keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Plasarea fortei de munca. Obligatii si conditii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 23 Iun. 2020 Exclusiv
Tags: plasarea fortei de munca, obligatii la plasarea fortei de munca

Intrebarea mea se adreseaza domeniului de plasare forta de munca. Este vorba de o societate nou infiintata, in baza legii 156 -2000, Rep.

Spuneti-mi va rog, daca prin obiectul sau, conform legilor specifice, societatea are obligatia de a avea angajat specializat in H.R., ea poate sa-si desfasoare activitatea si prin externalizare catre un prestator de servicii, respectiv cu un expert contabil care este acreditat ca Inspector Resurse Umane.
 
De asemenea, ma intereseaza sa stiu daca activitatea poate a se desfasura dupa avizarea I.T.M. sau daca impune si acreditarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
 
De asemenea, tot prin legile care ii guverneaza activitatea, este stiut ca societatea prestatoare de servicii de plasare forta de munca trebuie sa se inregistreze ca operator de date cu caracter personal. Acest lucru este suficient a se realiza prin Notificarea electronica transmisa pe site ANSPCD?
 
Va multumesc foarte mult, anticipat, pentru raspuns!
 
 
Raspunsul consultantului fiscal Justinian Cucu:
 
1. Conditiile de functionare, precum si procedura de inregistrare a persoanelor juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei ca agenti de plasare a fortei de munca in strainatate sunt intr-adevar reglementate de Legea 156/2000.
 
Potrivit art. 8 alin. (1) din Legea 156/2000, agentii de plasare desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatea de mediere in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate daca indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
 
a) s-au inregistrat la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul, in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
 
b) au incheiat cu persoane juridice sau fizice, stabilite intr-un alt stat decat Romania, care au calitate de angajator conform legislatiei statului respectiv, contracte care contin oferte ferme de locuri de munca;
 
c) dispun de spatiul si dotarile necesare pentru buna desfasurare a activitatii;
 
d) au incadrat in munca personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal;
 
e) nu au fost condamnati definitiv pentru o infractiune savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, incompatibila cu activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare;
 
f) nu se afla in faliment;
 
g) nu se afla in dizolvare.
 
De asemenea, potrivit art. 12 din Lege, controlul indeplinirii conditiilor prevazute la art. 8-10 1 si al activitatii desfasurate de agentii de plasare a fortei de munca se realizeaza de inspectorii de munca, exercitarea de catre agentii de plasare a fortei de munca a activitatii de mediere a angajarii cetatenilor romani in strainatate, cu incalcarea prevederilor art. 8-10 constituind contraventie sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
 
In ceea ce priveste conditia enumerata la lit. d) din art. 8 alin. (1) din lege, respectiv „au incadrat in munca personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal”, precizam ca incadrarea in munca presupune incheierea unui contract individual de munca, textul mentionat nefacand referire la posibilitatea externalizarii activitatii respective. Conditia prevazuta la art. 8 alin. (1) lit. d) din Lege se considera asadar indeplinita daca agentul de plasare are incadrata cel putin o persoana care este titulara a unei calificari profesionale in domeniul resurselor umane si care a desfasurat activitatea de recrutare personal in vederea angajarii, pe teritoriul Romaniei sau in strainatate.
 
Prin urmare, din prevederile Legii 156/2000 rezulta ca incadrarea in munca de personal calificat in domeniul resurselor umane care face dovada experientei in recrutare de personal reprezinta conditie care trebuie indeplinita cumulativ alaturi de celelalte mentionate la art. 8 alin. (1) din Lege pentru agentii de plasare care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatea de mediere in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate.
 
2. Furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca pot desfasura activitatea de plasare pe teritoriul Romaniei daca au notificat inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala urmeaza sa desfasoare activitatile specifice in conditiile art. 8 2 alin. (1)-(3) din Lege, respectiv:
 
- in vederea prestarii, cu caracter permanent in Romania, a serviciilor de informare, consiliere si mediere a cetatenilor romani in vederea angajarii acestora in strainatate, furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala au stabilit un sediu permanent in Romania, potrivit legii, anterior inceperii prestarii acestor servicii;
 
- acesti furnizori de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica infiintarea pe teritoriul Romaniei de filiale, sucursale ori alte sedii secundare, ale caror activitati intra in sfera de aplicare a prezentei legi, inspectoratelor teritoriale de munca in a caror raza teritoriala functioneaza respectivele filiale, sucursale ori sedii, anterior inceperii prestarii activitatii in cadrul acestora;
 
- in vederea prestarii transfrontaliere, cu caracter temporar sau ocazional in Romania, a serviciilor de informare, consiliere si mediere a cetatenilor romani in vederea angajarii acestora in strainatate, furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia de a notifica inspectoratele teritoriale de munca in a caror raza teritoriala intentioneaza sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul Romaniei.
 
Dupa inregistrarea la inspectoratul teritorial de munca, agentii de plasare au obligatia de a organiza o baza de date care sa contina:
 
a) ofertele ferme de locuri de munca din strainatate, cu toate specificatiile acestora, atat in limba statului de destinatie sau intr-o alta limba de circulatie internationala, cat si in limba romana;
 
b) informatii referitoare la conditiile de ocupare a locurilor de munca;
 
c) datele de identificare ale solicitantilor locurilor de munca, precum si datele referitoare la calificarile si aptitudinile acestora.
 
Pentru desfasurarea activitatii de mediere pe teritoriul Romaniei, in vederea angajarii cetatenilor romani in strainatate, agentii de plasare a fortei de munca, au obligatia de a se inregistra la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul social si de a notifica infiintarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare inspectoratului teritorial de munca unde sunt inregistrati si inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala functioneaza respectivele sedii secundare, cu 5 zile lucratoare anterior inceperii prestarii activitatii de plasare in acele locatii.
 
In vederea inregistrarii la inspectoratele teritoriale de munca, agentii de plasare trebuie sa prezinte urmatoarele documente:
 
a) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului, din care sa rezulte ca au ca activitate principala «Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca» cod CAEN - 7810;
 
b) dovada inregistrarii la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal, in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
c) alte documente, stabilite prin HG 384/2001.
 
HG 384/2001 in forma modificata de HG 723/2018 nu mai prevede acreditarea agentilor de ocupare a fortei de munca, aceasta fiind inlocuita in prezent de inregistrarea agentilor de plasare a fortei de munca. HG 384/2001 in forma modificata de HG 723/2018 stabileste ca inregistrarea, respectiv notificarea se realizeaza prin depunerea sau transmiterea, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin posta electronica, la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala agentii de plasare a fortei de munca isi au sediul, respectiv la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala functioneaza sediile secundare, a documentelor prevazute la art. 8 1 din lege, a formularului prevazut in anexa nr. 3, precum si a urmatoarelor documente:
 
a) certificatul de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, in copie;
 
b) certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte faptul ca nu se afla in procedura de faliment sau dizolvare, in copie;
 
c) documentul de identitate al reprezentantului legal, in copie;
 
d) acte doveditoare sau declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al agentului de plasare, sub sanctiunea falsului in declaratii, astfel cum este acesta prevazut la art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, din care sa rezulte ca acesta nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile sau inselaciune, prevazute de Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea.
 
Precizam ca pentru serviciile de mediere a muncii pe piata interna este necesara o acreditare a furnizorilor de astfel de servicii in conditiile prevazute de Legea 76/2002 si HG 277/2002 care se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul sau, dupa caz, domiciliul/resedinta.
 
3. Potrivit art. 7 din Legea 156/2000, „agentii de plasare a fortei de munca au obligatia sa prelucreze datele cu caracter personal ale cetatenilor romani cu domiciliul in Romania care solicita locuri de munca in strainatate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.”
 
De asemenea, in vederea inregistrarii la inspectoratele teritoriale de munca, agentii de plasare trebuie sa prezinte „dovada inregistrarii la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal, in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare”.
 
Dupa cum se poate constata, dispozitiile legale mentionate mai sus nu au fost modificate in conformitate cu  adoptate ulterior fie ca este Legea 102/2005 sau in prezent  Regulamentului UE nr. 679/2016. Odata cu intrarea in vigoare la 25 mai 2018 a Regulamentului nr. 679/2016 isi inceteaza aplicarea prevederile Legii nr. 677/2001 care instituiau un intreg proces de inregistrare a operatorilor de date cu caracter personal. Asadar, operatorii, persoane fizice si juridice, astfel cum sunt definiti la art. 4 alin. (7) din Regulament nu vor mai avea obligatii de natura inregistrarii la ANSPDCP ci de respectare in totalitate a tuturor principiilor si regulilor impuse de noul act normativ.
 
In concluzie obligatiile de mai sus prevazute de Legea 156/2000 vor fi considerate ca indeplinite prin insusirea si punerea in aplicare a noului act normativ obligatia de inregistrare la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal nefiind aplicabila in prezent.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016