta nr.13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.187/2013 cu modificarile si completarile ulterioare, pentru trimiterile postale contra ramburs efectuate pe teritoriul national.
1.4. Circula in format electronic la organ fiscal central - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin structurile de specialitate.
1.5. Se arhiveaza, in format electronic, in arhiva electronica centralizata. Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculata de la data primirii de catre organul fiscal central, urmand ca datele sa fie sterse automat dupa implinirea acestui termen.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<