keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Cesiune parti sociale si nerezidenti. Cum se va plati impozitul aferent cedarii partilor sociale?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Miruna Petrache la 06 Iun. 2017 Exclusiv
Tags: cesiune parti sociale, nerezidenti, parti sociale, codul fiscal

In analiza de mai jos, avem o societate (persoana juridica romana) in cadrul careia sunt asociati doua persoane juridice (din stat UE cu 40% si din stat non-UE cu 50%), dar si o persoana fizica din statul UE, nerezidenta in Romania cu 10%. Persoana fizica nerezidenta cesioneaza partile sociale la valoarea de piata catre persoana juridice din UE.

 
Vom vedea care este modalitatea de plata a impozitului realizat din cedarea partilor sociale in Romania, precum si cine si unde plateste impozitul pe venitul realizat din cedarea partilor sociale.
 
In conformitate cu prevederile art. 223 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din transferul titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana fac obiectul impunerii in conformitate cu regulile speciale prevazute la Titlu IV – Impozitul pe venit.
 
Astfel, veniturile din cesionarea partilor sociale reprezinta venituri din investitii potrivit art. 91 lit. c) din Codul fiscal, stabilirea castigului rezultat din aceasta operatiune realizandu-se in conformitate cu prevederile art. 94 din acest act normativ. Din definitiile date titlurilor de participare si titlurilor de valoare de art. 7 pct. 40 si 41 din Codul fiscal rezulta ca partile sociale intr-o societate cu raspundere limitata sunt considerate titluri de valoare. Astfel, castigul din transferul partilor sociale reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala definita la art. 7 pct. 44 lit e) din Codul fiscal ca fiind valoarea de achizitie sau de aport. Determinarea castigului/pierderii din transferul acestor titluri de valoare se efectueaza la data efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit.
 
Conform art. 129 alin. (3) din Codul fiscal, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, potrivit Titlului IV, au obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit. Astfel, potrivit art. 96 din Codul fiscal, castigul net anual sau pierderea neta anuala se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la inceputul anului din transferul titlurilor de valoare si reflectat in declaratia 200 care se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celuide realizare a venitului. Potrivit art. 119 din Codul fiscal, castigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare se determina de organul fiscal competent (conform art. 40 din Codul de procedura fiscala si art. 5 din OPANAF nr. 3775/2015 competenta revine organului fiscal pe raza caruia se face constatarea actului supus dispozitiilor legale fiscale – contractul de cesiune a partilor sociale)
 
ca diferenta intre castigul net anual si pierderile reportate din anii fiscali anteriori rezultate din aceste operatiuni. In cazul in care este inregistrata o pierdere neta anuala stabilita prin declaratia privind venitul realizat, aceasta se recupereaza din castigurile nete anuale obtinute in urmatorii 7 ani fiscali consecutivi.
 
Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent potrivit art. 123 din Codul fiscal pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra castigul net anual impozabil determinat potrivit prevederilor art. 119.
 
Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere, impozitul de achitat conform deciziei de impunere anuale platindu-se in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
 
In cazul in care cedentul detine un certificat de rezidenta fiscala desigur ca vor fi aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si statul al carui rezident este acesta, urmand a fi aplicate prevederile articolului referitor la castigurile din capital care reglementeaza regimul de impozitare a veniturilor de natura celor analizate. Ulterior, in conditiile mentinerii solutiei de impozitare a veniturilor vor fi incidente mecanismele de evitare a dublei impuneri prevazute de Conventie.
 
In cazul particular al Conventiei dintre Romania si Italia vor fi aplicabile prevederile art. 14. Avand in vedere natura operatiunii analizate, trebuie avut in vedere faptul ca dispozitiile paragrafului 2 ale acestui articol nu acopera cesiunea actiunilor si a partilor sociale avand aplicabilitate exclusiva asupra bunurilor mobile care apartine unui sediu stabil pe care nerezidentul italian in detine in Romania.
 
In schimb, paragraful 3 extinde aplicarea art. 14 asupra tuturor bunurilor inclusiv a dreptului de creanta in general (actiuni, parti sociale), obligatiuni, etc. Solutia adoptata insa de acest paragraf  exclude de la impozitare in Romania veniturile realizate din cesiunea de parti sociale de catre persoana fizica italiana.
 
Asadar, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala al persoanei cedente italiene vor fi facute aplicabile prevederile art. 14 paragraf 3 din Conventia dintre Romania si Italia ratificata prin Decretul nr. 88/1977 astfel ca aceasta nu va avea obligatia de retinere si plata a impozitului pe venit.

 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale
 
 
Miruna Petrache de Miruna Petrache
Redactor Contabilul.ro, InfoTva si Fiscalitatea.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016