Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili mai jos care sunt implicatiile fiscale si contabile aferente faptului ca de la 1 septembrie 2013 se vor aplica mai multe reguli noi in ce priveste cota de TVA.
Astfel, incepand cu 1 septembrie 2013 se aplica cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea urmatoarelor bunuri:
1. toate sortimentele de paine, precum si urmatoarele specialitati de panificatie: cornuri, chifle, batoane, covrigi, minibaghete, franzelute si impletituri, care se incadreaza in grupa produse de brutarie la codul CAEN/CPSA 1071;
2. faina alba de grau, faina semialba de grau, faina neagra de grau si faina de secara, care se incadreaza la codul CAEN/CPSA 1061;
3. triticum spelta, grau comun si meslin, care se incadreaza la codul NC 1001 99 00, si secara, care se incadreaza la codul NC 1002 90 00, prevazute in anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificata prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 927/2012 al Comisiei din 9 octombrie 2012."
In conformitate cu prevederile art. 140 alin. (3), cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 1342 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.
In cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare, astfel cum prevede alin. (31) al acestui articol, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia situatiilor in care este emisa o factura sau este incasat un avans, inainte de data livrarii/prestarii, pentru care se aplica cota in vigoare la data la care a fost emisa factura ori la data la care a fost incasat avansul.
Calendarul contabilului vesel 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Asadar, cota redusa de 9% se aplica pentru livrarile de bunuri pentru care faptul generator (livrarea bunurilor) intervine incepand cu data de 01 septembrie 2013.
Potrivit art. 1342 alin. (2) exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora;
c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.
In aceste situatii in care fie s-a emis factura inainte de 01 septembrie (TVA 24%) iar bunurile vor fi livrate dupa aceasta data fie anterior datei de 01 septembrie s-a incasat un avans (TVA 24%) iar bunurile vor fi livrate dupa 01 septembrie (TVA 9%), in conformitate cu prevederile art. 140 alin. (4) din Codul fiscal, se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri (9%).
Astfel, la data data livrarii bunurilor (septembrie 2013) avansurile incasate se vor storna la cota de TVA in vigoare la data incasarii acestora (24%) si se va factura intreaga contravaloare a bunurilor aplicandu-se cota de taxa de 9% in vigoare la data la care intervine faptul generator (data livrarii bunurilor).
In situatia in care pentru evaluarea stocurilor se utilizeaza metoda pretului cu amanuntul, pentru marfurile aflate in stoc la 01.09.2013:
- fie se reduce pretul de vanzare ca urmare a reducerii cotei de TVA de la 24% la 9%,
- fie se mentine pretul de vanzare si se modifica adaosul comercial.
L-a data de 01 septembrie 2013 se va determina stocul pentru produsele pentru care se aplica TVA 9% incepand cu aceasta data, pe baza de inventariere.
Daca se reduce pretul de vanzare se va reduce valoarea TVA neexigibila prin formula contabila:
371 = 4428 in rosu
"Marfuri" "TVA neexigibila"
Daca se mentine pretul de vanzare si se modifica adaosului comercial se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:
Inregistrarea diferentei de TVA aferenta marfurilor in stoc:
371 = 4428 in rosu
"Marfuri" "TVA neexigibila"
Cresterea adaosului comercial cu aceasta diferenta:
371 = 378 in negru
"Marfuri" "Diferente de pret la marfuri"
Casele de marcat si programele de gestiune si contabilitate vor trebui adaptate pentru noua cota de TVA aplicabila produselor respective.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Buletin informativ CECCAR: Noutati legislative din perioada 23 - 27.11.2015Noutati privind procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursareValori semnificative ale TVA-ului rambursat de ANAF!Proiect: Plafonul de la care devii platitor de TVA ar putea CRESTE la 395.000 leiTVA - Determinarea bazei de impozitare pentru achizitiile intracomunitareUltimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAArticole similare
Cota de TVA aplicabila activitatii de intretinere corporala si fitnessStoc si ajustarea TVA. Cum facem inregistrarile contabile?Reduceri comerciale acordate. Cum emitem facturile in 2017 dupa SCHIMBAREA COTEI DE TVA?SCHIMBAREA COTEI DE TVA. Cum procedeaza magazinele?Articole similare
Fonduri pentru tineri: Masuri noi din partea Comisiei EuropeneIesirea din sistemul TVA la incasare. Cand devine exigibil TVA-ul aferent facturilor neincasate?Cum se aplica TVA la livrarea de energie electrica si transferul de certificate verzi?Noi produse pentru care se aplica cota redusa TVA 9%. Ce presupune trecerea la aceasta cota TVAModificarile TVA din Codul fiscal de la 1 SEPTEMBRIE 2013. Vezi lista completa!Ultimele articole
TVA-ul la paine redus cu 9 la suta. MFP estimeaza 300 milioane leiTVA redus si la alte produse in 2015Premierul vrea o noua tinta pentru reducerea TVATVA-ul la paine risca sa fie din nou majorat la 24 la suta!Declaratia 120. Puteti descarca ultima versiuneArticole similare
Recapitularea modificarilor aduse de Legea 187/2015. Care sunt prevederile de care trebuie sa tinem cont?Modificarea Legii 227/2015, privind Codul Fiscal: TVA 16%, din 2020 - TVA 5% pentru produsele alimentare (proiect)Cotele TVA pentru 2026, aplicabile in RomaniaRealizarea de operatiuni taxabile cu cote reduse distincte 9% sau 5%, inregistrari contabilePlata in numerar. Ce facilitati se aplica de la 1 august 2016?Ultimele articole
TVA la locuinte: cine mai poate beneficia de cota de 9%TVA locuinte 2026. Ce trebuie sa stii despre avansuri si cota redusa TVA de 9%TVA imobiliare. Cum sa aplici in 2025 cota TVA de 9% pentru precontracte incheiate in 2024Majorare COTA REDUSA DE TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Cota TVA de 11%: Ce se aplica, ce se exclude, ce se justifica de la 1 AUGUST 2025Articole similare
Bunuri plasate in regim de tranzit vamal extern. Cum se aplica scutirea de TVA la transport?Ordinul 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru unele operatiuni din noul Cod fiscalCand colecteaza o societate TVA in cazul bunurilor degradate?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA si Declaratia 390?Declaratia informativa cod 394. Includem aici un import cu TVA deductibil?Ultimele articole
Cum se face Notificarea la ANAF pentru livrarea de bunuri catre o persoana afiliata. Vanzare supusa regimului de taxare inversaLIVRARE BUNURI in UE de catre un neplatitor de TVAObligativitate utilizare AMEF in cazul livrarii bunurilor si incasarii lor la domiciliul persoanelor fiziceLIVRARE BUNURI. Care este tratamentul TVA?Livrare succesiva de bunuri in alt stat UE. Care va fi regimul TVA?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



