Tags: livrare bunuri cip, documente justificative transport, regim de taxare inversa
Pentru o achizitie intracomunitara de bunuri cu livrare CIP transportul este efectuat de furnizor ( platitor de TVA in statul membru de unde incepe transportul ) si mentionat pe factura, pozitie distincta.
Ce documente mai sunt necesare pentru justificarea transportului in vederea aplicarii regimului de taxare inversa la beneficiarcumparator.
Ce alte documente justificative mai sunt necesare transportului in afara de
factura furnizorului?
Solutie propusa de specialistii portalfiscalitate.ro
Conform art. 130 (prim) alin. (1) din Codul fiscal , in Romania are loc o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila din punct de vedere al TVA in Romania daca locul operatiunii determinat conform art. 132 (prim) din Codul fiscal este in Romania.
Conform art. 132 (prim) alin. (1) locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi in Romania atunci cand bunurile expediate din alt stat membru se gasesc in Romania in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor din statul membru din care a inceput transportul sau expedierea bunurilor. Pentru a justifica faptul ca bunurile au fost expediate in Romania este suficient contractul de vanzare, factura emisa de furnizor in care se mentioneaza contravaloarea transportului, documentele de receptie a bunurilor intocmite de cumparator (intrarea in gestiune cumparatorului din Romania) in momentul incheierii transportului.
La art. 16 din Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, se precizeaza ca in cazul in care a avut loc o achizitie intracomunitara de bunuri in intelesul art. 20 din Directiva 2006/112/CE (transpus la art. 130 prim din Codul fiscal ), statul membru in care se incheie expeditia sau transportul isi exercita competenta de impozitare, indiferent de regimul TVA aplicat operatiunii in statul membru in care a inceput expeditia sau transportul.
Orice cerere a unui furnizor de bunuri de corectare a TVA facturate de acesta si declarate de acesta statului membru in care a inceput expeditia sau transportul bunurilor este tratata de statul membru respectiv in conformitate cu propria legislatie nationala.
Conform art. 138 prim din Codul fiscal si pct. 21 din normele metodologice, cheltuielile de transport sau alte cheltuieli accesorii. cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza de impozitare a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca acestea cad in sarcina vanzatorului conform contractului dintre parti.
Astfel, in textul de mai sus sunt mentiuni referitoare la documente, respectiv se mentioneaza ca documente contractul, factura si documentele de receptie (la momentul sosirii marfii in Romania) in care se consemneaza predarea bunurilor cumparatorului de catre transportator. Nu sunt nominalizate aceste documente in legislatia privind TVA, deci sunt documentele financiar-contabile si cele intocmite pentru consmnarea efectuarii transportului.
Raspunsul se refera la locul operatiunii si la determinarea bazei de impozitare a TVA pentruo achizitie intracomunitara de bunuri pentru a atrage atentia ca achizitiile intracomunitare de bunuri se impoziteaza obligatoriu in statul membru in care se incheie transportul sau expedierea bunurilor.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila prelucrare materii prime
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila pentru urmatoarea tranzactie:
Compania A achizitioneaza bunuri de natura stocurilor (materii prime/marfuri) de la compania B. Conform contractului, livrarea nu se face la sediul companiei A, ci direct de la compania B la compania C. Compania C primeste bunurile cu titlu gratuit in vederea prelucrarii/executarii unor servicii, urmand ca ulterior sa returneze catre compania A bunurile modificate.
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturarea comisioanelor primite de agentiile de turism de la brokerii de asigurari
Intrebare:
O agentie de turism tour-operatoare lucreaza cu un broker in asigurari pentru partea de asigurari de calatorie pentru clientii ei. Agentia le recomanda clientilor acel broker, pregateste documentele necesare pentru asigurare si le transmite apoi catre broker, care incheie propriu-zis polita de asigurare. Clientii achita polita de asigurare direct catre broker, agentia nu refactureaza sau nu include asigurarile in pachetele de servicii. Pentru aceste recomandari / clienti adusi,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare titluri de participare detinute in societatea din Malta
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu cateva raspunsuri la intrebarile noastre legate de tranzactia de mai jos.
Date relevante:
- Societatea noastra este microintreprindere (impozit 3% pe venit).
- A detinut peste 10% din capitalul societatii din Malta, pe o perioada mai mare de 12 luni.
- aceasta cota parte a fost vanduta, tranzactia de vanzare a fost finalizata in septembrie 2025, iar pretul a fost achitat integral catre SRL.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<