Atentie contabili!


Modificari importante privind TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Certificat de atestare fiscala: cum il obtii online, model si acte necesare pentru eliberare

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 24 Iun. 2022
Tags: certiicat de atestare fiscala, cerere eliberare certificat atestare fiscala, valabilitate certificat fiscal

Certificatul de atestare fiscala este un act prin care persoanele fizice sau juridice pot dovedi indeplinirea obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor, precum si a altor venituri datorate catre stat.

Cine elibereaza certificatul de atestare fiscala 

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza la cerere, in aproximativ trei zile de la solicitarea formulata catre Administratia Finantelor Publice de sector sau de municipiu, in evidenta caruia este inregistrat contribuabilul.

Organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de contribuabili/platitori are obligatia de a elibera certificatul de atestare fiscala in urmatoarele situatii:

-la solicitarea contribuabililor/platitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

-la solicitarea institutiilor/autoritatilor publice, in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

-din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a
altor situatii prevazute de lege;

-la solicitarea detinatorilor de titluri de participare la o societate, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

-la solicitarea oricarei persoane fizice sau juridice, alta decat cea prevazuta la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, numai cu acordul scris al contribuabilului in cauza, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

-la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizica pentru care se dezbate succesiunea, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
 

Cererea de eliberare a certificatului fiscal la ANAF se poate face online  


Depunererea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala se poate face online, urmand ca documentul sa fie eliberat tot online. 

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza pe baza datelor cuprinse in evidenta creantelor fiscale a organului fiscal central competent si cuprinde obligatiile fiscale restante existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii si nestinse pana la data eliberarii acestuia, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii.


Certificatul fiscal pentru persoane fizice


In cazul persoanelor fizice care doresc eliberarea certificatului de atestare fiscala, acestea trebuie sa se inregistreze mai intai in sistemul ANAF. Abia dupa acea trebuie sa completeze mai multe date personale, precum: nume, prenume, CNP, etc.

In cazul persoanelor juridice, acestea au deja acces in sistem pe baza certificatelor digitale calificate.
 

Metode de eliberare a certificatului fiscal online 


Contribuabilii au la dispozitie urmatoarele metode prin care pot cere eliberarea certificatului de atestare fiscala:

-prin Spatiul Privat Virtual

-prin sistemul informatic PatrimVen

-prin sistemul informatic de pe portalul ANAF
 

Model certificat fiscal 


Ordinul nr. 3008/2019 care prevede modificarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 945 din 26 noiembrie 2019. 

model certifical fiscal


Conform actului normativ mentionat, a fost publicat modelul certificatului de atestare fiscala.
Ordinul nr. 3008/2019 are in vedere urmatoarele:

- reglementarea modalitatii de eliberare a certificatelor de atestare fiscala pentru asocierile si entitatile fara personalitate juridica, caz in care cererea se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal prevazut la art.31 alin.(1) lit.d) din Codul de procedura fiscala iar certificatul de atestare fiscala nu contine informatii cu privire la modul de indeplinire al obligatiilor fiscale de catre membrii acestora;- stabilirea termenului de 90 de zile ca perioada de utilizare a certificatului de atestare fiscala pentru persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau nu exercita profesii libere si a unui termen de 30 de zile pentru celelalte categorii de contribuabili;
- neincluderea la sectiunea A a certificatului de atestare fiscala
- completarea mentiunilor relevante pentru situatia fiscala a contribuabililor din certificatul de atestare fiscala cu situatia prevazuta la art.157 alin.(3) sau cea prevazuta la art.194 alin.(1) din Codul de procedura fiscala.
- precizarea celor trei modalitati de transmitere pe cale electronica a certificatelor de atestare fiscala, respectiv prin Spatiul privat virtual, prin sistemul informatic PatrimVen si prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul ANAF.
- posibilitatea organului fiscal de a indrepta orice eroare materiala din certificatul de atestare fiscala, prin intocmirea unui act de indreptare a erorii materiale.

Cerere eliberare certificat fiscal


 

Anexa 3 - CERERE de eliberare a certificatului de atestare fiscala >>


Valabilitatea certificatului fiscal


Certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii si poate fi utilizat de persoana interesata, pe o perioada de pana la 30 de zile de la data eliberarii. 

In cazul certificatului de atestare fiscala eliberat pentru persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau nu exercita profesii libere, perioada in care poate fi utilizat este de pana la 90 de zile de la data eliberarii.

Pe perioada de utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil/platitor, in original sau in copie legalizata, oricarui solicitant.

In situatia contribuabilului/platitorului supus unei inspectii fiscale si care solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala in scopul radierii din registrele in care a fost inregistrat, certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, dupa caz.
 

Model certificat fiscal pentru persoane fizice 

Model certificat fiscal pentru persoane fizice
 
 

Acte necesare pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala - persoane fizice


Pe langa cererea de atestare fiscala privind impozitele, taxele locale si alte venituri datorate bugetului local, persoanele fizice trebuie sa depuna si:

-fotocopie dupa actul de identitate al proprietarului;
-imputernicire in original sau fotocopie legalizata;
-C.I./B.I/N.I.F./C.U.I. imputernicit (fotocopie si original);

Acte necesare pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala - persoane juridice


Actele necesare pentru obtinerea certificatului fiscal pentru firma (asadar, in cazul persoanelor juridice) sunt urmatoarele:

-cerere tip, completata cu numarul de telefon;

-copie C.I./B.I. si imputernicire pentru persoana delegata;

-copie certificat de inregistrare fiscala;

-documente doveditoare ale realitatii contabile, precum balanta de verificare semnata si stampilata.

Certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal local


Certificatul de atestare fiscala se emite de organul fiscal local, la solicitarea contribuabilului/platitorului. Certificatul se emite si la solicitarea autoritatilor publice in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare, precum si la solicitarea notarului public, conform delegarii date de catre contribuabil.

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza pe baza datelor cuprinse in evidenta creantelor fiscale a organului fiscal local si cuprinde obligatiile fiscale restante si, dupa caz, obligatiile fiscale scadente pana in prima zi a lunii urmatoare depunerii cererii, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal local in vederea recuperarii.

Certificatul de atestare fiscala se emite in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data solicitarii si este valabil 30 de zile de la data emiterii.

Certificatul de atestare fiscala emis in conditiile prezentului articol poate fi prezentat in original sau in copie legalizata oricarui solicitant.

Pentru instrainarea dreptului de proprietate asupra cladirilor, terenurilor si a mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce se instraineaza trebuie sa prezinte certificate de atestare fiscala prin care sa se ateste achitarea tuturor obligatiilor de plata datorate bugetului local al unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se afla inregistrat fiscal bunul ce se instraineaza. Pentru bunul ce se instraineaza, proprietarul bunului trebuie sa achite impozitul datorat pentru anul in care se instraineaza bunul, cu exceptia cazului in care pentru bunul ce se instraineaza impozitul se datoreaza de alta persoana decat proprietarul. Prin exceptie, proprietarii bunurilor care instraineaza mijloace de transport nu trebuie sa prezinte certificatul de atestare fiscala in cazul in care pentru instrainare utilizeaza formularul de contract de instrainare-dobandire a unui mijloc de transport aprobat prin ordin al ministrului potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
 

Solicitarea certificatului de atestare fiscala de catre alte persoane decat contribuabilul


Orice persoana fizica sau juridica, alta decat cea prevazuta la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,poate solicita organelor fiscale certificatul de atestare fiscala sau documente care sa ateste situatia fiscala a unui contribuabil numai cu consimtamantul expres si neechivoc al contribuabilului in cauza.

Prin exceptie, ori de cate ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, notarul public are obligatia de a solicita organului fiscal central si organului fiscal local, certificatul de atestare fiscala pentru persoana fizica pentru care se dezbate succesiunea.


Sursa: ANAF
Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul "Certificat de atestare fiscala: cum il obtii online, model si acte necesare pentru eliberare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi



Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz Modificari importante privind TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016