Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Societatile declarate inactive fiscal se intreaba adesea care sunt obligatiile fiscale pe care trebuie sa le respecte si daca pot beneficia de deducerea cheltuielilor aferente perioadei de inactivitate. Aceste aspecte devin relevante mai ales in contextul in care societatea doreste sa isi reactiveze activitatea si sa isi regularizeze situatia fiscala.
Avem acest caz concret. O societate a avut sediul social expirat si nu a depus raportari in ultimii 5 ani. Societatea nu este platitoare de TVA, este platitoare de impozit pe profit in perioada 2023 (la zi) si a fost microintreprindere in perioada 2019–2022. Societatea este declarata inactiva fiscal si nu a avut niciun fel de activitate. Avand un imprumut in valuta, acesta a fost reevaluat lunar, rezultand diferente pozitive si diferente negative de curs valutar. In prezent, societatea doreste sa depuna toate raportarile fiscale pentru ultimii 5 ani. Fiind inactiva fiscal in anii in care a fost microintreprindere, la sfarsitul fiecarui an nu se vor lua in calcul sumele din contul 6651, aplicandu-se impozitul de 3% la valoarea existenta in contul 7651 (neavand drept de deducere a cheltuielilor). In perioada in care este platitoare de impozit pe profit, in fiecare trimestru se aplica cota de 16% doar la suma din contul 7651.
Daca societatea isi reface situatia la ANAF si si-a prelungit sediul social, se mai pot regulariza aceste sume?
Cuprins
Mare atentie asupra modului in care sunt inregistrate veniturile
Corect, ati subliniat un aspect foarte important.
Atat pentru perioada in care societatea a fost platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, cat si pentru perioada in care a devenit platitoare de impozit pe profit, este esential sa acordam atentie modului in care sunt inregistrate veniturile, inclusiv cele de natura financiara.
- In perioada in care societatea este microintreprindere, veniturile relevante se iau in calcul la sfarsitul anului (respectiv, in trimestrul IV).
- In perioada in care societatea este platitoare de impozit pe profit, acestea trebuie analizate la fiecare trimestru de raportare.
Drept de deducere pentru cheltuielile efectuate

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Avand in vedere ca societatea este in prezent declarata inactiva fiscal, aceasta nu beneficiaza de dreptul de deducere pentru cheltuielile efectuate (in cazul nostru, cheltuieli din diferente de curs valutar) si nici pentru TVA – desi, in situatia de fata, acest aspect nu se aplica, intrucat societatea nu este platitoare de TVA.
Totusi, de indata ce societatea este reactivata, aceasta redobandeste dreptul de deducere atat pentru cheltuielile, cat si pentru TVA aferenta perioadei de inactivitate.
Concluzie
Prin urmare, societatea va putea deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitate prin inregistrarea acestora in contul 117 corespunzator anilor in care a fost inactiva.
Pentru anul 2025, aceste cheltuieli vor fi recunoscute in contul de profit si pierdere, iar pentru anii precedenti, va fi necesara depunerea declaratiilor rectificative aferente (D101 si, dupa caz, D100).
Temei legal
Sa urmarim impreuna ce ne mentioneaza legiuitorul:
Art.11 alin. (6) din Codul fiscal
“(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.
In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 324.
In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.”
Explicatii oferite in luna OCTOMBRIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce riscam referitor la TVA prin tranzactiile incheiate si derulate cu FIRME INACTIVE?Retea evazionista de 50 firme specializate. Inspectorii antifrauda au identificat un prejudiciu de peste 7,5 mil. euroArticole similare
Ghiduri practice pentru PFADEDUCERE CHELTUIELI protocol cu partenerii de afaceri. Cum tratam facturile?Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Deducerea cheltuielilorPFA. DEDUCERE CHELTUIELI cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursUltimele articole
Contract comodat auto. In ce conditii pot fi deduse cheltuielileActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileDEDUCERE CHELTUIELI de sponsorizare din impozitul specificDeductibilitate cheltuieli prestari servicii autovehicul. Acordare reducere comerciala 100%Impozit pe profit. Deduceri sponsorizari
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"