keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Plasare forta de munca, refacturari cheltuieli. Regim TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 02 Aug. 2019 Exclusiv
Tags: refacturare cheltuieli, tva, structura de comisionar

O societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, TVA lunar, are ca activitate principala plasarea fortei de munca navigatori (activitate crewing). Clientii societatii sunt societati din UE si din afara UE.

Pentru acest serviciu sunt incheiate contracte cu partenerii straini in care sunt stipulate urmatoarele:
  • Valoarea comisionului pe fiecare persoana trimisa
  • Cheltuielile cu personalul trimis sunt suportate de firma noastra ( vizite medicale, transport de acasa la aeroport, cursuri, taxe vize... etc.)
  • Cheltuielile cu personalul navigant trimis nu sunt refacturate catre clienti la acelasi cost cu care au fost primite de firma noastra (se adauga o marja cu acoperirea comisioanelor bancare, eventuale pierderi la transport, etc).
  • Valoarea comisionului si cheltuielile refacturate sunt inregistrate in contul 704 (cu analitic fiecare).
 
- Pe facturi emise sunt prezentate pe repere diferite:
  • Valoarea comisionului
  • Valoarea cheltuielilor refacturate
 
- Fiecare factura este insotita de anexe in care sunt prezentate urmatoarele informatii:
  • Anexa comision- Cuantumul comisionului pe fiecare om in parte, numele persoanei respective, pe ce vas a fost repartizat, in ce data s-a ambarcat si cate zile a fost la bord.
  • Anexa cheltuieli refacturate Cuantumul cheltuielilor de ambarcare, felul acestora, numele persoanei respective, pe ce vas a fost repartizat, in ce data s-a ambarcat si cate zile a fost la bord.
Situatiile in care se emit facturi sunt:
 
1. Catre client din UE care ne-a comunicat un cod valid de TVA - pe factura apar urmatoarele informatii: denumirea clientului, VAT-UL, adresa acestuia - catre acesti clienti trimitem personal navigant catre nave diferite: comerciale, pasageri pe care le are in administrare;
 
2. Catre client din UE care ne-a comunicat un cod valid de TVA - pe factura apar urmatoarele informatii: la denumirea clientului se trece numele vasului care oferta denumire client (sunt nave de care administrare se ocupa clientul), VAT-ul clientului si adresa acestuia - aceasta situatie se intampla mai des la vasele de pasageri care doreau sa apara numele vasului pe factura.
 
3. Catre client din afara UE - pe factura apar urmatoarele informatii: denumirea clientului, cod de TVA / sau alt cod care ne este comunicat pentru dovada inregistrarii acestuia ca si platitor de venituri in tara respectiva, adresa acestuia - catre acest client trimit personal navigant catre nave diferite comerciale, pasageri pe care le are in administrare;
 
- Serviciile prestate catre acesti clienti sunt scutite de TVA in Romania.
 
- Acolo unde avem pe factura cod valid de TVA am transmis operatiunea in declaratia 390 si la caz 1 si la caz 2
 
- La ce articol din Codul Fiscal putem incadra aceste operatiuni ca si scutite, articole pe care sa le mentionam pe facturile emise si care sunt obligatiile declarative aferente acestor operatiuni?
 
- Este corecta inregistrarea cheltuielilor refacturate in cifra de afaceri? Mentionam ca aceasta optiune este prezentata in politicile contabile ale societatii si aprobata de conducere. TVA ul aferent cheltuielilor refacturate este TVA deductibil?

Raspunsul specialistului


In primul rand in cazul dumneavoastra nu se poate vorbi despre o refacturare de cheltuieli, avand in vedere prevederile pct. 31 alin. (4)  si (5) din Normele metodologice de aplicare a art. 286, dispozitii care prevad ca:
In cazul refacturarii de cheltuieli, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 7 alin. (4) sau, dupa caz, ale pct. 8 alin. (3). 
 
Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 30 alin. (4) si (5), respectiv daca sunt cheltuieli cu impozite si taxe sau sunt cheltuieli accesorii, care cad in sarcina furnizorului/prestatorului in legatura cu operatiunile pe care le-a realizat, fiind recuperate de la client.
 
Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
 
Or, in cazul dumneavoastra cheltuielile efectuate nu se refactureaza la aceeasi valoare. 
Insa, nu este vorba doar de acest aspect, problema principala este ca aceste cheltuieli imbraca forma unor cheltuieli accesorii operatiunii principale de prestari servicii constand in plasarea fortei de munca navigatori. 
 
Potrivit prevederilor de la pct. 30 alin 5) din Normele metodologice, in sensul art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizeaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, chiar daca fac obiectul unui contract separat. Exista o singura livrare/prestare in cazul in care unul sau mai multe elemente trebuie considerate ca reprezentand tranzactia principala, in timp ce unul sau mai multe elemente trebuie considerate cheltuieli accesorii care beneficiaza de tratamentul fiscal al tranzactiei principale referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. Furnizorul/prestatorul nu poate aplica structura de comisionar prevazuta la pct. 31 alin. (4) pentru a refactura cheltuieli accesorii si nici pentru a refactura cheltuieli cu impozite si taxe conform prevederilor alin. (4).
 
In acest sens se da exemplul nr. 1, (care poate fi asimilat si spetei dumneavoastra): Pentru prestarea unor servicii de consultanta, prestatorul stabileste cu beneficiarul sau ca acesta va suporta si cheltuielile cu deplasarile consultantilor, respectiv transport, cazare, diurna, alte cheltuieli. Toate aceste cheltuieli sunt accesorii serviciului principal, respectiv cel de consultanta si se includ in baza de impozitare a acestuia.
 
Asadar, si in cazul mentionat de dumneavoastra apreciez ca toate cheltuielile efectuate (vizite medicale, transport de acasa la aeroport, cursuri, taxe vize..etc) sunt cheltuieli accesorii operatiunii principale, pentru care percepeti un comision si ca atare din punct de vedere al TVA, se va aplica regula generala de la art. 278 alin. (2)  din Codul fiscal, respectiv locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Asa, dupa cum ati mentionat operatiunile respective sunt neimpozabile pe teritoriul Romaniei iar prestarile de servicii intracomunitare se raporteaza prin declaratia recapitulativa formulr 390 si in decontul de TVA. Prestarile de servicii facturate catre clientii din afara UE, se vor raporta doar in decontul de TVA. Pentru achizitiile efectuate pe teritoriul national aveti dreptul de deducere a TVA, conform prevederiloe art. 297 alin. (4)  lit. b) din Codul fiscal.
 
Din punct de vedere al inregistrarii in evidenta contabila, potrivit prevederilor pct. 432 din Reglementarile contabile, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite. Asadar, in cazul contractelor de comision, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite. 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016