Tags: legea 129/2019, prevenirea spalarii banilor, desemnare responsabil
Legat de legea 129/2019, un expert contabil ce functioneaza ca persoana autorizata, avand CUI de la ANAF, fara numar de la registrul comertului, nu ar trebui sa desemneze o persoana in relatia cu comertul - potrivit legislatiei. In conditiile in care expertul, prin acest gen de PFA, nu desfasoara tranzactii in numerar de peste 10.000 de euro, mai trebuie sa-si creeze cont la Oficiu?
Justinian Cucu - jurist si consultant fiscal - ne arata ca, din perspectiva dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 129/2019, prima etapa ce urmeaza a fi intreprinsa de o societate este aceea de a identifica din perspectiva art. 5 din lege calitatea de entitate raportoare. In cazul acesta se poate constata, conform precizarilor, ca activitatea desfasurata plaseaza persoana care desfasoara activitatea de expert contabil in sfera entitatilor raportoare din perspectiva art. 5, lit. e).
Sub aspectul obligatiei de desemnare a unei persoane, in conformitate cu art. 23 din lege se poate constata ca regula generala dispune ca entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea legii, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta. Prin exceptie de la aceasta regula, alin. (4) al aceluiati articol stabileste ca obligatia de desemnare mentionate mai sus nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, asadar si expertului contabil care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica.
Incadrarea in sfera entitatilor prevazute la art. 5 lit. i) din Legea nr. 129/2019 semnifica faptul ca entitatea dobandeste calitatea de entitate raportoare doar atunci cand sunt indeplinite conditiile mentionate referitoare la nivelul tranzactiilor in numerar si circumstantele efectuarii acestora (tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele). Doar intr-o astfel de situatie entitatea va avea obligatia de raportare, iar conform art. 8 alin. (12) din lege entitatile raportoare au obligatia de a transmite Oficiului rapoartele numai in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.
In concluzie, pentru expertul contabil care are calitatea de entitate raportoare conform art. 5 lit. e) nu este necesara crearea unui cont la acest moment (pentru comunicarea persoanei desemnate) pe site-ul Oficiului, insa va fi necesara daca se constata aparitia unor obligatii de raportare conform art. 6 pentru tranzactii suspecte si conform art. 7 pentru sume in numerar ce depasesc 10.000 euro.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii coasigurati dupa 01 august 2025
Intrebare:
Colegii care au coasigurati solicita clarificari cu privire la modul in care vor proceda cu acestia incepand cu 01.08.2025. Ma ajutati va rog cu un raspuns? Cine declara coasiguratul, firma sau asiguratul prin 212? Suma de plata este 2.430 lei cu plata contributiei in doua transe: 607,5 lei pana la 31 decembrie 2025 si diferenta de 1.822,5 lei pana in mai 2026? Daca da, in ce cont vireaza asiguratul sau compania? Depinde de casa de sanatate de care apartine? Sunt conturi diferite?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota de TVA, vanzare case
Intrebare:
Va rog sa ma lamuriti in legatura cu urmatoarea situatie: doresc sa vand o casa construita de firma si receptionata in anul 2020.
In prezent intentionez sa o vand, insa nu sunt sigura ce cota de TVA trebuie aplicata la emiterea facturii de vanzare.
Va rog sa-mi comunicati care sunt prevederile legale aplicabile in acest caz.
Va multumesc anticipat!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata unei sume catre un fost angajat pentru renuntare la proces. Tratament fiscal
Intrebare:
S-a dat afara un fost angajat pe motiv ca s-au restructurat locurile de munca. La scurt timp firma a angajat o alta persoana pe aceeasi pozitie, fostul angajat a dat firma in judecata. intre timp fostul angajat a renuntat la judecata fiindca s a facut o intelegere sa i se ofere salarii compensatorii.
Suma aceasta este supusa impozitului si contributiilor daca nu mai exista contract de munca activ? Fostul angajat are vreo obligatie referitoare la faptul ca incaseaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<