Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunere

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Aug. 2023
PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunere
Tags: pfa in it, servicii prestate in alt stat, documente necesare

In situatia in care un client IT-IST presteaza servicii informatice pentru o firma din Bruxelles si factureaza prestari servicii de pe PFA, deschis in Romania, pentru care si-a luat cod special de TVA, ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunere? Mentionez ca aceste servicii de IT sunt prestate de prestatorul din Romania, care locuieste in America avand viza obtinuta pentru SUA in acest scop, deci sunt prestate de pe teritorul SUA. Multumesc.

PFA in IT, servicii prestate din alt stat – raspunsul specialistului:

 

In cazul analizat, avand in vedere informatiile furnizate in cuprinsul intrebarii, urmeaza a fi incidente prevederile art. 59 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, potrivit carora, persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, datoreaza impozit pe venit potrivit Titlului IV din Codul fiscal pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
 

Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ!  Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! Click«


In stabilirea obligatiilor privind impozitul pe venit, deosebit de relevant este statul in care cetateanul roman este rezident din punct de vedere fiscal, daca desfasurarea activitatii in SUA determina dobandirea calitatii de rezident fiscal in acest stat sau daca persoana fizica isi pastreaza calitatea de rezident fiscal in Romania. Astfel, in masura in care persoana fizica ar fi rezidenta in strainatate, ar putea face obiectul impunerii in Romania, doar daca activitatea independenta ar fi desfasurata prin intermediul unui sediu permanent in Romania, doar pentru venitul net atribuibil sediului permanent/bazei fixe, conform art. 59 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
 

 

PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite


Potrivit dispozitiilor OMFP 1099/2016, persoana fizica rezidenta in Romania, care a plecat din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, are obligatia completarii formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania”. In vederea scoaterii/mentinerii din/in evidenta de catre organul fiscal central competent, persoana fizica rezidenta in Romania are obligatia sa inregistreze cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania formularul mentionat la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal.
 
In ceea ce priveste regimul de impunere al veniturilor din activitati independente realizate de persoana fizica, trebuie analizate si implicatiile fiscale privind identificarea sursei veniturilor din activitati independente, din Romania sau din strainatate. In acest sens, pentru veniturile realizate ca urmare a activitatii prestate, persoana va trebui sa stabileasca daca acestea sunt considerate ca fiind obtinute din Romania sau daca sunt obtinute din strainatate. Pentru a realiza aceasta departajare, va trebui sa se raporteze la prevederile art. 67 1 din Codul fiscal care defineste veniturile din Romania. Astfel, „veniturile obtinute din activitati independente desfasurate in Romania, potrivit legii, se considera ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate”.


Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ!  Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! Click«


PFA realizeaza insa venituri din activitati independente din strainatate daca desfasoara activitate independenta in strainatate, daca dispune spre exemplu de un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea, respectiv daca dispune de un sediu permanent in strainatate de unde presteaza activitatea independenta. Asa cum se precizeaza si la art. 8 alin. (9) din Codul fiscal, sediul permanent al unei persoane fizice se considera a fi baza fixa.
 
De asemenea, art. 130 din Codul fiscal statueaza faptul ca veniturile realizate din strainatate sunt impozabile in Romania prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
In plus, potrivit alin. (3) al art. 130, pentru veniturile obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania si neimpozabile/scutite in conformitate cu prevederile Titlului IV – Impozitul pe venit se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania. In acest sens, persoana fizica va datora impozitul pe venit in cota de 10% aplicata la venitul net anual din activitati independente.
 
Asadar, primirea de venituri din strainatate intrucat persoana fizica are o relatie contractuala cu un client din strainatate nu conduce la realizarea de venituri din strainatate daca activitatea este desfasurata in Romania, insa daca si activitatea independenta este desfasurata in strainatate, cum este cazul in situatia analizata, activitatea fiind prestata din SUA de PFA rezidenta in Romania pentru clientul din Belgia, veniturile din activitati independente sunt considerate a fi realizate din strainatate.
 
Potrivit prevederilor art. 14 paragraful 1 si 2 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Belgia si ratificata prin Legea 126/1996, „1. Veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obtine dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat contractant, daca acest rezident nu dispune in mod obisnuit, in celalalt stat contractant, de o baza fixa pentru exercitarea activitatilor sale. Daca el dispune de o asemenea baza fixa, veniturile sunt impozabile in celalalt stat, dar numai in masura in care ele sunt atribuibile acestei baze fixe.
2. Expresia profesie independenta cuprinde, in special, activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si activitatile independente ale medicilor, avocatilor, inginerilor, arhitectilor, dentistilor si contabililor.”.
 
Stabilirea rezidentei este prin urmare relevanta in special in vederea respectarii obligatiilor fiscale in Romania deoarece in cazul pastrarii rezidentei fiscale in Romania urmeaza ca totalitatea veniturilor sa fie declarate in Romania. Intr-o astfel de situatie este necesara prezentarea certificatului de rezidenta fiscala in Romania, neprezentarea acestuia nepermitand aplicarea metodei de evitare a dublei impuneri.

Cu privire la obtinerea certificatului de rezidenta fiscala in Romania urmeaza a fi avute in vedere prevederile cuprinse la anexa 1 din OMFP nr. 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a art. 1 lit. e) Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenta fiscala privind aplicarea Conventiei/Acordului de evitare a dublei impuneri dintre Romania si .................., pentru persoane fizice rezidente in Romania care desfasoara activitate independenta. In urma acestuia se obtine certificatul de rezidenta fiscala (Certificat de rezidenta fiscala privind aplicarea Conventiei/Acordului de evitare a dublei impuneri dintre Romania si ................., pentru persoane fizice rezidente in Romania care desfasoara activitate independenta) emis de organul fiscal care va permite aplicarea dispozitiilor conventiei pentru evitarea dublei impuneri.


Termen de depunere documente

 
Veniturile din strainatate fac obiectul declararii in Declaratia unica 212pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, persoana fizica avand si obligatia de a efectua calculul si plata impozitului datorat, in cadrul aceluiasi termen, cu luarea in considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri. Prin urmare, veniturile din activitati independente realizate din strainatate in anul curent fac obiectul completarii Declaratiei unice in cadrul Sectiunii I.2: Date privind veniturile realizate din strainatate, care se va depune pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator.
Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ!  Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! Click«
 
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA care nu mai realizeaza si alte venturi in afara celor din activitati independente va datora CAS si CASS, astfel:
 
- potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS stabilita in cota de 25% o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea CAS, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea CAS, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;
 
- potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CASS stabilita in cota de 10% o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea CASS, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea CASS, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara);
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea CASS, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Termenul de depunere al Declaratiei unice 212 – Capitolul II referitor la estimarea contributiilor este pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an.
 
 
In raport cu obligatiile privind TVA, incidente sunt dispozitiile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, daca societatea din Belgia este platitoare de TVA. Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile, in absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Conform pct. 16 pct. (6) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 278, serviciile pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Uniunii Europene, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal.


Astfel, prestarea de servicii IT face obiectul raportarii prin intermediul Declaratiei D390 care se depune pana la data de 25 ale lunii urmatoare lunii in care a fost emisa factura.





Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunere":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016