Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ajustarea TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 21 Feb. 2008

Intrebare: O societatea comerciala a dobandit o cladire in anul 1999 in suma de 200.000 RON , iar in data de iulie 2002 a modernizat cladirea in valoare de 19.000 Ron. Aceasta cladire este ...


Intrebare:
O societatea comerciala a dobandit o cladire in anul 1999 in suma de 200.000 RON , iar in data de iulie 2002 a modernizat cladirea in valoare de 19.000 Ron. Aceasta cladire este inchiriata. In luna sep 2007 o parte din cladire a fost dezmembrata, in valoare de 18.000 Ron.

Societatea este platitoare de imp. pe venit. In urma dezmembrarii au rezultat materiale care pot fi valorificate.

Daca trebuie facuta ajustarea la TVA aferenta acestei dezmembrari in valoare de 18000 RON ? Care sunt operatiunile contabile care trebuiesc efectuate?

Raspuns:
In formularea intrebarii dvs. nu ati precizat trei elemente esentiale:
• modul de dobandire al cladirii: constructie, achizitie;
• exercitarea sau neexercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferenta achizitiei si modernizarii;
• regimul aplicat operatiunii de inchiriere:
     - regim de scutire fara drept de deducere a taxei reglementat prin Codul fiscal la art. 141, alin. 2, lit. e;


     - regim de taxare normala pentru care ati depus notificare la organul fiscal teritorial.

In lipsa acestor detalii, suntem in imposibilitate de a va da solutia exacta, motiv pentru care va recomandam sa consultati si circulara M.E.F. postata pe site www.mfinante.ro, sectiunea "regim T.V.A.".

Ca regula generala, ajustarea taxei este impusa de doua situatii practice, intervenite ulterior achizitiei, transformarii si modernizarii unui bun imobil pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a T.V.A.:

1) schimbarea destinatiei cladirii: de exemplu, initial cladirea a fost achizitionata pentru sediul administrativ al firmei dvs., inregistrata ca platitoare de T.V.A., care are in obiectul de activitate desfasurarea de activitati economice supuse regimului normal de taxare cu cota standard de T.V.A.

Ulterior achizitiei, datorita pierderilor inregistrate din activitatea economica, firma decide sistarea tuturor operatiunilor economice si inchirierea cladirii unei banci comerciale.

 Conform contractului incheiat intre locator si locatar, chiria perceputa nu este supusa T.V.A., fiind aplicata scutirea optionala reglementata prin art. 141, alin. 2, lit. e. Din acest moment, firma dvs. in calitate de proprietar a spatiului, trebuie sa efectuze ajustarea dreptului de deducere a T.V.A. exercitat la data achizitiei si modernizarii;

2) casarea/demolarea cladirii.

Ajustarea T.V.A. se face distinct, in functie de perioada in care bunul imobil a fost construit, achizitionat, transformat sau modernizat, respectiv inainte de data aderarii, pentru care se aplica prevederile art. 161 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, si dupa data aderarii pentru care se aplica prevederile art. 149 din Codul fiscal.

In situatia prezentata de dvs., atat achizitia cat si modernizarea au avut loc inainte de aderare, deci ajustarea trebuie efectuata in functie de delimitarile de la art. 161, alin. 1, lit. a,b si c conform caruia un bun imobil este construit si modernizat inainte de data aderarii, daca bunul imobil achizitionat, inclusiv modernizarea aferenta a fost utilizat pentru prima data inaintea aderarii.

In situatia in care inchirierea imobilului are loc in regim de scutire de T.V.A., s-ar impune ajustarea dreptul de deducere a T.VA. Deoarece atat achizitia cladirii cat si modernizarea acesteia au avut loc inainte de 01.01.2007, ajustarea dreptului de deducere se face conform prevederilor de la punctul 83 din normele metodologice de aplicare a Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/2004, dar, repet, numai in situatia in care nu ati optat pentru taxarea operatiunii, printr-o notificare depusa la organul fiscal de administrare.

Conform normelor, obligatia de ajustare intervine pentru bunurile imobile achizitionate, construite sau modernizate in ultimii 5 ani, proportional cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru realizarea operatiunilor scutite si proportional cu numarul de luni in care bunul va fi utilizat in regim de taxare. Ajustarea este aplicabila pentru o perioada de 5 ani in cadrul carora bunurile imobile au fost dobandite sau modernizate, incepand cu data de la care fiecare bun imobil a fost dobandit sau modernizat. Pentru efectuarea ajustarii in anul 2007, suma lunara de ajustat se determina astfel:

(T.V.A. dedusa initial : 5 ani) : 12 luni = T.V.A. ajustata lunar

Exemplu:
O cladire este achizitionata in luna august 2005 si la data achizitiei cladirii se deduce suma 2.874 lei. In anul 2006, luna octombrie se decide inchirierea cladirii in regim de scutire. Bunul imobil se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani (septembrie 2005 – august 2010 = 60 luni).

Ajustarea se face lunar, pentru perioada ramasa in cadrul intervalului de 5 ani de la data achizitiei .
(2.874 lei : 5 ani) : 12 luni = 574,80 lei : 12 luni = 47,90 lei/luna

Pentru perioada noiembrie 2006 – august 2010 se face o ajustare in suma totala de
46 luni x 47,90 lei/luna = 2.203, 40 lei
La fel se procedeaza si pentru taxa aferenta modernizarii.

D.p.d.v. contabil, ajustarea taxei se evidentiaza prin formula contabila

                                  635                      =                     4426

 (cu analitic distinct pentru fiecare cheltuiala: achizitiei si modernizare).

D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia corespunzator in decontul de T.V.A. pentru perioada fiscala in care persoana impozabila incepe aplicarea regimului de scutire.

In concluzie, pentru cladirea inchiriata in regim de scutire, nu trebuie sa efectuati ajustarea T.V.A. aferenta achizitiei deoarece perioada de ajustare (5 ani) a expirat (1999-2004). De asemenea, in iulie 2007 a expirat si perioada de ajustare pentru T.V.A. aferenta modernizarii care a depasit 20% din valoarea bunului (august 2002 – iulie 2005).

Pentru alte exemple de acest gen, va recomandam sa consultati normele de aplicare ale Codului fiscal modificate prin H.G. nr. 1579/2007.

Referitor la casarea/demolarea cladirii, consider ca nu trebuie sa efectuati ajustarea taxei deduse initial din doua motive:
- pentru cladirea achizitionata in anul 1999 si modernizata in anul 2002 va aflati in afara perioadei de ajustare;

- ajustarea taxei determinata de casarea unui bun imobil aflat in cadrul duratei normate de functionare a fost reglementata prin art. 149, alin. 4, litera d doar pentru bunurile achizitionate dupa data aderarii, moment de la care a devenit obligatorie organizarea evidentei pe baza registrului bunurilor de capital.

In situatia prezentata de dvs., demolarea cladirii conduce implicit la pierderi determinate de cheltuielile generate de valoarea neamortizata la care se adauga cheltuielile cu demolarea (utilaje, forta de munca,etc.). Prin valoare neamortizata, in acest context, se intelege valoarea de intrare a mijloacelor fixe nerecuperata prin includerea in cheltuielile de exploatare, din care se deduc sumele rezultate in urma valorificarii.

Demolarea cladirii se face de catre o comisie numita in acest sens prin decizia conducerii firmei care a aprobat demolarea .

Cu ocazia demolarii se va proceda la dezmembrarea cladirii si la valorificarea materialelor rezultate, daca este posibil, prin :

- vanzarea materialelor rezultate in urma demolarii;
- utilizarea materialelor rezultate la executarea altor mijloace fixe din cadrul firmei;
- valorificarea ca materiale nerecuperabile.

Evaluarea materialelor recuperate se face de catre comisia de demolare.
Daca anterior demolarii au fost inregistrate cheltuieli cu amortizarea, scoaterea din evidenta se face prin urmatoarele inregistrari contabile: 

                               281                      =                       212

                               658                      =                       212

In urma demolarii, se pot obtine si materiale ce pot fi valorificate. Evidentierea materialelor recuperate prin demolare care se vand ulterior unor firme specializate se face in baza urmatoarelor inregistrari contabile:

- valorificarea materialelor din demolare:

                               301                     =                        758

- vanzarea materialelor obtinute: 

                               411                     =                        758

- cheltuieli aferente veniturilor din vanzarea materialelor recuperabile: 

                               601                     =                   301   200.000 lei    

                                                          (cheltuieli    deductibile).


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ajustarea TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016