Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Deducerea TVA aferenta bunurilor, altele decat bunurile de capital

de Infotva.ro la 04 Nov. 2007

Deducerea taxei aferente bunurilor, altele decat bunurile de capitalTaxa care trebuie dedusa intr-un an calendaristic se determina provizoriu prin inmultirea valorii taxei deductibile (aferente ...

Deducerea taxei aferente bunurilor, altele decat bunurile de capital

Taxa care trebuie dedusa intr-un an calendaristic se determina provizoriu prin inmultirea valorii taxei deductibile (aferente operatiunilor pentru care nu se cunoaste destinatia, in momentul achizitiei, pentru fiecare perioada fiscala din acel an calendaristic) cu pro-rata provizorie prevazuta (pro-rata definitiva a anului precedent).

Calculul definitiv al taxei deductibile se realizeaza prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile, din anul calendaristic respectiv, cu pro-rata definitiva determi- nata pentru acel an.

 

La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu scazand, din taxa de dedus determinata definitiv, taxa dedusa determinata provizoriu. Rezultatul va trebui inscris in randul de regularizari din decontul de taxa, aferent ultimei perioade fiscale a anului.

 

Deducerea taxei aferente bunurilor de capital se realizeaza astfel:

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri
Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri

Vezi detalii

Totul despre controlul TVA
Totul despre controlul TVA

Vezi detalii


  • Prima deducere, efectuata asupra valorii totale a taxei deduse initial, se determina in baza pro-rata provizorii pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. Iar la finele anului, deducerea se ajus- teaza in baza pro-rata definitive.
  • Pentru ajustarile ulterioare, taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20, dupa cum este vorba despre bunuri mobile sau imobile, iar rezul- tatul se inmulteste cu pro-rata definitive, aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani. Totodata, taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitive, se imparte la 5 sau la 20, iar rezultatele acestor calcule se compara. Diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului.

In cazurile in care pro-rata calculata conform celor de mai sus nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, poate fi aplicata una dintre urmatoarele solutii:

  • aprobarea de catre Ministerul Economiei si Finan telor, la cererea contribuabilului, a aplicarii unei pro-rata speciale;
  • autorizarea, de catre Ministerul Economiei si Fi- nantelor, a persoanei impozabile de a stabili o pro- rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente con- tabile distincte pentru fiecare sector. Aceasta autorizare se acorda, de asemenea, doar la cererea expresa a contribuabilului.

Totodata, Ministerul Economiei si Finantelor ii poate impune persoanei impozabile, beneficiare a dreptului de deducere pe baza pro-rata, anumite criterii precum:

- aplicarea unei pro-rata speciale, in general sau pen- tru fiecare sector al activitatii sale economice;

- exercitarea dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe;

- tinerea de evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii economice.

Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, cat si operati- uni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.

In mod firesc, pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, persoanei partial impozabile nu ii este acordat dreptul de deducere.

Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, aceasta este considerata persoana impozabila mixta, putand aplica regimul deducerii pe baza calculului pro-rata.

Totodata, persoana partial impozabila poate solicita persoana partial impozabila aplicarea pro-rata si in cazul in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.

 

In cazul in care, conform celor mentionate mai sus, Ministerul Economiei si Finantelor obliga la aplicarea unei pro-rata speciale, persoanele impozabile cu regim mixt pot renunta la aplicarea pro-rata speciale numai la inceputul unui an calendaristic si vor fi obligate sa anunte organul fiscal competent cu privire la exercitarea acestei optiuni pana la data de 25 ianuarie,

 

Totodata,persoanele impozabile cu regim mixt pot opta sa nu aplice prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pe baza calculului pro-rata. In acest caz, taxa aferenta achizitiilor de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va fi dedusa.

Calculul definitiv al taxei deductibile se realizeaza prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile, din anul calendaristic respectiv, cu pro-rata definitiva determi- nata pentru acel an.

 

La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu scazand, din taxa de dedus determinata definitiv, taxa dedusa determinata provizoriu. Rezultatul va trebui inscris in randul de regularizari din decontul de taxa, aferent ultimei perioade fiscale a anului.

 

Deducerea taxei aferente bunurilor de capital se realizeaza astfel:

  • Prima deducere, efectuata asupra valorii totale a taxei deduse initial, se determina in baza pro-rata provizorii pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. Iar la finele anului, deducerea se ajus- teaza in baza pro-rata definitive.
  • Pentru ajustarile ulterioare, taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20, dupa cum este vorba despre bunuri mobile sau imobile, iar rezul- tatul se inmulteste cu pro-rata definitive, aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani. Totodata, taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitive, se imparte la 5 sau la 20, iar rezultatele acestor calcule se compara. Diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului.

In cazurile in care pro-rata calculata conform celor de mai sus nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, poate fi aplicata una dintre urmatoarele solutii:

  • aprobarea de catre Ministerul Economiei si Finan telor, la cererea contribuabilului, a aplicarii unei pro-rata speciale;
  • autorizarea, de catre Ministerul Economiei si Fi- nantelor, a persoanei impozabile de a stabili o pro- rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente con- tabile distincte pentru fiecare sector. Aceasta autorizare se acorda, de asemenea, doar la cererea expresa a contribuabilului.

Totodata, Ministerul Economiei si Finantelor ii poate impune persoanei impozabile, beneficiare a dreptului de deducere pe baza pro-rata, anumite criterii precum:

- aplicarea unei pro-rata speciale, in general sau pen- tru fiecare sector al activitatii sale economice;

- exercitarea dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe;

- tinerea de evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii economice.

Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, cat si operati- uni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.

In mod firesc, pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, persoanei partial impozabile nu ii este acordat dreptul de deducere.

Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, aceasta este considerata persoana impozabila mixta, putand aplica regimul deducerii pe baza calculului pro-rata.

Totodata, persoana partial impozabila poate solicita persoana partial impozabila aplicarea pro-rata si in cazul in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.

 

In cazul in care, conform celor mentionate mai sus, Ministerul Economiei si Finantelor obliga la aplicarea unei pro-rata speciale, persoanele impozabile cu regim mixt pot renunta la aplicarea pro-rata speciale numai la inceputul unui an calendaristic si vor fi obligate sa anunte organul fiscal competent cu privire la exercitarea acestei optiuni pana la data de 25 ianuarie,

 

Totodata,persoanele impozabile cu regim mixt pot opta sa nu aplice prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pe baza calculului pro-rata. In acest caz, taxa aferenta achizitiilor de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va fi dedusa.

Calculul definitiv al taxei deductibile se realizeaza prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile, din anul calendaristic respectiv, cu pro-rata definitiva determi- nata pentru acel an.

 

La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu scazand, din taxa de dedus determinata definitiv, taxa dedusa determinata provizoriu. Rezultatul va trebui inscris in randul de regularizari din decontul de taxa, aferent ultimei perioade fiscale a anului.

 

Deducerea taxei aferente bunurilor de capital se realizeaza astfel:

  • Prima deducere, efectuata asupra valorii totale a taxei deduse initial, se determina in baza pro-rata provizorii pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. Iar la finele anului, deducerea se ajus- teaza in baza pro-rata definitive.
  • Pentru ajustarile ulterioare, taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20, dupa cum este vorba despre bunuri mobile sau imobile, iar rezul- tatul se inmulteste cu pro-rata definitive, aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani. Totodata, taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitive, se imparte la 5 sau la 20, iar rezultatele acestor calcule se compara. Diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului.

In cazurile in care pro-rata calculata conform celor de mai sus nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, poate fi aplicata una dintre urmatoarele solutii:

  • aprobarea de catre Ministerul Economiei si Finan telor, la cererea contribuabilului, a aplicarii unei pro-rata speciale;
  • autorizarea, de catre Ministerul Economiei si Fi- nantelor, a persoanei impozabile de a stabili o pro- rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente con- tabile distincte pentru fiecare sector. Aceasta autorizare se acorda, de asemenea, doar la cererea expresa a contribuabilului.

Totodata, Ministerul Economiei si Finantelor ii poate impune persoanei impozabile, beneficiare a dreptului de deducere pe baza pro-rata, anumite criterii precum:

- aplicarea unei pro-rata speciale, in general sau pen- tru fiecare sector al activitatii sale economice;

- exercitarea dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe;

- tinerea de evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii economice.

Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, cat si operati- uni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.

In mod firesc, pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, persoanei partial impozabile nu ii este acordat dreptul de deducere.

Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, aceasta este considerata persoana impozabila mixta, putand aplica regimul deducerii pe baza calculului pro-rata.

Totodata, persoana partial impozabila poate solicita persoana partial impozabila aplicarea pro-rata si in cazul in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.

 

In cazul in care, conform celor mentionate mai sus, Ministerul Economiei si Finantelor obliga la aplicarea unei pro-rata speciale, persoanele impozabile cu regim mixt pot renunta la aplicarea pro-rata speciale numai la inceputul unui an calendaristic si vor fi obligate sa anunte organul fiscal competent cu privire la exercitarea acestei optiuni pana la data de 25 ianuarie,

 

Totodata,persoanele impozabile cu regim mixt pot opta sa nu aplice prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pe baza calculului pro-rata. In acest caz, taxa aferenta achizitiilor de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va fi dedusa.

Calculul definitiv al taxei deductibile se realizeaza prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile, din anul calendaristic respectiv, cu pro-rata definitiva determi- nata pentru acel an.

 

La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu scazand, din taxa de dedus determinata definitiv, taxa dedusa determinata provizoriu. Rezultatul va trebui inscris in randul de regularizari din decontul de taxa, aferent ultimei perioade fiscale a anului.

 

Deducerea taxei aferente bunurilor de capital se realizeaza astfel:

  • Prima deducere, efectuata asupra valorii totale a taxei deduse initial, se determina in baza pro-rata provizorii pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. Iar la finele anului, deducerea se ajus- teaza in baza pro-rata definitive.
  • Pentru ajustarile ulterioare, taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20, dupa cum este vorba despre bunuri mobile sau imobile, iar rezul- tatul se inmulteste cu pro-rata definitive, aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani. Totodata, taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitive, se imparte la 5 sau la 20, iar rezultatele acestor calcule se compara. Diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului.

In cazurile in care pro-rata calculata conform celor de mai sus nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, poate fi aplicata una dintre urmatoarele solutii:

  • aprobarea de catre Ministerul Economiei si Finan telor, la cererea contribuabilului, a aplicarii unei pro-rata speciale;
  • autorizarea, de catre Ministerul Economiei si Fi- nantelor, a persoanei impozabile de a stabili o pro- rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente con- tabile distincte pentru fiecare sector. Aceasta autorizare se acorda, de asemenea, doar la cererea expresa a contribuabilului.

Totodata, Ministerul Economiei si Finantelor ii poate impune persoanei impozabile, beneficiare a dreptului de deducere pe baza pro-rata, anumite criterii precum:

- aplicarea unei pro-rata speciale, in general sau pen- tru fiecare sector al activitatii sale economice;

- exercitarea dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe;

- tinerea de evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii economice.

Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, cat si operati- uni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.

In mod firesc, pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, persoanei partial impozabile nu ii este acordat dreptul de deducere.

Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, aceasta este considerata persoana impozabila mixta, putand aplica regimul deducerii pe baza calculului pro-rata.

Totodata, persoana partial impozabila poate solicita persoana partial impozabila aplicarea pro-rata si in cazul in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.

 

In cazul in care, conform celor mentionate mai sus, Ministerul Economiei si Finantelor obliga la aplicarea unei pro-rata speciale, persoanele impozabile cu regim mixt pot renunta la aplicarea pro-rata speciale numai la inceputul unui an calendaristic si vor fi obligate sa anunte organul fiscal competent cu privire la exercitarea acestei optiuni pana la data de 25 ianuarie,

 

Totodata,persoanele impozabile cu regim mixt pot opta sa nu aplice prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pe baza calculului pro-rata. In acest caz, taxa aferenta achizitiilor de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va fi dedusa.

Calculul definitiv al taxei deductibile se realizeaza prin inmultirea sumei totale a taxei deductibile, din anul calendaristic respectiv, cu pro-rata definitiva determi- nata pentru acel an.

 

La sfarsitul anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie sa ajusteze taxa dedusa provizoriu scazand, din taxa de dedus determinata definitiv, taxa dedusa determinata provizoriu. Rezultatul va trebui inscris in randul de regularizari din decontul de taxa, aferent ultimei perioade fiscale a anului.

 

Deducerea taxei aferente bunurilor de capital se realizeaza astfel:

  • Prima deducere, efectuata asupra valorii totale a taxei deduse initial, se determina in baza pro-rata provizorii pentru anul in care ia nastere dreptul de deducere. Iar la finele anului, deducerea se ajus- teaza in baza pro-rata definitive.
  • Pentru ajustarile ulterioare, taxa deductibila initiala se imparte la 5 sau la 20, dupa cum este vorba despre bunuri mobile sau imobile, iar rezul- tatul se inmulteste cu pro-rata definitive, aferenta fiecaruia dintre urmatorii 4 sau 19 ani. Totodata, taxa dedusa initial in primul an, conform pro-rata definitive, se imparte la 5 sau la 20, iar rezultatele acestor calcule se compara. Diferenta in plus sau in minus reprezinta ajustarea de efectuat, care se inscrie in randul de regularizari din decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului.

In cazurile in care pro-rata calculata conform celor de mai sus nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, poate fi aplicata una dintre urmatoarele solutii:

  • aprobarea de catre Ministerul Economiei si Finan telor, la cererea contribuabilului, a aplicarii unei pro-rata speciale;
  • autorizarea, de catre Ministerul Economiei si Fi- nantelor, a persoanei impozabile de a stabili o pro- rata speciala pentru fiecare sector al activitatii sale economice, cu conditia tinerii de evidente con- tabile distincte pentru fiecare sector. Aceasta autorizare se acorda, de asemenea, doar la cererea expresa a contribuabilului.

Totodata, Ministerul Economiei si Finantelor ii poate impune persoanei impozabile, beneficiare a dreptului de deducere pe baza pro-rata, anumite criterii precum:

- aplicarea unei pro-rata speciale, in general sau pen- tru fiecare sector al activitatii sale economice;

- exercitarea dreptul de deducere numai pe baza atribuirii directe;

- tinerea de evidente distincte pentru fiecare sector al activitatii economice.

Persoana care realizeaza atat operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, cat si operati- uni pentru care are calitatea de persoana impozabila este denumita persoana partial impozabila.

In mod firesc, pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu are calitatea de persoana impozabila, persoanei partial impozabile nu ii este acordat dreptul de deducere.

Daca persoana partial impozabila desfasoara activitati in calitate de persoana impozabila, din care rezulta atat operatiuni cu drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere, aceasta este considerata persoana impozabila mixta, putand aplica regimul deducerii pe baza calculului pro-rata.

Totodata, persoana partial impozabila poate solicita persoana partial impozabila aplicarea pro-rata si in cazul in care nu poate tine evidente separate pentru activitatea desfasurata in calitate de persoana impozabila si pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoana impozabila.

 

In cazul in care, conform celor mentionate mai sus, Ministerul Economiei si Finantelor obliga la aplicarea unei pro-rata speciale, persoanele impozabile cu regim mixt pot renunta la aplicarea pro-rata speciale numai la inceputul unui an calendaristic si vor fi obligate sa anunte organul fiscal competent cu privire la exercitarea acestei optiuni pana la data de 25 ianuarie,

 

Totodata,persoanele impozabile cu regim mixt pot opta sa nu aplice prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pe baza calculului pro-rata. In acest caz, taxa aferenta achizitiilor de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va fi dedusa.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Deducerea TVA aferenta bunurilor, altele decat bunurile de capital":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016