Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Atentie, contabili!
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Gina Popescu la 12 Aug. 2025
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelor
Tags: e-transport, cod uit, achizitii intracomunitare, scutire tva, documente justificative

In acest articol vom vedea conditiile necesare pentru ca o tranzactie sa fie tratata ca achizitie intracomunitara de bunuri, cu accent pe obligatiile fiscale si documentare ale beneficiarului din Romania, dar si pe dovedirea transportului. Studiul de caz prezentat evidentiaza dificultatile intampinate in lipsa documentelor de transport, precum si implicatiile privind declararea in sistemele fiscale. Se explica clar obligatiile legale, modul de justificare a scutirii de TVA si pasii practici pentru conformitate fiscala.

Cazul concret este acesta. O societate din Romania cumpara marfuri de la o societate din Polonia cu cod valid de TVA. Factura este cu taxare inversa, insa marfurile sunt ridicate de la depozitul din Romania, care apartine furnizorului din Polonia. Furnizorul nu are punct de lucru in Romania si nici cod fiscal.  Daca trec achizitie intracomunitara, nu pot finaliza codul UIT, fiindca furnizorul nu-mi pune la dispozitie documentele. Cum procedez la codul UIT?

Operatiuni incadrate ca achizitii intracomunitare – documente necesare

Pentru a trata o operatiune ca si achizitie intracomunitara, trebuie demonstrat ca bunurile au plecat dintr-un stat membru in alt stat membru, ori aceasta se poate demonstra cu factura si cu documentul de transport. Documentele de transport pot atesta ca bunurile au plecat din Polonia si au ajuns in Romania la firma dvs.

Cum se aplica scutirea de TVA

Conform legislatiei fiscale aplicabile, in situatia prezentata, furnizorul a aplicat scutirea de TVA pe factura emisa pentru livrarea bunurilor, deoarece a considerat ca a avut loc o livrare intracomunitara de bunuri catre societatea din Romania, care este obligata sa plateasca TVA datorata pentru achizitia intracomunitara de bunuri in Romania (prin taxare inversa).



Potrivit art. 273 din Codul fiscal si pct. 10 din Normele de aplicare, in cazul in care are loc o livrare intracomunitara de bunuri, in statul membru unde ajung bunurile se considera ca are loc o achizitie intracomunitara de bunuri, iar beneficiarul trebuie sa declare si sa plateasca TVA datorata in statul membru de destinatie a bunurilor.

Unde se declara achizitia intracomunitara de bunuri

In acest caz, societatea trebuie sa declare achizitia intracomunitara de bunuri in Declaratia 390 si sa plateasca TVA aferenta achizitiei in Romania prin taxare inversa, in conformitate cu reglementarile fiscale aplicabile.

Cand ar fi trebui declarata in D300 si D394 achizitia de bunuri

Daca factura ar fi fost cu TVA 21% ar fi insemnat ca furnizorul din afara Romaniei este inregistrat in scopuri de TVA si efectueaza o livrare interna ceea ce v-ar fi permis sa deduceti TVA din factura de achizitie, considerand ca efectuati o achizitie interna de bunuri. Declararea s-ar fi facut in D300 si D394.

Cine si cum trebuie sa demonstreze scutirea de TVA

Interesat sa demonstreze scutirea de TVA aplicabila livrarii este chiar vanzatorul, in cazul achizitie de bunuri, firma dvs. nu are aceasta obligatie, insa sunt utile toate documentele de transport sau orice alt document care sa ateste veridicitatea operatiunii/achizitiei.

Societatea nu are obligatia de a demonstra scutirea de TVA aplicabila livrarii, dar poate fi solicitata de autoritatile fiscale sa prezinte documentele justificative care atesta achizitia intracomunitara de bunuri.

Scutire TVA in cazul achizitiei intracomunitare

In cazul livrarii intracomunitare se justifica documentar scutirea de TVA, astfel incat, in caz de control, sa fie mentinuta cota zero de catre vanzator. Prin urmare, puteti solicita documente similare aplicabile in cazul justificarii cotei zero pentru livrari din Polonia (desi dvs. sunteti in postura in care achizitionati intracomunitar bunuri).

Inregistrare TVA cota 21%

Dvs. inregistrati TVA prin aplicarea cotei de 21% la valoarea totala a facturii.
3xx = 401
4426 = 4427 TVA 21% aplicat la valoarea totala a facturii.

Da, in opinia mea, la codul UIT veti trece achizitie intracomunitara, pentru a exista corelatie intre RO e-Transport si D390.

Cum si cand sa generati codul UIT

Inteleg ca transportati bunuri cu risc fiscal ridicat, caz in care este necesar codul UIT pentru transportul pe teritoriul Romaniei. Va trebui sa generati codul UIT de la depozitul respectiv, situat in Romania, pana la locul de descarcare, unde ajunge marfa.

Conform art. 8 din OUG 41/2022:

“(1) Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.”

Documente livrare bunuri

Totusi, furnizorul polonez trebuie sa aiba documente de livrare a acestor bunuri in Romania pana la depozitul respectiv, depozit care ar trebui sa fie inregistrat din punct de vedere fiscal la o persoana juridica. Presupun ca depozitarul din Romania are aceste documente de transport.

Inregistrare factura cu taxare inversa

Dvs. inregistrati corect factura cu taxare inversa si o raportati in D390, asa cum am spus, este in sarcina furnizorului sa dovedeasca transportul. De asemenea daca ati solicitat documente de transport de la furnizor, va sfatuiesc sa pastrati corespondenta.


Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Gina Popescu de Gina Popescu
Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice

Atentie, contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016