keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Vanzarea terenurilor construibile catre persoane afiliate la valoarea contabila

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 21 Aug. 2013 Exclusiv
Tags: formulare impozite, persoane afiliate, vanzare terenuri, og 8/ 2013

Analizam mai jos cazul unei societati care a achizitionat in 2002 un teren intravilan cu o constructie, de la o persoana fizica. De mentionat ca se achizitioneaza doar terenul. In 2005 se achizitioneaza inca un teren intravilan de la o alta persoana fizica.



In luna mai 2012 se vinde primul teren la valoarea contabila plus TVA catre asociatul unic al societatii care este cetatean german. In luna august 2012 se vinde al doilea teren tot la valoarea contabila plus TVA aceluiasi cetatean german unic asociat.

In urma unui control privind rambursarea TVA, organele fiscale nu sunt de acord cu vanzarea celui de al doilea teren la valoarea contabila plus TVA.

Vom stabili astfel din ce motive pentru primul teren organele fiscale au considerat tranzactia corecta si pentru al doilea teren cer pret de piata la efectuarea tranzactiei.

Solutia consultantului:

Avand in vedere prevederile legislatiei fiscale in vigoare la data efectuarii fiecarei tranzactii, recunosc faptul ca nu intuiesc motivul pentru care organul de inspectie fiscala aplica doua tratamente fiscale diferite pentru cele doua tranzactii similare. Legislatia fiscala impune vanzarea bunurilor catre asociati la pretul de piata pentru tranzactiile efectuate dupa intrarea in vigoare a prevederilor OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Prin acest act normativ s-au modificat, printre altele, si prevederile art. 137 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii" alin. (1) din Codul fiscal, fiind adaugata lit. e) conform careia:

 "Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din: ….. e) pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care beneficiarul este o persoana afiliata furnizorului/prestatorului potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 21, baza de impozitare este considerata valoarea de piata in urmatoarele situatii:
 1. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii sau al prestarii nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145, 145^1 si 147;
 2. atunci cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 si 147 si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 141;
 3. atunci cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 si 147.".

In acest caz, modificarea este aplicabila pentru tranzactiile efectuate dupa data de 1 februarie 2013, data de la care intra in vigoare prevederile OG 8/2013, fara a avea caracter retroactiv.

Pentru situatia prezentata prin intrebarea formulata, consider ca sunt aplicabile prevederile art. 128 alin. (5) din Codul fiscal "Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial." coroborate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. c) " Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:

....c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) si (5)…., pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. In cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe, baza de impozitare se stabileste conform procedurii stabilite prin norme;". Prevederile art. 137 alin. (1) lit.

c) se completeaza cu cele de la pct. 18 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 128 alin. (4) si (5) din Codul fiscal este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, baza de impozitare este zero.".

Pentru ambele situatii, organul de inspectie fiscala, in baza constatarilor efectuate din verificarea documentelor puse la dispozitie, ar fi avut posibilitatea sa efectueze reincadrarea ambelor tranzactii conform prevederilor art. 11 " Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" din Codul fiscal, alin. (1)" La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.

Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate." cu ultima modificare efectuata prin OG 8/ 2013. Initial, prevederile art. 11 alin. (1) s-au limitat doar la urmatorul text "La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unui tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei."

Organul de inspectie fiscala poate ajusta, motivat, veniturile societatii verificate conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Codul fiscal "In cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
 a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
 b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
 c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
 d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.".

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 24 din normele de aplicare ale acestui articol. pretul de piata fiind determinat prin raportarea la tranzactii comparabile necontrolate. O tranzactie este necontrolata daca se desfasoara intre persoane independente.


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Formulare si Declaratii"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016