Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o intreprindere individuala cu activitate de comert produse de ocazie, neplatitoare de TVA, intentioneaza sa achizioneze din UE autoturisme second-hand pe care sa le vanda ulterior catre persoane fizice si juridice in tara. 1. Ce demersuri trebuie sa faca Intrepinderea Individuala la ORC, ANAF sau la alte institutii? 2. Ce inregistrari in registrele contabile trebuie efectuate pentru aceste operatiuni? 3. Ce facturi va trebui sa foloseasca si care va fi baza de impozitare ( TVA , impozit pe venit ?)
Mentionam ca nu sunt operatiuni impozabile achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand, in sensul prevederilor art. 152 indice 2, atunci cand vanzatorul este o persoana impozabila revanzatoare, care actioneaza in aceasta calitate, iar bunurile au fost taxate in statul membru de unde sunt furnizate, conform regimului special pentru intermediarii persoane impozabile, in sensul art. 313 si 326 din Directiva 112, potrivit prevederilor art. 126 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal.
Astfel , in situatia in care achizitionati aceste bunuri de la persoane care aplica regimul special , aceste achizitii nu sunt impozabile in Romania si nu aveti obligatia inregistrari ca platitor de TVA.
In situatia in care achizitionati aceste bunuri de la persoane impozabile care nu aplica regimul special, atunci potrivit prevederilor art.153 indice 1 alin. (1) lit. a ) din Codul fiscal este obligatoriu inregistrarea in scopuri de tva pentru achizitiile intracomunitare de bunuri atunci cand se depaseste plafonul de 10.000 euro echivalent 34.000 lei.
Pentru inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1 va trebui sa depuneti la organul fiscal de care apartineti declaratia 091 Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii ".
Codul de inregistrare in scopuri de TVA astfel oobtinut se utilizeaza doar pentru raportarea operatiunilor intracomunitare realizate.
De asemenea persoana respectiva trebuie sa se inregistreze si in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI) in baza art 158 indice 2 alin. (2) inainte de efectuarea achzitiei intracomunitare.
Procedura de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari este prevazuta in OANAF 2101/2010. Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari se face in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", cod 095. Codul de inregistrare in scop de TVA obtinut numai pentru achizitii intracomunitare, ca urmare a inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, se comunica doar furnizorilor intracomunitari, astfel incat acestia sa emita factura fara TVA, si nu se utilizeaza pe teritoriul Romaniei.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Dupa inregistrarea ca platitor de TVA pentru efectuarea A.I.C., aveti urmatoarele obligatii
- se achita efectiv TVA bugetului general consolidat;
- se raporteze A.I.C. prin decontul special cod 301;
- sa raporteze A.I.C. prin declaratia cod 390 VIES.
Regimul special ( colectarea TVA la marja de profit) se aplica numai daca persoana impozabila (I.I ) are calitatea de "revanzator", daca este inregistrat ca platitor de TVA in baza art.153 ( la depasirea plafonului de 220.000 de lei) si numai daca a cumparat bunul din Romania sau din oricare alt stat membru de la una din urmatoarele categorii de furnizori enumerate la art. 152 indice 2, alin. (2):
1. furnizori persoane neimpozabile (de exemplu, o persoana fizica);
2. furnizori persoane impozabile care nu si-au exercitat dreptul de deducerea a TVA la momentul achizitiei acelor bunuri . In acest sens, daca nu este o firma revanzatoare, furnizorul din UE este obligat sa inscrie pe factura, in mod expres, ca pentru acel bun nu s-a dedus TVA la momentul achizitiei;
3. o intreprindere mica pentru care acel bun pe care l-a livrat a facut parte din bunurile sale de capital. Acest fapt trebuie mentionat de catre furnizor pe factura emisa.
4. o firma revanzatoare care a supus livrarea acelui bun regimului special de taxare conform mentiunilor inscrise pe factura.
Daca se aplica regimul special de taxare se va aplica TVA la marja de profit.
Marja profitului este diferenta dintre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare si pretul de cumparare, in care:
1. pretul de vanzare constituie suma obtinuta de persoana impozabila revanzatoare de la cumparator sau de la un tert, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret;
2. pretul de cumparare reprezinta tot ce constituie suma obtinuta, conform definitiei pretului de vanzare, de furnizor, de la persoana impozabila revanzatoare.
Desi nu exista obligatia notificarii organului fiscal competent a aplicarii regimului special in cazul vanzarii bunurilor second-hand asa cum se prevede pentru cele de la alineatul 3 , va recomand sa depuneti aceasta notificare.
Ca si obilgatii in cazul aplicarii regimului special :
-Intreprinderea Individuala trebuie sa organizeze o evidenta distincta, jurnale de cumparari si jurnale de vanzari, separate de alte operatii economice;
Astfel, potrivit Normelor metodologice de aplicare persoana impozabila revanzatoare va indeplini urmatoarele obligatii:
a) va tine un jurnal special de cumparari in care se inscriu toate bunurile supuse regimului special;
b) va tine un jurnal special de vanzari in care se inscriu toate bunurile livrate in regim special;
c) va tine un registru care permite sa se stabileasca, la finele fiecarei perioade fiscale, alta decat ultima perioada fiscala a anului calendaristic, totalul bazei de impozitare pentru livrarile efectuate in respectiva perioada fiscala si, dupa caz, taxa colectata;
d) va tine evidenta separata pentru stocurile de bunuri supuse regimului special;
e) va emite o factura prin autofacturare catre fiecare furnizor de la care achizitioneaza bunuri supuse regimului special si care nu este obligat sa emita o factura.
- la revanzarea autoturismelor pentru care se aplica regimul special pentru livrarile de bunuri second-hand, nu aveti dreptul sa inscrieti taxa aferenta livrarilor de bunuri supuse regimului special, in mod distinct, in facturile emise clientilor ;
- TVA se datoreaza numai la marja de profit, conform art. 152 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal
-aveti obligatia sa precizati o mentiune ca utilizati regimul bunurilor second-hand , potrivit prevederilor art. 155 alin. 19 lit o) din Codul fiscal
, factura cuprinde in mod obigatoriu daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, mentiunea «regimul marjei - bunuri second-hand»;
Trebuie sa aveti in vedere faptul ca in cazul dvs. nu este obligatorie concordanta dintre evidenta contabila si evidenta fiscala, in sensul ca in:
- jurnalul pentru cumparari se inscriu toate facturile primite indiferent de faptul ca sunt sau nu sunt achitate spre deosebire de evidenta contabila in partida simpla in care se inscriu doar facturile primite, dar numai daca sunt achitate;
- jurnalul pentru vanzari se inscriu toate facturile emise indiferent de faptul ca sunt sau nu sunt incasate spre deosebire de evidenta contabila in partida simpla in care se inscriu doar facturile emise, dar numai daca sunt incasate.
Altfel spus, Registrul-jurnal de incasari si plati se utilizeaza pentru determinarea impozitului pe venit iar jurnalele specifice TVA se utilizeaza pentru determinarea obligatiei de plata sau a dreptului de rambursare a TVA. Trebuie sa aveti in vedere urmatoarea diferenta intre evidenta fiscala a impozitului pe venit si evidenta fiscala referitoare la TVA:
- pentru impozitul pe venit faptul generator este incasarea facturilor emise si achitarea facturilor primite. Obligatia de plata a impozitului pe venit intervine trimestrial, prin plati anticipate, pe baza venitului estimat. In registrul de incasari si plati veniturile incasate si cheltuielile achitate se inscriu la valoarea totala diminuata cu valoarea TVA care reprezinta de fapt baza de impozitare a TVA.
- pentru TVA faptul generator este data livrarii bunurilor sau data prestarii serviciilor.
In situatia in care veti avea o situatie concreta , reveniti cu intrebari.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuieli de deplasare efectuate de colaboratori. Deductibilitate cheltuieli si TVACompletarea registrului de evidenta fiscala in cazul Intreprinderilor individuale platitoare de TVAIndemnizatia si alte sume de aceeasi natura primite de salariati pe perioada detasarii sau delegariiSocietate radiata din oficiu de ONRC. Transferul casei de marcat catre o noua societateINTREPRINDERE INDIVIDUALA. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVAUltimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEArticole similare
Cum deducem TVA-ul aferent unor ACHIZITII BUNURI din fonduri nerambursabile?Comunicat ANAF privind importurile si achizitiile in alt stat UE in 2012Specialistul raspunde: ACHIZITII BUNURI si servicii. Cum vom completa Cartusul D din Declaratia 394?Ghiduri practice pentru PFASubinchiriere cladire. Calcul pro-rata. Cum procedam?Ultimele articole
30 septembrie este termenul limita de depunere a Formularului 318 (Cerere de rambursare a TVA) - Instructiuni pentru completarea luiDin 1 iunie serviciul Spatiul Privat Virtual este disponibil si pentru persoanele juridiceACHIZITII BUNURI in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Inregistrare ACHIZITII BUNURI in Declaratia 394. Cum completam Cartusul F?Articole similare
Cum se inregistreaza si cum de declara aceste impozite?Casa Nationala de Pensii: Precizari privind indicele de corectie si modul de aplicare a prevederilor din Legea 263/2010Majorare TVA in 2025: Unde vor creste preturile si de ceFacturi primite de la persoane juridice din UE. Tratament TVAPrin Ordinul 6330/2024 a fost introdus noul model al D112. Cum arata formularulUltimele articole
Majorare plafon TVA la 395.000 lei, conform OG 22/2025. EXEMPLU concret de aplicare pentru firmeDeclaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMFormularele 010, 020, 700 folosite pentru inregistrarea in scop de TVA, actualizate prin Ordinul 2420/2025Ghid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de scutire TVA, modificat prin OG 22/2025Lichidare societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la lichidareArticole similare
Declaratii fiscale octombrie 2014. Ce termenele-limita sunt stabilite de Fisc?Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabiliNou de la ANAF: Procedurile privind inregistrarea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasareBuletin informativ CECCAR: Noutati din perioada 19 - 25 iunie 2015Scoatere din oficiu cod de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Spatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se aplica la vanzarea cladiriiFirme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea INREGISTRARIi in scop TVABonuri de masa. Pot fi acordate si in weekend? Daca da, in ce conditii?Plafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?Articole similare
Proiectul Noului COD FISCAL. Cotele de TVA. Analiza consultantVanzare produse electrocasnice in leasing persoanelor fizice. Ce obligatii exista privind casa de marcat?Ce declaratii depunem obligatoriu pana la 25 martie?Contract de comision cu PFA. Declaratia 600Impozitul pe dividende in 2018Ultimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistem
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



