Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Lichidarea unei societati reprezinta procesul prin care aceasta isi inceteaza existenta juridica, fiind necesara inchiderea tuturor conturilor si clarificarea situatiilor fiscale. In acest context, tratamentul contabil si fiscal al creantelor neincasate, al TVA-ului neexigibil si al dividendelor neridicate necesita o analiza atenta. In continuare, vom aborda punctual cateva aspecte esentiale cu privire la lichidarea unei societati.
Avem acest caz concret. Am societate platita de TVA la incasare pe care asociatii decid sa o radieze. Sumele de incasat de la clienti sunt din perioada 2022-2023 si au fost emise cu TVA la incasare. Aceste sume nu sunt contestate de clienti.
1. Cum tratez sumele din 4111 si cele din 4428?
2. La inchidere cheltuiala este deductibila?
3. Tot legat de radiere /lichidare care este impozitul care se aplica pentru dividende care nu au fost ridicate(sold creditor 457).
Cuprins
Ce presupune lichidarea unei societati
Daca ai decis sa iti inchizi firma, trebuie sa ai in vedere faptul ca procesul de lichidare firma presupune mai multe etape(si documente), dupa cum urmeaza:
Etapa I - Dizolvarea si lichidarea voluntara
1. Cererea de inregistrare (original) - formular -
2. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/membrilor privind dizolvarea societatii (original) - detalii si numirea lichidatorului (original) - detalii; Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
3. Daca este cazul,
• dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila dizolvarii societatii, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege;
• dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original) - detalii;
Cum sa tratati sumele din contul 4111
In cazul lichidarii, suma din contul 4111 va fi trecuta la cheltuieli, iar cheltuiala este nedeductibila la calculul rezultatului fiscal.
654 = 4111
Potrivit prevederilor de la art. 25 alin. 4 lit.h) din Codul fiscal:
4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
(..)
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederileLegii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2025
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
Prin urmare, cheltuiala (654) cu pierderea inregistrata la scoaterea din evidenta a creantelor este deductibila in procent de 30% in situatia in care s-au inregistrat ajustari pentru depreciere creante, sau este deductibila integral daca va incadrati in una din situatiile de la pct. 1-6. In caz contrar este nedeductibila.
Cum tratati sumele din contul 4428 si ce trebuie sa stiti despre creante
Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora.
Totusi, conform prevederilor de la pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora:
"328. La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
In ceea ce priveste TVA-ul neexigibil din contul 4428 Codul fiscal NU prevede in mod expres un moment al exigibilitatii TVA in regimul TVA la incasare la scoaterea acestora din evidenta. Nu exista nici o regula clara care sa spuna ca TVA devine exigibil in cazul renuntarii voluntare la creanta, daca aceasta se prescrie sau daca nu s-au facut demersuri pentru recuperare.
Art. 282 alin. (3) spune clar ca exigibilitatea apare la incasare, pentru cei in regim special.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul TVA la incasare (....)
Art. 287 lit. d) prevede ajustarea TVA doar in caz de faliment sau reorganizare.
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. (....)
Normele metodologice la art. 282 detaliaza doar cazurile prevazute expres de Codul fiscal.
Nici o prevedere din Codul fiscal si din Normele metodologice nu spune ca TVA devine exigibil in situatia renuntarii la creanta.
Totusi, desi nu exista o prevedere expresa in Codul fiscal care sa impuna colectarea TVA la renuntarea voluntara, prescriptie sau inactivitate, din interpretarea sistemica a legii si jurisprudenta CJUE, se poate considera ca TVA-ul trebuie colectat intr-un astfel de caz, altfel s-ar incalca principiul neutralitatii.
Astfel, aceasta obligatia de colectare apare doar pe baza de interpretare, pentru ca:
- nu poate ramane la infinit TVA-ul neexigibil (cont 4428);
- s-ar crea o inechitate fata de firmele care NU sunt in regimul TVA la incasare, dar platesc TVA chiar daca nu si-au incasat creantele;
- s-ar incalca principiul neutralitatii TVA care impune simetrie: nu poti deduce fara sa colectezi si invers.
Daca o firma livreaza un bun sau presteaza un serviciu, nu incaseaza contravaloarea (si deci TVA-ul ramane in 4428), si ulterior renunta la creanta sau aceasta se prescrie, iar statul nu permite ajustarea TVA-ului (pentru ca nu e caz de faliment/reorganizare), atunci daca acea firma (contribuabil) nu colecteaza TVA, are un avantaj nepermis fata de ceilalti contribuabili care aplica TVA normal (unde TVA s-a colectat deja la facturare, chiar daca nu s-a incasat).
Astfel, neutralitatea este afectata daca un contribuabil nu mai datoreaza TVA doar pentru ca nu si-a incasat creanta si a lasat-o sa expire, fara a o ajusta legal.
De aceea, in opinia mea, chiar daca in Codul fiscal nu se reglementeaza expres momentul in care TVA devine exigibil in aceste situatii, principiul neutralitatii impune, prin interpretare sistemica, colectarea TVA la scoaterea din evidenta a creantei pentru a evita un tratament preferential fata de cei din regimul normal.
Ca urmare, din punctul meu de vedere, in situatia dvs. va trebui sa colectati TVA (4428 = 4427) sa o declarati si sa o achitati.
Ce trebuie sa stiti despre impozitul pe dividendele neridicate
Pentru dividendele distribuite in anul 2025 cota de impozitare a dividendelor este de 10%.
Potrivit art. 43 din Codul Fiscal, o persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.
Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane.
Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
In cazul in care dividendele distribuite, potrivit legii, nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat urmator anului in care s-a aprobat distribuirea dividendelor.
Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Societate in insolventa. Inscriere la masa credala pentru recuperare dividende neridicateTransfer teren construibil catre asociat. Care este tratamentul TVA la lichidarea societatii?Perioada impozabila a microintreprinderii si lichidarea. Cand depunem Declaratia 100?Societate cu asociat unic. Cum impozitam veniturile din LICHIDARE SOCIETATE?Dizolvare urmata de lichidare. Cand se depune D100? Cum calculam impozitul?Ultimele articole
LICHIDARE SOCIETATE. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataLichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?Procedura de LICHIDARE SOCIETATE cu activitatea suspendataArticole similare
Garantiile de buna executieANAF: Incasarile prin plata voluntara in primele 8 luni ale lui 2023 sunt de peste 95%ANAF: Recuperarea sumelor de bani datorate Agentia Domeniilor Statului de catre partenerii contractualiMONOGRAFIE contabila pentru concediile medicale suportate atat din FNUASS, cat si de firmaManual de Politici Contabile pentru Institutiile Publice 2014Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileImpozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Plata dividende in 2025. Care este plafonul de plati in numerarProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Articole similare
Impozit pe dividende. Se aplica cota de 10% sau de 16% pentru trim. IV 2025Dividende distribuite in 2024, dar platite in 2025. Ce cota de impozitare se aplicaPlata cesiune parti sociale. Ce inregistrari contabile se fac pentru tranzactii?IMPOZIT DIVIDENDE. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Ultimele articole
IMPOZIT DIVIDENDE. TOT ce trebuie sa stii despre impozitul pe dividende in 2025ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Calculul impozitului pe dividende: ghid completCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleIMPOZIT DIVIDENDE 2022-2023: Cota de impozit pentru plata dividendelor este de 8% sau 5%?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



