Tags: legea 129/2019, prevenirea spalarii banilor, desemnare responsabil
Legat de legea 129/2019, un expert contabil ce functioneaza ca persoana autorizata, avand CUI de la ANAF, fara numar de la registrul comertului, nu ar trebui sa desemneze o persoana in relatia cu comertul - potrivit legislatiei. In conditiile in care expertul, prin acest gen de PFA, nu desfasoara tranzactii in numerar de peste 10.000 de euro, mai trebuie sa-si creeze cont la Oficiu?
Justinian Cucu - jurist si consultant fiscal - ne arata ca, din perspectiva dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 129/2019, prima etapa ce urmeaza a fi intreprinsa de o societate este aceea de a identifica din perspectiva art. 5 din lege calitatea de entitate raportoare. In cazul acesta se poate constata, conform precizarilor, ca activitatea desfasurata plaseaza persoana care desfasoara activitatea de expert contabil in sfera entitatilor raportoare din perspectiva art. 5, lit. e).
Sub aspectul obligatiei de desemnare a unei persoane, in conformitate cu art. 23 din lege se poate constata ca regula generala dispune ca entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea legii, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta. Prin exceptie de la aceasta regula, alin. (4) al aceluiati articol stabileste ca obligatia de desemnare mentionate mai sus nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, asadar si expertului contabil care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica.
Incadrarea in sfera entitatilor prevazute la art. 5 lit. i) din Legea nr. 129/2019 semnifica faptul ca entitatea dobandeste calitatea de entitate raportoare doar atunci cand sunt indeplinite conditiile mentionate referitoare la nivelul tranzactiilor in numerar si circumstantele efectuarii acestora (tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele). Doar intr-o astfel de situatie entitatea va avea obligatia de raportare, iar conform art. 8 alin. (12) din lege entitatile raportoare au obligatia de a transmite Oficiului rapoartele numai in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.
In concluzie, pentru expertul contabil care are calitatea de entitate raportoare conform art. 5 lit. e) nu este necesara crearea unui cont la acest moment (pentru comunicarea persoanei desemnate) pe site-ul Oficiului, insa va fi necesara daca se constata aparitia unor obligatii de raportare conform art. 6 pentru tranzactii suspecte si conform art. 7 pentru sume in numerar ce depasesc 10.000 euro.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Aceasta societate A (microintreprindere in 2023) - are doi asociati cu parti sociale X - 50% si Y - 50%. Asociatul Y mai are o societate B (tot microintreprindere in 2023) unde este asociat unic (100% parti sociale). In conditiile intreprinderilor legate in anul 2024, societatea A ramane micro si societatea B trece la impozit profit, sau A - profit si B - micro? Mentionez ca ambele au acelasi cod CAEN si sunt neplatitoare de tva. Multumesc! Madalina Obreja
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un PFA in sistem real vinde in anul 2024 un autoturism complet amortizat. Alte venituri sau cheltuieli nu are in anul 2024, deoarece o sa inchida PFA-ul. Ce obligatii fiscale are de platit pentru anul 2024? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem nevoie sa angajam cetateni straini (din UE, Franta, Italia) si non UE (UK) cu contract de munca. Ne intereseaza procedura prin care facem acest contract si ce demersuri trebuie sa facem noi si / sau viitorul angajat, pentru ca noi sa nu fim nevoiti sa platim contributii in Romania. Ce taxe suntem obligati sa achitam aici, in numele salariatului (ex impozit pe venit)? Ce obligatii avem noi si ce obligatii are salariatul? Ce se intampla cu beneficiile acordate prin CCM: ex - bonuri de masa -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Conform OUG 34/2024, in cazul unui concediu medical, cod 08, inceput in februarie 2024 ce are continuitate pana la sfarsitul lunii aprilie, cum se calculeaza contributia CASS? Se rectifica lunile februarie si martie pentru inlaturarea cotei CASS? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am cumparat de la o firma din SPANIA bilete de avion pentru o ruta interna Bucuresti-Cluj. Factura este in EURO, nu are mentionat codul VIES al vanzatorului si cuprinde c/val bilete avion si c/val servicii de intermediere. Nu exista nicio referinta legata de TVA. Rog un punct de vedere asupra regimului de TVA si a obligatiilor declarative aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala poate sa sponsorizeze Ambasada Romaniei din Franta cu achizitia de mobilier si alte bunuri necesare pentru amenajarea unor spatii din Ambasada, care urmeaza a fi utilizate inclusiv de delegatii ale Comitetului Olimpic Sportiv Roman in contextul Jocurilor Olimpice 2024, din Republica Franceza? Suma aferenta acestei sponsorizari poate sa fie scazuta din impozitul pe profit la nivelul minim dintre cele 2 valori precizate in Legea 227/2015 la art. 25, alin. (4), lit. i) sau se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<