Tags: oug 33/2021, lucratori sezonieri, protectia cetatenilor romani
Prin Ordonanta de Urgenta nr.33 adoptata de Guvernul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial la data de 29 aprilie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 156 / 2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Astfel, pentru lucratorii sezonieri, anterior incheierii acordurilor sau tratatelor cu autoritatile publice similare din alte state, partea romana va negocia inclusiv clauze referitoare la conditiile de cazare pe care ar trebui sa le ofere angajatorii, respectand normele nationale din statul de primire si la acordarea unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada in care lucratorii sezonieri isi desfasoara efectiv activitatea, precum si la decontarea cheltuielilor de transport dus-intors catre domiciliul din Romania.
De asemenea, in cazul in care deplasarea lucratorilor catre acelasi loc de munca din statul de destinatie se efectueaza in grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca are obligatia organizarii transportului, prin persoane juridice autorizate sa efectueze transport international de persoane.
Tot in sarcina agentilor de plasare a fortei de munca este retinuta si obligatia ca lucratorii plasati la munca in strainatate sa detina toate documentele necesare accesului in statul de destinatie, sa le asigure informarea cu privire la conditiile speciale de intrare in statul de destinatie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precadere in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
In acelasi context, agentul de plasare a fortei de munca va pune la dispozitia lucratorilor, inainte de plecarea din Romania, contractul individual de munca sau documentul echivalent contractului de munca potrivit legislatiei statului de destinatie, atat in limba romana cat si in limba statului in care se afla stabilit sau isi desfasoara activitatea angajatorul.
In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere nu isi respecta obligatiile ce decurg din acesta, acestia sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa poata depasi 200 euro/lucrator.
Cetatenii romani, angajati in strainatate, pot sesiza misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca sau a documentului echivalent acestuia, sesizarile fiind directionate catre autoritatile competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.
In vederea cresterii gradului de protectie a cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca acestia apeleaza la serviciile unui agent de plasare a fortei de munca roman sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a fortei de munca stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene care desfasoara in Romania astfel de activitati, noua reglementare stabileste in sarcina acestora obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi au sediul social, o notificare privind plasarea fortei de munca, cu cel putin 5
zile lucratoare anterioare plecarii din tara a persoanelor plasate la munca in strainatate, in care vor fi mentionate inclusiv conditiile de realizare a transportului si datele de identificare ale operatorului de transport.
Atentie! Activitatile de mediere sunt efectuate in mod gratuit, fara percepere de comisioane, tarife sau taxe.
Actul normativ recent adoptat prevede de asemenea o majorare a minimului amenzilor aplicabile agentilor de plasare care incalca dispozitiile legale, astfel ca in functie de gravitatea faptei, cuantumul variaza intre 5.000 si 40.000 de lei.
Sursa: ITM
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<