Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate a avut codul de TVA anulat in perioada noiembrie 2016 - mai 2017. In aceasta perioada, societatea a efectuat achizitii intracomunitare, pentru care nu a colectat TVA. In urma verificarii fiscale, privind rambursarea de TVA din acea perioada, organele fiscale au colectat TVA pentru acele achizitii intracomunitare.
Aceasta este situatia prezentata de unul dintre cititorii nostri, care a apelat la sfatul expertilor nostri.
"1. Pentru aceste facturi pentru care s-a colectat TVA, exista posibilitatea ca in decontul urmator, dupa ce se inmaneaza RIF, sa facem deducerea TVA pentru facturile de achizitii intracomunitare pentru care s-a colectat TVA de catre organele de control, avand in vedere ca datorita modificarilor de la 1 ianuarie 2017, am fi avut posibilitatea sa facem acest lucru, dupa ce societatea se reinregistra in copuri de TVA?
2. In situatia in care avem TVA platit in plus catre ANAF, platit din greseala, care este procedura de restituire a acestor sume, care nu se pot trece in jurnalele de cumparari/vanzari si nici in decontul 300?
3. Care este procedura de restituire a impozitului pe profit platit in plus catre bugetul de stat? Ce documente se depun la ANAF pentru restituirea acestor sume?
4. Initial, compania a platit impozit pe profit pentru o suma mai mare, dupa care, in urma regularizarilor, a rezultat ca societatea are de achitat o suma mult mai mica. Societatea urmeaza sa se lichideze si vrea sa-si recupereze sumele platite in plus la stat. Exista vreo situatia in care statul poate fi obligat sa plateasca dobanzi pentru sumele achitate cu intarziere catre contribuabili care au dreptul sa recupereze sume de bani platite in plus catre bugetul de stat?"
Raspunsul specialistului
Raspuns 1

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2023 varianta tiparita

Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale 2023

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
,,Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323’’.
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal:
,,5 1. (1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile’’.
Prin urmare, daca sunt indeplinite conditiile de deducere prevazute la art 297-302 din Codul fiscal (achizitiile sa fie efectuate in scopul desfasurarii unor operatiuni taxabile sau operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere), se poate exercita dreptul de deducere a TVA, pe perioada in care codul de TVA a fost anulat si in care societatea nu avea decat obligatia de a colecta taxa). Exercitarea dreptului de deducere se poate face intr-un decont ulterior depus dupa reinregistrarea in scopuri de TVA.
,,(1) Se restituie, la cerere, contribuabilului/platitorului orice suma platita sau incasata fara a fi datorata.
(2) in situatia in care s-a facut o plata fara a fi datorata, cel pentru care s-a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective’’.
Procedura de restiture a sumei platite in plus este reglementata de Ordinul MFP nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal:
,,Restituirea se efectueaza la cererea contribuabilului, in termen de 45 de zile de la data depunerii si inregistrarii acesteia la organul fiscal caruia ii revine competenta de administrare a creantelor bugetare, potrivit prevederilor art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, denumit in continuare organul fiscal competent.
Dupa primirea cererii de restituire organul fiscal competent va efectua verificarea acesteia, a documentatiei anexate si a datelor din evidenta pe platitori.
Daca organul fiscal competent considera ca mai are nevoie de anumite documente relevante solutionarii cererii, va solicita contribuabilului in scris prezentarea acestora.
Termenul de 45 de zile prevazut pentru solutionarea cererilor de restituire se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informatii suplimentare relevante solutionarii acesteia si data inregistrarii primirii acestor informatii la organul fiscal competent.
Pentru restituirea diferentei de suma ramasa dupa efectuarea compensarii, in conditiile legii, organul fiscal competent va intocmi in 3 exemplare decizia de restituire, conform modelului prezentat in anexa care face parte integranta din prezenta procedura. Decizia de restituire se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
In baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal competent va intocmi in 3 exemplare nota de restituire’’.
In acest caz, daca suma de restituit este semnificativa si avand in vedere ca e vorba de o restituire urmare a regularizarilor impozitului pe profit si ca firma intentioneaza sa se lichideze, este posibil ca restituirea sa se faca numai in urma unei inspectii fiscale solicitate de Serviciul de evidenta pe platitor persoane juridice din cadrul organului fiscal, care trebuie sa solutioneze cererea de restituire.
,,1. Pentru sumele nerestituite sau nerambursate in termenul prevazut de art. 199 alin. (1) si (2) sau de art. 112 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, dupa caz, contribuabilul are dreptul la dobanda conform dispozitiilor art. 119 din aceeasi ordonanta.
2. Dobanda se calculeaza incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii termenului prevazut la pct. 1 sau a celui prevazut la cap. I pct. 4 alin. (3), dupa caz, pana in ziua inregistrarii, inclusiv, a operatiunii de compensare si/sau a operatiunii de restituire ori rambursare a eventualelor diferente ramase dupa efectuarea compensarii, in conturile bugetare corespunzatoare, cu exceptia impozitului pe venit.
3. Dobanda se calculeaza de organul fiscal competent numai asupra sumei care a fost aprobata a fi restituita, dupa efectuarea operatiunii de compensare, care se inmulteste cu numarul de zile determinate conform pct. 2 si cu nivelul dobanzii prevazute la art. 115 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata.
4. Plata dobanzii cuvenite contribuabilului se va face numai in baza cererii exprese depuse de acesta la organul fiscal competent.
5. Cererea de plata a dobanzii se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul prevazut la art. 199 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata.
6. (1) Dupa primirea cererii de plata a dobanzii, organul fiscal competent va verifica de indata indeplinirea conditiilor prevazute la art. 199 alin. (1) si (2) sau a termenului prevazut la art. 112 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, dupa caz, respectiv termenul in care a fost solutionata cererea de restituire sau rambursare, pentru a carei intarziere peste termenul legal contribuabilul solicita dobanda.
7. Procesul-verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului se incheie in 3 exemplare si se aproba de conducatorul organului fiscal competent.
8. (1) Daca contribuabilul inregistreaza la data platii dobanzilor obligatii fiscale restante, sumele reprezentand dobanzi cuvenite acestuia se vor plati numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii.
9. Daca contribuabilul nu are obligatii fiscale restante si nu a solicitat compensarea cu obligatii fiscale viitoare, organul fiscal competent restituie acestuia suma reprezentand dobanda cuvenita’’.
Conform art 77 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
COD DE TVA ANULAT din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileCOD DE TVA ANULAT. Corectare situatie fiscalaDeducerea taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate, in cazul firmelor cu COD DE TVA ANULATExpirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Anunt oficial privind depunerea Formularului 311Ultimele articole
Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAReinregistrarea in scopuri de TVA. Obligatii fiscale TVAFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiEfectele anularii inregistrarii in scopuri de TVACum se factureaza anumite bunuri in cazul unei societati careia i s-a anulat dreptul de TVA?Articole similare
Restituirea TVA din ultimul decont ca urmare a anularii inregistrarii. Ce solutii avem?Suspendare activitate. Recuperare TVAArticole similare
Fiscul valcean a rambursat TVA in valoare de 3 mil. de leiAtentie: Termen limita pentru depunerea Formularului 318. Cititi aici detaliileStatul roman este obligat sa ramburseze TVA de aproape 4 miliarde leiANAF a rambursat TVA in valoare de 846,6 milioane de lei, in primele doua zile din aceasta saptamana4 intrebari si raspunsuri esentiale privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneUltimele articole
ANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatOrdinul 1610/2022 a modificat Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile nestabilite in taraArticole similare
Cursuri online. Declaratia recapitulativa cod 390 VIES. TRATAMENT FISCAL TVAStudiu de caz: Inregistrarea sumelor datorate catre asociatul care se retrageTVA - Scutiri pentru importul de bunuri si pentru achizitii intracomunitareAchizitii servicii intermediere pentru vanzarea unui bun. Ce obligatii fiscale exista?Livrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVAUltimele articole
Sistemul Garantie-Returnare devine functional. Cu ce dificultati se vor confrunta contabilii de la 30 noiembrie 2023?Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileTratamentul fiscal al cheltuielilor cu cazarea salariatilorVenituri din dividende in 2023. 6 operatiuni care NU sunt considerate dividendeCum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"