Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabile

de InfoTva.ro la 12 Sep. 2019 Exclusiv
Tags: cod de tva anulat, declaratii fiscale, decont de tva, cod 300

O firma platitoare de TVA a fost scoasa de la TVA din oficiu, in 26.07.2019. Reprezentantii ei au depus toate actele si declaratiile ca o firma platitoare de TVA (D300, D394, D390). Facturile de vanzare au fost facute cu TVA, dar au anuntat clientul sa nu-l deduca, pana devin iar activi fiscal. Firma are mijloc fix cumparat in 2016 de 50.000 lei.

Cititorul nostru a apelat la sfatul specialistului: "Va rog sa ne spuneti cum sa facem nota contabila de corectie si ce rectificative si declaratii trebuie depuse, atat pentru perioada inactiva cat si pentru luna in care devenim activi fiscal".
 

Raspunsul specialistului


Persoana impozabila care are codul de TVA anulat din oficiu nu poate transmite, electronic, nici decontul de TVA cod 300, dar nici declaratiile informative cod 394 si 390 VIES. Transmiterea acestora nu se valideaza de catre sistemul informatic al A.N.A.F., motiv pentru care suma TVA de plata sau de recuperat nu se preia in fisa sintetica pe platitor. Astfel, aceste declaratii transmise pentru care s-a primit confirmarea ca nu sunt preluate de sistemul informatic, se arhiveaza in arhiva persoanei impozabile. Deconturile de TVA si declaratiile informative cod 394 si 390 transmise si nepreluate in baza informatica A.N.A.F. nu se rectifica dupa reinregistrarea in scopuri de TVA.
 
Avand in vedere ca firma respectiva are codul de TVA anulat din oficiu pentru una din cauzele enumerate de la lit. a) la  lit. h) al art.316 alin. (11), factura se emite, obligatoriu, prin colectarea TVA, dar numai daca operatiunea este taxabila. De exemplu, este taxabila, obligatoriu, operatiunea de inchiriere a autoturismelor sau de prestare de servicii, dar poate fi operatiune scutita de TVA conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) inchirierea de spatii intr-un bun imobil, daca nu s-a optat pentru taxare, anterior anularii codului de TVA.  
Astfel, in situatia in care valoarea contractului este de 1.000 lei, exclusiv TVA, iar pentru spatiile inchiriate s-a optat pentru taxare, valoarea facturii emise este in suma totala de 1.190 lei, din care:
- baza de impozitare TVA: 1.000 lei;
- TVA colectata: 190 lei.
 
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Totul despre controlul TVA
Totul despre controlul TVA

Vezi detalii

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Factura se emite prin inscrierea distincta a celor 2 elemente (baza de impozitare si TVA), cu mentiunea "art. 11, alin. (6) din  Legea nr. 227/2015". Obligatia colectarii TVA in perioada in care are codul de TVA anulat, dar si exercitarea dreptului de deducere ulterior reinregistrarii in scopuri de TVA este reglementata prin art. 11, alin. (6) care prevede ca  "(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
 
Valoarea operatiunii efectuate si facturate de catre societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu se raporteaza lunar prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare se achita, efectiv, bugetului de stat, si suma TVA datorata.Totusi, trebuie retinut faptul ca formularul cod 311 se depune numai daca in cadrul unei luni calendaristice se efectueaza operatiuni pentru care se datoreaza TVA, de exemplu: 
- livrari de bunuri si prestari de servicii;
- achizitii intracomunitare de bunuri si servicii, impozabile in Romania;
- achizitii de servicii de la prestatori din state terte. 
 
Declaratia cod 311 se transmite lunar, chiar daca, anterior anularii codului de TVA, perioada fiscala a fost trimestrul calendaristic. 
Formularul cod 311 reglementat prin O.P.AN.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018
pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" se transmite pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii si/sau pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii pentru care persoana impozabila al caui cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat este obligata la plata TVA. 
 
Declaratia se transmite obligatoriu electronic, conform prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2.326/2017 privind declaratiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta.
 
Conform prevederilor O.P.A.N.A.F nr. 188/2018, acest formular se transmite si dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, daca persoana impozabila se afla in situatiile prevazute la pct. 5 1 alin. (2) lit. c) si d) din titlul I al Normelor metodologice de aplicare ale art. 11. In acest caz, formularul se completeaza cu anul si luna in care a intervenit exigibilitatea taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. Astfel, pentru respectarea unui tratament fiscal corect dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, este recomandabil sa analizati daca persoana impozabila pe care o reprezentati se afla intr-una din situatiile reglementate prin norme la pct. 5 1 in care se regasesc si exemple care va pot fi de folos. 
 
Regularizarile se efectueaza fie in primul decont de TVA cod 300 depus in calitate de persoana impozabila cu un cod valid de TVA, fie in deconturile urmatoare, in cadrul termenului de prescriere, aspect reglementat prin art. 11 alin. (6) din Codul fiscal  ".....In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. ......" In primul decont de TVA sau in deconturile urmatoare, dar in cadrul termenului de prescriere se raporteaza si suma TVA deductibila aferenta achizitiilor efectuate in perioada anularii codului de TVA pentru care se efectueaza ajustarea pozitiva, dupa reinregistrarea TVA. 
 
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca, avand codul de TVA anulat din oficiu, societatea nu mai poate utiliza conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4428, 4423 si 4424. De exemplu, in eventualitatea in care, la anularea codului de TVA, societatea respectiva are TVA de recuperat, trebuie sa efectueze inregistrarea contabila 4482 "Alte creante privind bugetul statului " = 4424 "TVA de recuperat", urmand ca dupa reinregistrarea in scopuri de TVA sa efectueze, in cadrul termenului de prescriere, inregistrarea 4424 = 4482. De asemenea, daca in sold se regaseste TVA neexigibila anterior anularii codului de TVA, se efectueaza inregistrarile contabile:
- pentru TVA colectata neegibila: 
4428 C                                                      =  4481 
   "TVA colectata neexigibila"                         "Alte datorii fata de bugetul statului "
                                                                          (analitic distinct)
 
- pentru TVA deductibila neegibila:   
   4482                                                         = 4428D
   "Alte creante privind bugetul statului "       "TVA deductibila neexigibila"
   (analitic distinct)
 
De asemenea, pentru toate operatiunile taxabile care se efectueaza in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, suma TVA colectata si virata efectiv, bugetului de stat, nu se inregistreaza prin creditul contului 4427, ci prin creditul contului 446 analitic distinct deoarece nu mai poate utiliza contul 4427. Inregistrarea contabila este:
- suma TVA colectata prin factura emisa (daca beneficiarul nu accepta tariful cu TVA): 
635                                        = 446                       
       "Cheltuieli cu alte impozite,         "Alte impozite, taxe si 
        taxe si varsaminte asimilate")       varsaminte asimilate,,   
                 (analitic distinct)                 (analitic distinct TVA colectata)
sau, daca beneficiarului accepta plata TVA inscrisa distinct in factura emisa sau prin contract se negociaza pretul "exclusiv TVA"
          411                                         =  %
                                                              704
                                                              446
- virarea sumei TVA colectate:
446                                       = 5121
 
 
In situatia in care firma cu codul de TVA anulat din oficiu a utilizat conturile specifice de TVA, inregistrarile contabile efectuate trebuie stornate si efectuate prin creditul contului 446. Suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, aferenta achizitiilor efectuate, reintregeste costul de achizitie.  
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016