Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Stabilim prin cele ce urmeaza daca se poate realiza, din punct de vedere juridic si fiscal, urmatoare situatie in care o persoana juridica doreste sa incheie un contract cu o persoana fizica, care presupune o plata in avans efectuata de persoana juridica catre persoana fizica in contextul in care persoana juridica doreste sa inchirieze in viitor o cladire pentru sediul activitatii economice pe care o construieste persoana fizica.
Peste un an de zile, dupa receptia cladirii efectuata de persoana fizica, se va incheia un contract de inchiriere intre persoana fizica (proprietarul cladirii) si persoana juridica (chirias) care se inregistreaza la administratia financiara in vederea impozitarii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (la persoana fizica ).
Mentiuni:
1) persoana fizica este proprietarul terenului;
2) persoana fizica este considerata persoana afiliata, conform art.7 din Codul Fiscal, deoarece persoana fizica este asociat unic al persoanei juridice. Se considera ca organele fiscale NU vor ajusta venitueile sau cheltuielile, conform art.11 din Codul Fiscal, deoarece intre aceste persoane se va incheia contract de inchiriere care se va inregistra la administratia financiara, iar beneficiarul venitului, persoana fizica care are calitatea si de asociat unic al persoanei juridice ii vor fi impozitate aceste venituri de ANAF, si contravaloarea chiriei va fi relativ mai mare decat pretul pietei.
Nota: Persoana juridica opteaza pentru aceasta varianta deoarece:NU realizeaza cheltuieli ulterioare pe o perioada indelungata cu amortizarea calirii;NU realizeaza cheltuieli ulterioare cu reevaluarea cladirii; NU are in patrimoniu un activ care la un moment dat trebuie sa-l vanda in urma unei operatiuni de lichidare.
Art. 11 alin. (1) din Codul fiscal prevede ca, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
In opinia noastra, in speta prezentata tranzactia nu intra sub incidenta acestor prevederi insa, in vederea incadrarii din punct de vedere juridic este recomandat sa va adresati unei persoane cu pregatire corespunzatoare (consilier juridic, avocat).
Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Astfel, daca operatiunea de inchiriere se va realiza la o valoare mai mare decat pretul pietei aceasta nu intra sub incidenta prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate, in conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Din punct de vedere contabil plata avansului se inregistreaza cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Lansam in premiera mondiala un cluster de turism dedicat tinerilorGuvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaInregistrare cheltuieli intretinere auto pentru asociatul firmei. Cum facem inregistrarile?Acces la situatia fiscala a persoanelor fizice. Un nou serviciu ANAFDecontarea cheltuielilor cu utilitatile pentru sediu fiscal inchirat de la o persoana fizicaUltimele articole
Semnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronicaSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileArticole similare
Declaratii cu termen la 25 aprilie. Ce obligatii avem?Dividende platite unei persoane juridice nerezidente de o societate romaneasca. Ce declaratii se depun?Sanctiuni pentru platitorii de TVA care nu aplica TVA SplitCe regim fiscal se aplica pentru tichetele cadou acordate in cadrul unei firme?Vanzare cota indiviza de teren. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Concluzii INS privind tendintele in evolutia activitatii economice in perioada ianuarie - martie 2016Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorNoutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaTVA de 9% la vanzarea de locuinte. Valoarea de 600.000 lei include si TVA?Ultimele articole
Calcul impozite. Ce noutati au aparut in cazul impozitului pe CONSTRUCTIITVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentProdusele si Serviciile cu TVA 9% in 2025Facilitatile fiscale pentru CONSTRUCTII, eliminate in 2025TVA locuinte 2025: Studii de caz utileArticole similare
Neraportarea TRANZACTIIlor de optimizare fiscala va poate aduce amenzi de pana la 100.000 lei, conform OG 5/2020Cine depune Declaratia 200 in 2013?Sistemul VIESOperatiuni scutite de taxaTVA - Importul de bunuriUltimele articole
D406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Decontarile de la A la Z: explicatii LEGALE, solutii pentru probleme si modalitati de a evita sanctiunile ANAFSucursala deschisa in Romania. Care sunt obligatiile declarative si de plata in 2013?TOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeFormularul 307. Cine il depune in 2014?OpANAF 3605/2015: Patru noi formulare aprobateUltimele articole
Impozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile online
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"