keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Proiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasic

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 31 Iul. 2024
Proiect: Finantele introduc numarul de identificare digitala, alternativ CNP-ului clasic
Tags: modificarea codului de procedura fiscala, numar de identificare digitala

Finantele modifica Codul de procedura fiscala pentru imbunatatirea capacitatii operative a ANAF in prevenirea si combaterea fenomenelor de neconformare. Printre schimbari se numara si introducerea numarul de identificare digitala, alternativ clasicului CNP.

Ministerul Finantelor pune in dezbatere publica actul normativ prin care aduce o serie de modificari si completari Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru adaptarea legislatiei fiscale, astfel incat gradul de colectare si conformare la plata sa creasca.

Modificarile Codului de procedura fiscala au facut obiectul discutiei ample de luni, 29 iulie 2024, dintre Ministrul Finantelor, Marcel Bolos si reprezentantii mediului de afaceri, dintre care amintim: Asociatia Romana a Bancilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, CECCAR, ACHAM, Consiliul Investitorilor Romani si Consiliul Investitorilor Straini.

La finalul intalnirii, cele doua parti au stabilit un termen de 20 de zile pentru transmiterea de propuneri din partea mediului de afaceri pentru eventuale modificari ale proiectului de act normativ.

Efectul sinergic al tuturor masurilor pe care le implementam pentru a tine sub control evaziunea fiscala va fi vizibil in contul de executie bugetara. Din experienta noastra, in combaterea evaziunii fiscale si avand in vedere mecanismele pe care le implementam, am constatat ca trebuie sa gestionam problema din mai multe directii, pentru a monitoriza si reveni la normalitate. Proiectele noastre de digitalizare converg spre obiectivul general de reducere a gap-urilor la diverse categorii de impozite si taxe. Toate statele care au aplicat astfel de proiecte de digitalizare au obtinut rezultate semnificative. Toate aceste masuri ne vor ajuta sa valorificam mai bine creantele bugetare, sa reducem cat mai mult sarcina fiscala de pe umerii contribuabililor si astfel sa generam finantari consistente pentru asigurarea marilor servicii publice”, subliniaza Marcel Bolos.

Principalele modificari vizeaza:

Introducerea numarului de identificare digitala, alternativ CNP-ului

Se propune utilizarea de catre persoanele fizice a unui numar de identificare digitala, ca o alternativa la CNP, pentru functionarea corecta a sistemelor digitale care solicita utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand numarul de identificare digitala in locul CNP-ului.

Acordarea esalonarii la plata in forma simplificata, inclusiv pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa, in anumite conditii

Se propune ca in categoria obligatiilor fiscale ce pot face obiectul esalonarii la plata in forma simplificata sa fie reincluse cele cu retinere la sursa. In fapt, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordarii esalonarii la plata in forma simplificata pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa.

Aceasta masura a afectat mediul de afaceri care s-a aflat in dificultate financiara temporara, astfel ca prin proiectul de act normativ se propune sa se poata include in esalonarea la plata in forma simplificata si obligatiile fiscale cu retinere la sursa, cu conditia achitarii unui procent de cel putin 15% din cuantumul obligatiilor bugetare cuprinse in certificatul de atestare fiscala.
Aceasta masura are in vedere obtinerea unor rezultate cat mai avantajoase, ?inand seama atat de interesul legitim si imediat al creditorului, cat si de drepturile si obliga?iile debitorului.

Posibilitatea platii obligatiilor fiscale in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligatiilor fiscale s-a propus oferirea posibilitatii contribuabililor/platitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligatiilor, respectiv in contul unic sau in conturile de venituri bugetare aferente fiecarui tip de obligatie fiscala.

Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentantii legali/desemnati ai mediului de afaceri, pentru informarea periodica privind situatia fiscala

Se propune ca, in relatia cu ANAF, contribuabilii/platitorii inrolati in SPV sa trimita prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.

De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentantii legali/desemnati pot sa-si dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de catre organul fiscal, in vederea achitarii obligatiilor fiscale pe care contribuabilii/platitorii le datoreaza.

Totodata, prin manifestarea optiunii de plata recurenta, contribuabilii/platitorii sunt de acord, ca la implinirea termenelor de plata, sa fie debitat contul bancar in limita sumelor aferente achitarii obligatiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse in graficele de esalonare, precum si a altor obligatii care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata acordate.

Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate si confiscate

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitatie, avand drept scop, pe de o parte, flexibilizarea conditiilor de participare la licitatie, iar pe de alta parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitatii bunurilor prin platforme specializate, precum si pentru digitalizarea activitatii de organizare a licitatiilor prin platforma on-line. in fapt, prin PNRR este finantat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitatii electronice, care are in vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizari mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de alta parte, de valorificare printr-o procedura transparenta si concurentiala, astfel incat pretul bunurilor valorificate sa creasca.

Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra conturilor bancare

Se propune micsorarea plafoanelor existente in vigoare privind operatiunile de incasari si plati in cazul debitorilor care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti, pana la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, avand in vedere gradul scazut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului ca lichiditatile financiare ale acestora nu se ruleaza prin conturile bancare.

In acest sens, contribuabilii prevazuti la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care au infiintate popriri bancare, efectueaza operatiunile de incasari si plati in numerar in urmatoarele conditii:

  • in cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
  • in cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
  • in cazul celorlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incaseaza in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei si efectueaza plati catre acestea in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

Proiectul de act normativ este publicat la rubrica Transparenta decizionala.


Sursa: Min. Finantelor

 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016