Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Stabilim prin cele ce urmeaza daca se poate realiza, din punct de vedere juridic si fiscal, urmatoare situatie in care o persoana juridica doreste sa incheie un contract cu o persoana fizica, care presupune o plata in avans efectuata de persoana juridica catre persoana fizica in contextul in care persoana juridica doreste sa inchirieze in viitor o cladire pentru sediul activitatii economice pe care o construieste persoana fizica.
Peste un an de zile, dupa receptia cladirii efectuata de persoana fizica, se va incheia un contract de inchiriere intre persoana fizica (proprietarul cladirii) si persoana juridica (chirias) care se inregistreaza la administratia financiara in vederea impozitarii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (la persoana fizica ).
Mentiuni:
1) persoana fizica este proprietarul terenului;
2) persoana fizica este considerata persoana afiliata, conform art.7 din Codul Fiscal, deoarece persoana fizica este asociat unic al persoanei juridice. Se considera ca organele fiscale NU vor ajusta venitueile sau cheltuielile, conform art.11 din Codul Fiscal, deoarece intre aceste persoane se va incheia contract de inchiriere care se va inregistra la administratia financiara, iar beneficiarul venitului, persoana fizica care are calitatea si de asociat unic al persoanei juridice ii vor fi impozitate aceste venituri de ANAF, si contravaloarea chiriei va fi relativ mai mare decat pretul pietei.
Nota: Persoana juridica opteaza pentru aceasta varianta deoarece:NU realizeaza cheltuieli ulterioare pe o perioada indelungata cu amortizarea calirii;NU realizeaza cheltuieli ulterioare cu reevaluarea cladirii; NU are in patrimoniu un activ care la un moment dat trebuie sa-l vanda in urma unei operatiuni de lichidare.
Art. 11 alin. (1) din Codul fiscal prevede ca, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
In opinia noastra, in speta prezentata tranzactia nu intra sub incidenta acestor prevederi insa, in vederea incadrarii din punct de vedere juridic este recomandat sa va adresati unei persoane cu pregatire corespunzatoare (consilier juridic, avocat).
Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Astfel, daca operatiunea de inchiriere se va realiza la o valoare mai mare decat pretul pietei aceasta nu intra sub incidenta prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate, in conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Din punct de vedere contabil plata avansului se inregistreaza cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se aplica in concret taxarea inversa pentru cereale si plante tehniceAchizitie combustibil: Exercitarea dreptului de deducere pe baza bonului fiscalStudiu de caz: Facturi primite, emise de furnizor ca urmare a inspectiei fiscale privind TVACheltuieli suportate de firma pentru client. Se emite factura cu discount de suta la suta?Reducere financiara acordata ulterior reducerii comercialeUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreANAF extinde lista firmelor cu risc la rambursarea TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026Se pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?Vanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilArticole similare
Dreptul de deducere a TVATermen de depunere si de declarare la bugetul general consolidat - 25 februarieInchiriere spatiu catre persoane din UE. Care este tratamentul TVA?Tratament TVA. Ce obligatii declarative avem la o livrare intracomunitara scutita de TVA?Zoom fiscal: Impozitul pe constructii in noul COD FISCAL din 2016Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Taxa pe CONSTRUCTIIle speciale a dus la un excedent bugetar la noua luniImpozitul pe cladiri datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Analiza zilei: Atentie la cifra de afaceri pentru depasirea plafonului pentru aplicarea regimului de scutire de TVAVanzare imobil vechi. Regim TVAVanzare teren intravilan. Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primitePlatitor de TVA trimestrial. CONDITII pentru a NU trece la TVA lunar in 2026Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursDiurna in 2025. Conditii de acordare si impozitare a diurnei externe + EXEMPLU de calculCota TVA locuinte. Ce cota de TVA se aplica in cazul vanzarii cu plata in rateArticole similare
Regimul accizelor pentru aurul valorificat de un IFN. Ce procedura urmam?Precizari privind: Declaratia 225 si Declaratia 102Venituri din activitati agricole si din prestari servicii. Cum se distribuie cheltuielile?A fost modificat din nou Programul IMM Invest (Hotararea 828/2021)Raportare DAC7. Firmele trebuie sa depuna F7000 daca comercializeaza produse online?Ultimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVATVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateArticole similare
CAR-urilor nu li se vor aplica prevederile OUG 50 din 2010Fuziunea prin absorbtie intre doua societati. Care sunt aspectele contabile si fiscale de care tinem cont?Termen limita pentru optiunea de plata impozit 2012 pentru microintreprinderiAjutoarele sociale acordate de firme. Cum pot companiile sa stabileasca aceste categorii de cheltuieli socialeO reducere uriasa la TVA: scaderea cu 20% e ceruta de unele patronateUltimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDarea in plata a unui imobil catre ASOCIAT. Regim de TVA si impozit pe profitTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre ASOCIATiFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaActe necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



