keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

e-Factura: Ghid Complet pentru 2024

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 02 Aug. 2024
e-factura-ghid-complet
Tags: e-factura, ghid e-factura

Daca pana acum contabilii, administratorii firmelor sau alte persoane care se ocupau de completarea si transmiterea diferitelor documente ale companiilor catre stat erau obisnuiti sa foloseasca metoda clasica, cu hartie si pix, a venit momentul ca acestia sa uite de ele pentru ca a inceput trecerea la sistemul E-Factura.

In acest articol va oferim un ghid complet pentru a intelege cum functioneaza si cum trebuie sa utilizati acest sistem introdus inca din iulie 2022 de Guvern.

Ce urmareste statul prin acest sistem:

  • reducerea fenomenelor de frauda si evaziune fiscala;
  • dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF - Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire.

 

1.1 Ce este e-Factura?

 

RO e-Factura este un sistem de facturare electronica pus la dispozitie de Ministerul Finantelor, care permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor electronice prin intermediul serverului ANAF. 

 

1.2 Importanta e-Facturii pentru contribuabili

 

Implementarea facturarii electronice contribuie la sporirea transparentei, la monitorizarea precisa a tranzactiilor si la raportarea in timp real catre autoritatile fiscale. De asemenea, ofera avantajul unei inregistrari precise si verificabile a tranzactiilor comerciale, simplificand procesele de verificare si audit.

 

2. Implementarea e-Facturii

 

Implmentarea e-Facturii s-a inceput inca din 1 iulie 2022, cand sistemul trebuia folosit doar de comerciantii din urmatoarele sectoare: legume, fructe, ape minerale, bauturi alcoolice, constructiile noi, nisip, pietris, imbracaminte si incaltaminte.

Aceste bunuri au fost considerate ca produse cu risc fiscal ridicat, adica produse la a caror comercializare exista risc ridicat de frauda si evaziune fiscala. 

2.1 Calendarul implementarii

 

Implementarea E-Factura a fost posibila inca din anul 2021, asa cum a fost prevazut in cadrul OUG 120/2021. Sistemul national de facturare electronica, E-Factura, NU era obligatoriu si se putea folosi, conform OUG 120/2021, doar pentru relatia dintre firme si autoritatile statului (B2G).

 

OUG 130/2021 aduce modificari si aproba, de la 1 aprilie 2022, utilizarea sistemului si in relatia firmelor cu partenerii de afaceri (B2B). Furnizorii vor putea transmite facturile pentru produsele cu risc fiscal comercializate in relatia B2B incepand cu aprilie 2022, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

 

Legea 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022.

 

Astfel, pentru livrarile si/sau prestarile realizate de operatori economici catre autoritati publice ( relatia B2G), va fi obligatorie, incepand cu 1 iulie 2022, emiterea unei facturi electronice si transmiterea acesteia prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura in format .xml, cu respectarea conditiilor impuse de legea actuala. Facturile se transmit beneficiarilor prin Spatiul Privat Virtual. 


In Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023 a fost publicata Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung prin care s-au adus modificari referitoare la facturarea electronica. 


Aceste modificari au ca scop implementarea etapizata a Deciziei de punere in aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a Romaniei sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. 


Decizia permite Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, sa instituie facturarea electronica obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»


Atentie! Prin OUG 69/2024 publicata in MO 582 din 21 iunie 2024, va fie extinsa utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si pentru relatia B2C ( business to consummer). 

 

2.2 Etapele implementarii


Procesul de implementare va fi realizat in doua etape, astfel:

In prima etapa, in perioada 1 ianuarie 2024 - 30 iunie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa raporteze in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura toate facturile emise in relatia B2B si in relatia cu institutiile publice, altele decat cele efectuate in relatia B2G, pentru care exista obligatia utilizarii Ro e-Factura incepand cu data de 01 iulie 2022.


De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania au obligatia, incepand cu 1 ianuarie 2024, sa raporteze in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura toate facturile emise in relatia B2B pentru livrari de bunuri si prestari de servicii care au locul livrarii sau prestarii in Romania.

2. In a doua etapa, incepand cu data de 01.07.2024, emitentii facturilor electronice au obligatia de transmitere a acestora catre destinatari utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din OUG nr.120/2021. 

Incepand cu data de 1 iulie 2024 pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021

 

3. Beneficiile e-Facturii

 

RO e-Factura are nenumarate beneficii atat pentru administratia publica, cat si pentru mediul privat:
 

  • Ofera o imagine de ansamblu, in timp real, asupra executiei bugetare si in urmatoarea etapa, a tranzactiilor in relatia B2B;
  • Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscala;
  • Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme detinute de statele membre ale U.E.;
  • Va asigura posibilitatea participarii in procesul de achizitii publice a oricarei entitati din oricare stat membru al Uniunii Europene;
  • Sistemul va oferi date in timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare si, implicit, asigurarea necesitatii de investitii ale statului roman;
  • Eficienta, predictibilitate si transparenta in cheltuirea banilor de catre institutiile publice;
  • Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF - Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire;
  • Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evolutiei economice, identificarea asimetriilor din economie si implementarea unor politici fiscale pertinente care sa asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
  • Elimina vulnerabilitatile vechiului sistem de facturare pe suport hartie.

 

3.1 Reducerea fraudei TVA

 

Standardizarea sistemului de facturare electronica la nivel international are beneficii semnificative in ceea ce priveste reducerea fraudei TVA la nivel national si are drept principal scop reducerea pierderilor asociate cu evaziunea fiscala.

 

3.2 Sporirea transparentei si monitorizarea tranzactiilor

 

Implementarea facturarii electronice va contribui la sporirea transparentei, la monitorizarea precisa a tranzactiilor si la raportarea in timp real catre autoritatile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public si de a asigura o concurenta echitabila intre contribuabili.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

 

3.3 Simplificarea proceselor de verificare si audit

 

Facturarea electronica ofera avantajul unei inregistrari precise si verificabile a tranzactiilor comerciale, simplificand procesele de verificare si audit. Astfel, tranzactiile respecta reglementarile fiscale si nu sunt supuse manipularilor frauduloase. Prin impunerea facturarii electronice, este eliminat riscul utilizarii facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzactie este inregistrata in mod unic.

 

4. Obligatiile contribuabililor

 

In situatia in care operatorul economic transmite factura electronica in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, destinatarul facturii electronice emise in relatia B2G are urmatoarele obligatii:

   a) sa primeasca si sa descarce factura electronica prin intermediul sistemului national privind factura electronica RO e-Factura;

   b) sa prelucreze factura electronica;

   c) sa verifice legalitatea, conformitatea si regularitatea facturii electronice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

 

4.1 Raportarea facturilor in sistemul RO e-Factura

 

Toate persoanele impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, au obligatia sa foloseasca E-Factura. 

 

In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea structurii facturii electronice. 

 

Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G,  astfel:

   a) in situatia operatorilor economici stabiliti in Romania;

    b) in situatia in care operatorii economici nestabiliti in Romania, opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

Atentie! Conform Legii 296/2023, chiar si operatorii economici care sunt persoane impozabile nestabilite (dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania) au obligatia, incepand cu 1 ianuarie 2024, sa raporteze in sistemul toate facturile emise in relatia B2B, pentru livrari de bunuri si prestari de servicii care au loc in Romania.

 

4.2 Exceptii de la obligatia utilizarii sistemului
 

Exceptii E-Factura in relatia B2B:

  • livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:

  • livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 266 alin. (2) si, respectiv, art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania conform art. 319 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Exceptii E-Factura in relatia B2G:


Raportarea nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau in cazul in care atribuirea si executarea contractului de achizitie publica au necesitat impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.

Fac exceptie de la transmiterea in E-Factura si facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

4.3 Termenele de transmitere a facturilor

 

Termenul-limita pentru transmiterea facturilor prevazute in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

5. Sanctiuni pentru nerespectarea reglementarilor

 

Totodata, primirea si inregistrarea de catre destinatari - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, a unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2B, fara a fi transmisa prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, constituie contraventie si se sanctioneaza cu  o amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii. Cu aceeasi amenda se sanctioneaza si emitentul facturii.

 

5.1 Amenzi pentru intarzierea transmiterii facturilor

 

Nerespectarea termenului limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

 

5.2 Perioada de gratie pentru implementare


Prin exceptie, in perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura nu se sanctioneaza.
 

6. Procedura de emitere si receptie a Facturilor Electronice

 

In continuare vom vedea care este procedura de emitere si receptie a Facturilor Electronice.

 

6.1 Emiterea facturilor electronice


Pentru utilizarea si accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul Privat Virtual (SPV).

Pentru inregistrarea in Spatiul Privat Virtual operatorii economici pot accesa informatiile disponibile pe site-ul ANAF.

1. Pentru a primi atentionari la adresele de e-mail completate in SPV trebuie sa fie exprimata optiunea in acest sens. Aceste atentionari sunt trimise in situatia in care utilizatorul nu a descarcat documentul in termen de 24 ore de la publicarea in SPV. 

De asemenea, informatii suplimentare privind inregstrarea in SPV sunt disponibile pe canalul de Youtube al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

2. Emiterea/transmiterea unei facturi in format XML se poate realiza prin doua metode:

I. Servicii web - utilizarea unei aplicatii proprii, prin interconectarea cu sistemul RO eFactura folosind o serie de micro-servicii expuse sub forma unei API (Application Programming Interface);

II. Incarcare web - utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor. 

Dupa completarea informatiilor solicitate de aplicatie, referitoare la Informatii generale, Detalii vanzator, Detalii cumparator si informatii despre Produs, se poate accesa sectiunea Recapitulare care este precompletata pe baza valorilor inregistrate anterior si unde sunt furnizate informatii referitoare la Detalierea TVA, prin agregarea acesteia pe tipuri de cote, si unde sunt prezentate Totalurile Generale la nivelul documentului.

In situatia in care toate informatiile sunt corecte, se acceseaza sectiunea Generare Factura, care reprezinta ecranul final al aplicatiei, unde este inclus butonul Generare factura, care faciliteaza descarcarea pe statia locala a fisierului XML.

Pe portalul https://mfinante.gov.ro se regaseste si instrumentul Validare XML factura ce faciliteaza verificarea facturii, indiferent daca aceasta a fost generata utilizand aplicatia pusa la dispozitie de Ministerul Finantelor sau daca a fost generata utilizand o aplicatie proprie.

Dupa incarcarea fisierului XML in sistemul RO e-Factura, prin upload din calculatorul propriu se va apasa butonul Valideaza, dupa care se va astepta, astfel incat aplicatia sa ofere un raspuns pentru fisierul incarcat.

Transmiterea facturii

In vederea transmiterii facturii trebuie sa fiti inregistrati in Spatiul Privat Virtual si sa va autentificati pe portalul www.anaf.ro, prin accesarea butonului Autentificare cu certificat.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

Dupa autentificarea in Spatiul Privat Virtual, se selecteaza optiunea Trimitere factura din meniul Factura electronica. Dupa alegerea optiunilor din listele puse la dispozitie in campurile Sintaxa XML (predefinit pentru standardul UBL) si CIF factura (se specifica CIF vanzator, avand in vedere ca un utilizator poate avea drepturi de utilizare pentru mai multe Coduri de identificare fiscala) se va apasa butonul Choose File si se va alege fisierul XML salvat pe calculatorul personal si se apasa butonul Transmitere XML Factura.

Aplicatia va intoarce un raspuns cu privire la incarcarea cu succes a fisierului („fi?ierul a fost transmis cu succes ?i urmeaza a fi prelucrat”) si va emite un ID (index de incarcare) prin intermediul caruia va putea fi verificat statusul transmiterii facturii. Acest ID se va copia in campul „Verificare stare fi?ier transmis anterior”, dupa care se va apasa butonul „Verifica”, la scurt timp afisandu-se un mesaj de instiintare care atesta prelucrarea facturii. Sistemul RO e-Factura atribuie automat un numar de identificare, denumit „Index de incarcare”, utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului. Atentie! Fisierele valide vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pentru o perioada de 60 zile de la momentul publicarii in sistem.

 

6.2 Receptia facturilor de catre destinatari

 

Pentru descarcarea unei facturi se acceseaza sectiunea „Factura electronica – Raspunsuri factura”, se selecteaza CIF-ul si numarul de zile pentru care doreste sa se afiseze raspunsurile si se apasa butonul „Obtine raspunsuri”. 

 

Dupa afisarea listei cu facturi incarcate, utilizatorul va apasa butonul „Descarca” din dreptul facturii care prezinta interes.

Pentru o vizualizare facila fisierul XML poate fi transformat intr-un fisier PDF cu ajutorul aplicatiei Transformare XML in PDF. In cadrul acesteia se incarca fisierul XML si se vor apasa, pe rand, butonul incarca si butonul Descarca.

Arhivarea fisierelor xml

Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul RO eFactura. Fisierele corespunzatoare facturii electronice in format XML si mesajele de eroare sunt disponibile in sistem pentru descarcare 60 zile de la momentul publicarii in sistem, iar ulterior vor fi arhivate electronic si eliberate la cerere.

Modalitatea de solicitare a documentelor mai vechi de 60 zile si de repostare in sistemul national RO e-Factura 

In cazul in care emitentul/destinatarul constata ca exista documente nedescarcate, poate face o solicitare de repostare a documentelor in sistemul RO e-Factura. Aceasta solicitare trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii: 

- Numar index de incarcare (in cazul in care acesta este cunoscut);

- Data documentului – asa cum este comunicata de catre vanzator; 

- Descrierea documentului: numar factura, nume cumparator, cod fiscal cumparator, nume vanzator, cod fiscal vanzator. 

Sistemul aloca automat un numar de inregistrare a solicitarii. Raspunsul la solicitare consta in repostarea in sistem a documentului solicitat si transmiterea unei notificari. Notificarile sunt transmise automat la adresele de mail completate in SPV de catre reprezentantii emitentului/destinatarului, daca a fost exprimata optiunea in acest sens.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

6.3 Validarea si inregistrarea facturilor


Cum se realizeaza validarea facturii electronice de catre sistemul RO e-Factura? 

 

Dupa transmiterea facturii electronice, sistemul RO e- Factura efectueaza urmatoarele operatiuni, in mod automat, asupra fisierului in format XML: 

a) verificari si validari privind structura si sintaxa; 

b) verificari semantice. 

Dupa efectuarea acestor operatiuni se genereaza un mesaj automat de raspuns. 

Pe toata perioada verificarilor automate, emitentul poate interoga in sistem starea fisierului transmis. 

Inregistrarea facturilor

 

Dupa autentificarea in Spatiul Privat Virtual, se selecteaza optiunea Trimitere factura din meniul Factura electronica.

 

Dupa alegerea optiunilor din listele puse la dispozitie in campurile Sintaxa XML (predefinit pentru standardul UBL) si CIF factura (se specifica CIF vanzator, avand in vedere ca un utilizator poate avea drepturi de utilizare pentru mai multe Coduri de identificare fiscala) se va apasa butonul Choose File si se va alege fisierul XML salvat pe calculatorul personal si se apasa butonul Transmitere XML Factura.

 

Aplicatia va intoarce un raspuns cu privire la incarcarea cu succes a fisierului („fisierul a fost transmis cu succes si urmeaza a fi prelucrat”) si va emite un ID (index de incarcare) prin intermediul caruia va putea fi verificat statusul transmiterii facturii. Acest ID se va copia in campul „Verificare stare fisier transmis anterior”, dupa care se va apasa butonul „Verifica”, la scurt timp afisandu-se un mesaj de instiintare care atesta prelucrarea facturii.


Sistemul RO e-Factura atribuie automat un numar de identificare, denumit „Index de incarcare”, utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

Atentie! Fisierele valide vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pentru o perioada de 60 zile de la momentul publicarii in sistem.

 

7. Exceptii si situatii speciale
 

Exista si situatii speciale in cadrul E-Factura, in privinta livrarilor de bunuri in afara U.E, dar si in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri.

 

7.1 Livrarile de Bunuri in afara Uniunii Europene
 

Serviciul de transport bunuri prestat in beneficiul unei persoane impozabile care are sediul activitatii economice in afara teritoriului Romaniei, fie pe teritoriul unui stat membru, fie pe teritoriul unui stat tert este neimpozabil in Romania. 

 

Serviciul este neimpozabil in Romania deoarece locul prestarii nu se considera a fi in Romania, ci in statul pe teritoriul caruia beneficiarul isi desfasoara activitatea economica. In acest caz, sunt aplicabile prevederile regulii generale de la art. 278 alin. (2) din Codul Fiscal, cunoscuta sub denumirea B2B (business to business) conform careia  locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul acestora.
 
Facturile emise pentru aceste servicii sunt exceptate de la obligatia transmiterii de catre emitentul facturii in sistemul RO e-factura. In acest context, se tine cont de prevederile art. LIX  din Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, alin. (4) lit. b) prin care se modifica prevederile O.U.G. nr. 120/2021 sunt exceptate de la obligatia transmiterii facturii prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

 

7.2 Livrarile Intracomunitare de Bunuri

 

O societate efectueaza livrari intracomunitare si exporturi de bunuri care sunt incadrate in categoria produselor cu risc fiscal ridicat, potrivit Ordinul Presedintelui ANAF nr.12/2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B (OPANAF nr. 12/2022) si prestari de servicii, de manopera asupra unor bunuri cu risc fiscal ridicat, primite spre prelucrare pe teritoriul României de la parteneri nerezidenti. 

 

Intrebare: Exista obligatia transmiterii facturii in sistemul electronic RO e- Factura, in situatia descrisa, respectiv in situatia in care cumparatorul este un operator economic nerezident? 

Raspuns: In cadrul tipului de relatie B2B, obligatia transmiterii facturii in sistemul national RO e-Factura, incepând cu data de 1 iulie 2022, intervine doar in conditiile in care facturarea vizeaza livrari de bunuri (nu prestari de servicii), iar bunurile sunt considerate cu risc fiscal ridicat, incadrare realizata in baza reperelor mentionate in anexa la OPANAF nr. 12/2012. 

 

7.3 Situatiile Prevazute de art.6 din OUG nr.120/2021

 

Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice

 

Prevederile prezentului capitol nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau in cazul in care atribuirea si executarea contractului de achizitie publica au necesitat impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
E-Factura! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii, AICI»

Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016