Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


A intelege diferentele dintre statutul de platitor si neplatitor de TVA este important pentru orice persoane impozabila. Fiecare statut vine cu beneficii si responsabilitati, influentand direct strategia fiscala si contabila a companiei, iar cunoasterea diferentelor permite optimizarea deciziilor si asigurarea conformitatii cu reglementarile fiscale in vigoare.
Cuprins
Platitor sau neplatitor de TVA: ce inseamna acest statut?
Ce inseamna a fi platitor de TVA?
Statutul de platitor de TVA aduce beneficii dar si responsabilitati suplimentare. Firmele inregistrate in scopuri de TVA sunt obligate sa colecteze TVA din facturile emise clientilor si sa o plateasca statului, ceea ce presupune monitorizarea constanta a tranzactiilor, emiterea de facturi cu TVA si deducerea TVA achitata pentru achizitiile proprii. Pana la 31.08.2025, statutul de platitor de TVA era obligatoriu pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, a caror cifra de afaceri anuala, era peste 88.500 euro (la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si rotunjit la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei) conform art. 310 alin. (1) din Codul fiscal.
Incepand cu 01 septembrie 2025, s-a majorat plafonul de scutire, in sensul ca, o persoana impozabila stabilita in Romania, poate aplica scutirea de taxa, daca cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, nu depaseste plafonul de 395.000 lei (modificare adusa prin OG 22/2025).
Cand este avantajos sa fii platitor de TVA?

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Conform art. 303 alin. (7) din Codul fiscal, platitorii de TVA pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei (TVA de recuperat) din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de TVA (decontul fiind si cerere de rambursare) sau il pot reporta in decontul perioadei fiscale urmatoare.
Important! Nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.
Ce inseamna neplatitor de TVA?
Firmele neplatitoare de TVA nu colecteaza TVA pentru lucrarile executate, bunurile livrate sau pentru serviciile prestate, neavand voie sa mentioneze taxa pe facturi sau pe alte documente. Incepand cu 01 septembrie 2025, acest statut este atribuit automat entitatilor cu cifra de afaceri sub pragul de 395.000 lei. In plus, acestea nu pot deduce TVA achitata pentru achizitii, conform art. 310 alin. (10) lit. a) din Codul fiscal, ceea ce este un dezavantaj in cazul achizitiilor de valoare mare de la platitori de TVA.
Cand este avantajos sa fii neplatitor de TVA?
A fi neplatitor de TVA este benefic pentru entitatile care vand celor neinregistrati in scopuri de TVA, permitandu-le sa ofere preturi mai mici, fara TVA.
1. Firma platitoare de TVA:
Incepand cu 01 august 2025, cota standard pentru TVA este 21%.
- Firma "Curat SRL" este inregistrata ca platitoare de TVA.
- Pretul de baza pentru o sesiune de curatenie este de 100 lei.
- Fiind inregistrata in scopuri de TVA, firma adauga TVA de 21% la pretul de baza, rezultand un pret final de 121 lei (100 lei + 21 lei TVA).
2. Firma neplatitoare de TVA:
- Firma "Curat Rapid SRL" nu este inregistrata ca platitoare de TVA si, prin urmare, nu colecteaza TVA.
- Pretul de baza pentru aceeasi sesiune de curatenie este de 100 lei.
- Fara a adauga TVA, pretul ramane 100 lei, mai accesibil pentru clientii neplatitori de TVA care nu pot deduce TVA.
Impactul asupra clientului:
- Clientii care apeleaza la "Curat SRL" (platitoare de TVA) vor plati mai mult pentru acelasi serviciu comparativ cu cei care apeleaza la "Curat Rapid SRL" (neplatitoare de TVA), diferenta fiind reprezentata de valoarea TVA.
- Pentru un client care nu recupereaza TVA, alegerea "Curat Rapid SRL" este evident mai avantajoasa din punct de vedere financiar.
Asadar, statutul de TVA influenteaza structura preturilor si determina preferintele consumatorilor, in special in relatia cu neplatitorii de TVA, unde costul final este un factor decisiv in comportamentul de cumparare.
Deci, pentru entitatile mici, cu o cifra de afaceri sub 395.000 lei, mentinerea statutului de neplatitor de TVA aduce beneficii, in special in relatia cu clientii si furnizorii neplatitori de TVA. De exemplu, cand o astfel de afacere ofera servicii sau produse clientilor sai, care sunt de asemenea neplatitori de TVA, aceasta practica preturi mai accesibile, cu 21% mai mici comparativ cu cele ale concurentilor platitori de TVA, datorita faptului ca nu adauga TVA la preturile finale, facand produsele sau serviciile sale mai atractive pentru clienti.
De asemenea, aceste entitati beneficiaza de avantaje similare in relatiile cu furnizorii. Prin alegerea de a colabora cu furnizori care sunt, de asemenea, neplatitori de TVA, evita sa achite TVA pe achizitiile efectuate (o taxa pe care oricum nu ar putea-o deduce, avand in vedere statutul lor fiscal) achizitionand materiale sau servicii la costuri reduse, fara a fi supuse unei sarcini fiscale suplimentare de 21%, ceea ce ar putea influenta negativ cash-flow-ul.
Astfel, aceste entitati isi pot maximiza competitivitatea, mentinand in acelasi timp conformitatea cu reglementarile fiscale si reducand complexitatea administrativa. Intr-un mediu economic in care fiecare leu conteaza, aceste practici de gestionare eficienta a relatiilor cu clientii si furnizorii, fac diferenta intre supravietuire si prosperitate.
Cand devii si ce presupune trecerea la platitor de TVA?
Persoana impozabila devine obligatoriu platitoare de TVA atunci cand cifra sa de afaceri depaseste 395.000 lei. Procedura de inregistrare (aprobata prin Ordinul ANAF nr. 239/2021) prevede la pct. 3 alin. (3) si (4) ca persoana care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, depune la organul fiscal declaratia de mentiuni (D700), avand completata rubrica «Date privind vectorul fiscal», sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata». Declaratia se depune la registratura organului fiscal sau se comunica prin posta, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta.
Dupa comunicarea Certificatului de inregistrare in scopuri de TVA catre persoana impozabila, ANAF opereaza in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si inscrie entitatea in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, asa cum prevede pct. 11 alin. 1) din procedura.
De la data inregistrarii, firma trebuie sa respecte regulile aplicabile platitorilor de TVA, inclusiv evidenta contabila detaliata si depunerea periodica (lunar sau trimestrial) a decontului de TVA – D 300.
Concret, potrivit art. 310 alin. (6) din Codul fiscal, incepand cu 01 septembrie 2025, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri depaseste plafonul de scutire de 395.000 lei, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, cel tarziu la data depasirii plafonului. Regimul normal de taxare se aplica din data depasirii plafonului, incepand cu tranzactia care conduce la depasirea plafonului. Persoana impozabila poate aplica regimul normal de taxare si pentru operatiunile anterioare tranzactiei care a condus la depasirea plafonului de scutire, realizate in data in care plafonul de scutire este depasit.
Daca organele fiscale constata ca persoana impozabila nu a solicitat inregistrarea, procedeaza dupa cum urmeaza:
a) inregistreaza in scopuri de TVA, din oficiu, persoana impozabila, de la data depasirii plafonului;
b) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, in perioada in care ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, sau dupa caz;
c) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa dedusa si taxa colectata, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.
Daca persoana impozabila constata ca nu a solicitat sau a solicitat inregistrarea cu intarziere, procedeaza dupa cum urmeaza:
a) solicita inregistrarea in scopuri de TVA de la data depasirii plafonului, in cazul in care aceasta este deja inregistrata, solicita modificarea datei inregistrarii in scopuri de TVA, astfel incat data inregistrarii in scopuri de TVA sa fie data depasirii plafonului;
b) calculeaza taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, in perioada in care ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, sau dupa caz;
c) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.
Sumele determinate conform celor de mai sus, se inscriu in primul decont depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, dupa modificarea datei de inregistrare ori intr-un decont ulterior.
Cum devine o firma platitoare de TVA neplatitoare de TVA?
Concret, potrivit art. 310 alin. (7) din Codul fiscal, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 395.000 lei, poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.
Solicitarea se poate depune la ANAF intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA (decizie care va fi primita cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea).
Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.
Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta, are obligatia sa depuna ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscala aplicata, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Atentie! In ultimul decont de taxa depus, se va evidentia valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa.
Concluzie

Sunt expert contabil activ din anul 2006, expert contabil judiciar activ din 2009, auditor financiar activ din anul 2009 si consultant fiscal activ din anul 2013.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Calendar fiscal martie 2013: Cine depune declaratii luna aceasta?Ce obligatii TVA in ce priveste o achizitie intracomunitara de bunuri second-handAchizitie combustibil: Exercitarea dreptului de deducere pe baza bonului fiscalFirma mica: Obligatiile privind inregistrarea ca PLATITOR DE TVARetragerea din evidenta platitorilor de TVA. Conditii si documente de depusUltimele articole
Cheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaD406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la PLATITOR DE TVADeclaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilPlafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la PLATITOR DE TVA?Articole similare
Achizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAVenituri realizate de nerezidenti. Cum facem retinerea la sursa a impozitului?Firme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Organizare cursuri de specializare. Tratament fiscal TVAExpirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Ultimele articole
Cheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaNEPLATITOR DE TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulFirma neplatitoare de TVA. Are obligatii fiscale de plata si de raportare TVA?Achizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAArticole similare
Anulare din oficiu inregistrare in scop de TVA - ASPECTE FISCALE si contabileDeductibilitate TVA pentru factura (valoare reziduala) leasingCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul III - ASPECTE FISCALE internationaleSpeta zilei cu Ionut Jinga! ASPECTE FISCALE privind impozitul pe venituri din dividendeCompletare decalaratie 394. Cum procedam la taxarea inversa?Ultimele articole
Deductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte ASPECTE FISCALE relevante pentru firmeDeclaratia 398 (Declaratia speciala de TVA). Cine depune D398, termen depunereANAF a publicat lista seminariilor web pentru luna iunie 2024ANAF a publicat lista cu seminarele WEB organizate in luna aprilieCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleArticole similare
An financiar incheiat inainte de 30 iunie 2022. Termen limita pentru depunerea D406 in cazul marilor contribuabiliPe 30 mai 2023 se implineste termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare anualeOperatiuni de fuziune intre doua SRL-uri. ASPECTE CONTABILEPlata efectuata catre asociat. Ce ASPECTE CONTABILE si fiscale sunt relevante?350 de monografii contabile pentru orice fel de situatie!Ultimele articole
Cesiune parti sociale. ASPECTE CONTABILE si fiscaleDecontarea transportului pentru salariati: ASPECTE CONTABILE si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportBuletin informativ ANAF: 5 noutati fiscale, publicate in Monitor la final de iunie 2023Situatii financiare anuale: Termenul limita pentru depunerea formularelor este data de 30 mai 2023Cand se depun situatiile financiare in 2023?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"