Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate care a avut calitatea de platitoare de TVA pentru perioada 21.03.2006-09.03.2016 a fost scoasa de la TVA din oficiu in data de 09.03.2016 de ANAF. Motivul a fost acela ca societatea nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica care implica operatiuni in sfera TVA, neindeplinind conditiile cf OPANAF 2032/2015. In anii 2006 si 2007 cand societatea era platitoare de TVA, aceasta a achizitionat terenuri si cladiri pentru care s-a aplicat taxarea inversa.
Raspunsul specialistului
"(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) - e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:......
e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."
Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila:
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii
- trebuie sa colecteze TVA pentru operatiunile in care a figurat inactiva;
- are dreptul sa deduca suma TVA deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, respectiv 09.03.2016 - 10.06.2019 (data reinregistrarii este ipotetica).
- trebuie sa emita facturi in care inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu;
- poate sa isi exercite dreptul de deducere a sumei TVA deductibile, drept exercitat, fie prin primul decont de TVA, fie printr-un decont ulterior, dar in cadrul termenului de prescriere fiscala de 5 ani de la data exigibilitatii TVA (data emiterii facturii de catre furnizor).
"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
- referitor la deducere: alin. (1) " In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. "
- referitor la colectarea TVA: alin. (2) lit. d) "Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii: ...... d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform art. 173 si 181 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana la data platii taxei, in baza declaratiei sus-mentionate."
In baza facturilor emise de catre locatorul reinregistrat in scopuri de TVA, transmise chiriasilor, beneficiarii (chiriasii), isi exercita dreptul de deducere a sumei TVA colectate de catre locator, aspect reglementat prin art. 11 alin. (7) din Codul fiscal
" (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."
La pct. 5 1 alin. (7) din norme se regasesc diverse exemple referitoare la emiterea facturilor dupa inregistrarea in scopuri de TVA. In situatia prezentata de dvs. este aplicabil exemplul nr. 4, chiar daca se refera la livrare de bunuri, fara a face referire la prestari servicii:
1. Societatea X are codul de TVA anulat incepand cu data de 1 septembrie 2016. In luna octombrie livreaza catre societatea Y 100 de utilaje a caror valoarea inscrisa in contract era de 50.000 lei/bucata, exclusiv TVA. Societatea X nu emite factura si nu depune declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal.
Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea X va emite facturi cu TVA astfel:
a) daca clientul nu este de acord sa plateasca TVA, societatea X factureaza baza impozabila 4.166.667 si TVA aferenta 833.333 lei, total factura 5.000.000 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, ci in declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y;
b) daca clientul este de acord sa plateasca in plus pe langa pretul fara TVA din contract si taxa aferenta, societatea X factureaza baza impozabila 5.000.000 lei plus TVA 1.000.000 lei, total factura 6.000.000 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y. Diferenta de 166.667 lei fata de taxa care ar fi trebuit colectata, respectiv 833.333 lei, pornind de la premisa ca anterior reinregistrarii societatii X beneficiarul nu ar fi fost de acord sa ii achite acestuia decat valoarea bunurilor exclusiv TVA (5.000.000 lei), se va inscrie in decontul de TVA in care este emisa factura respectiva astfel: 5.000.000 - 4.166.667 = 833.333 lei baza impozabila si TVA aferenta 166.667 lei. Beneficiarul poate deduce TVA de 1.000.000 lei. Diferenta de taxa de 833.333 lei se va plati pe baza declaratiei privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal.
2. In cazul in care intre societatea X si societatea Y nu exista niciun contract sau contractul nu prevede daca pretul include TVA sau nu mentioneaza nimic cu privire la TVA, societatea X avea obligatia de a plati TVA din suma livrarii. Astfel, daca valoarea livrarii este de 5.000.000 lei, societatea X ar fi trebuit sa colecteze TVA de 833.333 lei. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea X are obligatia de a emite factura cu baza impozabila de 4.166.667 lei si TVA 833.333 lei, factura care nu se inscrie in decontul de TVA, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", de catre furnizorul X, ci in declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar permite deducerea TVA la beneficiarul Y. "
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVACOD DE TVA ANULAT. Corectare situatie fiscalaSocietatea cu COD DE TVA ANULAT. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Cod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalFurnizor cu COD DE TVA ANULAT si emiterea facturii cu TVA. Cum procedam corect?Ultimele articole
COD DE TVA ANULAT din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiEfectele anularii inregistrarii in scopuri de TVADeducerea taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate, in cazul firmelor cu COD DE TVA ANULATCum se factureaza anumite bunuri in cazul unei societati careia i s-a anulat dreptul de TVA?Articole similare
Ce declaratii mai avem de depus in noiembrie 2014?Ce declaratii se depun pe perioada de suspendare a activitatiiANAF modifica modelul si continutul formularului 300. Instructiuni de completareCine aplica obligatoriu sistemul TVA la incasare. Norme de la 1 ianuarie 2013La Fisc mai pot fi depuse unele declaratii doar pana la 25 iulieUltimele articole
Declaratia 300 in 2023: A fost publicat noul model al formularului 300, conform Ordinului 1176/2023Perioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriPerioada fiscala la TVA in anul 2022 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriMicrogrant pentru capital de lucru. Plata TVA aferenta achizitiilor este eligibila?Tratamentul TVA al seviciilor electronice, de telecomunicatii,de radiodifuziune sau televiziune-incepand cu 1 iulie 2021Articole similare
Procedura de INREGISTRARE IN SCOPURI DE TVA pentru achizitii intracomunitareDespre reprezentantul fiscalPrestari servicii publicitare catre parteneri din Comunitate. Ce regim TVA se aplica?Activitate de cercetare directa. Inregistrarea in scopuri de TVA in regim normalOmisiune inregistrare in scop de TVA. Cum putem corecta eroarea?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"