Tags: oug 33/2021, lucratori sezonieri, protectia cetatenilor romani
Prin Ordonanta de Urgenta nr.33 adoptata de Guvernul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial la data de 29 aprilie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 156 / 2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Astfel, pentru lucratorii sezonieri, anterior incheierii acordurilor sau tratatelor cu autoritatile publice similare din alte state, partea romana va negocia inclusiv clauze referitoare la conditiile de cazare pe care ar trebui sa le ofere angajatorii, respectand normele nationale din statul de primire si la acordarea unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada in care lucratorii sezonieri isi desfasoara efectiv activitatea, precum si la decontarea cheltuielilor de transport dus-intors catre domiciliul din Romania.
De asemenea, in cazul in care deplasarea lucratorilor catre acelasi loc de munca din statul de destinatie se efectueaza in grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca are obligatia organizarii transportului, prin persoane juridice autorizate sa efectueze transport international de persoane.
Tot in sarcina agentilor de plasare a fortei de munca este retinuta si obligatia ca lucratorii plasati la munca in strainatate sa detina toate documentele necesare accesului in statul de destinatie, sa le asigure informarea cu privire la conditiile speciale de intrare in statul de destinatie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precadere in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
In acelasi context, agentul de plasare a fortei de munca va pune la dispozitia lucratorilor, inainte de plecarea din Romania, contractul individual de munca sau documentul echivalent contractului de munca potrivit legislatiei statului de destinatie, atat in limba romana cat si in limba statului in care se afla stabilit sau isi desfasoara activitatea angajatorul.
In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere nu isi respecta obligatiile ce decurg din acesta, acestia sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa poata depasi 200 euro/lucrator.
Cetatenii romani, angajati in strainatate, pot sesiza misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca sau a documentului echivalent acestuia, sesizarile fiind directionate catre autoritatile competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.
In vederea cresterii gradului de protectie a cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca acestia apeleaza la serviciile unui agent de plasare a fortei de munca roman sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a fortei de munca stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene care desfasoara in Romania astfel de activitati, noua reglementare stabileste in sarcina acestora obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi au sediul social, o notificare privind plasarea fortei de munca, cu cel putin 5
zile lucratoare anterioare plecarii din tara a persoanelor plasate la munca in strainatate, in care vor fi mentionate inclusiv conditiile de realizare a transportului si datele de identificare ale operatorului de transport.
Atentie! Activitatile de mediere sunt efectuate in mod gratuit, fara percepere de comisioane, tarife sau taxe.
Actul normativ recent adoptat prevede de asemenea o majorare a minimului amenzilor aplicabile agentilor de plasare care incalca dispozitiile legale, astfel ca in functie de gravitatea faptei, cuantumul variaza intre 5.000 si 40.000 de lei.
Sursa: ITM

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<