Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam cazul unei firme A din Romania (platitoare de TVA) care livreaza produse unei firme platitoare de TVA din Cipru. Aceste produse nu parasesc teritoriul Romaniei, ci la ordinul firmei din Cipru marfa este trimisa la firma C din Romania (platitoare de TVA) pentru a fi prelucrata. Produsul finit obtinut paraseste teritoriul Romaniei si este livrat in Bulgaria. Vom stabili daca firma A intocmeste catre firma B din Cipru factura cu TVA, precum si ce acte se intocmesc pentru transmiterea marfii de la firma B la Firma C pentru a fi prelucrata. De asemenea, vom preciza ce fel de factura intocmeste pentru prelucrare firma C din Romania.
Raspuns:
In primul rand, compania din Cipru este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei, sau sa isi desemneze un reprezentant fiscal, deoarece efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri asimilata. Inregistrarea se efectueaza in baza prevederilor art. 153 alin. (4), 5 si 6 din Codul fiscal .
Prin acest articol se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania printr-un sediu fix este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiunile realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei. Inregistrarea trebuie efectuata inainte de realizarea operatiunilor taxabile.
Redam mai jos prevederile art. 153 alin 4 din Codul fiscal :
"(4) O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, altele decat serviciile de transport si serviciile auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 143 alin. (1) lit. c)-m), art. 144 alin. (1) lit. c) si art. 144^1, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2)-(6).
(5) Va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform acestui articol, inainte de realizarea operatiunilor, persoana impozabila nestabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care intentioneaza:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 151; sau
b) sa efectueze o livrare intracomunitara de bunuri scutita de taxa.
(6) Persoana impozabila stabilita in Comunitate, dar nu in Romania, care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate, in conditiile stabilite prin norme, sa isi indeplineasca aceasta obligatie prin desemnarea unui reprezentant fiscal. Persoana impozabila nestabilita in Comunitate care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania este obligata, in conditiile stabilite prin norme, sa se inregistreze prin desemnarea unui reprezentant fiscal.”
In al doilea rand, in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei, firma din Cipru trebuie sa organizeze evidenta fiscala a operatiunilor efectuate pe teritoriul Romaniei, printre care:
- achizitia bunurilor din Romania – pentru care are drept de deducere a TVA
- achizitii de servicii din Romania (de la firma C) - pentru care are drept de deducere a TVA
- livrari intracomunitare de bunuri catre firma din Bulgaria – scutite de TVA in situatia indeplinirii conditiilor de transport si cod valid de TVA;
In baza evidentei fiscale intocmite, firma B din Cipru trebuie sa efectueze si raportarea fiscala a operatiunilor realizate pe teritoriul Romaniei in baza urmatoarelor formulare:
a) decont de TVA cod 300 pentru toate operatiunile realizate pe teritoriul Romaniei;
b) declaratie recapitulativa cod 390 pentru operatiunile intracomunitare realizate pe teritoriul Romaniei:
- operatiuni de livrari intracomunitare de bunuri;
c) declaratia informativa cod 394 pentru tranzactiile realizate cu parteneri stabiliti pe teritoriul national al Romaniei.
In aceste conditii, societatea din Romania A va emite o factura cu TVA de 24% catre societatea din Cipru. Firma B din Cipru inregistrata in scop de TVA in Romania va transfera marfa catre firma din Romania pentru prelucrare cu aviz de expeditie. Firma C din Romania va intocmi o factura cu TVA de 24% pentru firma B din Cipru inregistrata in Romania. Firma B din Cipru inregistrata pe teritoriul Romaniei va emite o factura fara TVA (livrare intraocmunitara scutita) catre firma din Bulgaria, in situatia in care va primi un cod valid de tva de la societatea din Bulgaria si va face dovada transportului bunurilor din Romania in Bulgaria.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitii servicii si livrari intracomunitare de bunuri. Firma neplatitoare TVA. Studiu de cazPlata impozit si TVA in cazul unei asociatii. Care sunt conditiile valabile in 2014?Inregistrare in scopuri de TVA. Activitati scutite fara drept de deducereAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVARenuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaUltimele articole
Platitor de TVA trimestrial. CONDITII pentru a NU trece la TVA lunar in 2026Neplatitor de TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la plata TVA in 2026Declaratia 700. EXEMPLU completare D700 pentru a deveni PLATITOR TVANeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVATrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeArticole similare
Nedeductibilitatea cheltuielilor si TVA la bunuri declasate. Cum procedam?Lohnul inainte si dupa ianuarie 2010Scutirea de taxa pentru livrarea de geam armat pentru exportVanzarea produselor finite prin magazine propriiEfectul reducerii TVA la alimente asupra afacerilor din domeniu. Care credeti ca vor fi consecintele pe termen lung?Ultimele articole
Monografie contabila productie/prestari serviciiAchizitii de bunuri cu TVA 24% si livrare cu 9%. Cum aplicam regimul TVA corect?Masuri pentru scaderea evaziunii fiscale in cazul produselor energetice. Vezi noile prevederiIdentificarea tratamentului TVA in cazul operatiunilor in sistem lohnGarantia pentru bunuri livrateArticole similare
Ce modificari s-au adus legislatiei referitor la bonurile fiscale?Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Noul formular 394. Raspunsuri oferite de specialistiVenit persoana fizica. Cum procedam privind comisionul din vanzari incasat prin transfer bancar?Creante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Deducere TVA si venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Cum gestionam corect situatia?Deblocarea financiara a unor unitati administrativ-teritoriale. Ce a modificat OG 99 din 2013?Declarare achizitie intracomunitara. Inregistrare formular 39030 septembrie este termenul limita de depunere a Formularului 318 (Cerere de rambursare a TVA) - Instructiuni pentru completarea luiLeasing financiar. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
25 MAI 2017 este ultima zi pentru depunerea formularelor 200 si 201 pentru anul 2016Achizitie intracomunitara neinregistrata. Declaratia 390. Decontul de TVASpeta zilei. Exemplu de calcul pentru impozitul pe profit. Completarea Declaratiei 101Nou proiect ANAF pentru completarea OANAF 7/2010 pentru aprobarea unor formulare de inregistrare in scopuri de TVACum stabilim in 2016 impozitul pe veniturile microintreprindere in functie de numarul de salariati?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



