Atentie contabili!


Modificari importante privind TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Implicatii fiscale privind desfasurarea de activitati cu cod CAEN 5610 si 5630

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de InfoTva.ro la 12 Aug. 2022
Implicatii fiscale privind desfasurarea de activitati cu cod CAEN 5610 si 5630
Tags: cod caen, implicatii fiscale

In anul 2021 s-a infiintat o societate cu cod CAEN 5621 Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente. Societatea nu a obtinut venituri in 2021, doar a facut cateva cheltuieli si s-a incadrat la statutul de microintreprindere.

Incepand cu luna iunie 2022 societatea deschide un punct de lucru si autorizeaza codurile CAEN pentru baruri si restaurante (5610, 5630).

Angajeaza personal pe perioada determinata si nedeterminata din Romania si Republica Moldova.

Va rog sa imi spuneti:

1. pentru anul 2022 se incadreaza la micro sau impozit specific?
2. exista o scutire la impozitul pe salarii aferenta remuneratiilor platite personalului angajat?
3. se poate angaja o persoana din Republica Moldova care este membru de familie a unui cetatean roman, in conditiile in care aceasta a inceput demersurile pentru a obtine viza si ulterior permisul de sedere temporara? Cum declar aceasta persoana in formularul 112?

• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Platitoare TVA: Nu
• Cod CAEN: 5610

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

1. Legea nr. 170/2016, si de OMT/MFP nr. 264/464/2017 reglementeaza impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”, 5520 - „Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”, 5530 - „Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere”, 5590 - „Alte servicii de cazare”, 5610 - „Restaurante”, 5621 - „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”, 5629 - „Alte servicii de alimentatie n.c.a.”, 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”.

Contribuabilii care se infiinteaza in cursul anului si care au inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara, una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din Legea nr. 170/2016 platesc impozitul specific, incepand cu anul urmator infiintarii, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 3.

Conform art. 3 din Legea nr. 170/2016 sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) aveau inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara, una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege care includ si 5621 - „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”, 5610 - „Restaurante” si 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”;
b) nu se afla in lichidare, potrivit legii.
Indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 din lege se verifica la inceputul fiecarui an fiscal, pe baza situatiei existente la data de 31 decembrie a anului precedent.

Astfel, din informatiile furnizate, societatea avea inscrisa ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, dar nu desfasura efectiv aceste activitate in anul 2021. Intrucat doar incepand cu luna iunie 2022 societatea incepe sa desfasoare activitate conform codurilor CAEN 5610 - „Restaurante” si 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, pentru anul 2022 consideram ca pastreaza regimul aplicat si in anul anterior, verificarea indeplinirii conditiilor realizandu-se la 31 decembrie 2022.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

2. In prezent, persoanele fizice sunt scutite de impozit pe salarii pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

In intelesul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se acorda persoanelor fizice ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni de catre angajatorul care desfasoara activitati cu caracter sezonier in cursul unui an, corespunzatoare codurile CAEN mentionate la art. 1 din Legea nr. 170/2016.

Caracterul sezonier al unei activitati, in sensul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon.

Scutirea prevazuta la art. 60 pct. 4 din Codul fiscal se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru, in conditiile prevazute la alin. (1) si (2).

Scutirea prevazuta la art. 60 pct. 4 din Codul fiscal se acorda pe perioada de derulare a contractului.

In concluzie, scutirea de la plata impozitului pe venit se acorda persoanelor fizice ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni de catre angajatorul care desfasoara activitati cu caracter sezonier in cursul unui an, corespunzatoare codurile CAEN mentionate la art. 1 din Legea nr. 170/2016.

Facilitatea privind scutirea de la plata impozitului pe salarii pentru salariatii societatilor platitoare de impozit specific unor activitati nu va mai fi aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2023. In acest sens, pct. 4 al art. 60 din Codul fiscal se va abroga incepand cu 1 ianuarie 2023.

3. Din punct de vedere al reglementarilor in materie de incadrare in munca si detasare a strainilor pe teritoriul Romaniei, va trebui insa sa va raportati la prevederile OG 25/2014 si OUG 194/2002 care considera drept strain in raport cu incadrarea in munca si detasarea pe teritoriul Romaniei acea persoana care nu are cetatenia romana sau cetatenia unui alt stat membru al UE ori al SEE.

Angajatorul va trebui sa intre in posesia unui aviz de angajare ca document oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie. Strainii cu sedere legala pe teritoriul Romaniei pot fi incadrati in munca in baza avizului de angajare obtinut de angajatori in conditiile OG 25/2014. In ceea ce priveste obtinerea avizului de angajare vor trebui analizate si situatiile prevazute de art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 cand nu este necesara obtinerea avizului de angajare pentru incadrarea in munca pe teritoriul Romaniei a strainilor. Astfel, de exemplu, nu este necesara obtinerea avizului de angajare pentru incadrarea in munca pe teritoriul Romaniei a strainilor titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei, a strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman, a strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii sau a strainilor titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial.

Conditiile generale pentru eliberarea avizului de angajare, precum si documentele necesare sunt prevazute de art. 4 si 5 din OG 25/2014, urmand a fi analizate si conditiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucratori permanenti cuprinse in cadrul art. 7 – 8 din acelasi act normativ.

De asemenea, persoana va trebui sa intre in posesia unui permis de sedere unic care atesta dreptul de sedere si de munca al acestuia pe teritoriul Romaniei eliberat in conformitate cu OUG 194/2002.

Trebuie amintita si obligatia de inregistrare fiscala a persoanei fizice nerezidente care este instituita de art. 82 alin. (1) lit. e) din Codul de procedura fiscala. Obligatia de inregistrare a persoanelor fizice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit. Posibilitatea efectuarii formalitatilor de inregistrare de catre platitorul de venit reprezinta o facilitate acordata persoanelor nerezidente care realizeaza venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, potrivit art. 82 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, acestea nemaifiind obligate sa incheie cu platitorul sau cu o alta persoana o imputernicire si sa o inregistreze la organul fiscal potrivit procedurii comune prevazute la art. 18 din Codul de procedura fiscala.

In masura in care persoana nerezidenta va fi angajata direct de catre societatea romana, obligatiile privind impozitul pe salarii revin angajatorului roman, acesta urmand sa completeze si sa depuna formularul 112.

Rezidenta persoanei fizice va trebui de asemenea clarificata in conformitate cu dispozitiile OMFP 1099/2016.

Nu trebuie ignorate nici prevederile Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Moldova pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Chisinau la 21 februarie 1995 ratificata prin Legea nr. 60/1995, de referinta fiind art. 15 Profesii dependente, potrivit caruia salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile pot fi impuse in acel celalalt stat contractant.

Independent de aceste prevederi, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant vor fi impozabile numai in primul stat contractant mentionat, daca:

a) beneficiarul este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat contractant; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat contractant.

Prezentand certificatul de rezidenta fiscala in Moldova, persoana fizica va putea pretinde in baza conventiei de evitate a dublei impuneri certificatul de atestare a impozitului platit in Romania, in temeiul art. 232 din Codul fiscal, pentru a obtine in Moldova aplicarea metodei de evitare a dublei impuneri prevazuta de art. 24 din acordul pentru evitarea dublei impuneri mentionat.

Precizam de asemenea, ca intre Romania si Republica Moldova a fost semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010 Acordul in domeniul securitatii sociale ratificat prin Legea 130/2011. Astfel, regula generala cuprinsa de art. 7 pct 1 din Acord prevede ca persoanele care sunt angajate pe teritoriul unei parti contractante sunt supuse numai legislatiei acestei parti contractante, chiar daca au domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante sau daca angajatorul are domiciliul sau sediul pe teritoriul celeilalte parti contractante. Prin urmare, in cazul analizat, salariatul din Moldova angajat de societatea romana va fi supus legislatiei romane in materie de contributii sociale obligatorii, chiar daca are domiciliul pe teritoriul Moldovei.

Exceptii sunt prevazute doar in situatia detasarii. In acest sens, art. 8 pct. 1 din Acord prevede ca „persoana care este angajata pe teritoriul unei parti contractante, care este detasata de catre angajatorul sau pe teritoriul celeilalte parti contractante pentru a exercita o anumita activitate, va fi supusa in continuare legislatiei primei parti contractante pe durata exercitarii acestei activitati, cu conditia ca durata previzibila a acestei activitati sa nu depaseasca 24 de luni”.

De asemenea, asa cum se prevede la art. 12 din Acord, „autoritatile competente ale celor doua parti contractante pot conveni la cererea
comuna a angajatului si a angajatorului sau la cererea lucratorului independent exceptii de la dispozitiile art. 7-11, in interesul unei persoane sau al unei categorii de persoane, cu conditia ca persoana sau persoanele respective sa fie supuse legislatiei unei parti contractante”.

 
Autor: InfoTva.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul "Implicatii fiscale privind desfasurarea de activitati cu cod CAEN 5610 si 5630":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi



Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz Modificari importante privind TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"Cele mai amendate erori de TVA. 7 Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016