Tags: plasarea fortei de munca, obligatii la plasarea fortei de munca
Intrebarea mea se adreseaza domeniului de plasare forta de munca. Este vorba de o societate nou infiintata, in baza legii 156 -2000, Rep.
Spuneti-mi va rog, daca prin obiectul sau, conform legilor specifice, societatea are obligatia de a avea angajat specializat in H.R., ea poate sa-si desfasoare activitatea si prin externalizare catre un prestator de servicii, respectiv cu un expert contabil care este acreditat ca Inspector Resurse Umane.
De asemenea, ma intereseaza sa stiu daca activitatea poate a se desfasura dupa avizarea I.T.M. sau daca impune si acreditarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
De asemenea, tot prin legile care ii guverneaza activitatea, este stiut ca societatea prestatoare de servicii de plasare forta de munca trebuie sa se inregistreze ca operator de date cu caracter personal. Acest lucru este suficient a se realiza prin Notificarea electronica transmisa pe site ANSPCD?
Va multumesc foarte mult, anticipat, pentru raspuns!
Raspunsul consultantului fiscal Justinian Cucu:
1. Conditiile de functionare, precum si procedura de inregistrare a persoanelor juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei ca agenti de plasare a fortei de munca in strainatate sunt intr-adevar reglementate de Legea 156/2000.
Potrivit art. 8 alin. (1) din Legea 156/2000, agentii de plasare desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatea de mediere in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate daca indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) s-au inregistrat la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul, in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
b) au incheiat cu persoane juridice sau fizice, stabilite intr-un alt stat decat Romania, care au calitate de angajator conform legislatiei statului respectiv, contracte care contin oferte ferme de locuri de munca;
c) dispun de spatiul si dotarile necesare pentru buna desfasurare a activitatii;
d) au incadrat in munca personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal;
e) nu au fost condamnati definitiv pentru o infractiune savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, incompatibila cu activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare;
f) nu se afla in faliment;
g) nu se afla in dizolvare.
De asemenea, potrivit art. 12 din Lege, controlul indeplinirii conditiilor prevazute la art. 8-10 1 si al activitatii desfasurate de agentii de plasare a fortei de munca se realizeaza de inspectorii de munca, exercitarea de catre agentii de plasare a fortei de munca a activitatii de mediere a angajarii cetatenilor romani in strainatate, cu incalcarea prevederilor art. 8-10 constituind contraventie sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
In ceea ce priveste conditia enumerata la lit. d) din art. 8 alin. (1) din lege, respectiv „au incadrat in munca personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal”, precizam ca incadrarea in munca presupune incheierea unui contract individual de munca, textul mentionat nefacand referire la posibilitatea externalizarii activitatii respective. Conditia prevazuta la art. 8 alin. (1) lit. d) din Lege se considera asadar indeplinita daca agentul de plasare are incadrata cel putin o persoana care este titulara a unei calificari profesionale in domeniul resurselor umane si care a desfasurat activitatea de recrutare personal in vederea angajarii, pe teritoriul Romaniei sau in strainatate.
Prin urmare, din prevederile Legii 156/2000 rezulta ca incadrarea in munca de personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal reprezinta conditie care trebuie indeplinita cumulativ alaturi de celelalte mentionate la art. 8 alin. (1) din Lege pentru agentii de plasare care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatea de mediere in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate.
2. Furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca pot desfasura activitatea de plasare pe teritoriul Romaniei daca au notificat inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala urmeaza sa desfasoare activitatile specifice in conditiile art. 8 2 alin. (1)-(3) din Lege, respectiv:
- in vederea prestarii, cu caracter permanent in Romania, a serviciilor de informare, consiliere si mediere a cetatenilor romani in vederea angajarii acestora in strainatate, furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala au stabilit un sediu permanent in Romania, potrivit legii, anterior inceperii prestarii acestor servicii;
- acesti furnizori de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica infiintarea pe teritoriul Romaniei de filiale, sucursale ori alte sedii secundare, ale caror activitati intra in sfera de aplicare a prezentei legi, inspectoratelor teritoriale de munca in a caror raza teritoriala functioneaza respectivele filiale, sucursale ori sedii, anterior inceperii prestarii activitatii in cadrul acestora;
- in vederea prestarii transfrontaliere, cu caracter temporar sau ocazional in Romania, a serviciilor de informare, consiliere si mediere a cetatenilor romani in vederea angajarii acestora in strainatate, furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica inspectoratele teritoriale de munca in a caror raza teritoriala intentioneaza sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul Romaniei.
Dupa inregistrarea la inspectoratul teritorial de munca, agentii de plasare au obligatia de a organiza o baza de date care sa contina:
a) ofertele ferme de locuri de munca din strainatate, cu toate specificatiile acestora, atat in limba statului de destinatie sau intr-o alta limba de circulatie internationala, cat si in limba romana;
b) informatii referitoare la conditiile de ocupare a locurilor de munca;
c) datele de identificare ale solicitantilor locurilor de munca, precum si datele referitoare la calificarile si aptitudinile acestora.
Pentru desfasurarea activitatii de mediere pe teritoriul Romaniei, in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate, agentii de plasare a fortei de munca, au obligatia de a se inregistra la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul social si de a notifica infiintarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare inspectoratului teritorial de munca unde sunt inregistrati si inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala functioneaza respectivele sedii secundare, cu 5
zile lucratoare anterior inceperii prestarii activitatii de plasare in acele locatii.
In vederea inregistrarii la inspectoratele teritoriale de munca, agentii de plasare trebuie sa prezinte urmatoarele documente:
a) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului, din care sa rezulte ca au ca activitate principala «Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca» cod CAEN - 7810;
b) dovada inregistrarii la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal, in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) alte documente, stabilite prin HG 384/2001.
HG 384/2001 in forma modificata de HG 723/2018 nu mai prevede acreditarea agentilor de ocupare a fortei de munca, aceasta fiind inlocuita in prezent de inregistrarea agentilor de plasare a fortei de munca. HG 384/2001 in forma modificata de HG 723/2018 stabileste ca inregistrarea, respectiv notificarea se realizeaza prin depunerea sau transmiterea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin posta electronica, la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala agentii de plasare a fortei de munca isi au sediul, respectiv la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala functioneaza sediile secundare, a documentelor prevazute la art. 8 1 din lege, a formularului prevazut in anexa nr. 3, precum si a urmatoarelor documente:
a) certificatul de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, in copie;
b) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte faptul ca nu se afla in procedura de faliment sau dizolvare, in copie;
c) documentul de identitate al reprezentantului legal, in copie;
d) acte doveditoare sau declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al agentului de plasare, sub sanctiunea falsului in declaratii, astfel cum este acesta prevazut la art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, din care sa rezulte ca acesta nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile sau inselaciune, prevazute de Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea.
Precizam ca pentru serviciile de mediere a muncii pe piata interna este necesara o acreditare a furnizorilor de astfel de servicii in conditiile prevazute de Legea 76/2002 si HG 277/2002 care se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul sau, dupa caz, domiciliul/resedinta.
3. Potrivit art. 7 din Legea 156/2000, „agentii de plasare a fortei de munca au obligatia sa prelucreze datele cu caracter personal ale cetatenilor romani cu domiciliul in Romania care solicita locuri de munca in strainatate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.”
De asemenea, in vederea inregistrarii la inspectoratele teritoriale de munca, agentii de plasare trebuie sa prezinte „dovada inregistrarii la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal, in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare”.
Dupa cum se poate constata, dispozitiile legale mentionate mai sus nu au fost modificate in conformitate cu adoptate ulterior fie ca este Legea 102/2005 sau in prezent Regulamentului UE nr. 679/2016. Odata cu intrarea in vigoare la 25 mai 2018 a Regulamentului nr. 679/2016 isi inceteaza aplicarea prevederile Legii nr. 677/2001 care instituiau un intreg proces de inregistrare a operatorilor de date cu caracter personal. Asadar, operatorii, persoane fizice si juridice, astfel cum sunt definiti la art. 4 alin. (7) din Regulament nu vor mai avea obligatii de natura inregistrarii la ANSPDCP ci de respectare in totalitate a tuturor principiilor si regulilor impuse de noul act normativ.
In concluzie obligatiile de mai sus prevazute de Legea 156/2000 vor fi considerate ca indeplinite prin insusirea si punerea in aplicare a noului act normativ obligatia de inregistrare la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal nefiind aplicabila in prezent.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<