Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ANAF a publicat la finalul anului 2022 un material informativ cu privire la Procedura de utilizare si functionare a sistemului national RO e-Transport, asa cum a fost modificata prin Ordinul 2545/2022. Ce date se declara in sistem incepand cu 1 ianuarie 2023?
Date declarate in Sistemul RO e-Transport
(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
(2) In cazul in care documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contin date pentru incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia declararii in Sistemul RO e- Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri, cu exceptia datelor referitoare la categoria de bunuri, codurile N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.
(3) Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine. (4) in raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
(5) In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
(6) Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.
(7) La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare si ambalajele necesare comercializarii si transportului bunurilor.
(8) Stabilirea valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport va avea in vedere:
a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;
c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e- Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, dupa caz, la momentul declararii.
(9) In cazul transportului bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul exportului conform art. 2 pct. 9 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, prin intermediul unui birou vamal de export situat in alt stat membru al Uniunii Europene, transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat se declara pentru parcursul de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
(10) In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.
(11) In situatia prevazuta la alin. (10), dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului, declarantul va mentiona returul in zona „Confirmare Transport” a aplicatiei informatice RO e-Transport, selectand optiunea „Infirmat” sau „Confirmat Partial”, urmat de mentionarea cantitatilor returnate nului de valabilitate a codului UIT.
(12) In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare, respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz, bunurile transportate.
(13) Pentru declararea transportului bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer sau transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului prevazute la art. 2 pct. 9 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, declarantii vor selecta in aplicatia informatica RO e-Transport optiunea de transport similara in campul de date „Tip operatiune”, urmata de selectia in campul de date „Scopul Operatiunii” a unei optiuni in concordanta cu destinatia bunurilor transportate.
(14) In situatia in care, in mod exceptional, transportul declarat in Sistemul RO e-Transport nu este finalizat in termenul de valabilitate a codului UIT prevazut la art. 11 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va infirma transportul in Sistemul RO e-Transport si va relua operatiunea de declarare a transportului si obtinere a unui nou cod UIT. Astfel, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, in intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta in zona „Confirmare Transport” a aplicatiei RO e-Transport optiunea „Infirmat”, mentionand cauza in campul de date „Comentariu confirmare”, urmand ca pentru respectivul transport sa fie obtinut un nou cod UIT in functie de noile date.
Modificarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinerea codului UIT
(1) In perioada celor 3 zile calendaristice prevazute la art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.
(2) Dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicatia informatica RO e-Transport.
Sursa: ANAF
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Transport: Sistemul se utilizeaza daca autovehiculele au minim 3,5 tone sau daca produsele transportate depasesc suma de 10.000 lei?Cum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu risc fiscal ridicat nereceptionate sau receptionate partialBunurile cu risc fiscal ridicat monitorizate prin e-TransportE-Transport: Din 15 decembrie 2023 se aplica modificarile aduse de OUG 115/2023RO e-Transport: Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru produse agricoleUltimele articole
E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITE-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemArticole similare
Cum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu risc fiscal ridicat nereceptionate sau receptionate partialCod UIT. Cine trebuie sa aiba cod UIT (RO e-Transport), cum se obtine si studii de caz utileRO e-Transport: Care sunt categoriile de vehicule care fac obiectul monitorizarii in sistem?Sistemul RO e-Transport: Daca se depaseste greutatea de 500kg este OBLIGATORIE solicitarea codului UIT?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"