Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru a preveni riscul utilizarii unui cod invalid de TVA in derularea unei tranzactii, se recomanda verificarea acestuia in baza de date electronica pusa la dispozitie de catre A.N.A.F. Verificarea ...
Pentru a preveni riscul utilizarii unui cod invalid de TVA in derularea unei tranzactii, se recomanda verificarea acestuia in baza de date electronica pusa la dispozitie de catre A.N.A.F.
Verificarea codurilor de TVA se efectueaza in baza art. 27 din Regulamentul (CE) nr. 1.798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind cooperarea administrativa in domeniul taxei pe valoarea adaugata.
Fiecare stat membru dispune de o baza de date electronica care contine un registru in care sunt evidentiate persoanele carora li s-a atribuit un numar de identificare TVA in statul membru respectiv.
Pe langa verificarea electronica a codului de TVA, in baza O.M.F.P. nr. 1.706 din 17 octombrie 2006, firmele inregistrate in scopuri de TVA in Romania au posibilitatea sa solicite in scris, pe baza formularelor tipizate reglementate prin acest ordin, atat verificarea codului de TVA a partenerilor intracomunitari, cat si corectitudinea datelor de identificare ale persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in celelalte state membre.
Raspunsul transmis de catre organul fiscal in baza solicitarii scrise primite consta in confirmarea sau infirmarea codului de TVA, a denumirii si adresei partenerilor intracomunitari.
In situatia in care datele puse la dispozitie de solicitant nu corespund cu cele cuprinse in baza electronica de date, organul fiscal nu furnizeaza acestuia datele corecte, raspunsul fiind restrictionat doar la urmatoarele informatii:
pentru codul de TVA: valabil/nevalabil;
pentru denumire si adresa: corect/incorect/indisponibil.
Atentie!
Verificarea valabilitatii codului de TVA comunicat de catre partenerul de tranzactie este obligatia vanzatorului sau a prestatorului.
Un cod invalid de TVA afecteaza regimul de taxare aplicat de catre o persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA, atat pentru livrarea intracomunitara de bunuri, cat si pentru prestarea unor anumite tipuri de servicii reglementate in mod expres prin Codul fiscal. Din cauza unui cod invalid de TVA al cumparatorului de bunuri, furnizorul din Romania nu mai poate beneficia de aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA.
Acelasi fenomen se intampla si in situatia in care beneficiarul unor servicii comunica un cod invalid de TVA prestatorului din Romania care este obligat sa aplice regimul normal de taxare, desi in situatia unui cod valabil de TVA ar fi fost indreptatit sa nu impoziteze operatiunea in Romania.
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Livrari intracomunitare de bunuri
Pentru firmele inregistrate in scopuri de TVA in Romania, livrarile intracomunitare de bunuri sunt operatiuni scutite cu drept de deducere in situatia in care sunt indeplinite 2 conditii cumulative:
1. cumparatorul stabilit intr-un stat membru comunica furnizorului din Romania un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru. Asa cum se poate constata, nu este obligatorie comunicarea codului eliberat de autoritatile fiscale din statul membru in care este stabilit cumparatorul, important este ca respectivul cod, eliberat de autoritatile fiscale din oricare alt stat membru sa fie valabil;
2. bunurile sa fie expediate sau transportate din Romania pe teritoriul unui stat membru. Acest cod comunicat de partenerul stabilit in statul membru trebuie verificat inainte de emiterea facturii, astfel incat sa se aplice corect regimul de taxare al operatiunii.
Daca acest cod este preluat ca atare de la cumparator, fara sa fie verificat de catre furnizorul de bunuri din Romania, acesta considera operatiunea drept o livrare intracomunitara debunuri si o raporteaza prin formularul „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri“, cod 390.
Daca acest cod este inactiv in statul membru care l-a eliberat, in Raportul VIES emis in baza tuturor declaratiilor depuse de parteneri din state membre apare mesajul „cod invalid de TVA“.
Obtinerea Raportului VIES este accesibil doar organelor de inspectie fiscala care preiau aceasta informatie pentru a schimba regimul de taxare a operatiunii, aplicat de persoana impozabila din Romania. Din acest moment, organul de inspectie fiscala considera operatiunea taxabila in Romania, motiv pentru care calculeaza diferente suplimentare de plata a TVA si accesorii aferente acestora.
Majorarile de intarziere se calculeaza pentru perioada cuprinsa intre data exigibilitatii taxei aferente facturii emise catre clientul intracomunitar al carui cod de TVA este invalid si data finalizarii inspectiei fiscale, consemnata prin incheierea unui Raport de inspectie fiscala.
Retineti!
Pentru a preveni astfel de situatii, inainte de aplicarea regimului de taxare pentru o livrare intracomunitara de bunuri, este prudent sa verificati validitatea fiecarui cod de TVA comunicat de catre un partener stabilit intr-un stat comunitar.
Atentie!
Verificarea codului de inregistrare in scopuri de TVA a partenerului intracomunitar se impune mai ales in conditiile in care, odata cu intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 34 din 11 aprilie 2009, este sanctionata cu amenda de
2% din valoarea operatiunilor intracomunitare orice raportare eronata a unor informatii in cadrul declaratiei recapitulative trimestriale cod 390.
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 5/ mai 2009.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
INS arata care sunt tendintele economice pana in noiembrie 2013Livrare mostre cu titlu gratuit. Ce tratament TVA se aplica?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru debite clienti care nu se mai pot incasa?Schimbarea memoriei fiscale la punct de lucru nou, al aceluiasi utilizator – raspuns oficial ANAFReciclarea fictiva a deseurilor a produs un prejudiciu de peste 56 milioane euroUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVACertificatul de atestare fiscala pentru persoane juridiceStudiu de caz: Anularea dreptului de deducere pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE de servicii. Inchiriere de personalNeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiCe regim TVA se aplica pentru achizitia intracomunitara de aparatura medicala de catre un cabinetUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
Reminder ANAF! Luni, 25 iulie 2022, este termenul limita de depunere a unor declaratii fiscalePersoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVADeclaratia 394 in 2021. Contraventii si sanctiuni. Cine NU are obligatia depunerii formularului?Declaram ajustarile de TVA in cazul clientilor cu procedura de faliment inchisa?Ultimele articole
Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorCOD DE TVA anulat. Implicatii fiscale pentru societatea afectata si partenerii comercialiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Factura cu TVA 21%, furnizor SUA (cod EUxxxxxx). Ce obligatii ai ca neplatitor de TVA?Declaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
A fost demarata procedura de infringement impotriva Declaratiei 088Inregistrarea speciala in scop de TVA. Ce procedura e necesara pentru achizitii si LIVRARI INTRACOMUNITARE?Titlul VI Capitolul IILuni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscalePFA presteaza servicii intracomunitare catre clienti din Irlanda. Cum emitem facturile?Ultimele articole
Ajustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru LIVRARI INTRACOMUNITARE si interne de bunuriRegimul TVA pentru facturile de avans la LIVRARI INTRACOMUNITARE de bunuri. Concordanta cu sistemul RO e-TransportTVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliControl antifrauda 2025. Au fost descoperite LIVRARI INTRACOMUNITARE nedeclarate de 3,8 milioane euroControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



