Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare Veniturile pe care le platesc unei firme din Anglia cu care suntem asociati pentru realiarea unui proiect sunt considerate din prestari servicii sau redeventa? In functie de acesat se ...
Intrebare
Veniturile pe care le platesc unei firme din Anglia cu care suntem asociati pentru realiarea unui proiect sunt considerate din prestari servicii sau redeventa? In functie de acesat se impoziteaza in Romania sau in Anglia?
Dar in cazul unei plati pentru publicitate intr-o revista engleza?
Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Ref: impunerea veniturilor din prestari servicii obtinute de un rezident din Anglia
Impunerea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti este tratata in Codul fiscal, in principal, la Titlul V.
Nerezidentul este definit la pct. 17, Titlul I din Codul fiscal, ca fiind orice persoana, juridica sau fizica si orice alta entitate straina, inclusiv organisme de plasament colectiv in valori imobiliare, care nu sunt inregistrate in Romania, potrivit legislatiei romanesti.
In ceea ce priveste intrebarea d-voastra, respectiv cum sunt impozitate veniturile realizate de un nerezident din prestarea de servicii sau din redevente, se au in vedere urmatoarele:
- redeventa este definita la art. 7, pct. 28) din Codul fiscal ca fiind orice suma care trebuie platita, in bani sau in natura, pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice proprietate de natura dreptului de autor, a oricarui brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de comert sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software, a oricarei transmisiuni, inclusiv catre public, directe sau indirecte, prin cablu, satelit, fibre optice sau tehnologii similare, a oricarui know-how etc.
Conform Comentariilor la art. 12 privind impunerea redeventelor, din Conventia Model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital, paragraful 2, pct. 8), platile pentru utilizarea sau pentru concesionarea drepturilor de proprietate literara, artistica, tehnica etc. imbraca forma redeventelor, indiferent daca acestea sunt sau nu inregistrate intr-un registru public.
Cartea verde a contabilitatii
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- prestarile de servicii pot fi realizate in Romania, caz in care se impoziteaza aici prin retinere la sursa, potrivit dispozitiilor art. 115, alin. (1), lit. k),
- prestarile de servicii pot fi realizate in Romania, prin intermediul unui sediu permanent si se stabilesc care sunt profiturile acelui sediu permanent, caz in care se aplica prevederile art. 29 din Codul fiscal,
- prestarile de servicii de management si consultanta din orice domeniu pot fi realizate si in afara teritoriului Romaniei si se supun impunerii in Romania, conform prevederilor art. 115, alin. (1), lit. i).
Cota de impunere este in functie de natura venitului realizat de nerezident:
• pentru veniturile din redevente este de 10%, daca beneficiarul efectiv al acestor venituri este o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-unul dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei.
Aceasta cota de impunere se aplica in perioada de tranzitie de la la 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si pana la data de 31 decembrie 2010, cu conditia ca beneficiarul efectiv al redeventelor sa detina minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana, pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii redeventelor.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, veniturile din redevente sunt scutite de impozit, daca beneficiarul efectiv al redeventelor detine minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare la persoana juridica romana, pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii redeventelor.
Conditia privitoare la perioada minima de detinere de 2 ani va fi inteleasa luandu-se in considerare hotararea Curtii Europene de Justitie in cazurile conexate: Denkavit International BV, VITIC Amsterdam BV and Voormeer BV v Bundesamt fur Finanzen - C-284/94, C-291/94 si C-292/94 si anume, ca daca la data platii, perioada minima de detinere de 2 ani nu este incheiata, cota redusa prevazuta la art. 116 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se va aplica.
In situatia in care, persoana juridica romana, respectiv sediul permanent din Romania pot face dovada ca perioada minima de detinere a fost indeplinita dupa data platii, persoana juridica romana, respectiv sediul permanent din Romania pot cere restituirea impozitelor platite in plus.
• pentru veniturile din prestari de servicii este de 16%.
Principiul general este acela ca, veniturile realizate de o societate dintr-un stat contractant nu pot fi impozitate in celalalt stat decat daca desfasoara activitati prin intermediul unui sediu permanent.
In cazul in care veniturile sunt realizate de un sediu permanent este impozitata numai acea parte a profiturilor care este atribuibila sediului permanent.
La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise ca deductibile cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte.
Veniturile din prestari de servicii sunt tratate in conventiile de evitare a dublei impuneri la art. 7 „Profiturile intreprinderii”.
La pct. 5 al acestui articol se prevede ca : nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
Cota de impunere de 16% si se aplica atunci cand:
- nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri,
- beneficiarul de venit nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala.
Cu Anglia este incheiata Conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si castiguri in capital, semnata la Bucuresti la 18 septembrie 1975, ratificata prin Decretul nr. 26 din 3 februarie 1976.
Conventia de evitare a dublei impuneri este un tratat incheiat intre doua state care convin sa evite dubla impunere si sa previna evaziunea fiscala.
Conventia se aplica asupra impozitelor pe venit si pe capital.
In particular, in functie de termenii tratatelor, conventia poate sa prevada si alte impozite sensibil asemanatoare sau alte impozite expres notificate.
Prevederile Codului fiscal au fost coroborate cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilesc urmatoarele:
• cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre un nerezident din Romania nu poate depasi cota de impozit, prevazuta in conventie aplicabila acelui venit,
• in situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt mai favorabile decat cele din conventiile de evitare a dublei impuneri se aplica cotele de impozitare mai favorabile,
• pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta.
In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie, in conditiile in care certificatul de rezidenta fiscala mentioneaza ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania.
Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
In cazul in care, in Romania s-au facut retineri de impozit ce depasesc prevederile din conventiile de evitare a dublei impuneri, suma impozitului retinut in plus poate fi restituita la cererea persoanei nerezidente.
In certificatul de rezidenta fiscala prezentat de nerezidentii care au obtinut venituri din Romania, trebuie sa se ateste ca acestia au fost rezidenti in statele cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, in anul/perioada obtinerii veniturilor sau in anul/perioada pentru care a fost emis certificatul de rezidenta fiscala.
Forma si continutul certificatului de rezidenta fiscala pentru nerezidenti sunt cele emise de autoritatea din statul de rezidenta al beneficiarului venitului.
Certificatul de rezidenta fiscala sau un alt document trebuie sa cuprinda, in principal, elemente de identificare a nerezidentului, precum si a autoritatii care a emis certificatul de rezidenta fiscala sau documentul, ca de exemplu: numele, denumirea, adresa, codul de identificare fiscala, mentiunea ca este rezident fiscal in statul emitent, precum si data emiterii certificatului sau a documentului.
De ex., daca pentru serviciile prestate in Romania nerezidentul primeste suma de 100.000 euro, calculul impozitului se face:
- cand suma prevazuta este neta: 119.047x16% (100.000: 0,84) = 19.047, caz in care impozitul suportat de societate este cheltuiala nedeductibila,
- cand suma prevazuta este bruta: 100.000 x 16% = 16.000
Inregistrarea contabila a impozitului calculat se face:
635 = 446 19.047(16.000)
Atunci cand se prezinta certificatul de rezidenta fiscala, iar serviciile prestate de un nerezident nu se realizeaza printr-un sediu permanent impunerea se face conform art. 7 “Profiturile intreprinderii” din Conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit, respectiv se impun in statul de rezidenta al acestui beneficiar.
Rezumand:
- veniturile realizate de un rezident din Anglia din prestarea de servicii in Romania sunt impozitate cu cota de 16% daca nu este prezentat certificatul de rezidenta fiscala,
- veniturile realizate din prestarea de servicii nu se impoziteaza daca este prezentat certificatul de rezidenta fiscala,
- daca veniturile de mai sus sunt redevente se impoziteaza cu 10%, daca este indeplinita conditia de detinere de 25% si cea de timp, respectiv de 2 ani,
- prestarile de servicii de natura publicitatii efectuate de partenerul asociat din Anglia nu intra sub incidenta prevederilor art. 115, alin. (1), lit. i), respectiv nu sunt impozitate prin retinere la sursa.
De retinut:
Prevederile titlului V se aplica numai:
- in cazul in care exista incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si certificatul de rezidenta fiscala nu se prezinta in termen,
- nu exista incheiate conventii de evitare a dublei impuneri cu tarile respective,
- atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
PRESTARI SERVICII intracomunitare de catre ONG. Ce obligatii fiscale apar?Livrare de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Ce tratament se aplica corect operatiunilor?PRESTARI SERVICII de invatamant. Care este regimul TVA?Factura electronica si factura simplificata in 2013Studiu de caz: Sa identificam corect o livrare intracomunitara de bunuriUltimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAFacturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVAServiciile externe, responsabile cu activitatile de prevenire si protectie, verificate de Inspectia MunciiDepunere situatii financiare. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?Joi, 29 februarie 2024, termenul limita pentru depunerea Formularului 204Articole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VArenda in naturaTitlul V Capitolul IVTitlul I Capitolul IIICodul fiscal 2011 - Titlul IUltimele articole
Obligatii fiscale privind veniturile din activitati independenteAPIA: Clarificari importante pentru beneficiarii de Microgranturi in domeniul agroalimentarFormularul 100 in 2022. Cum au fost modificate instructiunile de completare prin Ordinul 237/2022Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiCe este leasingul financiar si cum poti accesa o astfel de solutie?Articole similare
O categorie aparte de contributii sociale | Cine e obligat la plata?Reminder ANAF! 9 declaratii fiscale importante au ca termen limita de depunere data de 26 iunie 2023TOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeOUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneContribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 mai 2022Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026D100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"