keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Laura Profeanu la 15 Oct. 2024
RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?
Tags: e-transport, amenzi e-transport, neactualizare cod uit

Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.

Prin Sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri (Sistemul RO eTransport)  sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national, dar si transporturile rutiere internationale de bunuri atunci cand transporta bunuri cu risc fiscal ridicat.

Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide de bunuri. Insa daca acest cod UIT nu este actualizat, amenzile primite sunt date firmei transportatoare sau soferului?

RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?

Luam cazul unei achizitii intracomunitare, camionul cu care se transporta marfa se schimba pe traseu. Transportatorul nu actualizeaza numarul masinii in UIT-ul generat si nici nu informeaza societatea despre acest lucru. 

Masina este oprita pentru control de catre cei de la ANAF Antifrauda si societatea destinatara a transportului primeste amenda, amenda pe care transportatorul si-o asuma, societatea refacturand contravaloarea acesteia. 

Intrebarea este daca amenda nu ar trebui sa fie direct catre transportator, dat fiind faptul ca legal aceasta este obligatia lui, nu a beneficiarului marfurilor?

Specialistul ne spune ca, avand in vedere prevederile OUG 41/2022, in special art. 8 alin. 1 indice 1) si art. 8 indice 1, generarea si actualizarea datelor in Sistemul RO e-Transport sunt atribuite diferit intre beneficiarii din Romania (de exemplu, destinatarii in cazul achizitiilor intracomunitare) si transportatori.

Beneficiarul are responsabilitatea initiala de a declara datele necesare generarii codului UIT, in timp ce transportatorul are obligatia de a actualiza informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, pe parcursul valabilitatii codului UIT, conform Art. 8 alin. 1 indice 1).

Daca inspectorul ANAF Antifrauda a aplicat amenda pe baza unei nerespectari a obligatiilor de actualizare a datelor vehiculului de catre transportator, atunci, teoretic, raspunderea pentru amenda ar trebui sa revina transportatorului, intrucat el a incalcat obligatiile prevazute de Art. 8 alin. 1 indice 1) din OUG 41/2022.

Cu toate acestea, aplicarea practica si orientarea amenzii depind de specificul cazului si de modul in care inspectorii au interpretat situatia in contextul legislativ dat. Este posibil ca amenda sa fie aplicata si beneficiarului, intrucat acesta este considerat responsabil in sistem pentru intregul transport, chiar daca transportatorul avea obligatia actualizarii informatiilor.



Pentru clarificari suplimentare ar trebui sa identificati in procesul verbal ce act normativ a mentionat inspectorul ca a fost incalcat (articol la nivel de aliniat).

Temei legal 

Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport
Art. 4. -

(1) Sistemul RO e-Transport include:
a) module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat;

Art. 8 indice 1 
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;

Art. 8. -
(1indice 1) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.

Art. 11. -
(3) Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Laura Profeanu de Laura Profeanu
Sunt expert contabil activ din anul 2006, expert contabil judiciar activ din 2009, auditor financiar activ din anul 2009 si consultant fiscal activ din anul 2013.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016