keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Cod UIT. Cine trebuie sa aiba cod UIT (RO e-Transport), cum se obtine si studii de caz utile

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 26 Sep. 2023
Cod UIT. Cine trebuie sa aiba cod UIT (RO e-Transport), cum se obtine si studii de caz utile
Tags: cod uit, ce este codul uit, cine trebuie sa aiba cod uit

Notiunea de cod UIT a aparut odata cu introducerea sistemului RO e-transport de catre autoritati, mai exact prin OUG 41/2022, ordonanta care prevedea si persoanele obligate sa aiba acest cod. In acest articol vom vedea cum se obtine codul UIT, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor, explicate pe indelete de specialistii nostri.

Ce este codul UIT (RO e-Transport)

Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI--»
 

Cine are obligatia detinerii unui cod UIT


Persoanele obligate sa detina cod UIT sunt urmatoarele:

-pe timpul transportului, operatorul de transport rutier (soferul), in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat

-operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri cu risc fiscal ridicat, in nume propriu ( prevedere introdusa recent, in iulie 2023, prin Legea 233/2023).
 

Cum se obtine codul UIT

Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu maxim 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

Este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
 

Cat este valabil codul UIT

Codul UIT este valabil 5 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului.

Atentie! Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia este interzisa.
 

Studii de caz utile cu privire la codul UIT

In continuare vom prezenta cateva studii de caz utile cu privite la codul UIT, asa cum au fost explicate de specialistii nostri din portalcodulfiscal.ro. Daca si dumneavoastra aveti nevoie de ajutor in ceea ce priveste obtinerea codului UIT sau va contruntati cu alte probleme fiscale, puteti afla rezolvarea AICI>>>
 

Speta 1. Livrari intracomunitare de bunuri. Obtinere cod UIT (RO e-Transport)

Societatea desfasoara activitate de intermediere in vanzarea de marfa prin achizitia de bunuri de la furnizori din Romania si vanzarea lor catre clienti din UE. Marfa se livreaza direct de la furnizor catre clientul extern. De organizarea transportului se ocupa uneori furnizorul roman de marfa al societatii, uneori societatea noastra conform intelegerilor contractuale, apelandu-se la firme de transport. Avand in vedere fluxul prezentant mai sus, in cazul bunurior cu risc fiscal, asa cum sunt definite de Ordonanta nr. 802 din 29 aprilie 2022, achizitionate de la furnizorii din Romania, cine are obligatia declararii in RO E-Transport si a obtinerii codului UIT, furnizorul nostru din Romania sau noi in calitate de furnizor pentru clientul extern? Va multumesc!

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI--»
Raspuns:

Potrivit art 8 alin 1 din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
,,Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
(2) Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
Organizatorul transportului este operatorul economic care incheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor si o transmite operatorului de transport rutier;

Avand in vedere prevederile legale de mai sus, opinia mea este ca obligatia declararii in sistemul e Transpor si obtinerii codului UIT revine furnizorului de la care pleaca marfa. Mai jos va transmit si abordarea pe care o are ANAF (sectiunea ,,Intrebari si raspunsuri’’ de pe pagina ANAF) intr-o speta asemanatoare:

INTREBARE:Cum poate raporta in E-transport “furnizorul” in cazul unei livrari intracomunitare cu conditie de transport ExWorks? De exemplu: A vinde produsele lui B si B se ocupa de transportul acestora din Romania in celalalt stat membru. Cine declara in E-transport? A(furnizorul) sau B(cumparatorul care are relatia de transport)? Si daca A declara, de unde are el informatiile despre transport?

Raspuns ANAF: In cazul livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR), art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative1 (OUG nr. 41/2022), stabileste obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport in sarcina furnizorului din Romania. In cazul din exemplu furnizorul va declara transportul BRFR in RO e-Transport.
Pentru aceasta furnizorul se va ingriji sa intre in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul sau comercial. Uzual, eliberarea bunurilor din gestiunea proprie este facuta de furnizor (sau de reprezentantii acestuia), ocazie in care acesta are posibilitatea de a intra in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si dupa caz are chiar obligatia de a completa respectivele date in documentele de transport.

 

Speta 2. Sistemul Ro e transport. Aspecte privind obligatia obtinerii codului UIT

Societate comerciala, distribuie, cu masinile proprii, cu masa tehnica admisibila de 3.5 to atat produse cu risc fiscal ridicat cat si produse fara risc fiscal. Daca intr-o masina avem 15clienti (15partide de bunuri) si doar 2clienti depasesc 500kg sau 10.000lei (marfa atat cu risc fiscal ridicat cat si fara risc fiscal), restul sunt sub 500kg/10.000lei:

1. Suntem obligati sa cerem cod UIT pentru toti clientii ?

2.Mai exista obligatia scrierii codului UIT pe factura/aviz de insotire a marfii ?

3.Daca am cerut cod UIT, transportul a fost confirmat iar clientul imi va refuza marfa din diferite motive cum voi anula acel document din E-transport ?

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI--»
Raspuns: 

Raspuns 1

Cadrul legal: Ordinul ANAF nr. 2.545/6.316/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport
In vigoare de la 29 decembrie 2022
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1264 din 29 decembrie 2022
Conform art 1 alin 4 din acest ordin:
,,Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului’’.
(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
(2) In cazul in care documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contin date pentru incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri, cu exceptia datelor referitoare la categoria de bunuri, codurile N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.
Potrivit art 3 din Procedura reglementata de acest ordin:
,, (5) In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
(6) Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport’’.
 
Partida de bunuri (definita de OUG 41/2022) este denumirea generica data unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are acelasi loc de incarcare si de descarcare, un singur utilizator al sistemului RO e TRANSPORT si un singur destinatar final si este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasarii de la locul de incarcare la locul de descarcare.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, rezulta urmatoarele:
Daca transportati bunuri cu risc fiscal ridicat cu vehicule avand masa tehnic admisibila de minim 2.5 tone (s-a inlocuit vechea valoare de 3.5 tone), sunteti obligati sa obtineti cod UIT, fie daca transportati bunuri cu risc fiscal ridicat cu o greutate de minim 500 kg, fie daca transportati bunuri cu risc fiscal ridicat cu o valoare de minim 10.000 lei, aferente cel putin unei partide de bunuri.
Avand in vedere ca transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat este efectuat in sistem grupaj, trebuie sa obtineti un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.
In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, aveti obligatia sa declarati in Sistemul RO e-Transport (cu ocazia obtinerii codului UIT) datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri, adica atat pentru cele cu risc fiscal ridicat, cat si pentru cele fara risc fiscal (art 12 alin 1 din OUG 41/2022).
In concluzie, trebuie sa obtineti un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport (cele care indeplinesc conditiile de greutate sau valoare, adica pentru cei 2 clienti).

Raspuns 2
Conform art 8 alin 2 din OUG 41/2022:
,,Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz’’.
Prin OUG 132/2022 a fost ABROGATA prevederea conform careia ,,Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari’’.
In concluzie, codul UIT trebuie pus la dispozitia operatorului de transport rutier prin orice mijloace, la termenele mentionate mai sus.

Raspuns 3
Potrivit art 3 alin 10 si 11 din Procedura reglementata de Ordinul 2545/2022:
,,(10) In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.
(11) In situatia prevazuta la alin. (10), dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului, declarantul va mentiona returul in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei informatice RO e-Transport, selectand optiunea "Infirmat" sau "Confirmat Partial", urmat de mentionarea cantitatilor returnate in campul de date "Comentariu confirmare". Datele referitoare la retur vor fi mentionate in Sistemul RO e-Transport in perioada termenului de valabilitate a codului UIT.
Avand in vedere prevederile de mai sus, rezulta urmatoarele:
In cazul de refuz, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial
Daca dupa receptionarea bunurilor exista cazuri de retur de bunuri, pentru retur se va obtine un nou cod UIT, intrucat se considera ca formeaza o noua partida de bunuri. In acest caz, obligatia obtinerii codului UIT revine celui care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat (beneficiarului).
Dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului (CEL CARE RETURNEAZA BUNURILE) sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului (CEL CARE PRIMESTE BUNURILE RETURNATE), declarantul va mentiona returul in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei informatice RO e-Transport, selectand optiunea "Infirmat" sau "Confirmat Partial", urmat de mentionarea cantitatilor returnate in campul de date "Comentariu confirmare".
Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI--»

Speta3. Sistemul RO e Transport. Transporturile cu autovehicule de pana in 3.5 tone vor fi inregistrare in sistem?

Va rugam sa ne precizati daca o societate care achizitioneaza marfa de la Bucuresti, produse cu risc fiscal ridicat, imbracaminte si incaltaminte, cu masini proprii - dube cu capacitate maxima de 3.5 tone are obligatia sa detina cod UIT si sa fie inregistrata in sistemul Ro e-Transport? Am nevoie de cadrul legal.


Raspuns:

Cadrul legal: Ordinul ANAF nr. 2.545/6.316/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport
In vigoare de la 29 decembrie 2022
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1264 din 29 decembrie 2022
Conform art 1 alin 4 din acest ordin:
,,Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului’’.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, rezulta urmatoarele:

  • Daca vehiculul de transport are o masa tehnic admisibila mai mica de 2,5 to, indiferent de cantitatea sau valoarea bunurilor cu risc fiscal transportate (imbracaminte si incaltaminte), nu este obligatorie obtinerea codului UIT
  • Daca vehiculul de transport are o masa tehnic admisibila mai mare de 2,5 to, cantitate transportata mai mare de 500 kg si valoarea bunurilor cu risc fiscal ridicat mai mare de 10.000 lei, aveti obligatia codului UIT.
  • Daca vehiculul de transport are o masa tehnic admisibila mai mare de 2,5 to, cantitate transportata mai mica de 500 kg si valoarea bunurilor cu risc fiscal ridicat mai mica de 10.000 lei, nu aveti obligatia codului UIT.
  • Daca vehiculul de transport are o masa tehnic admisibila mai mare de 2,5 to si, fie cantitatea de BRFR este mai mare de 500 kg, fie valoarea este mai mare de 10.000 lei , aveti obligatia obtinerii codului UIT

Vechea valoare de 3,5 to pentru masa tehnic admisibila a fost inlocuita de noua valoare de 2,5 to (Ordin ANAF 2545/2022). 

 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016