keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Cod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscal

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 24 Iun. 2019 Exclusiv
Tags: cod de tva anulat, omfp 1899, rambursare tva, tratament fiscal

O societate a avut codul de TVA anulat in perioada noiembrie 2016 - mai 2017. In aceasta perioada, societatea a efectuat achizitii intracomunitare, pentru care nu a colectat TVA. In urma verificarii fiscale, privind rambursarea de TVA din acea perioada, organele fiscale au colectat TVA pentru acele achizitii intracomunitare.


Aceasta este situatia prezentata de unul dintre cititorii nostri, care a apelat la sfatul expertilor nostri.
"1. Pentru aceste facturi pentru care s-a colectat TVA, exista posibilitatea ca in decontul urmator, dupa ce se inmaneaza RIF, sa facem deducerea TVA pentru facturile de achizitii intracomunitare pentru care s-a colectat TVA de catre organele de control, avand in vedere ca datorita modificarilor de la 1 ianuarie 2017, am fi avut posibilitatea sa facem acest lucru, dupa ce societatea se reinregistra in copuri de TVA?
2. In situatia in care avem TVA platit in plus catre ANAF, platit din greseala, care este procedura de restituire a acestor sume, care nu se pot trece in jurnalele de cumparari/vanzari si nici in decontul 300?
3. Care este procedura de restituire a impozitului pe profit platit in plus catre bugetul de stat? Ce documente se depun la ANAF pentru restituirea acestor sume?
4. Initial, compania a platit impozit pe profit pentru o suma mai mare, dupa care, in urma regularizarilor, a rezultat ca societatea are de achitat o suma mult mai mica. Societatea urmeaza sa se lichideze si vrea sa-si recupereze sumele platite in plus la stat. Exista vreo situatia in care statul poate fi obligat sa plateasca dobanzi pentru sumele achitate cu intarziere catre contribuabili care au dreptul sa recupereze sume de bani platite in plus catre bugetul de stat?"
 

Raspunsul specialistului


Raspuns 1
 
Potrivit art 11 alin 8 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

,,Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323’’.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal:

,,5 1. (1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile’’.

Prin urmare, daca sunt indeplinite conditiile de deducere prevazute la art 297-302 din Codul fiscal (achizitiile sa fie efectuate in scopul desfasurarii unor operatiuni taxabile sau operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere), se poate exercita dreptul de deducere a TVA, pe perioada in care codul de TVA a fost anulat si in care societatea nu avea decat obligatia de a colecta taxa). Exercitarea dreptului de deducere se poate face intr-un decont ulterior depus dupa reinregistrarea in scopuri de TVA.
 
Raspuns 2
 
Potrivit art 168 alin 1 si 2 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:

,,(1) Se restituie, la cerere, contribuabilului/platitorului orice suma platita sau incasata fara a fi datorata.

(2) in situatia in care s-a facut o plata fara a fi datorata, cel pentru care s-a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective’’.
Asadar, fiind vorba de sume platite fara a fi datorate, in baza unei cereri a contribuabilului la care se ataseaza in copie documentul de plata, se poate solicita restituirea sumei achitate in plus. 
 
In cazul in care exista obligatii fiscale neachitate la alte impozite si contributii sociela, restituirea se efectuaza in limita sumei ramase dupa efectuarea compensarii.

Procedura de restiture a sumei platite in plus este reglementata de Ordinul MFP nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal:

,,Restituirea se efectueaza la cererea contribuabilului, in termen de 45 de zile de la data depunerii si inregistrarii acesteia la organul fiscal caruia ii revine competenta de administrare a creantelor bugetare, potrivit prevederilor art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, denumit in continuare organul fiscal competent.
 
Cererea de restituire trebuie sa fie depusa in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire, sa cuprinda codul de inregistrare fiscala a contribuabilului, suma si natura creantei solicitate a fi restituita, precum si documentele necesare din care sa rezulte ca aceasta nu este datorata la buget.
 
Cererea de restituire va fi insotita de copii de pe documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate de pe hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.

Dupa primirea cererii de restituire organul fiscal competent va efectua verificarea acesteia, a documentatiei anexate si a datelor din evidenta pe platitori.

Daca organul fiscal competent considera ca mai are nevoie de anumite documente relevante solutionarii cererii, va solicita contribuabilului in scris prezentarea acestora.

Termenul de 45 de zile prevazut pentru solutionarea cererilor de restituire se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informatii suplimentare relevante solutionarii acesteia si data inregistrarii primirii acestor informatii la organul fiscal competent.
 
In cazul in care, dupa primirea documentatiei complete inaintate de contribuabil si verificarea datelor din evidenta pe platitori, organul fiscal competent constata existenta unor obligatii fiscale restante ale contribuabilului care a depus cerere de restituire, sumele solicitate se vor restitui numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii bugetare restante.
 
In cazul in care suma de restituit este mai mare decat suma reprezentand obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, organul fiscal competent va efectua compensarea pana la concurenta acestor obligatii fiscale, iar diferenta rezultata o va restitui acestuia.

Pentru restituirea diferentei de suma ramasa dupa efectuarea compensarii, in conditiile legii, organul fiscal competent va intocmi in 3 exemplare decizia de restituire, conform modelului prezentat in anexa care face parte integranta din prezenta procedura. Decizia de restituire se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

In baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal competent va intocmi in 3 exemplare nota de restituire’’.
 
Raspuns 3
 
Se aplica aceeasi procedura prezentata mai sus, astfel ca societatea va trebui sa depuna o cerere de restituire, impreuna cu o copie dupa documentul de plata si dupa declaratia 101 .

In acest caz, daca suma de restituit este semnificativa si avand in vedere ca e vorba de o restituire urmare a regularizarilor impozitului pe profit si ca firma intentioneaza sa se lichideze, este posibil ca restituirea sa se faca numai in urma unei inspectii fiscale solicitate de Serviciul de evidenta pe platitor persoane juridice din cadrul organului fiscal, care trebuie sa solutioneze cererea de restituire.
Se aplica aceeasi procedura reglementata de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si de OMFP 1899/2004.
 
Raspuns 4
 
Procedura de acordare a dobanzilor este prevazuta in capitolul II ,,Procedura de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal’’ din OMFP 1899/2004:

,,1. Pentru sumele nerestituite sau nerambursate in termenul prevazut de art. 199 alin. (1) si (2) sau de art. 112 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, dupa caz, contribuabilul are dreptul la dobanda conform dispozitiilor art. 119 din aceeasi ordonanta.

2. Dobanda se calculeaza incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii termenului prevazut la pct. 1 sau a celui prevazut la cap. I pct. 4 alin. (3), dupa caz, pana in ziua inregistrarii, inclusiv, a operatiunii de compensare si/sau a operatiunii de restituire ori rambursare a eventualelor diferente ramase dupa efectuarea compensarii, in conturile bugetare corespunzatoare, cu exceptia impozitului pe venit.

3. Dobanda se calculeaza de organul fiscal competent numai asupra sumei care a fost aprobata a fi restituita, dupa efectuarea operatiunii de compensare, care se inmulteste cu numarul de zile determinate conform pct. 2 si cu nivelul dobanzii prevazute la art. 115 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata.

4. Plata dobanzii cuvenite contribuabilului se va face numai in baza cererii exprese depuse de acesta la organul fiscal competent.
Cererea va cuprinde urmatoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului;
- specificarea cererii la care se refera solicitarea de dobanzi, cu indicarea numarului si a datei de inregistrare la organul fiscal competent (eventual data postei, in cazul depunerii prin posta);
- felul impozitului sau taxei si suma solicitata la restituire ori rambursare.

5. Cererea de plata a dobanzii se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul prevazut la art. 199 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata.

6. (1) Dupa primirea cererii de plata a dobanzii, organul fiscal competent va verifica de indata indeplinirea conditiilor prevazute la art. 199 alin. (1) si (2) sau a termenului prevazut la art. 112 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, dupa caz, respectiv termenul in care a fost solutionata cererea de restituire sau rambursare, pentru a carei intarziere peste termenul legal contribuabilul solicita dobanda.
(2) Daca se constata ca cererea de restituire sau rambursare a fost solutionata in termenul legal, inclusiv in cazul prelungirii acestui termen cu perioada prevazuta la art. 199 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, dupa caz, organul fiscal competent instiinteaza contribuabilul despre respingerea cererii de acordare a dobanzii, cu mentionarea motivelor care au stat la baza acestei respingeri.
(3) In cazul in care se constata ca cererea formulata de contribuabil pentru plata dobanzii este intemeiata, organul fiscal competent va intocmi de indata procesul-verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului, al carui model va fi aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice. Procesul-verbal va fi insotit de un referat avizat de conducatorul organului fiscal competent, care va cuprinde motivatia depasirii termenului legal de solutionare a cererii de restituire sau rambursare.

7. Procesul-verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului se incheie in 3 exemplare si se aproba de conducatorul organului fiscal competent.
Organul fiscal competent isi retine doua exemplare ale procesului-verbal, inaintand cate un exemplar compartimentului cu atributii de colectare si compartimentului de evidenta pe platitori, iar al treilea exemplar il comunica contribuabilului.

8. (1) Daca contribuabilul inregistreaza la data platii dobanzilor obligatii fiscale restante, sumele reprezentand dobanzi cuvenite acestuia se vor plati numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii.
(2) In cazul in care suma reprezentand dobanda cuvenita contribuabilului este mai mica decat obligatiile fiscale restante ale acestuia, se efectueaza compensarea pana la concurenta sumei reprezentand dobanda, conform art. 112 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata. Organul fiscal competent intocmeste in 3 exemplare nota de compensare privind efectuarea acestei operatiuni, care va avea circuitul si destinatia prevazute la cap. 1 pct. 6 alin. (4), (5) si (6).
(3) Atunci cand suma reprezentand dobanda cuvenita contribuabilului este mai mare decat suma reprezentand obligatiile fiscale restante ale acestuia se efectueaza compensarea pana la concurenta obligatiilor fiscale restante, diferenta rezultata restituindu-se acestuia potrivit dispozitiilor art. 112 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata. In aceasta situatie se intocmeste in 3 exemplare nota de restituire, circuitul si distribuirea acestui document fiind aceleasi cu cele ale notei de compensare.

9. Daca contribuabilul nu are obligatii fiscale restante si nu a solicitat compensarea cu obligatii fiscale viitoare, organul fiscal competent restituie acestuia suma reprezentand dobanda cuvenita’’.
 
Prin urmare, pot fi solicitate dobanzi numai daca organul fiscal nu solutioneaza cererea de restituire in termenul legal prevazut de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Conform art 77 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:
,,ART. 77 Termenul de solutionare a cererilor contribuabilului/platitorului
(1) Cererile depuse de catre contribuabil/platitor la organul fiscal se solutioneaza de catre acesta in termen de 45 de zile de la inregistrare.
(2) in situatiile in care, pentru solutionarea cererii, este necesara administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii probei si data obtinerii acesteia, dar nu mai mult de:
a) doua luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/platitorul solicitant;
b) 3 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati sau institutii publice ori de la terte persoane din Romania;
c) 6 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati fiscale din alte state, potrivit legii.
(3) in situatiile prevazute la alin. (2) lit. b) si c), organul fiscal are obligatia sa instiinteze contribuabilul/platitorul cu privire la prelungirea termenului de solutionare a cererii.
(4) in situatia prevazuta la alin. (2) lit. a), termenul de doua luni poate fi prelungit de organul fiscal la cererea contribuabilului/platitorului.
(5) in situatia in care, pe baza analizei de risc, solutionarea cererii necesita efectuarea inspectiei fiscale, termenul de solutionare a cererii este de cel mult 90 de zile de la inregistrarea cererii, prevederile alin. (2) - (4) aplicandu-se in mod corespunzator. in acest caz contribuabilul/platitorul este notificat cu privire la termenul de solutionare aplicabil in termen de 5 zile de la finalizarea analizei de risc. Inspectia fiscala pentru solutionarea cererii este o inspectie fiscala partiala in sensul art. 115’’.
 
In concluzie, numai in situatia in care cererea nu se solutioneaza in 45 de zile de la inregistrare (respectiv 2 luni, atunci cand sunt solicitate documente de la contribuabil), se poate solicita dobanzi pentru restituirea cu intarziere a impozitelor achitate in plus.
In situatia in care, pe baza analizei de risc, solutionarea cererii necesita efectuarea inspectiei fiscale, termenul de solutionare a cererii este de cel mult 90 de zile de la inregistrarea cererii.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016