Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Reinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVA

de InfoTva.ro la 01 Iul. 2019 Exclusiv
Tags: cod de tva anulat, formular 300, inregistrare in scopuri de tva

O societate care a avut calitatea de platitoare de TVA pentru perioada 21.03.2006-09.03.2016 a fost scoasa de la TVA din oficiu in data de 09.03.2016 de ANAF. Motivul a fost acela ca societatea nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica care implica operatiuni in sfera TVA, neindeplinind conditiile cf OPANAF 2032/2015. In anii 2006 si 2007 cand societatea era platitoare de TVA, aceasta a achizitionat terenuri si cladiri pentru care s-a aplicat taxarea inversa.

Dupa anularea codului de TVA, societatea a continuat sa realizeze venituri din inchirierea cladirilor respective, dar a emis factura proforma si a inregistrat numai veniturile prin contul 706, nu si TVA colectata. In anul 2019 societatea si-a redobandit codul de TVA. Care sunt consecintele faptului ca nu a facturat si colectat TVA in perioada in care avea codul TVA anulat si ce ar trebuii sa faca societatea acum, dupa redobandirea codului de TVA, pentru a remedia situatia? 

Raspunsul specialistului

Din intrebarea "Care sunt consecintele faptului ca nu a facturat si colectat TVA in perioada in care avea codul TVA anulat ", inteleg faptul ca, pentru inchirierea bunurilor imobile s-a optat, anterior anularii din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului de taxare.  Astfel, dupa anularea codului de TVA, societatea a continuat sa aplice regimul de taxare, caz in care era obligata sa colecteze TVA, lunar. Daca societatea nu ar fi optat pentru acest regim fiscal la inceputul derularii fiecarui contract de inchiriere, in perioada in care a avut codul de TVA anulat din oficiu,  nu ar fi trebuit sa colecteze TVA deoarece inchirierea este operatiune scutita fara drept de deducere conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.  Astfel, la momentul reinregistrarii in scopuri de TVA nu ar mai fi avut obligatia efectuarii corectiilor in vederea stabilirii sumei TVA care ar fi trebuit colectata, lunar,  in intervalul 09.03.2016 – iunie 2019.
 
Pentru a cunoaste cu certitudine  data reinregistrarii TVA,  este recomandabil sa verificati mentiunile inscrise in  Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, din evidenta A.N.A.F. Conform prevederilor legale, reinregistrarea la cerere in scopuri de TVA este valabila incepand cu  data a comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. In acest sens, am in vedere prevederile art. 316 alin. (12) lit. e) 

"(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) - e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:......

e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."
Desi nu ati precizat, la formularea raspunsului consider ca perioada fiscala de raportare a operatiunilor din sfera de aplicare a TVA este luna calendaristica. 
Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii


Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila: 

- trebuie sa colecteze TVA pentru operatiunile in care a figurat inactiva;

- are dreptul sa deduca suma TVA deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, respectiv 09.03.2016  - 10.06.2019 (data reinregistrarii este ipotetica). 
 
Cele doua etape, respectiv colectarea TVA si deducerea TVA, trebuie evidentiate in jurnalul pentru vanzari si in jurnalul pentru cumparari ca documente de evidenta fiscala a operatiunilor din sfera de aplicare a TVA.  In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (6) din Codul fiscal conform carora, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA,  persona impozabila:

- trebuie sa  emita  facturi in care inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu;

- poate sa isi exercite dreptul de deducere a sumei TVA deductibile, drept exercitat, fie prin primul decont de TVA, fie printr-un decont ulterior, dar in cadrul termenului de prescriere fiscala de 5 ani de la data exigibilitatii TVA (data emiterii facturii de catre furnizor).
 
Prin articolul 11 alin. (6) se reglementeaza

"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
 
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct.  5 1 din norme:

- referitor la deducere: alin. (1) " In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. "

- referitor la colectarea TVA: alin. (2) lit. d) "Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii:  ......  d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform art. 173 si 181 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate."
 
Astfel, in situatia prezentata, persoana impozabila care a emis doar facturi proforma, dar nu a colectat TVA trebuie sa completeze si sa depuna formularul cod 311  "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188/2018 pentru toate operatiunile taxabile efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu. 

In baza facturilor emise de catre locatorul reinregistrat in scopuri de TVA, transmise chiriasilor,  beneficiarii (chiriasii), isi exercita dreptul de deducere a sumei TVA colectate de catre locator, aspect reglementat prin art. 11 alin. (7) din Codul fiscal

"  (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."

La pct. 5 1 alin. (7) din norme se regasesc diverse exemple referitoare la emiterea facturilor dupa inregistrarea in scopuri de TVA. In situatia prezentata de dvs. este aplicabil exemplul nr. 4, chiar daca se refera la livrare de bunuri, fara a face referire la prestari servicii:
 
" Exemplul nr. 4: persoana impozabila nu a colectat TVA pentru operatiunile taxabile si nici nu a emis facturi

1. Societatea X are codul de TVA anulat incepand cu data de 1 septembrie 2016. In luna octombrie livreaza catre societatea Y 100 de utilaje a caror valoarea inscrisa in contract era de 50.000 lei/bucata, exclusiv TVA. Societatea X nu emite factura si nu depune declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal.

Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea X va emite facturi cu TVA astfel:

a) daca clientul nu este de acord sa plateasca TVA, societatea X factureaza baza impozabila 4.166.667 si TVA aferenta 833.333 lei, total factura 5.000.000 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, ci in declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y;

b) daca clientul este de acord sa plateasca in plus pe langa pretul fara TVA din contract si taxa aferenta, societatea X factureaza baza impozabila 5.000.000 lei plus TVA 1.000.000 lei, total factura 6.000.000 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y. Diferenta de 166.667 lei fata de taxa care ar fi trebuit colectata, respectiv 833.333 lei, pornind de la premisa ca anterior reinregistrarii societatii X beneficiarul nu ar fi fost de acord sa ii achite acestuia decat valoarea bunurilor exclusiv TVA (5.000.000 lei), se va inscrie in decontul de TVA in care este emisa factura respectiva astfel: 5.000.000 - 4.166.667 = 833.333 lei baza impozabila si TVA aferenta 166.667 lei. Beneficiarul poate deduce TVA de 1.000.000 lei. Diferenta de taxa de 833.333 lei se va plati pe baza declaratiei privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal.

2. In cazul in care intre societatea X si societatea Y nu exista niciun contract sau contractul nu prevede daca pretul include TVA sau nu mentioneaza nimic cu privire la TVA, societatea X avea obligatia de a plati TVA din suma livrarii. Astfel, daca valoarea livrarii este de 5.000.000 lei, societatea X ar fi trebuit sa colecteze TVA de 833.333 lei. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea X are obligatia de a emite factura cu baza impozabila de 4.166.667 lei si TVA 833.333 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", de catre furnizorul X, ci in declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y. "
 
In concluzie, pentru situatia prezentata se completeaza si se transmite la organul fiscal competent:
- formularul cod 311 pentru facturile care ar fi trebuit emise, cu TVA colectata, in perioada in care societatea avut codul de TVA anulat;
- formularul cod 300 pentru exercitarea dreptului de deducere aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care societatea avut codul de TVA anulat.
 
Pentru operatiunile efectuate  in perioada in care societatea avut codul de TVA anulat din oficiu nu se completeaza si nu se transmite declaratia informativa cod 394. 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Reinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016