Tags: amenzi contraventionale, declaratia de mediu, obligatii de raportare
O societate recicleaza diverse echipamente electronice sau caseaza diverse utilaje. Societatea are obligativitatea de a depune declaratie la fondul de mediu in acest sens? Daca se recicleaza hartie sau cartoane, societatea are obligativitatea de a depune declaratie la fondul de mediu? Daca da, trebuie achitata si taxa de fond de mediu? Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legii?
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
In masura in care deseurile provin din dezmembrarea unor bunuri inregistrate in contabilitatea societatii (de exemplu dezembrarea unor imobilizari, constatarea unor stocuri depreciate) se inregistreaza concomitent scoaterea din gestiune a bunurilor respective si inregistrarea intrarii de stocuri de natura deseurilor.
Descarcarea din gestiune a imobilizarilor dezmembrate
% = 213/214
6583
2813/2814
Sau a stocurilor depreciate
601/602 = 301/302
Obtinere deseuri
346=711
La vanzarea deseurilor se inregistreaza scoaterea din evidenta a acestora:
711=346
Pentru vanzarea deseurilor de hartie se intocmeste
factura fara TVA.
Se inscrie pe factura mentiunea taxare inversa, daca beneficiarul este inregistrat in scop de TVA.Se emite factura cu tva daca beneficiarul nu detine cod de tva.
In
decontul de TVA (cod 300), operatiunea se declara la rd. 13, iar in Declaratia 394 se va raporta in sectiunea C (se raporteaza numarul de facturi si baza de impozitare).
Inregistrarea contabila:
4111 Clienti = 703 Venituri din vanzarea produselor reziduale
Societatea care vinde deseurile are doar obligatia calcularii si evidentierii pe factura a contributiei de 2%, aplicata la valoarea facturata exclusiv TVA (indiferent daca deseurile se vand in regim de taxare inversa sau in regim normal, cu TVA).
Practic societatea dvs. va incasa valoarea facturii, mai putin cei 2% aplicati la valoarea facturii. Contributia de 2% va fi virata in contul AFM de societatea ce va prelua deseurile de la dvs.
Prin urmare, pentru vanzarea deseurilor de hartie, furnizorul inscrie pe factura mentiunea taxare inversa, daca beneficiarul este inregistrat in scop de TVA si pune la dispozitia furnizorului o copie de pe autorizatia de mediu, valabila la data facturarii.De asemenea mai inscrieti pe factura cei 2% contributie la fond de mediu.
5121 = 4111 ( incasati suma facturata- 2% din suma facturata)
635 = 4111 cu cei 2% neincasati (contributia de 2% care va fi retinuta prin stopaj la sursa de clientul colector/valorificator).
Societatile care au obligatia legala de a raporta ambalajele introduse pe piata nationala sunt agentii economici care introduc pe piata produse ambalate (producatori sau importatori), cei care supra-ambaleaza produse ambalate individual in vederea revanzarii/redistribuirii si cei care introduc pe piata ambalaje de desfacere (producatori sau importatori).
Acestea sunt responsabile pentru deseurile generate de ambalajele primare, secundare si tertiare folosite, informatii ce sunt prinse in raportarile catre AFM.
In cazul dvs.,daca nu importati produse ambalate nu veti declara sau plati cei 2 lei/kg pentru ambalaje.Aveti insa obligatia legala sa tineti o evidenta a deseurilor care rezulta din activitatea pe care o desfasurati .
Nu trebuie confundat producatorul cu generatorul de deseuri (firma dvs. este un generator de deseuri ca orice alta entitate) deoarece obligatiile si activitatile sunt complet diferite.
Detinatorul de deseuri este producatorul deseurilor (indiferent ca ne referim la deseuri menajere si/sau deseuri din productie) sau persoana fizica ori juridica ce se afla in posesia acestora, orice persoana ale carei activitati genereaza deseuri, sau orice persoana care efectueaza operatiuni de pretratare, amestecare ori de alt tip care duc la modificarea naturii sau a compozitiei acestor deseuri(Legea 211/2011, Anexa 1).
Asadar este necesar sa tineti o evidenta interna a deseurilor pe coduri de clasificare (deseuri menajere si deseuri din activitatea de comert).
Pentru preluarea deseurile este necesar sa aveti contract de preluare deseuri pentru ambele categorii, cu specificare clara in contract a tipurilor de deseuri ridicate de fiecare companie de profil.
In declaratia lunara care se depune la AFM online, se evidentiaza de exemplu ambalajele introduse pe piata nationala .Daca importati asemenea produse ambalate, sunteti obligati sa tineti si evidenta acestor deseuri de ambalaje, desi vindeti produsele cu tot cu ambalaj. Pentru fiecare kg de ambalaj dvs. platiti 2 lei pe kg si veti declara lunar, online la AFM si aceasta categorie de deseuri. Numai daca importati/faceti achizitie intracomunitara de marfuri ambalate aveti o asemenea obligatie.
Catre AFM declaratiile lunare ptr ambalaje se depun online, prin crearea unui cont de utilizator.
Conform legislatiei in vigoare, operatorii economici trebuie sa raporteze catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, prin Sistemul Integrat de Mediu (SIM) urmatoarele:
Evidenta deseurilor generate
Evidenta uleiurilor proaspat consumate, precum si a uleiurilor uzate generate/colectate/valorificate/eliminate
Evidenta deseurilor de ambalaje gestionate
Evidenta deseurilor de baterii si acumulatori
Evidenta deseurilor de echipamante electrice si electronice
Evidenta vehiculelor scoase din uz
Evidenta anvelopelor uzate destinate reutilizarii
Chestionare statistice privind gestionarea deseurilor (colectate/tratate/valorificate/eliminate)
Inventare de emisii atmosferice
Determinari realizate pentru apa uzata, sol/subsol, zgomot, etc
Evidenta substantelor chimice si periculoase
Bilantul solventilor (compusi organici volatili)
Conform legislatiei in vigoare, neraportarea catre ANPM duce la sanctiuni de pana la 1000 lei pentru persoanele fizice si pana la 20 000 lei pentru persoanele juridice.
In cazul intarzierii depunerii raportarii ANPM a deseurilor gestionate anual, aceasta se va sanctiona cu amenda de la 15.000 lei la 30.000 lei.
Persoanele juridice care nu detin evidenta si raportarea catre ANPM a uleiurilor proaspat consumate precum si a celor uzate generate/colectate/valorificate/eliminate se fac pasibile de o amenda intre 7.500 lei la 10.000 lei.
Alte amenzi:
-clasificarea, evidenta si raportarea deseurilor predate spre valorificare sau eliminare (L.211/2011, art.49); amenda 15.000-30.000 RON,
-colectarea separata a deseurile din hartie, metal, plastic si sticla (L.211/2011, art. 14.1); amenda 20.000 40.000 RON,
-predarea separata a deseurilor din baterii si acumulatori, in vederea reciclarii (HG.1132/2008, art. 7.18); amenda 5.000-7.500 RON,
-desemnarea unei persoane (angajat sau tert) care sa urmareasca circuitul deseurilor (L.411/2011, art. 22.3); amenda 15.000 30.000 RON,
-colectarea separata, stocarea si predarea, in vederea reciclarii, a uleiurilor uzate (HG. 235/2007, art. 5.1); amenda 7.500 10.000 RON.
Interdictii privind:
-abandonarea deseurilor (L.411/2011, art. 19.3); amenda 20.000-40.000 RON,
-eliminarea deseurilor din baterii amestecate cu cele menajere (HG.1132/2008, art. 10.1); amenda 25.000-30.000 RON,
-eliminarea deseurilor electrice prin depozitare finala (HG. 1037/2010, art. 5.2); amenda 5.000-10.000 RON.
In concluzie, societatile care au obligatia legala de a raporta ambalajele introduse pe piata nationala sunt agentii economici care introduc pe piata produse ambalate (producatori sau importatori), cei care supra-ambaleaza produse ambalate individual in vederea revanzarii/redistribuirii si cei care introduc pe piata ambalaje de desfacere (producatori sau importatori).Tot aici dupa depunerea declaratiei lunare la AFM exista obligatia platii a 2 lei/kg pentru deseurile declarate.
Nu se platesc taxe pentru deseurile reciclate, ci doar pentru ambalaje introduse pe piata nationala in principiu.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, contra/valoarea ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<