Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Atentie, contabili!
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Inchiriere auto. Obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Laura Profeanu la 15 Sep. 2025
Inchiriere auto. Obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVA
Tags: d301, plata tva, firma neplatitoare de tva

Chiar daca o firma este neplatitoare de TVA, in anumite situatii poate avea obligatii fiscale legate de TVA. Un exemplu este atunci cand achizitioneaza servicii de la furnizori din alte state membre ale Uniunii Europene. In astfel de cazuri, poate fi necesara depunerea Declaratiei 301 si plata TVA in Romania, in functie de natura serviciului si locul prestarii acestuia.

Avem acest caz concret. O firma neplatitoare de TVA din Romania a obtinut cod special pentru TVA deoarece presteaza servicii suport pentru o firma din Cehia, si intocmeste si depune la final de luna declaratia 390. Firma primeste din Cehia si o factura lunara pentru inchiriere auto, respectiv are in folosinta in Romania un autoturism. Pe factura emisa de furnizorul din Cehia aferenta chiriei lunare se mentioneaza ca este scutita de TVA in baza unui articol de lege care presupunem ca este din legislatia ceha. In acest caz pentru aceasta tranzactie se intocmeste in Romania d 301 si se achita TVA?

Ce este D301

Declaratia 301, denumita Decont special de TVA, este un formular fiscal utilizat de persoanele neinregistrate in scopuri de TVA pentru a declara si plati taxa datorata in anumite situatii speciale, cum ar fi achizitii intracomunitare sau prestari de servicii din afara tarii.

Locul prestarii serviciului

Conform art. 278 alin. (2) Cod fiscal, locul prestarii serviciilor catre o persoana impozabila este acolo unde beneficiarul isi are stabilit sediul activitatii (Romania).
Exceptie inchiriere mijloace de transport pe termen scurt (art. 278 alin. (4) lit. d)): locul este unde vehiculul este pus efectiv la dispozitie. In cazul dvs., fiind vorba de o inchiriere pe termen lung (peste 30 zile), se aplica regula generala de la alin. (2): locul prestarii este Romania.

Tratamentul fiscal

Furnizorul din Cehia a facturat fara TVA (a aplicat scutirea din legislatia ceha).
In Romania, beneficiarul este obligat la plata TVA prin mecanismul de taxare inversa, dar pentru ca este neplatitor de TVA, conform art. 307 alin. (2) Cod fiscal, atunci cand serviciul are locul in Romania si este prestat de un nerezident catre o persoana impozabila din Romania, beneficiarul este persoana obligata la plata TVA.
Pentru neplatitorii de TVA, aceasta obligatie se declara si se achita efectiv prin Declaratia 301.
Asadar, pentru inchirierea autoturismului: se intocmeste si se depune Declaratia 301, cu TVA calculata la baza din factura primita. TVA se plateste efectiv la bugetul de stat.

Temei legal 

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 307. - Persoana obligata la plata taxei pentru operatiunile taxabile din Romania
(1) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 331. 
(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2) si care nu aplica regimul pentru micile intreprinderi in Romania prevazut la art. 3102, chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6).

Art. 278. - Locul prestarii de servicii
(2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
d) locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile;

Norme de aplicare HG 1/2016
TITLUL VII Taxa pe valoarea adaugata - CAPITOLUL V Locul operatiunilor cuprinse in sfera de aplicare a taxei - SECTIUNEA a 3-a Locul prestarii de servicii - 
19. 
(1) Notiunea de mijloc de transport prevazuta la art. 278 alin. (4) lit. d) si alin. (5) lit. e) pct. 1 si 2 si lit. g) din Codul fiscalinclude vehiculele, motorizate sau nu, si alte echipamente si dispozitive destinate transportului de persoane sau obiecte dintr-un loc in altul, care pot fi trase, tractate sau impinse de vehicule, si care sunt in mod normal proiectate sa fie utilizate pentru transport si pot realiza efectiv acest lucru.
(2) In sensul alin. (1), sunt incluse in categoria mijloacelor de transport in special urmatoarele vehicule:
a) vehiculele terestre, precum automobile, motociclete, biciclete, triciclete si rulote;
b) remorcile si semiremorcile;
c) vagoanele feroviare;
d) navele;
e) aeronavele;
f) vehiculele proiectate special pentru transportul persoanelor bolnave sau ranite;
g) tractoarele agricole si alte vehicule agricole;
h) vehiculele pentru invalizi actionate manual sau electronic.
(3) Nu sunt considerate mijloace de transport in sensul alin. (1) vehiculele care sunt imobilizate in permanenta si containerele.
(4) In aplicarea art. 278 alin. (4) lit. d) si alin. (5) lit. g) din Codul fiscal, durata posesiei sau utilizarii continue a unui mijloc de transport care face obiectul inchirierii se determina pe baza contractului dintre partile implicate. Contractul serveste drept prezumtie, care poate fi contestata prin orice element de fapt sau de drept in vederea stabilirii duratei reale a posesiei sau utilizarii continue. Depasirea in caz de forta majora a perioadei contractuale pentru inchirierea pe termen scurt nu afecteaza stabilirea duratei sau utilizarii continue a mijlocului de transport.
(5) In cazul in care inchirierea aceluiasi mijloc de transport face obiectul mai multor contracte succesive incheiate intre aceleasi parti contractante, durata reprezinta durata posesiei sau utilizarii continue a respectivului mijloc de transport in temeiul tuturor contractelor. Un contract si prelungirile sale se considera a fi contracte succesive. Cu toate acestea, durata contractului sau a contractelor de inchiriere pe termen scurt care preceda contractul care este considerat pe termen lung este reevaluata numai daca exista o practica abuziva.
(6) Cu exceptia cazurilor de practica abuziva, contractele de inchiriere succesive incheiate intre aceleasi parti contractante, dar care au ca obiect mijloace de transport diferite, nu sunt considerate drept contracte succesive in sensul alin. (5). Fiecare contract se analizeaza separat, in vederea incadrarii sau neincadrarii in prevederile art. 278 alin. (4) lit. d) si alin. (5) lit. g) din Codul fiscal, daca nu se dovedeste o incalcare a legii.
(7) In sensul art. 278 alin. (4) lit. d) si alin. (5) lit. g) din Codul fiscal, un mijloc de transport este considerat ca fiind pus efectiv la dispozitia clientului la locul in care se afla mijlocul de transport atunci cand clientul sau un tert care actioneaza in numele acestuia preia efectiv controlul fizic asupra acestuia. Controlul juridic, respectiv semnarea contractului, intrarea in posesia cheilor, nu este suficient pentru a determina locul efectiv al punerii la dispozitia clientului a mijlocului de transport.
(8) Acordarea de catre o persoana impozabila care detine vagoane de tren a dreptului de utilizare a acestora reprezinta, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, o prestare de servicii asimilata inchirierii de mijloace de transport, locul prestarii fiind stabilit in functie de perioada de utilizare. Acelasi regim se aplica si pentru acordarea de catre intreprinderile feroviare a dreptului de utilizare a vagoanelor in trafic international, pentru care se incaseaza taxa stabilita prin Regulamentul pentru folosirea reciproca a vagoanelor de marfa in trafic international, aprobat de Uniunea Internationala a Cailor Ferate.
(6) In scopul aplicarii prevederilor alin. (4) lit. d) si alin. (7), pentru determinarea locului in care se gaseste clientul, in special urmatoarele elemente servesc drept probe:
a) adresa de facturare a clientului;
b) adresa IP a dispozitivului utilizat de catre client sau orice alta metoda de geolocalizare;
c) detaliile bancare, precum locatia in care se afla contul bancar utilizat pentru plata sau adresa de facturare a clientului cunoscuta de banca in cauza;
d) codul mobil de tara al identificatorului international al abonatului mobil stocat pe cartela SIM utilizata de client;
e) locul instalarii liniei telefonice fixe a clientului prin care serviciul este prestat acestuia;
f) alte informatii relevante din punct de vedere comercial.


Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 

Laura Profeanu de Laura Profeanu
Sunt expert contabil activ din anul 2006, expert contabil judiciar activ din 2009, auditor financiar activ din anul 2009 si consultant fiscal activ din anul 2013.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice

Atentie, contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016