Tags: evaziune fiscala, spalare de bani, legea 129/2019
Legea nr. 129/2019 din 11 iulie pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 589 din 18.07.2019.
Legea instituie cadrul national de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.
In scopul prevenirii si combaterii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, autoritatile si institutiile realizeaza evaluari ale riscului de producere a acestor fenomene infractionale la nivel sectorial si, daca este cazul, emit reglementari sau instructiuni cu privire la factorii de risc, precum si a masurilor de contracarare si diminuare.
La nivel national, abordarea pe baza de risc se realizeaza prin urmatoarele componente, stipulate in Legea nr. 129/2019:
a) stabilirea domeniilor si categoriilor de entitati raportoare pe baza analizei riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la care acestea sunt expuse si stabilirea de obligatii administrative in scopul atenuarii acestor riscuri, precum si notificarea Comisiei Europene de catre Oficiu a situatiilor de extindere a categoriilor de entitati raportoare;
b) indeplinirea obligatiilor impuse la lit. a) prin masuri adoptate si aplicate de entitatile raportoare in functie de riscul individual evaluat.
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 12 octombrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 444 din 13 iunie 2008, cu modificarile ulterioare;
c) Decizia Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 496/2006 pentru aprobarea Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, standardele de cunoastere a clientelei si control intern pentru entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii prudentiale a unor autoritati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 din 19 iulie 2006, cu completarile ulterioare.
Structura actului normativ
CAPITOLUL I („Dispozitii generale”)
– SECTIUNEA 1 („Sistemul national de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului”);
– SECTIUNEA a 2-a - Definitii;
CAPITOLUL II - Entitati raportoare;
CAPITOLUL III - Obligatii de raportare
– SECTIUNEA 1 - Raportul pentru tranzactii suspecte;
– SECTIUNEA a 2-a - Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune;
– SECTIUNEA a 3-a - Reguli privind raportarea;
CAPITOLUL IV - Masuri de cunoastere a clientelei
– SECTIUNEA 1 - Masuri standard de cunoastere a clientelei;
– SECTIUNEA a 2-a - Masuri simplificate de cunoastere a clientelei;
– SECTIUNEA a 3-a - Masuri suplimentare de cunoastere a clientelei;
– SECTIUNEA a 4-a - Executia de catre terti;
– SECTIUNEA a 5-a - Informatii privind beneficiarul real;
– SECTIUNEA a 6-a - Pastrarea documentelor;
CAPITOLUL V - Persoana desemnata si proceduri interne;
CAPITOLUL VI - Obligatia de evaluare a riscurilor;
CAPITOLUL VII - Supravegherea si controlul;
CAPITOLUL VIII - Analiza si prelucrarea informatiilor cu caracter financiar, schimbul de informatii si interzicerea divulgarii;
CAPITOLUL IX - Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
CAPITOLUL X - Raspunderi si sanctiun;
CAPITOLUL XI - Dispozitii privind modificarea si completarea unor acte normative;
CAPITOLUL XII - Dispozitii tranzitorii si finale.
Extras din Legea 129/2019
Cap. III — Obligatii de raportare
Sectiunea 1 Raportul pentru tranzactii suspecte
Articolul 6 (1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi; sau
c) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi; sau
d) in orice alte situatii sau cu privire la elemente care sunt de natura sa ridice suspiciuni referitoare la caracterul, scopul economic sau motivatia tranzactiei, cum ar fi existenta unor anomalii fata de profilul clientului, precum si atunci cand exista indicii ca datele detinute despre client ori beneficiarul real nu sunt reale sau de actualitate, iar clientul refuza sa le actualizeze ori ofera explicatii care nu sunt plauzibile.
(2) Suplimentar situatiilor prevazute la alin. (1), entitatile raportoare transmit un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului atunci cand circumstantele faptice obiective aferente unei relatii de afaceri sau tranzactii ocazionale corespund in tot sau in parte indicatorilor sau tipologiilor de tranzactii suspecte prezentate public de Oficiu.
(3) Entitatile raportoare considera ca suspecta orice relatie de afaceri sau tranzactie ocazionala cu o persoana ale carei date de identificare i-au fost comunicate punctual de catre Oficiu. in acest caz un raport pentru tranzactii suspecte va fi transmis de catre entitatea raportoare Oficiului, dispozitiile art. 9 alin. (1) nefiind aplicabile.(4) Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite de indata un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului atunci cand, in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005 privind controlul numerarului la intrarea sau iesirea din Comunitate, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune, cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca bunurile/fondurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului sau persoana a incalcat obligatiile stabilite prin acest regulament.
Sectiunea a 2-a Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Articolul 7 (1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.
(2) in situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5).
(3) Institutiile de credit si institutiile financiare definite conform prezentei legi vor transmite rapoarte on-line privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(4) in sensul alin. (1), termenul tranzactie include si operatiunile a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei a 15.000 euro, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate. Entitatile raportoare stabilesc in politici si normele interne prevazute la art. 24 alin. (1), proportional cu riscul spalarii banilor si finantarii terorismului la care sunt expuse, termenul in care elementele comune prezinta relevanta, precum si orice alte scenarii ce ar putea da nastere unor tranzactii legate intre ele.
(5) Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.
(6) Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite Oficiului rapoarte privind informatiile cuprinse in declaratiile persoanelor fizice privind numerarul in valuta si/sau in moneda nationala, care este egal sau depaseste limita stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune.
(7) Raportul pentru tranzactiile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se transmite Oficiului in cel mult 3
zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei, iar raportul prevazut la alin. (6) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul depunerii declaratiei conform Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune, conform unei metodologii aprobate prin ordin al presedintelui Oficiului.
Sectiunea a 3-a Reguli privind raportarea
Articolul 8 (1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 transmit, de indata, Oficiului raportul pentru tranzactii suspecte prevazut la art. 6 inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata.
(2) Oficiul confirma, de indata, in scris, prin alocarea numarului de inregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzactii suspecte.
(3) Tranzactia nu se efectueaza pana la expirarea unui termen de 24 de ore de la momentul inregistrarii prevazute la alin. (2). Daca Oficiul nu dispune suspendarea efectuarii tranzactiei in termenul mentionat anterior, entitatea raportoare poate efectua tranzactia.
(4) in scopul de a analiza tranzactia si de a verifica suspiciunea, Oficiul poate suspenda efectuarea unei tranzactii pana la 48 de ore, ca urmare a informatiilor primite in baza prevederilor prezentei legi, a unor solicitari in acest sens venite din partea organelor judiciare romane sau ale institutiilor straine care au atributii asemanatoare si care au obligatia pastrarii secretului in conditii similare sau in baza altor informatii detinute. Decizia Oficiului de suspendare a efectuarii unei tranzactii este comunicata entitatii raportoare de indata, atat in format letric, cat si in format electronic, si va fi implementata imediat.
(5) Daca nu se confirma suspiciunea raportata, Oficiul decide incetarea suspendarii unei tranzactii inainte de expirarea termenului prevazut la alin. (4), decizie care este comunicata entitatii raportoare de indata si care va fi implementata imediat.
(6) inainte de expirarea termenului prevazut la alin. (4), Oficiul, daca considera necesar, poate solicita o singura data, motivat, Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie prelungirea suspendarii efectuarii tranzactiei cu cel mult 72 de ore, care se calculeaza incepand de la ora la care expira decizia de suspendare.
(7) Oficiul poate solicita motivat Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie incetarea prelungirii suspendarii oricand in termenul prevazut la alin. (6).
(8) Decizia Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie se comunica de indata Oficiului, care la randul sau o comunica de indata entitatii raportoare.
(9) Daca pana la expirarea termenului stabilit prin decizia de suspendare Oficiul nu a comunicat decizia de prelungire a suspendarii, entitatea raportoare poate efectua tranzactia.
(10) Daca termenele stabilite pe ore, potrivit alin. (3), (4) si (6), se implinesc intr-o zi declarata nelucratoare pentru institutiile publice implicate in procedura de suspendare, acestea se proroga pana la aceeasi ora din urmatoarea zi lucratoare.
(11) Forma si continutul rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 pentru entitatile raportoare financiare si nonfinanciare, precum si metodologia de transmitere a acestora sunt stabilite prin ordin al presedintelui Oficiului, cu consultarea autoritatilor de supraveghere si a organismelor de auto reglementare.
(12) Entitatile raportoare au obligatia de a transmite Oficiului rapoartele stabilite la art. 6, 7 si art. 9 alin. (1), numai in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta, in forma si continutul stabilite in temeiul alin. (11).
(13) Oficiul va returna entitatii raportoare sau autoritatii vamale rapoartele care nu respecta forma si continutul stabilite de catre acesta si va considera obligatia de raportare ca fiind neindeplinita pana la remedierea deficientelor.
(14) Deficientele indicate de Oficiu vor fi remediate si un nou raport va fi transmis de catre entitatea raportoare sau autoritatea vamala in cel mult doua zile lucratoare de la data primirii raportului returnat. in cazul raportului pentru tranzactii suspecte, termenul prevazut la alin. (3) va curge de la momentul confirmarii de catre Oficiu a primirii raportului completat corespunzator.
(15) Rapoartele prevazute la art. 6, 7 si art. 9 alin. (1), precum si orice alte documente primite de Oficiu prin care sunt semnalate suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului nu constituie petitie in sensul Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002, cu modificarile ulterioare.
Articolul 9 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 8, entitatile raportoare pot sa efectueze o tranzactie care are legatura cu tranzactia suspecta, fara raportarea prealabila, daca abtinerea de la realizarea tranzactiei este imposibila sau daca neefectuarea ei ar zadarnici eforturile de urmarire a beneficiarilor tranzactiei suspecte, cu mentinerea obligatiei de a transmite un raport de tranzactii suspecte exclusiv catre Oficiu de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore de la efectuarea tranzactiei, precizand si motivul pentru care nu au fost respectate dispozitiile art. 8.
(2) Entitatile raportoare vor transmite de indata un raport de tranzactii suspecte exclusiv catre Oficiu, atunci cand constata ca o tranzactie sau mai multe tranzactii care au fost efectuate si care au legatura cu activitatea clientului prezinta suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului.
(3) Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) si f) au obligatia de a transmite un raport de tranzactii suspecte numai in masura in care nu sunt avute in vedere informatiile pe care acestea le primesc de la unul dintre clientii lor sau le obtin in legatura cu acestia in cursul evaluarii situatiei juridice a clientului in cadrul unor proceduri judiciare sau al indeplinirii obligatiei de aparare sau de reprezentare a clientului in proceduri judiciare sau in legatura cu aceste proceduri, inclusiv de consiliere juridica privind initierea sau evitarea procedurilor, indiferent daca aceste informatii sunt primite sau obtinute inaintea procedurilor, in timpul acestora sau dupa acestea.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazurile in care persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) si f) cunosc faptul ca activitatea de consiliere juridica este furnizata in scopul spalarii banilor sau al finantarii terorismului sau atunci cand stiu ca un client doreste consiliere juridica in scopul spalarii banilor sau al finantarii terorismului.
(5) in cazul entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) si f), raportarile se fac catre Oficiu si se notifica structurile de conducere ale profesiilor liberale asupra transmiterii rapoartelor de tranzactii suspecte.(6) Sunt exceptate de la obligatiile de raportare prevazute la art. 7 alin. (1)urmatoarele operatiuni derulate in nume si pe cont propriu: intre institutii de credit, intre institutii de credit si Banca Nationala a Romaniei, intre institutii de credit si Trezoreria Statului, intre Banca Nationala a Romaniei si Trezoreria Statului, precum si operatiunile de vanzari efecte numismatice si preschimbare bancnote deteriorate sau iesite din circulatie, efectuate de Banca Nationala a Romaniei.
(...)
Prezenta lege transpune:
– Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului si a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 141 din 5 iunie 2015;
si– Directiva (UE) 2016/2.258 a Consiliului din 6 decembrie 2016 de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste accesul autoritatilor fiscale la informatii privind combaterea spalarii banilor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 342 din 16 decembrie 2016.Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art. 147 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
La inventariere s-a constatat o lipsa de stoc marfa neimputabila. Stocul provine din achizitii intracomunitare si nu este asigurat. Se ajusteaza tva aferenta stocului lipsa? (635 = 4426) Cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o opinie privind cota de TVA aplicabila pentru livrarea bateriilor de stocare in cazul sistemelor fotovoltaice hibride achizitionate de persoanele fizice pentru locuinte, in conditiile in care se cunosc urmatoarele informatii:
- bateriile functioneaza pe sistemul off-grid doar daca este montat un echipament suplimentar (back-up box) care permite functionarea bateriei atunci cand nu este curent in retea;
- bateriile functioneaza pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem o firma ce avem cod CAEN 5320. In urma activitatii desfasurate au rezultat niste deseuri de carton si hartie ce dorim sa le vindem unei firme specializate in distrugerea lor.
Ca urmare, suntem nevoiti sa emitem o factura fiscala cu doua linii distincte, una pentru deseuri si una pentru taxa de mediu.
Cum trebuie sa apara exact scris pe factura fiscala pentru fiecare linie in parte, respectiv cea a deseurilor si cea a taxei de mediu de 2%?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate (SRL) primeste de la un furnizor extern (SUA) o factura pe care este trecut la beneficiar adresa de e-mail, adresa societatii corect dar sunt omise denumirea si CUI-ul acesteia. Se solicita o noua factura care sa cuprinda si aceste elemente. Se poate deconta factura pe costurile societatii avand in vedere faptul ca, desi s-a solicitat acest lucru, inca nu s-a primit raspuns? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Monografie contabila SGR-comerciant
Suntem un magazin care preluam manual ambalajele SGR.
O parte din clienti doresc restituirea valorii garantiei in numerar iar o alta parte doresc vouchere.
Intrebare:
Putem emite vouchere si ce trebuie sa contina acestea?
Care este monografia contabila in cazul emiterii de vouchere, dar si in cazul in care primim vouchere si le prechimbam in numerar sau le folosim...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Avem urmatoarea situatie: 3 societati (A, B si C) au acelasi asociat unic, o persoana juridica nerezidenta (Z). La data de 31.12.2023, societatile A si B sunt platitoare de impozit pe profit, ambele avand cifre de afaceri de peste 1 milion de EUR, iar cea de-a 3 a societate (societatea C) platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, inregistrand la 31.12.2023 o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 EUR. In anul 2024 va deveni si societatea C platitoare de impozit pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<