Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o intreprindere individuala cu activitate de comert produse de ocazie, neplatitoare de TVA, intentioneaza sa achizioneze din UE autoturisme second-hand pe care sa le vanda ulterior catre persoane fizice si juridice in tara. 1. Ce demersuri trebuie sa faca Intrepinderea Individuala la ORC, ANAF sau la alte institutii? 2. Ce inregistrari in registrele contabile trebuie efectuate pentru aceste operatiuni? 3. Ce facturi va trebui sa foloseasca si care va fi baza de impozitare ( TVA , impozit pe venit ?)
Mentionam ca nu sunt operatiuni impozabile achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand, in sensul prevederilor art. 152 indice 2, atunci cand vanzatorul este o persoana impozabila revanzatoare, care actioneaza in aceasta calitate, iar bunurile au fost taxate in statul membru de unde sunt furnizate, conform regimului special pentru intermediarii persoane impozabile, in sensul art. 313 si 326 din Directiva 112, potrivit prevederilor art. 126 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal.
Astfel , in situatia in care achizitionati aceste bunuri de la persoane care aplica regimul special , aceste achizitii nu sunt impozabile in Romania si nu aveti obligatia inregistrari ca platitor de TVA.
In situatia in care achizitionati aceste bunuri de la persoane impozabile care nu aplica regimul special, atunci potrivit prevederilor art.153 indice 1 alin. (1) lit. a ) din Codul fiscal este obligatoriu inregistrarea in scopuri de tva pentru achizitiile intracomunitare de bunuri atunci cand se depaseste plafonul de 10.000 euro echivalent 34.000 lei.
Pentru inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1 va trebui sa depuneti la organul fiscal de care apartineti declaratia 091 Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii ".
Codul de inregistrare in scopuri de TVA astfel oobtinut se utilizeaza doar pentru raportarea operatiunilor intracomunitare realizate.
De asemenea persoana respectiva trebuie sa se inregistreze si in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI) in baza art 158 indice 2 alin. (2) inainte de efectuarea achzitiei intracomunitare.
Procedura de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari este prevazuta in OANAF 2101/2010. Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari se face in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", cod 095. Codul de inregistrare in scop de TVA obtinut numai pentru achizitii intracomunitare, ca urmare a inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, se comunica doar furnizorilor intracomunitari, astfel incat acestia sa emita factura fara TVA, si nu se utilizeaza pe teritoriul Romaniei.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Dupa inregistrarea ca platitor de TVA pentru efectuarea A.I.C., aveti urmatoarele obligatii
- se achita efectiv TVA bugetului general consolidat;
- se raporteze A.I.C. prin decontul special cod 301;
- sa raporteze A.I.C. prin declaratia cod 390 VIES.
Regimul special ( colectarea TVA la marja de profit) se aplica numai daca persoana impozabila (I.I ) are calitatea de "revanzator", daca este inregistrat ca platitor de TVA in baza art.153 ( la depasirea plafonului de 220.000 de lei) si numai daca a cumparat bunul din Romania sau din oricare alt stat membru de la una din urmatoarele categorii de furnizori enumerate la art. 152 indice 2, alin. (2):
1. furnizori persoane neimpozabile (de exemplu, o persoana fizica);
2. furnizori persoane impozabile care nu si-au exercitat dreptul de deducerea a TVA la momentul achizitiei acelor bunuri . In acest sens, daca nu este o firma revanzatoare, furnizorul din UE este obligat sa inscrie pe factura, in mod expres, ca pentru acel bun nu s-a dedus TVA la momentul achizitiei;
3. o intreprindere mica pentru care acel bun pe care l-a livrat a facut parte din bunurile sale de capital. Acest fapt trebuie mentionat de catre furnizor pe factura emisa.
4. o firma revanzatoare care a supus livrarea acelui bun regimului special de taxare conform mentiunilor inscrise pe factura.
Daca se aplica regimul special de taxare se va aplica TVA la marja de profit.
Marja profitului este diferenta dintre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare si pretul de cumparare, in care:
1. pretul de vanzare constituie suma obtinuta de persoana impozabila revanzatoare de la cumparator sau de la un tert, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret;
2. pretul de cumparare reprezinta tot ce constituie suma obtinuta, conform definitiei pretului de vanzare, de furnizor, de la persoana impozabila revanzatoare.
Desi nu exista obligatia notificarii organului fiscal competent a aplicarii regimului special in cazul vanzarii bunurilor second-hand asa cum se prevede pentru cele de la alineatul 3 , va recomand sa depuneti aceasta notificare.
Ca si obilgatii in cazul aplicarii regimului special :
-Intreprinderea Individuala trebuie sa organizeze o evidenta distincta, jurnale de cumparari si jurnale de vanzari, separate de alte operatii economice;
Astfel, potrivit Normelor metodologice de aplicare persoana impozabila revanzatoare va indeplini urmatoarele obligatii:
a) va tine un jurnal special de cumparari in care se inscriu toate bunurile supuse regimului special;
b) va tine un jurnal special de vanzari in care se inscriu toate bunurile livrate in regim special;
c) va tine un registru care permite sa se stabileasca, la finele fiecarei perioade fiscale, alta decat ultima perioada fiscala a anului calendaristic, totalul bazei de impozitare pentru livrarile efectuate in respectiva perioada fiscala si, dupa caz, taxa colectata;
d) va tine evidenta separata pentru stocurile de bunuri supuse regimului special;
e) va emite o factura prin autofacturare catre fiecare furnizor de la care achizitioneaza bunuri supuse regimului special si care nu este obligat sa emita o factura.
- la revanzarea autoturismelor pentru care se aplica regimul special pentru livrarile de bunuri second-hand, nu aveti dreptul sa inscrieti taxa aferenta livrarilor de bunuri supuse regimului special, in mod distinct, in facturile emise clientilor ;
- TVA se datoreaza numai la marja de profit, conform art. 152 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal
-aveti obligatia sa precizati o mentiune ca utilizati regimul bunurilor second-hand , potrivit prevederilor art. 155 alin. 19 lit o) din Codul fiscal
, factura cuprinde in mod obigatoriu daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, mentiunea «regimul marjei - bunuri second-hand»;
Trebuie sa aveti in vedere faptul ca in cazul dvs. nu este obligatorie concordanta dintre evidenta contabila si evidenta fiscala, in sensul ca in:
- jurnalul pentru cumparari se inscriu toate facturile primite indiferent de faptul ca sunt sau nu sunt achitate spre deosebire de evidenta contabila in partida simpla in care se inscriu doar facturile primite, dar numai daca sunt achitate;
- jurnalul pentru vanzari se inscriu toate facturile emise indiferent de faptul ca sunt sau nu sunt incasate spre deosebire de evidenta contabila in partida simpla in care se inscriu doar facturile emise, dar numai daca sunt incasate.
Altfel spus, Registrul-jurnal de incasari si plati se utilizeaza pentru determinarea impozitului pe venit iar jurnalele specifice TVA se utilizeaza pentru determinarea obligatiei de plata sau a dreptului de rambursare a TVA. Trebuie sa aveti in vedere urmatoarea diferenta intre evidenta fiscala a impozitului pe venit si evidenta fiscala referitoare la TVA:
- pentru impozitul pe venit faptul generator este incasarea facturilor emise si achitarea facturilor primite. Obligatia de plata a impozitului pe venit intervine trimestrial, prin plati anticipate, pe baza venitului estimat. In registrul de incasari si plati veniturile incasate si cheltuielile achitate se inscriu la valoarea totala diminuata cu valoarea TVA care reprezinta de fapt baza de impozitare a TVA.
- pentru TVA faptul generator este data livrarii bunurilor sau data prestarii serviciilor.
In situatia in care veti avea o situatie concreta , reveniti cu intrebari.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vezi ce modificari sufera Codul fiscal cu privire la impozitul pe venitO noua sesiune de asistenta ANAF pe tema Declaratiei Unice: Ce se intampla daca formularul a fost depus inainte de ultimele modificari?Plafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeFacturare INTREPRINDERE INDIVIDUALACe modificari a adus Legea 182/2016 pentru PFA-uri si intreprinderi individuale?Ultimele articole
Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaReguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independenteArticole similare
Studiu de caz: Decontul 301 in cazul unui PFA neplatitor de TVAO asociatie poate deveni platitoare TVA?Specialistul raspunde: ACHIZITII BUNURI si servicii. Cum vom completa Cartusul D din Declaratia 394?Subinchiriere cladire. Calcul pro-rata. Cum procedam?Achizitie bunuri din UE. Care e tratamentul fiscal?Ultimele articole
30 septembrie este termenul limita de depunere a Formularului 318 (Cerere de rambursare a TVA) - Instructiuni pentru completarea luiDin 1 iunie serviciul Spatiul Privat Virtual este disponibil si pentru persoanele juridiceACHIZITII BUNURI in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Inregistrare ACHIZITII BUNURI in Declaratia 394. Cum completam Cartusul F?Articole similare
Split TVA. Cum se deschid conturile de TVAVanzarea mijloacelor fixe sub valoarea amortizata, tratament fiscal TVA si impozit pe profitDeclaratia 390: unde scriem o factura de avans de la un furnizor intracomunitar?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru debite clienti care nu se mai pot incasa?Comunicat MFP: Calendarul obligatiilor declarative in luna martie 2012Ultimele articole
E-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaArticole similare
Incasari din vanzari. Cum gestionam operatiunile din casa de marcat?Ajustare TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalServicii intracomunitareVanzare produse prin EMAG catre persoane fizice din alte state membre. Regim TVAVanzare marfuri cu amanuntul cu plata ulterioara. Bonul fiscal se emite corect la livrarea bunurilor?Ultimele articole
Controale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Livrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVADeclaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareArticole similare
Declaratii fiscale cu termen limita de depunere la 25 noiembrieSolutii in cazul inspectiei fiscale. Cum procedam cand ni se cere sa listam dovada ca furnizorii nu aplica TVA la incasare?Aspecte privind TVA si inregistrari contabile intr-o operatie triunghiulara. Cum procedam?Bonuri fiscale. Deducere TVA. Cum consideram cheltuielile?Documente in format electronic. Ce tratament fiscal se aplica?Ultimele articole
Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"