keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Cesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Nov. 2024
Cesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscale
Tags: cesiune parti sociale, aspecte contabile, aspecte fiscale

Cesiunea partilor sociale este un proces important care implica schimbarea structurii de asociere in cadrul unei companii. Transferul partilor sociale necesita respectarea unor pasi si documente formale, avand implicatii asupra structurii de proprietate si responsabilitatilor fiecarui asociat. In acest articol vom analiza ce presupune cesiunea partilor sociale, etapele procesului, conditiile legale si documentele necesare, pentru a intelege pe deplin impactul unei astfel de tranzactii asupra companiei si asupra partilor implicate.


Ce inseamna si ce presupune cesiunea de parti sociale?


Cesiunea de parti sociale reprezinta transferul drepturilor si obligatiilor unui asociat dintr-o firma catre o alta persoana, fizica sau juridica. Practic, aceasta inseamna ca un asociat cedeaza (vinde) total sau partial partile sale sociale catre un tert sau un alt asociat al firmei, modificand astfel structura de proprietate si eventual controlul asupra companiei. 

Procesul de cesiune a partilor sociale implica mai multe etape si formalitati care trebuie urmate cu atentie. Iata care sunt acestea:

1. Aprobarea cesiunii de asociati

Primul pas consta in convocarea si desfasurarea Adunarii Generale a asociatilor, unde se va adopta hotararea de aprobare a cesiunii. In aceasta etapa, ceilalti asociati isi pot exercita sau pot renunta la dreptul de preemptiune. Cesiunea de parti sociale trebuie facuta in conformitate cu prevederile Actului Constitutiv. Conform art. 202 alin. (2) din Legea 31 din 16 noiembrie 1990 privind societatile, „daca Actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociati reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social.” 

2. Intocmirea contractului de cesiune


Dupa obtinerea acordului asociatilor, se procedeaza la intocmirea contractului de cesiune in forma scrisa. Acesta este cel mai important document implicat in aceasta procedura, deoarece stabileste drepturile si obligatiile partilor si pretul cesiunii. 

Contractul de cesiune a partilor sociale trebuie sa contina toate detaliile esentiale ale tranzactiei: identificarea partilor implicate, obiectul cesiunii, pretul convenit si numarul partilor sociale care fac obiectul transferului. Contractul trebuie semnat atat de cedent, cat si de cesionar.

3. Inregistrarea transmiterii partilor sociale in Registrul Comertului

Pentru inregistrarea modificarilor la ONRC, trebuie depuse mai multe acte pe care le vom enumera mai jos in acest articol. Dosarul complet se depune la Oficiul National al Registrului Comertului in termen de 15 zile de la semnarea contractului de cesiune. Dupa procesarea si aprobarea cererii, se vor primi documentele actualizate, iar modificarile vor produce efecte fata de terti din momentul inregistrarii.

Dupa finalizarea procesului, este important sa se procedeze la actualizarea evidentelor contabile, informarea partenerilor de afaceri despre modificarile survenite si, daca este cazul, actualizarea documentelor bancare si obtinerea unui nou certificat de inregistrare.

>>Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale - lucrarea prezinta lista cu cele mai frecvente amenzi de la ANAF si ofera solutii cum sa EVITATI sa fiti sanctionati!>>
 

Cand poate fi aplicata procedura de cesiune?

Conform art.87 din Legea 31 din 16 noiembrie 1990 privind societatile, cesiunea aportului de capital social este posibila doar daca este permisa prin Actul Constitutiv.
 
Asociatul cedent, chiar daca isi cedeaza partile sociale, nu este eliberat de datoriile pe care le are fata de societate din aportul sau de capital. Aceste obligatii raman in sarcina sa pana la achitarea lor completa.
 
In ceea ce priveste relatia cu tertii, asociatul cedent continua sa fie raspunzator pentru operatiunile efectuate de societate pana in momentul in care hotararea de excludere ramane definitiva. Aceasta prevedere asigura protectia partenerilor de afaceri ai societatii.

In cazul in care exista operatiuni in curs de desfasurare la momentul excluderii, asociatul cedent trebuie sa isi asume consecintele acestora pana la finalizare. Mai mult, el nu isi poate retrage partea care i se cuvine din societate decat dupa incheierea completa a acestor operatiuni.
 

Ce documente sunt necesare pentru cesiunea de parti sociale? 


Documentele necesare ce trebuie depuse la ONRC pentru inregistrarea cesiunii partilor sociale sunt:
 
  • Cererea de inregistrare – formular tip ;
  • Hotararea adunarii generale a asociatilor/ decizia asociatului unic 
  • Actul constitutiv actualizat, in original
  • Actele de identitate ale persoanelor fizice (in copie certificata de parte) si, dupa caz, de pe certificatele de inregistrare ale persoanelor juridice care dobandesc calitatea de asociati
  • In cazul transmiterii partilor de interes/partilor sociale prin mostenire legala sau testamentara,  daca in actul constitutiv s-a prevazut clauza de continuare cu mostenitorii, se prezinta (in original) si  certificatul de mostenitor sau alte documente justificative
  • Pentru asociatul persoana juridica, informatii privind datele de identificare, reprezentantii legali si starea firmei
  • Declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice 
  • Dovezile privind plata tarifelor legale 
  • Alte acte suplimentare, dupa caz

Studii de caz utile 

Va prezentam mai jos doua studii de caz utile privind cesiune partilor sociale pentru a intelege mai bine acest proces complex.
 

Cesiune parti sociale. Dividende platite intre persoane juridice – monografii contabile


INTREBARE:
 
In anul 2006 societatea X cumpara partile sociale ale societatii Y cu suma de 1.200.000 lei. Care sunt inregistrarile contabile in societatea X si in societatea Y?
 
In anul 2019 societatea Y vinde cladirea pe care o detine catre o terta persoana, banii incasati sunt transferati societatii X cu titlu de dividende. Care sunt inregistrarile contabile in societatea X si in societatea Y? Sunt implicatii fiscale?
 
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 30 Sep 2024 
 
Monografia contabila in anul 2006, cu ocazia cesiunii partilor sociale, poate fi urmatoarea:
 
La societatea X, in calitate de cumparator al partilor sociale ale societatii Y, in contabilitate se efectueaza inregistrarea contabila:
265 = 5121 1.200.000 lei
 
La societatea Y, in calitate de vanzator a fost modificat capitalul social, iar inregistrarile contabile au fost:
456 = 1011 1.200.000 lei
5121 = 456 1.200.000 lei
1011 = 1012 1.200.000 lei
 
Totodata s-a modificat si evidenta analitica a capitalului social pe asociati, in conformitate cu prevederile reglementarilor contabile valabile la acea data.
 
In urma operatiunii de cesiune parti sociale, societatea X a devenit asociat al societatii Y.
 
In anul 2019, societatea Y vinde o cladire iar profitul rezultat in urma acestei operatiuni este repartizat catre asociatul X ca dividende.
 
Inregistrarile contabile sunt:

La societatea Y
 
4111/461 = 7583 facturare catre client
% = 212 descarcare cladire
6583
2812
5121 = 4111/461 incasare client
7583 = 121 inchidere venituri
121 = 6583 inchidere cheltuieli
 
Dupa aprobarea situatiilor financiare, prin hotararea AGA s-a decis repartizarea profitului ca dividende.
 
Inregistrarile contabile sunt:
121 = 1171/analitic 2019 trecere profit la rezultat reportat
1171/analitic 2019 = 457 repartizare profit reportat
457 = 446 inregistrare impozit dividende
446 = 5121 plata impozit dividende
457 = 5121 plata dividende net
 
La societatea X se inregistreaza incasarea dividendului, astfel:
5121 = 461
461 = 7611
 
Dpdv fiscal, conform art.43, din Codul fiscal, valabil in anul 2019:
 
(1) O persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.
 
(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
 
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), in cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca in ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica romana care primeste dividendele indeplineste conditiile prevazute la alin. (4).
 
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv.
 
Astfel, deoarece societatea X care a primit dividendele avea peste un an de detinere a partilor sociale si presupun mai mult de 10% din capitalul social, societatea Y care a platit dividendele nu trebuia sa retina 5% impozit pe dividend, cu retinere la sursa.
 
Dpdv al impozitelor, pentru societatea X, contribuabil platitor de impozit pe profit, potrivit art.23 al Codului fiscal, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:
 
a) dividendele primite de la o persoana juridica romana;
 
Daca era platitor de impozit pe venit microintreprindere, potrivit art.53 al Codului fiscal,

(1) Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, din care se scad:
n) dividendele primite de la o persoana juridica romana.
 
Asadar, veniturile incasate din dividende de la persoane juridice romane se incadreaza ca venituri neimpozabile, atat la calculul impozitului pe profit cat si la calculul impozitului pe venit microintreprindere. 
 

Cesiune parti sociale. Obligatii


INTREBARE:
 
Asociat unic si administrator (numit generic "X") al unei persoane juridice, platitoare de impozit pe profit, cesioneaza in luna august 2024 partile sociale in totalitate (100%) unei alte persoane juridice. Obtine in baza acestei cesiuni un venit de 3.500 lei, suma pe care o incaseaza in contul personal.
 
Intrebare: care sunt obligatiile fiscale ale persoanei X pentru aceasta suma obtinuta din cesiunea actiunilor? Ce declaratii trebuie sa depuna, care este termenul, impozitul datorat si daca datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate?
 
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 22 Oct 2024 
 
Din perspectiva Legii societatilor nr. 31/1990 adunarea generala hotaraste, conform art. 192 din acest act normativ, cu majoritatea absoluta a asociatilor si a partilor sociale, in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel.
 
Asadar, pentru realizarea cesiunii, notiune utilizata in cazul in care transferul vizeaza un drept de creanta cum este cazul partilor sociale, in cazul analizat fostul si actualul asociat trebuie sa convina exclusiv in sensul dorit. In ceea ce priveste pretul la care are loc cesiunea partilor sociale, desigur ca din perspectiva principiului libertatii contractuale, partile contractului de cesiune sunt libere sa stabileasca pretul la care se realizeaza operatiunea. Asadar, in conditiile in care nu exista nicio dispozitie legala care sa impuna un pret al cesiunii, operatiunea se poate realiza la valoarea nominala a partilor sociale.
 
Ulterior, in conformitate cu prevederile art. 203 din Legea nr. 31/1990 transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului si in registrul de asociati al societatii, inscrierea la in registrul comertului asigurand opozabilitatea operatiunii fata de terti. 
 
Faptul ca un actionar persoana fizica vinde celorlati asociati actiunile sale (din patrimoniul sau personal) nu generaza pentru societate niciun fel de obligatii fiscale sau contabile deoarece patrimoniul firmei nu este afectat in niciun fel.
 
Persoana fizica ce vinde actiunile va depune Declaratia unica pana pe 25 mai a anului urmator celui de realizare a veniturilor, completand Capitolul I de venit realizat in care va trece castigul sau pierderea realizata si, daca depaseste plafonul, CASS.
 
Reglementarile fiscale aplicabile persoanei fizice:
 
Potrivit prevederilor art. 91 lit. c) din Codul fiscal, sunt venituri din investitii castiguri din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate;
 
Persoana fizica va datora impozitul pe castigul net obtinut in urma cesionarii/instrainarii/vanzarii actiunilor detinute conform art. 98 din Codul fiscal, castig determinat ca diferenta dintre valoarea de instrainare/pretul de vanzare a actiunilor si valoarea lor fiscala (valoarea platita/varsata de actionar la obtinerea lor), dupa cum reiese din prevederile art. 94 alin. (1) coroborat cu art. 7 pct. 44 lit. e) din Codul fiscal.
 
Conform prevederilor art. 94 alin. (10) lit. b) coroborat cu art. 96 alin. (1)-(2) din Codul fiscal, cedentul in calitate de beneficiar de venit (adica persoana fizica care isi cesioneaza actiunile) este cel care determina castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate, la data efectuarii platilor pretului tranzactiei pe baza de documente justificative, prin intermediul formularului Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, care se depune pentru fiecare an fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a castigului net anual/pierderii nete anuale potrivit prevederilor cap. V-Venituri din investitii, dupa cum se prevede la art. 122 alin. (3) din Codul fiscal.
 
Realizarea castigului net are loc la incasarea acestuia.
 
Impozitul este de 10% si se aplica asupra castigului net obtinut din vanzarea actiunilor, cu termen de plata 25 mai a anului urmator, asa cum rezulta din prevederile art. 123 alin. (1 indice 2) si alin. (7) din Codul fiscal.
 
Asadar, castigul net si impozitul pe venit de 10% aferent se declara prin Declaratia unica, care se depune pentru fiecare an fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a castigului net anual/pierderii nete anuale.
 
Referitor la CAS (contributia la sistemul de pensii), aceasta nu se datoareaza pentru venituri realizate din cesiunea actiunilor.
 
Cu privire la contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), obligatiile declarative, in masura in care aceasta este datorata, revine tot persoanelor fizice, fiind indeplinite prin completarea Declaratiei unice. In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate si nu este exceptata, va datora ca regula generala CASS, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal, respectiv daca veniturile prevazute la art. art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Codul fiscal depasesc plafonul prevazut in Codul fiscal.
 
Deosebit de important cu privire la pretul cesiunii partilor sociale este dreptul administratiei fiscale de a interveni in cadrul tranzactiei in temeiul dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal. Astfel, in temeiul acestora, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
 
In aceste conditii, in situatia in care organele fiscale constata ca exista diferente semnificative intre valoarea nominala si cea reala determinata pe baza indicatorilor economici, acestea pot sa retrateze operatiunea majorand corespunzator venitul realizat de catre cedent, desigur si cu ajustarea corespunzatoare la nivelul cesionarului.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016