Tags: oug 33/2021, lucratori sezonieri, protectia cetatenilor romani
Prin Ordonanta de Urgenta nr.33 adoptata de Guvernul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial la data de 29 aprilie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 156 / 2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Astfel, pentru lucratorii sezonieri, anterior incheierii acordurilor sau tratatelor cu autoritatile publice similare din alte state, partea romana va negocia inclusiv clauze referitoare la conditiile de cazare pe care ar trebui sa le ofere angajatorii, respectand normele nationale din statul de primire si la acordarea unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada in care lucratorii sezonieri isi desfasoara efectiv activitatea, precum si la decontarea cheltuielilor de transport dus-intors catre domiciliul din Romania.
De asemenea, in cazul in care deplasarea lucratorilor catre acelasi loc de munca din statul de destinatie se efectueaza in grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca are obligatia organizarii transportului, prin persoane juridice autorizate sa efectueze transport international de persoane.
Tot in sarcina agentilor de plasare a fortei de munca este retinuta si obligatia ca lucratorii plasati la munca in strainatate sa detina toate documentele necesare accesului in statul de destinatie, sa le asigure informarea cu privire la conditiile speciale de intrare in statul de destinatie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precadere in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
In acelasi context, agentul de plasare a fortei de munca va pune la dispozitia lucratorilor, inainte de plecarea din Romania, contractul individual de munca sau documentul echivalent contractului de munca potrivit legislatiei statului de destinatie, atat in limba romana cat si in limba statului in care se afla stabilit sau isi desfasoara activitatea angajatorul.
In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere nu isi respecta obligatiile ce decurg din acesta, acestia sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa poata depasi 200 euro/lucrator.
Cetatenii romani, angajati in strainatate, pot sesiza misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca sau a documentului echivalent acestuia, sesizarile fiind directionate catre autoritatile competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.
In vederea cresterii gradului de protectie a cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca acestia apeleaza la serviciile unui agent de plasare a fortei de munca roman sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a fortei de munca stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene care desfasoara in Romania astfel de activitati, noua reglementare stabileste in sarcina acestora obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi au sediul social, o notificare privind plasarea fortei de munca, cu cel putin 5
zile lucratoare anterioare plecarii din tara a persoanelor plasate la munca in strainatate, in care vor fi mentionate inclusiv conditiile de realizare a transportului si datele de identificare ale operatorului de transport.
Atentie! Activitatile de mediere sunt efectuate in mod gratuit, fara percepere de comisioane, tarife sau taxe.
Actul normativ recent adoptat prevede de asemenea o majorare a minimului amenzilor aplicabile agentilor de plasare care incalca dispozitiile legale, astfel ca in functie de gravitatea faptei, cuantumul variaza intre 5.000 si 40.000 de lei.
Sursa: ITM

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Constituire rezerva legala
Intrebare:
O societate A din Romania fuzioneaza prin absorbtie cu o societate din UE. Societatea A este pe pierdere de la infiintare si nu a constituit pana in prezent rezerva legala. In urma fuziunii din cursul anului 2024, societatea A a preluat si un profit reportat in contul 117 al societatii absorbite. La finalul anului 2024, avand in vedere ca figureaza cu pierdere in cursul anului dar cu profit reportat, are societatea A obligatia de a constitui rezerva legala? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calcul bonificatie
Intrebare:
Am urmatoarea situatie a capitalurilor:
2024 101 sold c - 400 lei, 1061 sold C- 80 lei, 1068 sold c: 17306.20 lei (profit reinvestit constituit la 31.12.2024), 121 sold C -701333 lei, 129 sold D -17306.20 lei
2023 101 sold c - 400 lei, 1061 sold C- 80 lei, 121 sold C: 510575 lei
2020 101 sold c - 400 lei, 1061 sold C- 80 lei, 121 sold C: 664315 lei
Va rog sa ma ajutati cu un calcul al bonificatiei conform legii 153/2020.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie auto. Tratament fiscal
Intrebare:
O societate din Romania, nu are salariati, platitoare de TVA, platitoare de impozit pe profit, (administrator si asociat unic nerezident de origine sarba) doreste sa achizitioneze de la dealer auto din Romania, un autoturism BMW X3 XDRIVE20D MILDHYBRID-DIESEL din anul 2023, 16700 km la bord, prima inmatriculare in 15.01.2024, retras din utilizare incepand cu 01.03.2025, pret de achizitie 43580 euro + TVA. Cum trebuie tratata din punct de vedere fiscal si contabil aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<