Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, o societate din Germania, inregistrata ca platitoare de TVA la nivel intracomunitar organizeaza o conferinta in Romania, iar societatea romana (inregistrata si ea ca platitoare de TVA la nivel intracomunitar) participa la aceasta conferinta.
Pentru accesul la conferinta societatea din Germania emite un invoice catre societatea din Romania.
In aceasta situatie societatea din Romania:
1. Va efectua taxarea inversa?
2. Va calcula impozit pe veniturile nerezidentilor obtinute in Romania?
3. Va declara acest serviciu in declariatia 390?
Potrivit art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);
In conformitate cu prevederile art. 133 alin. (7), pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte evenimente similare, cum ar fi targurile si expozitiile, precum si pentru serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, prestate unei persoane impozabile, locul prestarii este considerat a fi locul in care evenimentele se desfasoara efectiv.
Conform normelor metodologice date in aplicarea acestui articol, acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau la alte evenimente similare include prestarea serviciilor ale caror caracteristici esentiale constau in garantarea dreptului de acces la un eveniment in schimbul unui bilet ori al unei plati, inclusiv sub forma unui abonament sau a unei cotizatii periodice.
Astfel, locul serviciilor legate de acordarea accesului la conferinta este considerat a fi locul in care aceasta se desfasoara efectiv. Intrucat conferinta se desfasoara in Romania locul serviciilor legate de acordarea accesului la Conferinta este considerat a fi in Romania.
Din punct de vedere al TVA acest serviciu este impozabil in Romania fiind indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 126 din Codul fiscal.
Pentru aceste servicii societatea din Romania este persoana obligata la plata TVA conform art. 150 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul in care prestatorul o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru aceste prestari de servicii pe teritoriul Romaniei si nu este inregistrata in Romania conform art. 153. In conformitate cu prevederile art. 157 alin. (2) din Codul fiscal societatea inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal va evidentia in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila (taxare inversa), in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-1471, taxa aferenta acestor servicii acizitionate.
Aceste servicii nu constituie servicii intracomunitare si nu se declara in Formularul 390.
Conform art. 115 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura si in afara Romaniei de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori, sunt venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate. Nu reprezinta venituri impozabile in Romania veniturile din transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport.
Asadar, serviciile se orice natura prestate pe teritoriul Romaniei sunt considerate venituri obtinute din Romania.
Astfel cum prevede pct. 12 alin. (9) din Titlul V al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003, prevederile titlului V din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 13 alin. (1) ori atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
Ca atare, in situatia in care beneficiarul veniturilor prezinta certificatul de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii veniturilor se vor aplica prevederile din conventia incheiata intre Romania si statul de rezidenta.
In cazul in care societatea din Germania prezinta certificatul de rezidenta fiscala se vor aplica prevederile articolului 7 – „Beneficiile intreprinderilor” din Conventia intre Romania si Republica Federala Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital.
Astfel, daca societatea din Germania prezinta certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din acest stat, valabil la momentul realizarii venitului, societatii din Romania nu ii revine obligatia de a retine impozit intrucat veniturile obtinute de aceasta societate sunt impozabile numai in Germania, in conformitate cu prevederile art. 7 din conventia dintre Romania si Germania.
Daca beneficiarul veniturilor nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau impozitul datorat de aceasta este suportat de catre platitorul de venit, societatea din Romania, se aplica prevederile Titlului V din Codul fiscal. In acest caz, in conformitate cu prevederile art. 116 alin. (1) si alin. (2) lit. d), impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorul de venituri, societatea din Romania.
Societatea are obligatia sa inregistreze contractul incheiat cu societatea din Germania la organul fiscal competent in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (7 indice 1) din Codul fiscal intrucat serviciile sunt prestate pe teritoriul Romaniei.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ziua in care romanii l-au sechestrat pe Ministrul de FinanteCesiuneaAport in natura. Ce inregistrari contabile se fac?Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiUltimele articole
Microintreprindere. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateFirme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Entitati care trebuie sa depuna declaratia R405Declaratia privind beneficiarii reali: completare, acte insotitoare si transmitere in 2021Situatiile financiare trimestriale centralizate NU se mai trimit pe suport hartie la Ministerul Finantelor(Ordinul 494/2021)Articole similare
Organizarea unui eveniment de tip festival implica mai multe obligatii fiscaleImpozit pe veniturile nerezidentilor. Venituri din servicii prestate in strainatate impozabile in RomaniaPrestari servicii persoana fizica nerezidenta. Cum impozitam?Venituri realizate de nerezidenti. Cum facem retinerea la sursa a impozitului?IMPOZIT NEREZIDENTI drept utilizare softUltimele articole
Comision si dobanda aferenta unei scrisori de garantie bancara. IMPOZIT NEREZIDENTI. TVAImpozitarea serviciilor prestate de catre nerezidenti. In ce conditii se retine impozit?IMPOZIT NEREZIDENTI neretinut la sursa. Cum se corecteaza si ce declaratii se depun?Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?IMPOZIT NEREZIDENTI si factura reclama in Google si Facebook. Ce documente va sunt necesare?Articole similare
Prestatare servicii IT pentru client non-UE. Obligatii TVA si impozit pe venitVanzare sub pret de achizitie. Ce documente sunt obligatorii?Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleAnaliza: Taxa Auto, incalcarea tratatelor constitutive. Un cazCodul fiscal 2008 - Capitolul II<sup>1</sup>. TAXE speciale pentru autoturisme si autovehicule - art. 214<sup>1</sup>-214<sup>3</sup>Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVACe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Acciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAArticole similare
Controale ITM la firmele din constructii. In 3 zile au fost aplicate amenzi de pana la 162.000 leiFirme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Ordinul MECS nr. 4686/2015 pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea Parteneriatelor pentru transfer de cunostinteAnaliza zilei: Regimul TVA in cazul bunurilor transportate in alt Stat Membru pentru PARTICIPAREa la targuri si expozitiiDocumentar fiscal: Venituri obtinute de persoanele juridice straine din proprietati imobiliareUltimele articole
TVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorCum se face impozitarea veniturilor din dividende distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Distribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Achizitii bunuri in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Decont TVA pentru o achizitie intracomunitara. Se declara in formularul 390?Deducere TVA pentru facturi primite pana la 1 iunie 2012Probleme cu ajustarea TVA? Le rezolva Codul fiscal in 199 intrebari si raspunsuriPana la final de ianuarie 2022 trebuie depusa D 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate in scopuri de TVAUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-Transport
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



