Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Guvernul a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 29/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 365 din 24 aprilie 2025, prin care suspenda aplicarea anumitor dispozitii din OUG 41/2022 privind Sistemul national RO e-Transport.
Cuprins
Suspendarea amenzilor pentru lipsa GPS pana pe 31 decembrie 2025
Conform actului normativ amintit, pana la 31 decembrie 2025 inclusiv, nu se vor aplica sanctiuni pentru netransmiterea coordonatelor GPS ale vehiculelor in RO e-Transport.
Ordonanta vine ca raspuns la:
- solicitarile mediului de afaceri, care a semnalat ca este nevoie de mai mult timp pentru testarea si integrarea sistemelor interne cu cerintele RO e-Transport;
- nevoia reala de adaptare a platformelor informatice si a procedurilor de lucru la noile obligatii legate de declararea transporturilor de bunuri.
Amenzi lipsa GPS in E-Transport
- 10.000 si 50.000 lei pentru persoane fizice, respectiv intre
- 20.000 si 100.000 lei pentru persoane juridice.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Atentie! Pot fi sanctionati contraventional atat operatorii de transport, cat si soferii vehiculelor.
Cine declara in sistemul Ro e-Transport
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri;
e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
g) beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Reguli importante in utilizarea sistemului e-Transport
Organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
In situatia in care, la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania, la locul de import, la punerea in miscare a vehiculului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatia de declarare, respectiv de actualizare se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului.
Perioadele de nefunctionare a Sistemului RO e-Transport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor.
Utilizatorii prevazuti mai sus sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in mi?care a vehiculului, dupa caz.
Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Prevederi speciale privind transporturile internationale de bunuri
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat, referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Noi obligatii pentru operatorii de transport rutier
Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Operatorul de transport rutier este obligat sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit). Aceasta obligatie nu se aplica in cazul in care datele de pozitionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
Operatorul de transport rutier este obligat sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit.
Obligatii pentru conducatorii auto
In cazul unui transport de bunuri care face obiectul raportarii prin sistemul RO e-Transport conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.
Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO e-Transport impreuna cu codul UIT pus la dispozitie.
Ce este codul UIT
Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
In cazul transporturilor internationale de bunuri, utilizatorii sistemului sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internationale de bunuri, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Guvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliInspectorii ANAF au acordat in luna iulie 2023 amenzi de peste 3 milioane de lei in cadrul unor actiuni antifraudaE-TRANSPORT. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Firme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVAE-TRANSPORT: Din 15 decembrie 2023 se aplica modificarile aduse de OUG 115/2023Ultimele articole
Au inceput controalele privind E-TRANSPORT si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleE-TRANSPORT in 2025. Sanctiuni care se aplica de anul acestaE-TRANSPORT, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-TRANSPORT: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Articole similare
E-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?E-Transport: Netransmiterea coordonatelor GPS in sistem va fi AMENDATA din 1 ianuarie 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"