Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate romaneasca platitoare de TVA care inchiriaza un spatiu comercial unei firme din strainatate se intreaba de obicei daca factura se emite cu TVA sau fara, daca se aplica taxarea inversa si ce trebuie sa declare fiecare parte. Raspunsul depinde de locul prestarii serviciului si de alegerea locatorului intre scutire si taxare prin optiune. In acest articol analizam regulile, optiunile de facturare, obligatiile declarative ale locatorului roman si ale chiriasului nerezident, inregistrat in scopuri de TVA in Romania.
- Inchirierea unui imobil din Romania catre o firma nerezidenta este impozabila in Romania, pentru ca locul prestarii este locul imobilului.
- Taxarea inversa nu se aplica, deoarece prestatorul este stabilit in Romania.
- Locatorul roman poate alege intre scutirea de TVA, fara notificare, dar cu pierderea dreptului de deducere si posibila ajustare a TVA dedusa anterior, si taxarea cu 21%, cu notificare la ANAF si copie catre chirias.
- Chiriasul nerezident poate deduce TVA doar daca factura este emisa cu TVA si spatiul este folosit pentru activitati cu drept de deducere.
- Ambele societati au obligatii de raportare in Romania: D300 pentru ambele, D394 si D406 pentru locator si D406 pentru chiriasul nerezident.
Cuprins
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta este impozabila in Romania?
Cum se trateaza inchirierea din punctul de vedere al TVA
- scutita de TVA prin efectul legii, fara drept de deducere, conform art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal;
- taxabila prin optiune, conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal.
Optiunea A: scutirea de TVA (regula generala)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Optiunea B: taxarea prin optiune (cu TVA 21%)
1. Facturare. Factura se emite aplicand cota standard de 21% asupra valorii chiriei.
Impozitarea nerezidentilor pentru veniturile obtinute din Romania - lucrarea contine informatii vitale de actualitate si solutii pentru cele mai controversate aspecte privind fiscalitatea nerezidentilor. Comanda AICI>>>
Obligatiile societatii nerezidente ce detine calitatea de chirias
- Comunicarea codului de TVA. Trebuie sa comunice locatorului roman codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru ca factura sa fie emisa corect.
- Exercitarea dreptului de deducere. Daca locatorul a optat pentru taxare si a emis factura cu TVA, chiriasul poate deduce TVA inscrisa pe factura prin propriul decont de TVA (formularul 300) depus in Romania. Conditia este ca spatiul sa fie utilizat pentru activitati economice care dau drept de deducere. Daca factura a fost emisa in regim de scutire, chiriasul nu inregistreaza TVA deductibila.
- Raportarea fiscala in Romania.Depune decontul D300 lunar sau trimestrial, cu raportarea achizitiei interne la randul de achizitii interne. Ca societate nerezidenta inregistrata in scopuri de TVA in Romania, depune si declaratia informativa D406 (SAF-T), conform structurii specifice aplicabile nerezidentilor.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



