Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Stabilim prin cele ce urmeaza daca se poate realiza, din punct de vedere juridic si fiscal, urmatoare situatie in care o persoana juridica doreste sa incheie un contract cu o persoana fizica, care presupune o plata in avans efectuata de persoana juridica catre persoana fizica in contextul in care persoana juridica doreste sa inchirieze in viitor o cladire pentru sediul activitatii economice pe care o construieste persoana fizica.
Peste un an de zile, dupa receptia cladirii efectuata de persoana fizica, se va incheia un contract de inchiriere intre persoana fizica (proprietarul cladirii) si persoana juridica (chirias) care se inregistreaza la administratia financiara in vederea impozitarii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (la persoana fizica ).
Mentiuni:
1) persoana fizica este proprietarul terenului;
2) persoana fizica este considerata persoana afiliata, conform art.7 din Codul Fiscal, deoarece persoana fizica este asociat unic al persoanei juridice. Se considera ca organele fiscale NU vor ajusta venitueile sau cheltuielile, conform art.11 din Codul Fiscal, deoarece intre aceste persoane se va incheia contract de inchiriere care se va inregistra la administratia financiara, iar beneficiarul venitului, persoana fizica care are calitatea si de asociat unic al persoanei juridice ii vor fi impozitate aceste venituri de ANAF, si contravaloarea chiriei va fi relativ mai mare decat pretul pietei.
Nota: Persoana juridica opteaza pentru aceasta varianta deoarece:NU realizeaza cheltuieli ulterioare pe o perioada indelungata cu amortizarea calirii;NU realizeaza cheltuieli ulterioare cu reevaluarea cladirii; NU are in patrimoniu un activ care la un moment dat trebuie sa-l vanda in urma unei operatiuni de lichidare.
Art. 11 alin. (1) din Codul fiscal prevede ca, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul acestui cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
In opinia noastra, in speta prezentata tranzactia nu intra sub incidenta acestor prevederi insa, in vederea incadrarii din punct de vedere juridic este recomandat sa va adresati unei persoane cu pregatire corespunzatoare (consilier juridic, avocat).
Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Astfel, daca operatiunea de inchiriere se va realiza la o valoare mai mare decat pretul pietei aceasta nu intra sub incidenta prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Intrucat tranzactia se efectueaza intre persoane afiliate, in conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Din punct de vedere contabil plata avansului se inregistreaza cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MFP: Proiect pentru reglementarea emiterii de moneda electronicaLeasing financiar. Regim TVA. Cheltuieli deductibileDispozitiile care reglementeaza masurile de simplificare in domeniul TVALansam in premiera mondiala un cluster de turism dedicat tinerilorNoutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
TVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneModificare cote TVA. Regim fiscal pentru facturi emise dupa 1 august 2025Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESSemnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronicaArticole similare
Proiectul retras al Codului fiscal. Ce promitea?Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 130/2021 care intra in vigoare din 1 ianuarie 2022Expirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Cristian Socol: Programul de relaxare fiscala adoptat va impinge cresterea economica la 5 la suta in 2016Pana la 25 martie trebuie sa depunem mai multe declaratii fiscaleUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
GHID de plata pentru intreprinderile care beneficiaza de scheme de ajutor de stat, elaborat in baza Hotararii 807/2014Majorare salariu minim 2023. ANAF explica care sunt implicatiile fiscale ale acestor modificariCe modificari aduce noul proiect MFP in Codul fiscal?Cazuri speciale pentru faptul generator al unei operatiuni economiceVanzare ocazionala. Casa de marcatUltimele articole
Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaCum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeD100 si impozitul pe CONSTRUCTII 2025. Ce trebuie sa stiiTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de CONSTRUCTII mai vechi de 2025Calcul impozite. Ce noutati au aparut in cazul impozitului pe CONSTRUCTIIArticole similare
Sistemul TVA la incasare. Cum tratam fiscal TRANZACTIIle intre persoane afiliate?Mentiuni utile legate de recuperarea creantelor fiscale prin atragerea raspunderii solidareOperare contabila in WinMENTOR. Exemple practice si recomandariDeschidere punct de lucru. Procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundarTermen de depunere si de declarare la bugetul general consolidat - 25 februarieUltimele articole
Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025TVA 9% la achizitia unei singure locuinte, pana in iulie 2026. Conditii si termene-limitaMajorare TVA de la 1 august 2025. Ce cota se va aplica pentru avansul deja incasat la apartamentee-Factura in TRANZACTII cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEArticole similare
Ce declaratii se depun pana la 25 martie?Completare situatii financiare anuale. Date informativeTranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate | Tratament fiscalTratament contabil privind anularea obligatiilor fiscale accesorii. Analiza cu Ionut JingaIn ce mod efectuam deducerea TVA in cazul stocului de marfa nevandabilaUltimele articole
Finantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaDeclaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDividende. Poate un ASOCIAT sa renunte la dividende in favoarea celorlalti ASOCIATi?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"