Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Cu toate ca regimul fiscal de TVA urmareste, pe cat posibil, limitarea costurilor administrative generate de inregistrarea operatorilor economici dintr-un stat membru intr-un alt stat membru pentru ...
Cu toate ca regimul fiscal de TVA urmareste, pe cat posibil, limitarea costurilor administrative generate de inregistrarea operatorilor economici dintr-un stat membru intr-un alt stat membru pentru diverse operatiuni, totusi exista situatii in care astfel de inconveniente nu pot fi evitate.
De asemenea, nu intotdeauna aceste formalitati administrative trebuie privite ca un inconvenient, deoarece, daca prespunem situatia unei persoane impozabile dintr-un alt stat membru, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, aceasta isi va putea exercita dreptul de deducere prin decontul de TVA mult mai rapid si eficient decat utilizand procedura rambursarii (Directiva a VIII-a), doar cu incepere din anul urmator in care au avut loc operatiunile.
Intr-un alt sens, trebuie sa plecam de la premisa obiectiva ca scopul inregistrarii este acela ca persoanele dintr-un alt stat membru sa-si poata realiza in Romania obligatiile de plata a TVA, pe cale de consecinta, obligatiile declarative.
Daca ne referim strict doar la importul de bunuri, fara a considera ca persoana din celalalt stat membru urmeaza sa livreze bunurile pe teritoriul Romaniei sau spre o destinatie comunitara sau externa (nu va realiza o vanzare/livrare) a lor, observam ca, datorita procedurii de vamuire, situatia este oarecum diferita.
Diferenta o face faptul ca obligatia de plata se realizeaza la organele vamale punctual, pentru fiecare operatiune, si nu cumulat (TVA colectata din decont), prin declaratia vamala.
De asemenea, odata inscrise in baza de date a autoritatii vamale (cu codul de TVA din statul comunitar de resedinta), persoanele impozabile comunitare pot utiliza sistemul informatic vamal pentru declararea marfurilor, apeland la reprezentarea directa sau indirecta, conform dispozitiilor vamale comunitare, aplicabile in Romania, dupa data aderarii.
In varianta 2007 a Codului fiscal, art. 153 alin. (4) si alin. (5) stabileau ca doar persoanele impozabile nestabilite in Romania, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, care nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania sau nu are un sediu fix in Romania si care este obligata la plata taxei pentru o livrare de bunuri, prestare de servicii sau o achizitie intracomunitara va solicita inregistrarea inainte de a efectua aceste operatiuni. Interpretand strict aceste dispozitii, constatam ca la data respectiva persoanele impozabile dintr-un alt stat membru nu aveau posibilitatea sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania pentru efectuarea formalitatilor de import, singura cale de recuperare a TVA platite in vama ramanand utilizarea dispozitiilor Directivei a VIII-a (Directiva 79/1072/CEE).
Am facut aceasta trecere in revista asupra situatie din perspectiva dispozitiilor fiscale aplicabile in 2007, deoarece in 2008, prin O.U.G. nr. 106/2007, textul art. 153 alin. (4) s-a modificat fundamental, obligatia inregistrarii (de ce nu si dreptul inregistrarii din perspectiva proprietarului care dorestre sa-si deduca aceste sume mai rapid prin decont) nu mai este conditionata de tipul operatiunii realizate, ci de existenta dreptului de deducere sau existenta obligatiei de plata a TVA, inregistrarea realizandu-se anterior efectuarii operatiunilor pentru care exista aceasta obligatie.
Varianta 2008 a alin. (4) din art. 153 este urmatoarea: o persoana impozabila care nu este stabilita, conform art. 1251 alin. (2) lit. b), si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (1) lit. b)-g).
In acest moment, chiar printr-o interpretare stricta a dispozitiilor fiscale aplicabile in 2008, persoanele nestabilite in Romania se pot inregistra in scopuri de TVA, astfel ca obligatia de plata a TVA aferenta operatiunilor de import realizate le apartine, subsecvent, taxa platita in vama find deductibila.
In egala masura am putea spune ca acest text de lege nu mai face distinctie inte operatiuni, astfel ca, daca dreptul de deducere este prezumat de lege (in cazul importului TVA platite in vama este deductibila), inregistrarea este obligatorie.
In acest punct revenim la explicatia anterioara, si anume la faptul ca, in vama, TVA se plateste prin declaratia vamala, nemaifiind nevoie de un alt document (decontul de TVA); ea ajunge in decont doar ca TVA deductibila, care, la fel de bine, poate fi rambursata pe baza Directivei a VIII-a.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Aceasta modificare a fost „fortata“ de anomaliile aparute in practica, dar si de faptul ca, abia la mijlocul anului 2007, Autoritatea Nationala a Vamilor a emis Ordinul nr. 4.999/2007 in care se stabileste procedura prin care persoanale juridice straine pot realiza operatiuni vamale in Romania, conform dispozitiilor art. 5 din Codul Vamal Comunitar.
Recunoastem ca ipoteza este oarecum fortata, deoarece orice importator importa marfurile in scopul revanzarii sau pentru consum propriu, ambele motive genereaza obligatia inregistrarii.
Am prezentat aceasta ipoteza pentru a evidentia posibilitatea de gestionare a TVA in Romania (in situatiile expuse) de catre persoanele impozabile dintr-un alt stat membru, sau chiar existenta acelor situatii in care operatiuni nedeductibile sunt combinate cu operatiuni de import (importul in Romania de bunuri care nu privesc activitatea economica a persoanei impozabile).
Fara a extinde discutia, trebuie avut in vedere ca persoanele juridice romane sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania doar daca depasesc plafonul de 35.000 euro, dispozitie pe care o consideram aplicabila si persoanelor juridice din Comunitate, in caz contrar fiind in prezenta unei discriminari (chiar neinregistrate in scopuri de TVA in statul lor de rezidenta, in vama pot face plata TVA prin declaratia vamala).
Daca analizam situatia importatorului dintr-un alt stat membru comunitar care efectueaza operatiuni de import in Romania, urmand ca, ulterior, sa livreze aceste marfuri in statul sau, evident ca, in baza art. 153 alin. (5) din Codul fiscal, va avea obligatia inregistrarii, dar nu pentru import, ci pentru livrarea intracomunitara sau livrarea intracomunitara asimilata (daca-si livreaza marfurile lui si nu le vinde intr-un alt stat membru, conform art. 128 alin. (10) – (11) din Codul fiscal).
De asemenea, pentru astfel de importuri urmate de o livrare intracomunitara, exista chiar posibilitatea de a nu se plati TVA in vama, in Romania, ci la destinatie, prin taxare inversa, conform regimului fiscal aplicabil achizitiilor intracomunitare, utilizand regimul vamal de import 42/00.
Conform Ordinului ANAF nr. 9.988/2007 (publicat in M.Of. nr. 7 din 5 ianuarie 2007), regimul 42/00 semnifica punerea in consum simultan cu punerea in libera circulatie de marfuri cu scutire de TVA pentru livrarea intr-un alt stat membru.
Practic, dupa efectuarea unui import in Romania (ca stat de intrare a marfurilor pe teritoriul Comunitatii), marfurile vor fi transferate intr-un alt stat membru, conform contractului comercial si documentelor de transport, fara a face o plata efectiva a TVA la vama.
Procedura este aplicabila in egala masura si unui importator din Comunitate pentru marfuri care intra pe teritoriul comunitar prin Romania, caz in care acesta poate sa apara in declaratia vamala cu codul de TVA din Romania.
Deoarece aplicarea regimului fiscal de scutire cu drept de deducere, conform art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, pentru livrarile intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, persoana impozabila din celalalt stat membru comunitar va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, prin raportare la lit. a), care prevede explicit aceasta conditie si, de asemenea, nu trebuie sa uitam de dovada transportului.
Justificarea transportului se face prin prezentarea documentului de transport si a facturii sau autofacturii, conform dispozitiilor de la art. 10 din O.M.E.F. nr. 2.421/2007 (publicat in M.Of. nr. 887 din 27 decembrie 2007).
Prin Ordinul ANAF nr. 500/2007 a fost stabilita Metodologia de acordare a certificatelor de amanare a platii datoriei vamale, pentru marfurile care sunt transferate intr-un alt stat membru imediat importului.
In baza acestui regim vamal, TVA se garanteaza, la Biroul vamal de plecare; nivelul garantiei trebuie sa fie acoperitor pentru TVA care s-ar fi datorat daca bunurile ar fi ramas in Romania. La prezentarea documentelor justificative cu privire la parasirea bunurilor din Romania cu destinatia celalalt stat membru, garantia se deblocheaza.
Termenul maxim de prezentare a documentelor justificative este de 30 de zile de la data declaratiei de punere in libera circulatie, acesta putand fi prelungit in cazuri temeinic justificate o singura data, cu cel mult inca 30 de zile.
Neprezentarea documentelor in termenul prevazut de lege da dreptul Biroului vamal sa execute garantia in vederea recuperarii sumelor datorate.
Avantajul este unul evident, deoarece taxele vamale sunt platite conform TARIC (tarifului vamal comunitar) in acelasi cuantum indiferent de statul de import, iar pentru TVA nu avem o plata efectiva; in statul de plecare taxa se garanteaza, iar in Romania se aplica taxarea inversa. Un astfel de avantaj, indiferent de directia in care circula marfurile, poate fi fructificat in conditii maxime doar pentru operatiuni succesive, care implica un flux de TVA pentru care rambursarea treneaza. Utilizarea regimului vamal 42/00 este conditionata de urmatoarele aspecte:
1. marfurile care urmeaza a face obiectul livrarii intracomunitare se mentioneaza in declaratia vamala;
2. persoana care figureaza in caseta 8 – destinatar – a declaratiei vamale trebuie sa fie cea care efectueaza livrarea intracomunitara avand ca destinatie o persoana identificata in scopuri de TVA (cod de TVA) intr-un alt stat membru;
3. expeditia marfurilor avand ca destinatie un alt stat membru trebuie sa urmeze operatiunii de import. Nu sunt permise operatiuni de depozitare, prelucrare sau transformare intre momentul in care marfurile sunt importate si cel in care acestea sunt expediate catre un alt stat membru, cu exceptia celor necesare in timpul transbordarii marfurilor dintr-un mijloc de transport in altul;
4. in caseta 37 din declaratia vamala trebuie mentionat codul 42 – Punerea in consum simultan cu punerea in libera circulatie de marfuri cu scutire de TVA pentru livrarea intr-un alt stat membru;
5. in caseta 44 din declaratia vamala se va mentiona codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit de statul membru persoanei careia ii sunt livrate marfurile de catre importator, in cazurile mentionate la art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, sau codul obtinut de destinatar in statul membru unde incepe livrarea (conform art. 153 alin. (5) din Codul fiscal sau unui text de lege echivalent, dintr-un alt stat de plecare).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"