Tags: oug 33/2021, lucratori sezonieri, protectia cetatenilor romani
Prin Ordonanta de Urgenta nr.33 adoptata de Guvernul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial la data de 29 aprilie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 156 / 2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Astfel, pentru lucratorii sezonieri, anterior incheierii acordurilor sau tratatelor cu autoritatile publice similare din alte state, partea romana va negocia inclusiv clauze referitoare la conditiile de cazare pe care ar trebui sa le ofere angajatorii, respectand normele nationale din statul de primire si la acordarea unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada in care lucratorii sezonieri isi desfasoara efectiv activitatea, precum si la decontarea cheltuielilor de transport dus-intors catre domiciliul din Romania.
De asemenea, in cazul in care deplasarea lucratorilor catre acelasi loc de munca din statul de destinatie se efectueaza in grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca are obligatia organizarii transportului, prin persoane juridice autorizate sa efectueze transport international de persoane.
Tot in sarcina agentilor de plasare a fortei de munca este retinuta si obligatia ca lucratorii plasati la munca in strainatate sa detina toate documentele necesare accesului in statul de destinatie, sa le asigure informarea cu privire la conditiile speciale de intrare in statul de destinatie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precadere in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
In acelasi context, agentul de plasare a fortei de munca va pune la dispozitia lucratorilor, inainte de plecarea din Romania, contractul individual de munca sau documentul echivalent contractului de munca potrivit legislatiei statului de destinatie, atat in limba romana cat si in limba statului in care se afla stabilit sau isi desfasoara activitatea angajatorul.
In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere nu isi respecta obligatiile ce decurg din acesta, acestia sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa poata depasi 200 euro/lucrator.
Cetatenii romani, angajati in strainatate, pot sesiza misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca sau a documentului echivalent acestuia, sesizarile fiind directionate catre autoritatile competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.
In vederea cresterii gradului de protectie a cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca acestia apeleaza la serviciile unui agent de plasare a fortei de munca roman sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a fortei de munca stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene care desfasoara in Romania astfel de activitati, noua reglementare stabileste in sarcina acestora obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi au sediul social, o notificare privind plasarea fortei de munca, cu cel putin 5
zile lucratoare anterioare plecarii din tara a persoanelor plasate la munca in strainatate, in care vor fi mentionate inclusiv conditiile de realizare a transportului si datele de identificare ale operatorului de transport.
Atentie! Activitatile de mediere sunt efectuate in mod gratuit, fara percepere de comisioane, tarife sau taxe.
Actul normativ recent adoptat prevede de asemenea o majorare a minimului amenzilor aplicabile agentilor de plasare care incalca dispozitiile legale, astfel ca in functie de gravitatea faptei, cuantumul variaza intre 5.000 si 40.000 de lei.
Sursa: ITM
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Unui salariat i se poate introduce ca persoana coasigurata mama, daca traiesc in judete diferite?
Un alt salariat vrea sa i se introduca ca persoana coasigurata concubina, care traieste la aceeasi adresa. Se poate?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Agentie turism - declarare avansuri.
Suntem agentie de turism si aplicam din punct de vedere fiscal art. 311 din Codul fiscal - regimul marjei.
In luna august 2024 se incaseaza de la o persoana fizica/persoana juridica un avans care se factureaza fara TVA.
4111=419 1200 lei
5311/5121=4111 1200 lei
In luna septembrie se primesc facturile de la furnizori si se emite factura finala
462=401 5000
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem in situatia in care ne-am dorit sa achizitionam un autoturism din Germania, a fost facuta factura, contract si achitata prin banca catre furnizor extern, intr-un cont mentionat pe factura, dar care s-a dovedit ulterior a fi fals, iar toata afacerea o teapa a unor heckeri.... exista un dosar deschis la politia din Germania, care s-a si finalizat intre timp, concluzia fiind ca suma este pierduta, heckerii actionau de pe teritoriul Rusiei, iar legislatia nu le permite sa faca...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Asociatiile de proprietari sunt obligate sa transmita facturile catre locatari/persoana juridica prin E-Factura (pe factura sunt trecute doar utilitatile)? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate platitoare de TVA incheie o promisiune bilaterala de vanzare-cumparare autentificata in fata notarului public cu o alta societate comerciala al carei cod de TVA este anulat la momentul semnarii promisiunii si a platii avansului.
Vanzatorul factureaza si incaseaza avansul cu TVA 19% (cumparatorul neavand cod valid la data platii avansului).
Ulterior, cumparatorul se reinregistreaza in scopuri de TVA si solicita vanzatorului stornarea avansului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Pentru o societate nou infiintata, fara niciun fel de activitate, mai exista vreo modalitate de a pune la dispozitia societatii fonduri banesti pentru inceperea/desfasurarea activitatii curente (achizitii marfa, plati facturi) pana in momentul in care apar primele incasari, in afara de imprumutul de la asociat ca persoana fizica?
De asemenea, in cazul acordarii unui imprumut de catre asociatul unic catre societate, e suficienta doar existenta contractului de imprumut...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<