Tags: oug 33/2021, lucratori sezonieri, protectia cetatenilor romani
Prin Ordonanta de Urgenta nr.33 adoptata de Guvernul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial la data de 29 aprilie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 156 / 2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Astfel, pentru lucratorii sezonieri, anterior incheierii acordurilor sau tratatelor cu autoritatile publice similare din alte state, partea romana va negocia inclusiv clauze referitoare la conditiile de cazare pe care ar trebui sa le ofere angajatorii, respectand normele nationale din statul de primire si la acordarea unei indemnizatii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada in care lucratorii sezonieri isi desfasoara efectiv activitatea, precum si la decontarea cheltuielilor de transport dus-intors catre domiciliul din Romania.
De asemenea, in cazul in care deplasarea lucratorilor catre acelasi loc de munca din statul de destinatie se efectueaza in grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca are obligatia organizarii transportului, prin persoane juridice autorizate sa efectueze transport international de persoane.
Tot in sarcina agentilor de plasare a fortei de munca este retinuta si obligatia ca lucratorii plasati la munca in strainatate sa detina toate documentele necesare accesului in statul de destinatie, sa le asigure informarea cu privire la conditiile speciale de intrare in statul de destinatie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precadere in conditiile existentei unui risc epidemiologic.
In acelasi context, agentul de plasare a fortei de munca va pune la dispozitia lucratorilor, inainte de plecarea din Romania, contractul individual de munca sau documentul echivalent contractului de munca potrivit legislatiei statului de destinatie, atat in limba romana cat si in limba statului in care se afla stabilit sau isi desfasoara activitatea angajatorul.
In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere nu isi respecta obligatiile ce decurg din acesta, acestia sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de catre furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa poata depasi 200 euro/lucrator.
Cetatenii romani, angajati in strainatate, pot sesiza misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca sau a documentului echivalent acestuia, sesizarile fiind directionate catre autoritatile competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.
In vederea cresterii gradului de protectie a cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, indiferent daca acestia apeleaza la serviciile unui agent de plasare a fortei de munca roman sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a fortei de munca stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene care desfasoara in Romania astfel de activitati, noua reglementare stabileste in sarcina acestora obligatia de a transmite inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi au sediul social, o notificare privind plasarea fortei de munca, cu cel putin 5
zile lucratoare anterioare plecarii din tara a persoanelor plasate la munca in strainatate, in care vor fi mentionate inclusiv conditiile de realizare a transportului si datele de identificare ale operatorului de transport.
Atentie! Activitatile de mediere sunt efectuate in mod gratuit, fara percepere de comisioane, tarife sau taxe.
Actul normativ recent adoptat prevede de asemenea o majorare a minimului amenzilor aplicabile agentilor de plasare care incalca dispozitiile legale, astfel ca in functie de gravitatea faptei, cuantumul variaza intre 5.000 si 40.000 de lei.
Sursa: ITM

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<