Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Stabilim prin cele ce urmeaza daca se poate realiza, din punct de vedere juridic si fiscal, urmatoare situatie in care o persoana juridica doreste sa incheie un contract cu o persoana fizica, care presupune o plata in avans efectuata de persoana juridica catre persoana fizica in contextul in care persoana juridica doreste sa inchirieze in viitor o cladire pentru sediul activitatii economice pe care o construieste persoana fizica.
Peste un an de zile, dupa receptia cladirii efectuata de persoana fizica, se va incheia un contract de inchiriere intre persoana fizica (proprietarul cladirii) si persoana juridica (chirias) care se inregistreaza la administratia financiara in vederea impozitarii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (la persoana fizica ).
Mentiuni:
1) persoana fizica este proprietarul terenului;
2) persoana fizica este considerata persoana afiliata, conform art.7 din Codul Fiscal, deoarece persoana fizica este asociat unic al persoanei juridice. Se considera ca organele fiscale NU vor ajusta venitueile sau cheltuielile, conform art.11 din Codul Fiscal, deoarece intre aceste persoane se va incheia contract de inchiriere care se va inregistra la administratia financiara, iar beneficiarul venitului, persoana fizica care are calitatea si de asociat unic al persoanei juridice ii vor fi impozitate aceste venituri de ANAF, si contravaloarea chiriei va fi relativ mai mare decat pretul pietei.
Nota: Persoana juridica opteaza pentru aceasta varianta deoarece:NU realizeaza cheltuieli ulterioare pe o perioada indelungata cu amortizarea calirii;NU realizeaza cheltuieli ulterioare cu reevaluarea cladirii; NU are in patrimoniu un activ care la un moment dat trebuie sa-l vanda in urma unei operatiuni de lichidare.
Art. 11 alin. (1) din Codul fiscal prevede ca, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea Verde a Contabilitatii
Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
In opinia noastra, in speta prezentata tranzactia nu intra sub incidenta acestor prevederi insa, in vederea incadrarii din punct de vedere juridic este recomandat sa va adresati unei persoane cu pregatire corespunzatoare (consilier juridic, avocat).
Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Astfel, daca operatiunea de inchiriere se va realiza la o valoare mai mare decat pretul pietei aceasta nu intra sub incidenta prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate, in conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Din punct de vedere contabil plata avansului se inregistreaza cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cadouri in bani pentru angajati, cu ocazia Pastelui. Cum se completeaza D112?Intelesul expresiei - inlocuieste factura initialaRaportul juridic fiscal. Platitorul de impozitBauturile alcoolice vandute la un pret mai mic decat cel de achizitieTVA aferenta facturilor emise de FURNIZORI. Cum deducem TVA-ul colectat?Ultimele articole
Semnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronicaSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileArticole similare
Completare formular 104. Ce inregistrari contabile se fac la asocierea in participatie cu o persoana fizica?Impozitul pe profit INAINTE si DUPA modificarile aduse de OG 8/2021 Codului FiscalAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVACalculul impozitului pe dividende: ghid completStudiu de caz: Obligatiile fiscale aferente asocierii fara personalitate juridicaUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
INS arata care sunt tendintele economice pana in noiembrie 2013Schimbare destinatie cladiri: Tratament fiscal si TVA. Monografie contabilaProcedeul rambursarii TVA catre persoane inregistrate in scopuri de taxa in RomaniaNoutati legislatie Fiscala 22-26 septembrie 2008 - Monitorul OficialMasurile de simplificare nu sunt atat de simple precum par! - publicat in octombrie 2007Ultimele articole
TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de CONSTRUCTII mai vechi de 2025Calcul impozite. Ce noutati au aparut in cazul impozitului pe CONSTRUCTIITVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentProdusele si Serviciile cu TVA 9% in 2025Facilitatile fiscale pentru CONSTRUCTII, eliminate in 2025Articole similare
Nerezident obtine venituri in calitate de PFA. Care sunt aspectele fiscale de care vom tine cont?TRANZACTII intre persoane afiliate. Cum se aplica TVA la incasare?Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITPlafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Schimbari TVA din 2016. Ce trebuie sa pregateasca firmele de anul viitor?Ultimele articole
Vanzare teren. Cum se calculeaza plafonul TVA in cazul unei vanzari de terenSistemul VIES TVAD406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeArticole similare
Ce drepturi au mostenitorii ASOCIATului unui SRL in urma acceptarii succesiunii?Cele mai importante modificari TVA din Codul fiscal de la 1 februarie 2013Comunicat nou referitor la Spatiul privat virtualAnunt ANAF cu privire la dividende. Termen-limita: 25 ianuarie 2017Divizare partiala. Soldurile conturilor 105 si 1175Ultimele articole
Impozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile online
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"