Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Stabilim prin cele ce urmeaza daca se poate realiza, din punct de vedere juridic si fiscal, urmatoare situatie in care o persoana juridica doreste sa incheie un contract cu o persoana fizica, care presupune o plata in avans efectuata de persoana juridica catre persoana fizica in contextul in care persoana juridica doreste sa inchirieze in viitor o cladire pentru sediul activitatii economice pe care o construieste persoana fizica.
Peste un an de zile, dupa receptia cladirii efectuata de persoana fizica, se va incheia un contract de inchiriere intre persoana fizica (proprietarul cladirii) si persoana juridica (chirias) care se inregistreaza la administratia financiara in vederea impozitarii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (la persoana fizica ).
Mentiuni:
1) persoana fizica este proprietarul terenului;
2) persoana fizica este considerata persoana afiliata, conform art.7 din Codul Fiscal, deoarece persoana fizica este asociat unic al persoanei juridice. Se considera ca organele fiscale NU vor ajusta venitueile sau cheltuielile, conform art.11 din Codul Fiscal, deoarece intre aceste persoane se va incheia contract de inchiriere care se va inregistra la administratia financiara, iar beneficiarul venitului, persoana fizica care are calitatea si de asociat unic al persoanei juridice ii vor fi impozitate aceste venituri de ANAF, si contravaloarea chiriei va fi relativ mai mare decat pretul pietei.
Nota: Persoana juridica opteaza pentru aceasta varianta deoarece:NU realizeaza cheltuieli ulterioare pe o perioada indelungata cu amortizarea calirii;NU realizeaza cheltuieli ulterioare cu reevaluarea cladirii; NU are in patrimoniu un activ care la un moment dat trebuie sa-l vanda in urma unei operatiuni de lichidare.
Art. 11 alin. (1) din Codul fiscal prevede ca, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
In opinia noastra, in speta prezentata tranzactia nu intra sub incidenta acestor prevederi insa, in vederea incadrarii din punct de vedere juridic este recomandat sa va adresati unei persoane cu pregatire corespunzatoare (consilier juridic, avocat).
Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Astfel, daca operatiunea de inchiriere se va realiza la o valoare mai mare decat pretul pietei aceasta nu intra sub incidenta prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate, in conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Din punct de vedere contabil plata avansului se inregistreaza cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Consiliul Concurentei va monitoriza eventualele intelegeri pentru evitarea scaderii preturilorProiect de modificare a Normelor de aplicare a Codului fiscal: inregistrarea TVAAu fost majorate standardele de cost pentru serviciile sociale destinate categoriilor vulnerabile ( Hotarare de Guvern)Inchiriere spatiu si refacturare utilitati. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Corectie de pret pe factura si, cum modificam in Declaratia 390Ultimele articole
Obligatiile unei societati nou infiintate fata de ONPCSBOFICIAL! Starea de alerta a fost prelungita cu 30 de zile in RomaniaAmanarea la plata a ratelor de leasing. Cum se face inregistrarea dobanzilor capitalizate conform OUG 37/2020?Obligatia de plata TVA acoperita din microgranturi. Este aceasta suma eligibila?Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?
Mai multe articole despre furnizori
Articole similare
Livrare utilaje aflate pe teritoriul Romaniei. Cum facturam?Impozitarea majorata a cladirilor isi arata primele efecte: 50.000 rapoarte de evaluare intocmite de la 1 ianuarieImprumut intre doua firme. Care vor fi inregistrarile contabile?Nerezident obtine venituri in calitate de PFA. Care sunt aspectele fiscale de care vom tine cont?OUG pentru acordarea posibilitatii unor firme de a plati TVA la incasareUltimele articole
Modificare COD FISCAL - calcul impozit pe cladiri pentru persoane juridiceTaxe si Impozite: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaTUTORIAL pas cu pas privind introducerea solicitarii pentru masura 2 - Granturi pentru capital de lucruReminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridice
Mai multe articole despre cod fiscal
Articole similare
Vanzare cota indiviza de teren. Care este tratamentul TVA?Noutati Legislatie Fiscala 05 - 11 mai 2008Livrare apartament TVA 5% si achizitionat cu TVA 19%Aplicarea facilitatilor din domeniul CONSTRUCTIIlor: Ordonanta 114/2018, modificata! OUG 43/2019 introduce noi coduri CAENPFA. Prestari de servicii intracomunitareUltimele articole
Contributii la minim pentru PFA/II/IF. Ce presupune in 2021?Aplicarea cotei reduse de TVA pentru livrarea de locuinte catre persoanele fizice. Valori limita (Informare ANAF)Aplicarea cotei reduse de TVA pentru livrarea de locuinte catre persoanele fizice. Conditii pentru beneficiariContabilitate si Monografii contabile. Portite legale in plina CRIZAAplicarea cotei reduse de TVA pentru livrarea de locuinte catre persoanele fizice ca parte a politicii sociale. Material informativ ANAF
Mai multe articole despre constructii
Articole similare
Reguli generale in vigoare in 2012 privind antrepozitareaExport in comision. Decontarea in valuta a sumelor aferente TRANZACTIIlor3 raspunsuri esentiale privind plata defalcata a TVAFiscul ar putea considera unele TRANZACTII ca artificiale. Ce se modifica?Avansurile achitate pentru achizitii intracomunitare de bunuriUltimele articole
Operatiuni de fuziune intre doua SRL-uri. Aspecte contabileModificari importante in completarea declaratiei statistice Intrastat incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Obligatiile unei societati nou infiintate fata de ONPCSBRelatii de afiliere intre doi asociati.Cum se bifeaza in Declaratia 394?Documente necesare scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare in 2021
Mai multe articole despre tranzactii
Articole similare
Cum selecteaza ANAF persoanele fizice cu venituri mari care prezintă risc fiscal? Iata filtrele si etapele!Vanzare sau distribuire bunuri la lichidarea voluntara. Cum procedam privind ajustarea TVA si inregistrarea TVA?Care sunt noile reguli de impozitare a diurnei in 2015?Facturi emise catre persoane fizice. Declaratia 394Dividende distribuite in 2017. Declaratia 600Ultimele articole
Operatiuni de fuziune intre doua SRL-uri. Aspecte contabileASOCIATiile de proprietari in 2021. Declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din contractele de mandatRelatii de afiliere intre doi ASOCIATi.Cum se bifeaza in Declaratia 394?Infiintare PFA/II/IF in 2021. Actiuni prealabile, formalitati si acte necesare (Informare ONRC)Ministerul Economiei modifica OUG 224/2020 -sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul HoReCa
Mai multe articole despre asociat

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"