Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei societati careia i s-a retinut impozit pe nerezidenti in anul 2009 de catre o persoana juridica straina (din Grecia), conform conventiei de evitare a dublei impuneri existenta intre statul elen si Romania. Vom stabili astfel in ce masura se poate face compensarea cu impozitul pe profit, avand in vedere ca societatea a intrat in posesia certificatului de rezidenta fiscala al societatii straine si daca aceasta compensare se poate face la trimestru sau numai la incheierea exercitiului financiar.
Solutia consultantului:
Potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa fie valabil la data platii veniturilor catre persoana juridica nerezidenta din Grecia. De exemplu, daca s-au facut plati in anul 2009, certificatul trebuie sa fie valabil pentru anul 2009.
In vederea recuperarii de la buget a sumelor ce urmeaza a fi restituite persoanei nerezidente, platitorul de venit va depune la organul fiscal o declaratie fiscala rectificativa (formular 710) corespunzatoare diminuarii obligatiilor fiscale determinate de aplicarea Conventiei si a art. 118 alin. (3) din Codul fiscal in care va inscrie suma de restituit persoanei nerezidente cu titlu de impozit retinut in plus.
Ulterior depunerii declaratiei fiscale rectificative, platitorul de venit va depune la acelasi organ fiscal o cerere de restituire a impozitului platit in plus, sau o cerere de compensare, daca se doreste compensarea impozitului retinut in plus cu impozitul pe profit datorat, iar solutionarea cererii realizandu-se potrivit legislatiei in materie, respectiv la data depunerii formularului 710 sau a emiterii deciziei de catre organul fiscal (art. 116 din Codul de procedura fiscala).
Redam in continuare prevederile de la art. 118 alin. (2) din Codul fiscal si pe cele de la pct. 13^1 din Normele metodologice, date in aplicarea art. 118 alin. (3) din "Codul fiscal:
Art. 118 alin. (2):

TVA 2025 Noile cote si efectele in practica

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
"(2) Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene. Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile titlului V. In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.
In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania.
Calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene va fi dovedita prin certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere a acestuia de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanei juridice romane, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau titlul V, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.
Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
"Pct. 13^ 1 din normele metodologice , dat in aplicarea art. 118 alin. (3) din Codul fiscal:
13^1. (1) In cazul cand in Romania s-au facut retineri de impozit ce depasesc prevederile din conventiile de evitare a dublei impuneri sau din legislatia Uniunii Europene, dupa caz, suma impozitului retinut in plus poate fi restituita la cererea beneficiarului de venit, respectiv a persoanei nerezidente.
(2) Pentru restituirea impozitului retinut in plus din veniturile platite nerezidentului, acesta depune, in termenul legal de prescriptie o cerere de restituire a impozitului platit in plus la platitorul de venit.
(3) Restituirea impozitului retinut in plus fata de sarcina fiscala rezultata din aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri sau a legislatiei Uniunii Europene, dupa caz, coroborate cu legislatia interna, se efectueaza de catre platitorul de venit, independent de situatia obligatiilor sale fiscale.
(4) Platitorul de venit va calcula si va restitui nerezidentului suma reprezentand impozit retinut in plus, astfel:
a) in situatia in care cota de impunere stabilita in conventiile de evitare a dublei impuneri sau de legislatia Uniunii Europene este mai mica decat cea prevazuta de Codul fiscal, suma restituita nerezidentului este egala cu diferenta de impozit platit in plus;
b) in situatia in care potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri sau legislatiei Uniunii Europene nu se datoreaza impozit, suma restituita nerezidentului este egala cu impozitul platit in Romania;
(5) In vederea recuperarii de la buget a sumelor efectiv restituite, platitorul de venit va depune la organul fiscal competent in administrarea sa declaratia/declaratiile fiscala/fiscale rectificativa/rectificative cu diminuarea obligatiilor fiscale, in care va inscrie suma efectiv restituita persoanei nerezidente cu titlu de impozit retinut in plus.
(6) Ulterior depunerii declaratiei fiscale rectificative, platitorul de venit va depune la acelasi organ fiscal o cerere de restituire a impozitului platit in plus, solutionarea cererii realizandu-se potrivit legislatiei in materie.
(7) In situatia in care restituirea impozitului retinut in plus fata de sarcina fiscala rezultata din aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri, sau a legislatiei Uniunii Europene, dupa caz, coroborate cu legislatia interna, nu se poate efectua de catre platitorul de venit, contribuabilul nerezident isi va recupera de la bugetul statului, acest impozit platit in plus, personal sau prin imputernicit. Procedura de restituire a impozitului platit in plus se va stabili prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
Inregistrarile contabile vor fi:
446 = 401 (corectare impozit retinut in plus)
401 = 5124 (plata diferenta catre nerezident)
441 = 446 (compensarea impozitului platit cu impozitul pe profit datorat).

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
- Formulare Impozite
- Impozit nerezidenti
- Conventia de evitare a dublei impuneri
- Nerezidenti
- Certificatul de rezidenta fiscala
Articole similare
Analiza ajustarii de TVA. Doua formulare au fost modificate anul acestaNoul proiect normativ pentru modificarea formularului 630Cine depune D200 si pana la ce data?ANAF modifica formularul 089Efectuare reevaluare. Cum stabilim impozitul in 2013?Ultimele articole
Declaratia informativa 392. Cum vom completa corect?Formularul 094 se depune pana la 27 ianuarie 2014ANAF: In atentia celor care depun formularul 394Formularul 014 a fost modificat. Ce implica notificarea privind modificarea anului fiscal?2014 vine cu o noua taxa: consultantii fiscali certifica pe bani declaratiile anuale de impozit pe profitArticole similare
Studiu de caz: Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul nerezidentilorComision si dobanda aferenta unei scrisori de garantie bancara. IMPOZIT NEREZIDENTI. TVASituatii explicative IMPOZIT NEREZIDENTIIMPOZIT NEREZIDENTI drept utilizare softImpozit pe veniturile nerezidentilor. Venituri din servicii prestate in strainatate impozabile in RomaniaUltimele articole
Impozitarea serviciilor prestate de catre nerezidenti. In ce conditii se retine impozit?IMPOZIT NEREZIDENTI neretinut la sursa. Cum se corecteaza si ce declaratii se depun?Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?IMPOZIT NEREZIDENTI si factura reclama in Google si Facebook. Ce documente va sunt necesare?Participare la conferinta si TVA. Ce impozite se platesc si ce declaratii completam?Articole similare
Leasing personal si incheiere contract. In ce conditii beneficiarul nu plateste TVA?Regimul de taxare a dreptului de utilizare a licentelor, brevetelor si a sistemului know-howMarfuri prelucrate in statul strain. Cum facem inregistrarea directa in scopuri de TVA in Romania?Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice, conform conventiei de evitare a dublei impuneri (actualizare ANAF)Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorUltimele articole
PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereObligatii fiscale declarative si de plata privind venituri din activitati dependente desfasurate in RomaniaCompletare D207: In formular se vor declara toate serviciile prestate de nerezidenti, chiar daca nu a fost retinut impozit?Declaratia 205 in 2022. Cine are aceasta obligatie, cum se completeaza si care este termenul limita de depunereImpozit pe veniturile salariale. Cum se poate evita dubla impunere?Articole similare
Ce formulare fiscale depunem in luna mai 2016 la Fisc?Studiu de caz: Procedura de inregistrare in ROI a unui rezident UEServicii gazduire web. Cum procedam privind TVA-ul si impozitul pentru NEREZIDENTI?Anunt ANAF: In atentia persoanelor fizice care obtin venituri din salarii de la angajatorii NEREZIDENTIDeductibilitate cheltuiala cu cercetare de piataUltimele articole
SAF-T si erorile XML. De ce apare problema si cum o rezolviNEREZIDENTIi inregistrati in scopuri de TVA in Romania sunt OBLIGATI sa raporteze in SAF-T din 2025?Impozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Dobanda imprumut nerezident | Impozit pe venituri nerezidentiCERTIFICATUL DE REZIDENTA FISCALAMFP a emis un nou proiect de ordin pentru aprobarea unor formulare pentru evitarea dublei impuneriIn ce mod impozitam dividendele pentru nerezidenti?Declaratia 205 in 2022. Cine are aceasta obligatie, cum se completeaza si care este termenul limita de depunereUltimele articole
PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereMonografie contabila in cazul impozitului retinut la sursa de nerezidentiImplicatii fiscale privind desfasurarea de activitati cu cod CAEN 5610 si 5630Obligatii fiscale declarative si de plata privind venituri din activitati dependente desfasurate in RomaniaSpeta zilei cu Ionut Jinga! Aspecte fiscale privind impozitul pe venituri din dividende
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"