Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Comision si dobanda aferenta unei scrisori de garantie bancara. Impozit nerezidenti. TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Irina Dumitrescu la 27 Nov. 2019 Exclusiv
Tags: garantie bancare, comision, garantie

X emite in favoarea lui Z o scrisoare de garantie bancara cu o valabilitate de 6 luni catre o autoritate din RO. Y garanteaza / achita / inregistreaza in evidenta contabila costurile bancare, respectiv comisionul bancar la emiterea scrisorii de garantie si dobanda bancara aferenta perioadei de 6 luni, in P&L (PROFIT &LOSS), cont 627 cheltuieli cu comisioanele bancare

Unde:
 
X = Societate bancara rezidenta fiscal in Belgia (banca belgiana)
Y = Societeate comerciala rezidenta fiscal in Belgia (inregistrata in scopuri de TVA in BE si in RO)
Z = Societate comerciala rezidenta fiscal in Romania (inregistrata in scopuri de TVA in RO)
 
Y si Z sunt afiliati
Y detine de 1 an (perioada neintrerupta ) min 25% din partile sociale ale lui Z
X nu este afliata cu Y sau Z
X este banca lui Y, nu are relatii directe cu Z
 
Banca belgiana nu emite factura catre Y, platile sunt vizibile in extrasul de cont .

Ce se doreste:
Y doreste sa recupereze / factureze catre Z costurile bancare cu emiterea SGB (comisioanele si dobanda bancara) .
Specialistul nostru, Irina Dumitrescu, ne va arata, in cele ce urmeaza:
1. Sub ce forma ar trebui sa emita Y factura catre Z si care este implicatia pe TVA la Z?
2. Costul pe care Z il va inregistra in P&L este deductibil fiscal la calculul impozitului pe profit intrucat este aferent activitatii economice, cf art 25 al 1.?
3. Care este la Z, implicatia fiscala din perspectiva impozitului pe nerezidenti a costurilor cu comisoanele si dobanda bancara aferente emiterii scrisorii de garantie?
 
 
In ceea ce priveste dobanzile bancare, la data platii lor (Z catre Y), acestea sunt scuite de impozit pe nerezidenti in momentul in care se implinesc cei 2 ani de detinere neintrerupta a min 25% din partile sociale (Y in capitalul social a lui Z), in baza art 255 al 10 CF
In caz contrar (adica daca Z plateste lui Y dobanda inainte de implinirea celor 2 ani), se aplica prevederile art 11 pct 2 din conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre RO si BE, unde impozitul este de 10% (retinut la sursa la data platii dobanzii).
In ceea ce priveste comisioanele bancare, la data platii lor (Z catre Y), acestea se supun impozitului pe nerezidenti si se retine 5% impozit cf art 13 pct 2 din conventia RO-BE.
 

Raspunsul specialistului
 

1. Sub ce forma ar trebui sa emita Y factura catre Z si care este implicatia pe TVA la Z?
 
Platile efectuate de societatea Y nu sunt plati in numele si in contul altei persoane. Societatea Y actioneaza in nume propriu in contul societatii Z, respectiv garanteaza in nume propriu.
 
Comisioanele bancare si dobanda sunt operatiuni scutite fara drept de deducere conform art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. Aceasta scutire se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate. In opinia mea, societatea Y refactureaza aceste cheltuieli efectuate in nume propriu dar in contul societatii Z. Din punct de vedere al TVA locul prestarii serviciilor facturate de societatea Y catre societatea Z este in Romania conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal. Serviciile sunt impozabile in Romania fiind indeplinite conditiile de la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal insa pentru acestea se aplica scutirea de la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. Societatea Z declara aceste servicii in decontul de TVA la rd. 30 si 30.1. Serviciile nu se declara in Formularul 390.
 
2. Costul pe care Z il va inregistra in P&L este deductibil fiscal la calculul impozitului pe profit intrucat este aferent activitatii economice, cf art25 al 1?
 
Costul pe care il suporta Z (comisioane si dobanzi) este aferent unei facilitati de finantare si astfel consider ca se include in costurile indatorarii. Costurile excedentare ale indatorarii sunt deductibile limitat conform art. 40 indice 2 din Codul fiscal. 
 
Costurile indatorarii sunt definite la art. 40 indice 1 ca fiind: cheltuiala reprezentand dobanda aferenta tuturor formelor de datorii, alte costuri echivalente din punct de vedere economic cu dobanzile, inclusiv alte cheltuieli suportate in legatura cu obtinerea de finantare potrivit reglementarilor legale in vigoare, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea: plati in cadrul imprumuturilor cu participare la profit, dobanzi imputate la instrumente cum ar fi obligatiunile convertibile si obligatiunile cu cupon zero, sume in cadrul unor mecanisme de finantare alternative cum ar fi «finantele islamice», costul de finantare al platilor de leasing financiar, dobanda capitalizata inclusa in valoarea contabila a unui activ aferent sau amortizarea dobanzii capitalizate, sume calculate pe baza unui randament al finantarii in temeiul normelor privind preturile de transfer acolo unde este cazul, dobanzi notionale in cadrul unor instrumente financiare derivate sau al unor acorduri de acoperire a riscului aferente imprumuturilor unei entitati, anumite castiguri si pierderi generate de diferentele de curs valutar la imprumuturi si instrumente legate de obtinerea de finantare, comisioane de garantare pentru mecanisme de finantare, comisioane de intermediere si costuri similare aferente imprumuturilor de fonduri; 
 
Costurile excedentare ale indatorarii reprezinta suma cu care costurile indatorarii unui contribuabil depasesc veniturile din dobanzi si alte venituri echivalente din punct de vedere economic pe care le primeste contribuabilul.
Contribuabilul are dreptul de a deduce, intr-o perioada fiscala, costurile excedentare ale indatorarii pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal, dupa caz. Diferenta dintre costurile excedentare ale indatorarii si plafonul deductibil este dedusa limitat in perioada fiscala in care este suportata, pana la nivelul a 30% din baza de calcul stabilita ca diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala.
 
3. Care este la Z, implicatia fiscala din perspectiva impozitului pe nerezidenti a costurilor cu comisoanele si dobanda bancara aferente emiterii scrisorii de garantie?
 
In ceea ce priveste dobanzile bancare, la data platii lor (Z catre Y), acestea sunt scutite de impozit pe nerezidenti inmomentul in care se implinesc cei 2 ani de detinere neintrerupta a min 25% din partile sociale (Y in capitalul social a lui Z), in baza art 255 al 10CF
 
In caz contrar (adica daca Z plateste lui Y dobanda inainte de implinirea celor 2 ani), se aplica prevederile art 11 pct 2 din conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre RO si BE,unde impozitul este de 10% (retinut la sursa la data platii dobanzii).
 
In ceea ce priveste comisioanele bancare,la data platii lor (Z catre Y), acestea se supun impozitului pe nerezidenti si se retine 5% impozit cf art 13 pct 2 din conventia RO-BE.
 
Conform art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal comisioanele de la un rezident reprezinta venituri impozabile obtinute din Romania.
Conform pct. 18 din normele metodologice date in aplicarea art. 230 din Codul fiscal, prevederile titlului VI din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 19 alin. (1) ori atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
 
Dispozitiile alin. 2 ale art. "Dividende", "Dobanzi", "Comisioane", "Redevente" din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, care reglementeaza impunerea in tara de sursa a acestor venituri, se aplica cu prioritate. In cazul cand legislatia interna prevede in mod expres o cota de impozitare mai favorabila sunt aplicabile prevederile legislatiei interne.
Dispozitiile alin. 2 ale art. "Dividende", "Dobanzi", "Comisioane", "Redevente" din conventiile de evitare a dublei impuneri deroga de la prevederile paragrafului 1 al acestor articole din conventiile respective.
Daca beneficiarul prezinta certificatul de rezidenta fiscala in Belgia se aplica cota de 5% din conventia dintre Romania si Belgia pentru evitarea dublei impuneri. In lipsa certificatului de rezidenta fiscala se aplica prevederile Titlului VI din Codul fiscal. Platitorul de venit are obligatia sa retina la sursa impozitul prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut. 
 
La data platii platitorul calculeaza impozitul, efectueaza retinerea si plateste diferenta. Impozitul astfel calculat se declara in formularul 100 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si in formularul 207 pana la data de 31 ianuarie a anului urmator celui in care a fost retinut.
 
Dobanzile obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
 
La art. 225 din Codul fiscal este prezentat tratamentul fiscal al veniturilor din dobanzi obtinute din Romania de persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European. Conform alin. (1) al acestui articol, veniturile reprezentand dobanzi obtinute din Romania de o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cu exceptia dobanzilor care intra sub incidenta prevederilor cap. V din prezentul titlu, se impun cu cota si in conditiile prevazute de conventia aplicabila, daca persoana juridica prezinta un certificat de rezidenta fiscala valabil. 
 
Astfel, aceste prevederi nu se aplica dobanzilor care intra sub incidenta prevederilor cap. V Redevente si dobanzi la intreprinderi asociate din Titlul VI al Codului fiscal. 
In cazul expus, avand in vedere ca societatea Y nu este beneficiarul efectiv al dobanzilor nu se aplica scutirea pentru dobanzi la intreprinderi asociate. 
Conform art. 255 din Codul fiscal, platile de dobanzi si redevente ce provin din Romania sunt exceptate de la orice impozite aplicate asupra acelor plati in Romania, fie prin retinere la sursa, fie prin declarare, cu conditia ca beneficiarul efectiv al dobanzilor sau redeventelor sa fie o societate din alt stat membru sau un sediu permanent, situat in alt stat membru, al unei societati dintr-un stat membru. 
 
O societate a unui stat membru va fi tratata ca beneficiar efectiv al dobanzilor si redeventelor doar daca primeste acele plati pentru beneficiul sau propriu, si nu ca un intermediar pentru o alta persoana, cum ar fi un agent, un fiduciar sau semnatar autorizat. Indeplinirea cerintelor stabilite de acest articol si de art. 258 se dovedeste la data platii dobanzilor sau redeventelor printr-o atestare. Daca indeplinirea cerintelor stabilite in prezentul articol nu a fost atestata la data platii, se va aplica retinerea impozitului la sursa. 
 
Modelul Declaratiei pentru exceptarea de la impunere in Romania a platilor de dobanzi si redevente efectuate de o societate rezidenta sau de un sediu permanent situat in Romania catre o societate asociata rezidenta in alt stat membru al Uniunii Europene sau catre un sediu permanent situat in alt stat membru al Uniunii Europene se regaseste in Anexa nr. 15 la OMFP 583/2016. 
 
Daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute in cap. V din Titlul VI al Codului fiscal societatea are obligatia de a retine impozit la sursa pentru veniturile din dobanzi realizate de societatea din Belgia prin aplicarea cotei:
- de 10% prevazuta de conventia cu Belgia (daca beneficiarul prezinta certificat de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii veniturilor);
- 16 % (daca beneficiarul nu prezinta certificat de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii veniturilor).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
 
Irina Dumitrescu de Irina Dumitrescu
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Comision si dobanda aferenta unei scrisori de garantie bancara. Impozit nerezidenti. TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016