Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Recent, ANAF a publicat un material care cuprinde principalele deficienteconstatate ca urmare a actiunilor de control, in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, in semestrul II 2024.
Control antifrauda ANAF in sem. II 2024 - ce deficiente au gasit inspectorii
In continuare vom vedea care sunt principalele deficiente constatate pe linia descoperirii si combaterii evaziunii fiscale:
1.1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili.
B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste
operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii.
In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.
Dincolo de aceste aparente, din verificarea modului in care au fost derulate operatiunile intre entitatile de pe lantul de tranzactionare au fost constatate imprejurari privind savarsirea unor fapte de evaziune fiscala si au fost sesizate organele de urmarire penala competente, iar pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor au fost instituite masuri asiguratorii.
C) Inregistrarea de catre anumiti contribuabili in evidenta contabila in mod direct, fara interpunerea altor societati, a unor documente care figurau emise de entitati cu un comportament fiscal inadecvat.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Tratamentul acestor situatii a constat, de asemenea, in constatarea imprejurarilor in care au fost savarsite faptele, cuantificarea prejudiciului cauzat bugetului general consolidat al statului si sesizarea organelor de urmarire penala.
Prin inregistrarea unor documente (facturi, borderouri de achizitie, file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol etc) se disimuleaza adevarata provenienta a bunurilor mentionate in aceste documente, acestea putand proveni din contrabanda, productie nedeclarata, evaziune fiscala sau furt si, in acelasi timp, se ascunde beneficiarul real al venitului corespunzator al acestor marfuri.
1.2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
Persoane fizice care au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara a-si indeplini obligatiile declarative.
Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile la nivelul ANAF, inclusiv a celor furnizate de societatile care asigura serviciile de curierat.
In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
1.3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decat cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata. Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facand dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale.
Exista situatii in care marfurile sunt comercializate fara intocmirea de documente, in timpul controalelor fiind identificata lipsa din gestiune a unor marfuri dar si sume de bani a caror existenta nu poate fi justificata cu documente si/sau creditarea societatii de catre persoane (de regula asociati) care nu au surse de venit corespondente.
1.4. Cazuri in care societati inregistrate in scopuri de TVA, emit facturi in baza carora alte societati (aparent clienti) isi deduc TVA, fara ca emitentul sa isi indeplineasca obligatiile declarative si/sau de plata.
In aceste situatii, daca in urma controalelor fiscale s-a constatat ca scopul inregistrarii facturilor de achizitie a fost deducerea fara drept a TVA, atunci au fost si vor fi in continuare sesizate organele de urmarire penala.
1.5. Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul sau serviciile prestate direct catre populatie;
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare cu amanuntul si de prestare de servicii direct catre populatie;
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;
- nedeclararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea incorecta a acestora;
- nerespectarea disciplinei financiare;
- nerespectarea cotelor de adaos comercial prevazute la art. 3 alin. (1) si (1^1) din OUG nr. 67/2023, de catre procesatori, distribuitori sau comercianti la vanzarea cu amanuntul si cash&carry;
- efectuarea de activitati economice de catre persoane care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare si efectuarea de activitati economice in perioada in care acestea sunt suspendate;
- efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.
1.6. Deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale
- nedeclararea veniturilor impozabile obtinute din activitatile de comert electronic (e-commerce) de catre persoane fizice;
- nedeclararea veniturilor obtinute din tranzactiile cu criptomenede;
- nedeclararea veniturilor de natura salariala ale conducatorilor auto care realizeaza activitati de transport alternativ pentru societati care actioneaza prin intermediul platformelor digitale avizate tehnic;
- nedeclararea in tot sau in parte a orelor lucrate de catre angajatii societatilor care presteaza servicii de livrare alimente prin intermediul platformelor digitale;
- nedeclararea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitatea de creare de continut online si promovarea pe diferite platforme media;
- comercializarea de substante din categoria suplimentelor alimentare folosindu-se nelegal cota redusa de TVA;
- identificarea unor contribuabili care au efectuat achizitii de bunuri si servicii de la parteneri declarati in inactivitate fiscala;
- realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule prin intermediul unor societati de tip fantoma create in alte state membre;
- ridicarea si utlizarea numerarului din casieria societatii in interesul unor persoane cu functii de decizie in societate, fara a intocmi documente justificative si fara a evidentia operatiunile in contabilitate.
Sursa: ANAF

Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024PFA: Completarea Registrului de Evidenta Fiscala. Informatii actualizate in 2020Operatiunea “Nargile”: Sanctiuni contraventionale de peste 1.301.500 lei aplicate de catre inspectorii antifraudaReducerea evaziunii fiscale: Rezultatele activitatii controalelor ANAF in luna octombrie 2023ANAF: Comert cu ridicata. Ce documente solicita inspectorii la un control inopinat?Ultimele articole
Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriie-Factura: Ghid Complet pentru 2024Rezultatele activitatii de inspectie fiscala in luna mai 2024Actiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Pana la finalul lui 2024 vor fi efectuate controale in activitatea de manipulare a coletelor si corespondenteiArticole similare
Bunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareCONTROALE ANTIFRAUDA. Inspectorii au stabilit un prejudiciu de peste 10 milioane lei in domeniul tranzactiilor cu monede virtualeActiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei CONTROALE ANTIFRAUDA: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVACONTROALE ANTIFRAUDA. Prejudiciu de peste 3 milioane de lei cauzat bugetului de stat in domeniul constructiiUltimele articole
ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 CONTROALE ANTIFRAUDA in iunie 2024Operatiunea “Nargile”: Sanctiuni contraventionale de peste 1.301.500 lei aplicate de catre inspectorii antifraudaCONTROALE ANTIFRAUDA cu implicatii de 2,6 miliarde de lei in luna iunie 2023
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"