Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, o Brosura care contine noutatile aduse de Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.
Noutati aduse prin Legea 126/2024
In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cauze de reducere a pedepselor pentru o serie de infractiuni.
In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cauze de reducere a pedepselor pentru o serie de infractiuni.
De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in Anexa la Legea nr. 241/2005.
In conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 241/2005, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda stabilirea cu rea-credinta de catre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensari datorate bugetului general consolidat.
De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda asocierea in vederea savarsirii faptei prevazute la alineatul anterior.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
a) ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
b) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
c) evidentierea, in actele contabile, in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
e) executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice;
f) sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
g) substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala;
h) folosirea de catre contribuabil, cu rea-credinta, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in vederea crearii aparentei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor/serviciilor;
i) utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.
Daca prin faptele prevazute la art. 9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
Daca prin faptele prevazute la art.9 alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca pana la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste. in acest caz, organele competente nu sesizeaza organele de urmarire penala.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca pana la primul termen de judecata prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceste conditii este de pana la 1.000.000 euro inclusiv, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda. in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, daca ulterior primului termen de judecata si pana la judecarea definitiva a cauzei prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plata efectiva, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc cu o treime. Prejudiciul se va determina in temeiul unei expertize de specialitate. Suspectul sau inculpatul au dreptul de a participa la efectuarea expertizei. Dispozitiile art. 172 - 180 din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator. Despre dispunerea expertizei va fi incunostintat suspectul sau inculpatul, persoana fizica sau persoana juridica, prin reprezentant, dupa caz, dandu-i acestuia timpul necesar pentru exercitarea deplina a drepturilor sale procesuale.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea nr. 241/2005, in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute la art. 61, 8 sau 9, prin care s-a cauzat un prejudiciu care nu depaseste 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, daca in cursul urmaririi penale prejudiciul cauzat majorat cu 25% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul procedurii camerei preliminare sau al judecatii, pana la pronuntarea unei hotarari in prima instanta, acelasi prejudiciu majorat cu 50% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala. Daca in cursul judecatii in apel, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, acelasi prejudiciu majorat cu 100% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, prin plata efectiva, fapta nu se pedepseste, aplicandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura penala.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (4) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile art. 10 se aplica tuturor inculpatilor chiar daca nu au contribuit la acoperirea prejudiciului prevazut la alin. (1) si (2) ale art. 10.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (5) din Legea nr. 241/2005, daca persoana care a savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 61, 8 sau 9 aduce la cunostinta organelor de urmarire penala sau a organelor fiscale infractiunea comisa, in timp ce aceasta se afla in derulare sau in termen de cel mult un an de la data epuizarii activitatii infractionale si mai inainte ca organele de urmarire penala sa fi fost sesizate cu privire la aceasta si, ulterior, inlesneste aflarea adevarului si tragerea la raspundere penala a unuia sau mai multor participanti la comiterea infractiunii, limitele speciale se reduc la jumatate.
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 241/2005, dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) ale art. 10 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de prezenta lege intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1) sau (2).
Sursa: ANAF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificari aduse Legii 241/2025 prin LEGEA 126/2024 privind combaterea evaziunii fiscale. Tabel comparativArticole similare
Cum influenteaza presiunea fiscala mediul autohton de afaceri?3 masuri fiscale importante, in vigoare de la 1 iulie 2024Nou acord incheiat un acord pentru COMBATEREA EVAZIUNII FISCALECodul Fiscal 2010 TITLUL VII - Capitolul I^1*) - Regimul accizelor armonizateLegea 125/2023. Cum a fost completata legea privind evaziunea fiscala din domeniul TVAUltimele articole
Proiect OUG: Finantele propun noi exceptii de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat electoniceFacilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?Proiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasicANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Modificari aduse sistemului E-TVA prin OUG 87/2024Articole similare
NOUTATI FISCALE: Ordinul nr. 588/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 300OUG 168/2022. 3 NOUTATI FISCALE cu aplicabilitate din 1 ianuarie 2023Buletin informativ ANAF: 5 NOUTATI FISCALE, publicate in Monitor la final de iunie 2023NOUTATI FISCALE publicate in Monitorul Oficial. Acte normative importante din februarie 2017Buletin informativ ANAF: NOUTATI FISCALE publicate in Monitorul Oficial in perioada 27 iunie-7 iulie 2022Ultimele articole
NOUTATI FISCALE 2025. Ce modificari apar in privinta TVAGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVALista seminariilor web pentru octombrie 2024. Care sunt cele 7 teme propuseBuletin informativ ANAF: NOUTATI FISCALE publicate la final de septembrie 2024Buletin ANAF. 5 NOUTATI FISCALE publicate in Monitor in luna mai 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"