Tags: legea 129/2019, prevenirea spalarii banilor, desemnare responsabil
Legat de legea 129/2019, un expert contabil ce functioneaza ca persoana autorizata, avand CUI de la ANAF, fara numar de la registrul comertului, nu ar trebui sa desemneze o persoana in relatia cu comertul - potrivit legislatiei. In conditiile in care expertul, prin acest gen de PFA, nu desfasoara tranzactii in numerar de peste 10.000 de euro, mai trebuie sa-si creeze cont la Oficiu?
Justinian Cucu - jurist si consultant fiscal - ne arata ca, din perspectiva dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 129/2019, prima etapa ce urmeaza a fi intreprinsa de o societate este aceea de a identifica din perspectiva art. 5 din lege calitatea de entitate raportoare. In cazul acesta se poate constata, conform precizarilor, ca activitatea desfasurata plaseaza persoana care desfasoara activitatea de expert contabil in sfera entitatilor raportoare din perspectiva art. 5, lit. e).
Sub aspectul obligatiei de desemnare a unei persoane, in conformitate cu art. 23 din lege se poate constata ca regula generala dispune ca entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea legii, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta. Prin exceptie de la aceasta regula, alin. (4) al aceluiati articol stabileste ca obligatia de desemnare mentionate mai sus nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, asadar si expertului contabil care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica.
Incadrarea in sfera entitatilor prevazute la art. 5 lit. i) din Legea nr. 129/2019 semnifica faptul ca entitatea dobandeste calitatea de entitate raportoare doar atunci cand sunt indeplinite conditiile mentionate referitoare la nivelul tranzactiilor in numerar si circumstantele efectuarii acestora (tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele). Doar intr-o astfel de situatie entitatea va avea obligatia de raportare, iar conform art. 8 alin. (12) din lege entitatile raportoare au obligatia de a transmite Oficiului rapoartele numai in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.
In concluzie, pentru expertul contabil care are calitatea de entitate raportoare conform art. 5 lit. e) nu este necesara crearea unui cont la acest moment (pentru comunicarea persoanei desemnate) pe site-ul Oficiului, insa va fi necesara daca se constata aparitia unor obligatii de raportare conform art. 6 pentru tranzactii suspecte si conform art. 7 pentru sume in numerar ce depasesc 10.000 euro.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cheltuieli sociale calcul rezultat fiscal
Intrebare:
Societatea ABC SRL, platitoare de impozit pe profit, doreste sa acorde un ajutor social unui angajat pentru decontarea unei interventii medicale. In acest sens se doreste calcularea plafonului maxim pentru deductibilitatea cheltuielilor sociale.
1. In baza de calcul (la care se aplica procentul de 5%) se includ doar sumele din contul 641? "Cheltuieli cu salariile personalului" sau se pot include si alte beneficii permanente, specificate in CIM,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amortizare fiscala pentru autoturism inchiriat
Intrebare:
O societate achizitioneza in leasing financiar un autoturism in valoare de 300.000 lei.
Ulterior societatea inchiriaza auto unei alte societati si factureaza lunar chiria.
Cheltuielile cu amortizarea lunara, care sunt mai mari de 1.500 lei, sunt deductibile integral sau doar in limita celor 1.500 lei?
Mentionez ca valoarea chiriei lunare depaseste valoarea ratei lunare de leasing.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare si bonificatii in contextul IMCA
Intrebare:
Societatile platitoare de impozit minim (IMCA) incepand cu 2025 isi va putea deduce din acesta suma sponsorizarilor efectuate la trimestrul pentru care se face calculul?
Intelegerea noastra este ca trebuie sa facem la fiecare trimestru atat calculul clasic de impozit pe profit (16%), ca si pana acum cat si cel de IMCA. Sponosorizarile am avea dreptul sa le deducem in procentele permise de codul fiscal (min 0,75% cifra de afaceri;20% impozit pe profit) dar cat am fi avut...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament contabil si fiscal vanzare mijloc fix reevaluat
Intrebare:
Vanzare Cabina de paza reevaluata:
S-a achizitionat in Februarie anul 2019 o cabina de paza similara celei din urmatorul link: Cabina de paza Sandwich 2 Palmex, la valoare de intratre de 9860 RON, incadrata la codul 1.1.2.1. in catalogul mijloacelor fixe, cu o durata de viata utila de 8 ani.
In luna Decembrie a aceluiasi an (2019) s-a contractat o firma de evaluare si s-au reevaluat toate cladirile. Aceasta cabina de paza a ajuns la valoarea justa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare cheltuieli turistice pentru salariati. Factura electronica
Intrebare:
Suntem un operator regional de servicii publice de alimentare cu apa si canalizare. Nu acordam vouchere de vacanta dar, suportam din cheltuielile sociale de 5% aplicabile fondului de salarii, conform CCM in vigoare, 50% din valoarea biletelor de odihna, dar nu mai mult de 1500 lei/salariat/an.
In vederea decontarii a 50% din valoarea biletelor de odihna societatea solicita salariatiilor sai documente justificative respectiv factura fiscala pe numele salariatului, Bon...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<