Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


In acest articol vom vedea conditiile necesare pentru ca o tranzactie sa fie tratata ca achizitie intracomunitara de bunuri, cu accent pe obligatiile fiscale si documentare ale beneficiarului din Romania, dar si pe dovedirea transportului. Studiul de caz prezentat evidentiaza dificultatile intampinate in lipsa documentelor de transport, precum si implicatiile privind declararea in sistemele fiscale. Se explica clar obligatiile legale, modul de justificare a scutirii de TVA si pasii practici pentru conformitate fiscala.
Cazul concret este acesta. O societate din Romania cumpara marfuri de la o societate din Polonia cu cod valid de TVA. Factura este cu taxare inversa, insa marfurile sunt ridicate de la depozitul din Romania, care apartine furnizorului din Polonia. Furnizorul nu are punct de lucru in Romania si nici cod fiscal. Daca trec achizitie intracomunitara, nu pot finaliza codul UIT, fiindca furnizorul nu-mi pune la dispozitie documentele. Cum procedez la codul UIT?
Cuprins
Operatiuni incadrate ca achizitii intracomunitare – documente necesare
Pentru a trata o operatiune ca si achizitie intracomunitara, trebuie demonstrat ca bunurile au plecat dintr-un stat membru in alt stat membru, ori aceasta se poate demonstra cu factura si cu documentul de transport. Documentele de transport pot atesta ca bunurile au plecat din Polonia si au ajuns in Romania la firma dvs.
Cum se aplica scutirea de TVA
Conform legislatiei fiscale aplicabile, in situatia prezentata, furnizorul a aplicat scutirea de TVA pe factura emisa pentru livrarea bunurilor, deoarece a considerat ca a avut loc o livrare intracomunitara de bunuri catre societatea din Romania, care este obligata sa plateasca TVA datorata pentru achizitia intracomunitara de bunuri in Romania (prin taxare inversa).

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Potrivit art. 273 din Codul fiscal si pct. 10 din Normele de aplicare, in cazul in care are loc o livrare intracomunitara de bunuri, in statul membru unde ajung bunurile se considera ca are loc o achizitie intracomunitara de bunuri, iar beneficiarul trebuie sa declare si sa plateasca TVA datorata in statul membru de destinatie a bunurilor.
Unde se declara achizitia intracomunitara de bunuri
In acest caz, societatea trebuie sa declare achizitia intracomunitara de bunuri in Declaratia 390 si sa plateasca TVA aferenta achizitiei in Romania prin taxare inversa, in conformitate cu reglementarile fiscale aplicabile.
Cand ar fi trebui declarata in D300 si D394 achizitia de bunuri
Daca factura ar fi fost cu TVA 21% ar fi insemnat ca furnizorul din afara Romaniei este inregistrat in scopuri de TVA si efectueaza o livrare interna ceea ce v-ar fi permis sa deduceti TVA din factura de achizitie, considerand ca efectuati o achizitie interna de bunuri. Declararea s-ar fi facut in D300 si D394.
Cine si cum trebuie sa demonstreze scutirea de TVA
Interesat sa demonstreze scutirea de TVA aplicabila livrarii este chiar vanzatorul, in cazul achizitie de bunuri, firma dvs. nu are aceasta obligatie, insa sunt utile toate documentele de transport sau orice alt document care sa ateste veridicitatea operatiunii/achizitiei.
Societatea nu are obligatia de a demonstra scutirea de TVA aplicabila livrarii, dar poate fi solicitata de autoritatile fiscale sa prezinte documentele justificative care atesta achizitia intracomunitara de bunuri.
Scutire TVA in cazul achizitiei intracomunitare
In cazul livrarii intracomunitare se justifica documentar scutirea de TVA, astfel incat, in caz de control, sa fie mentinuta cota zero de catre vanzator. Prin urmare, puteti solicita documente similare aplicabile in cazul justificarii cotei zero pentru livrari din Polonia (desi dvs. sunteti in postura in care achizitionati intracomunitar bunuri).
Inregistrare TVA cota 21%
Dvs. inregistrati TVA prin aplicarea cotei de 21% la valoarea totala a facturii.
3xx = 401
4426 = 4427 TVA 21% aplicat la valoarea totala a facturii.
Da, in opinia mea, la codul UIT veti trece achizitie intracomunitara, pentru a exista corelatie intre RO e-Transport si D390.
Cum si cand sa generati codul UIT
Inteleg ca transportati bunuri cu risc fiscal ridicat, caz in care este necesar codul UIT pentru transportul pe teritoriul Romaniei. Va trebui sa generati codul UIT de la depozitul respectiv, situat in Romania, pana la locul de descarcare, unde ajunge marfa.
Conform art. 8 din OUG 41/2022:
“(1) Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.”
Documente livrare bunuri
Totusi, furnizorul polonez trebuie sa aiba documente de livrare a acestor bunuri in Romania pana la depozitul respectiv, depozit care ar trebui sa fie inregistrat din punct de vedere fiscal la o persoana juridica. Presupun ca depozitarul din Romania are aceste documente de transport.
Inregistrare factura cu taxare inversa
Dvs. inregistrati corect factura cu taxare inversa si o raportati in D390, asa cum am spus, este in sarcina furnizorului sa dovedeasca transportul. De asemenea daca ati solicitat documente de transport de la furnizor, va sfatuiesc sa pastrati corespondenta.
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-TRANSPORT vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleE-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Noi reguli privind impozitul pe mijloacele de transport in 2016RO E-TRANSPORT: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?E-TRANSPORT. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Ultimele articole
E-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile transportate NU au risc fiscal?E-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriE-TRANSPORT. Bunurile primite prin curier trebuie declarate in E-TRANSPORT?E-TRANSPORT: 3 conditii ca sa modifici datele legalArticole similare
E-Transport: TOT ce trebuie sa stii despre sistem pentru a evita amenzi de pana la 100.000 de leiCOD UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriE-Transport: 2 spete importante cu privire la obtinerea codului UITNoutati privind functionarea E-Transport, aduse prin Ordinul 1337/2024E-Transport: Transporturile de bunuri cu o masa totala mai mica de 500 kg trebuie declarate in sistem?Ultimele articole
e-Transport. Trebuie generat COD UIT daca bunurile transportate NU au risc fiscal?Codul UIT pentru persoane fizice. Cand este necesar si cand nuAu inceput controalele privind E-Transport si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiE-Transport, COD UIT. Cine are obligatia generarii codului UITRO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?Articole similare
Platitor de TVA: Cand se face schimbarea perioadei fiscale?Proiect de modificare a Normelor de aplicare a Codului fiscal: inregistrarea TVAAchizitie intracomunitara. Inregistrarea in ROI si perioada fiscala. Ce obligatii se mentin?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele fiscale?Atentie! Formularul 301 se depune pana la 25 iunieUltimele articole
e-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
CMR in copie. Va putea fi acordata scutire de TVA?Depasire plafon SCUTIRE TVA. Deducere TVA anteriorIn atentia persoanelor care in anul precedent nu a depasit plafonul de SCUTIRE TVA de 65.000 euroOperatiuni pluripartite. Cum procedam privind TVA-ul si declaratiile?A fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Ultimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursLivrari de bunuri catre clienti din afara UE. Tratament fiscalRegim special de SCUTIRE TVA pentru intreprinderile miciArticole similare
Proiect: PFA-urile, II-urile, IF-urile ar putea deveni SRL-uri. Ce documente sunt necesareExceptii prevazute de OG 16/2022 pentru calcularea CAS si CASS la nivelul salariului minim brutCum se stabileste baza de calcul a veniturilor impozabile obtinute de rezidenti UE?Emiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaExport bunuri. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE necesare pentru aplicarea scutirii de TVAUltimele articole
Diurna. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE pentru firmele care acorda diurna angajatilorMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"