Tags: platitor de tva, ce inseamna platitor de tva, firme platitoare de tva
Inregistrarea ca platitor de TVA (Taxa pe Valoarea Adaugata) implica respectarea unor obligatii specifice, precum colectarea si plata taxei catre stat, depunerea declaratiilor periodice si mentinerea unei evidente contabile clare. In acest articol vom discuta ce inseamna sa fii platitor de TVA in Romania, care sunt conditiile si pragurile de inregistrare, avantajele si dezavantajele acestui statut!
Ce inseamna sa fii platitor de TVA
TVA se stabileste si se percepe asupra valorii adaugate in fiecare stadiu al productiei si distribuirii bunurilor/serviciilor economice si este un impozit pe consum, cel care suporta aceasta sarcina fiscala fiind consumatorul final. Agentul economic are doar rolul de a colecta taxa si, dupa exercitarea dreptului de deducere, de a vira la bugetul de stat soldul ramas.
A fi platitor de TVA inseamna ca atunci cand emiti facturi si bonuri fiscale la vanzarea produselor sau a serviciilor pe care le oferi trebuie sa incluzi si TVA. In acest fel obtii TVA-ul de la consumatorii finali. Desigur, la randul tau vei plati TVA cand cumperi produse sau servicii de la alti operatori economici care platesc si ei TVA.
Cand devine obligatorie inregistrarea ca platitor de TVA?
O firma devine platitoare de TVA in 2024 in doua situatii:
1. In mod automat - daca depaseste plafonul de venituri de 300.000 lei/an. Aceasta obligatie este prevazuta in art. 310 din Codul Fiscal. Odata ce plafonul a fost atins sau depasit (fie dintr-o singura tranzactie, fie din mai multe tranzactii) persoana impozabila nu mai poate beneficia de scutirea de TVA si trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA, in termen de 10 zile de la atingerea sau depasirea acestui plafon.
2. In mod optional - daca alege ca vrea sa treaca la plata TVA fara sa depaseasca plafonul. Conform aceluiasi art 310 din Codul Fiscal, Daca
cifra de afaceri anuala declarata sau realizata de o persoana impozabila stabilita in Romania este mai mica de 300.000 lei (echivalentul a aproximativ 88.500 euro la cursul de schimb de la data aderarii), aceasta persoana poate aplica un regim special de scutire de TVA pentru operatiunile efectuate, cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, care sunt scutite oricum.
Cum sa devii platitor de TVA: Pasi si documente necesare
Procesul de inregistrare ca platitor de TVA presupune urmatorii pasi:
Depunerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA. Pentru inregistrarea ca platitor de TVA, persoana impozabila trebuie sa depuna o cerere la organele fiscale competente. Conform Ordinului ANAF nr. 347/2023 din 15 martie 2023 , persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA inca de la inmatricularea in registrul comertului vor completa rubricile corespunzatoare chiar in “Cererea de inregistrare fiscala”, care constituie anexa la cererea de inregistrare in registrul comertului.
Persoana impozabila care nu este supusa inregistrarii in registrul comertului, care solicita inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, depune la organul fiscal competent declaratia de inregistrare fiscala. In aceasta situatie, declaratia de inregistrare fiscala se depune cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, iar solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA se face prin completarea rubricii «Date privind vectorul fiscal», sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata» din declaratie.
Pentru persoanele juridice care au depasit plafonul de TVA, pentru inregistrarea in scopuri de TVA se va depune declaratia D700 insotita de arhiva zip cu documente justificative (balanta de verificare).
Intocmirea Certificatului de inregistrare in scopuri de TVA. Dupa primirea declaratiei, organul fiscal analizeaza informatiile cuprinse in declaratie si, dupa caz, in documentatia prezentata si verifica caracterul complet si corectitudinea acestora. Apoi intocmeste Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit.
Pentru persoanele impozabile supuse inregistrarii in registrul comertului care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate intocmeste Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza informatiilor transmise de oficiul registrului comertului.
Primirea Certificatului si codului de inregistrare in scopuri de TVA atribuit. Din momentul obtinerii codului de TVA, o societate va colecta TVA pentru livrarile de bunuri sau serviciile prestate. Daca anterior inregistrarii in scopuri de TVA s-au efectuat achizitii, TVA din facturile primite a fost inclusa in costul acestora, deoarece un neplatitor de TVA nu are drept de deducere. Din momentul obtinerii codului de TVA, societatea isi castiga si dreptul de deducere a TVA.
Din acest motiv, normele legale in vigoare prevad posibilitatea ajustarii TVA in favoarea persoanei impozabile pentru bunurile aflate in stoc (stocuri si/sau mijloace fixe aflate in perioada de ajustare), bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute.
Pe baza de inventariere se stabilesc bunurile/serviciile pentru care este permisa ajustarea de TVA si TVA aferenta care initial a fost inclusa in costul acestora.
Trecerea de la platitor la neplatitor de TVA
Potrivit art. 310 alin. (7) din Codul fiscal, persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323 (formularul 300), indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
Conform pct. 83 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amorti zate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit, conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal, inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Potrivit pct. 83 alin. (8) din Norme, valoarea rezultata ca urmare a efectuarii ajustarilor de taxa conform pct. 83 alin. (7) se evidentiaza in ultimul decont de taxa sau, dupa caz, in declaratia prevazuta la art. 324 alin. (9) din Codul fiscal (Decontul special de taxa).
In situatia in care organele de inspectie fiscala constata ca persoana impozabila nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute la alin. (7), acestea vor stabili valoarea corecta a ajustarilor de taxa si, dupa caz, vor solicita plata ori vor dispune restituirea taxei rezultate ca urmare a ajustarii.
Prin urmare, la data trecerii de la platitor de TVA la neplatitor de TVA, efectuati inventarierea stocurilor si determinati TVA dedusa la achizitia/productia acestora, adica suma TVA care trebuie ajustata.
1. Efectuati inventarul.
2. Determinati TVA din facturile de achizitie pentru bunurile din lista de inventariere.
Ce avantaje exista pentru platitorii de TVA?
Daca vrei sa treci la platitor de TVA trebuie sa stii ca exista anumite avantaje, si anume:
Devii un partener mai atractiv pentru alte firme platitoare de TVA. Multe firme de la care achizitionezi produse sunt la randul lor platitoare de TVA si vor sa isi deduca TVA-ul din facturile tale.
Beneficiezi de facilitarea deducerii TVA-ului. Inregistrarea in scopuri de TVA permite companiilor sa isi recupereze TVA-ul platit la achizitii. Acest mecanism de decontare a TVA-ului este esential pentru asigurarea lichiditatii si fluxului de numerar al companiei.
Ai acces la piata intracomunitara. Daca vrei sa cumperi sau sa vinzi produse din UE poti achizitiona bunuri si servicii de la furnizori din alte state membre ale UE fara a plati TVA la achizitie. Aceasta facilitate, cunoscuta sub numele de "
achizitii intracomunitare" iti va permite sa-ti gestionezi mai eficient fluxul de numerar, evitand blocarea temporara a fondurilor in TVA.
Eligibilitate pentru licitatii publice. Potrivit legislatiei achizitiilor publice, operatorii economici care doresc sa participe la procedurile de licitatie organizate de autoritatile publice trebuie sa fie inregistrati in scopuri de TVA in Romania. Aceasta este o conditie obligatorie, fara de care companiile nu pot depune oferte valabile.
Ce obligatii au platitorii de TVA?
Platitorii de TVA din Romania au o serie de obligatii fiscale si administrative pe care trebuie sa le respecte pentru a se conforma reglementarilor legale. Printre principalele obligatii se numara:
Colectarea si plata TVA-ului. Platitorii de TVA trebuie sa colecteze taxa pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii taxabile pe care le efectueaza catre clienti. Taxa colectata de la clienti trebuie virata catre stat in termenele prevazute de lege, dupa scaderea TVA-ului deductibil aferent achizitiilor.
Depunerea declaratiilor fiscale. Platitorii de TVA au obligatia de a depune periodic declaratii fiscale privind taxa, cum ar fi
Declaratia 300 (decontul de TVA) si, in functie de specificul activitatii, alte declaratii precum Declaratia 394 (privind livrarile, prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national).
Emiterea de facturi conforme. Platitorii de TVA sunt obligati sa emita facturi pentru toate livrarile de bunuri si prestarile de servicii, facturile trebuind sa contina toate informatiile prevazute de legislatia fiscala, inclusiv valoarea TVA-ului aplicabil.
Respectarea regimului de TVA la incasare (daca este aplicabil). In cazul in care firma opteaza pentru acest regim, trebuie sa plateasca TVA-ul catre stat in momentul incasarii facturilor si sa deduca TVA-ul aferent achizitiilor la momentul platii acestora.
Inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Daca efectueaza tranzactii intracomunitare, platitorii de TVA trebuie sa se inregistreze in acest registru pentru a efectua livrari sau achizitii intracomunitare in conditii conforme cu legislatia europeana.
Dezavantajele platitorilor de TVA
Statutul de platitor de TVA poate aduce unele dezavantaje, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii sau pentru cei care desfasoara activitati la scara redusa. Printre aceste dezavantaje se numara:
Sarcini administrative suplimentare si costuri mai mari pentru contabilitate. Platitorii de TVA trebuie sa respecte obligatii fiscale stricte, inclusiv depunerea de declaratii periodice, evidentierea TVA-ului in facturi si pastrarea unor registre contabile detaliate. Aceasta poate insemna un efort administrativ mai mare si costuri suplimentare pentru contabilitate.
Complexitatea reglementarilor. Reglementarile fiscale legate de TVA pot fi complexe si in continua schimbare, ceea ce impune platitorilor sa fie mereu la curent cu ultimele modificari legislative pentru a evita greselile si sanctiunile.
Flux de numerar. TVA-ul colectat trebuie virat catre bugetul de stat chiar daca firma nu a incasat inca banii de la clienti. Aceasta situatie poate crea presiuni asupra fluxului de numerar, in special in cazul in care exista intarzieri de plata de la clienti.
Preturi mai mari. Pentru unele afaceri mici, statutul de platitor de TVA poate duce la preturi mai mari pentru consumatorii finali care nu sunt platitori de TVA. Aceasta poate afecta competitivitatea unei firme in raport cu alte afaceri care nu sunt platitoare de TVA, deoarece clientii pot opta pentru furnizori care nu aplica TVA.
de
Andra AlexandruAlexandru Andra scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2020, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevante stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2017 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum legislatie, literatura, cultura si sanatate. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna declaratii fiscale, monografii contabile, impozite si aplicarea corecta a TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
PFA neplatitor de TVA, achizitioneaza 300 de sepci de la o PJ din RO. Dupa ce sepcile sunt inscriptionate, PFA-ul vinde aceste sepci catre un societate din UK. Tranzactia se efectueaza pe teritoriul Romaniei, prin urmare sepcile sunt predate catre un sediu fix al societatii din UK deschis in Romania. Practic PFA-ul preda bunurile pe teriotoriul Romaniei. Ce obligatii fiscale are PFA-ul? Are obligatia platii TVA? Valoarea tranzactiei este in suma de 2.000 USD. PFA-ul nu a atins...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<