Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


In contextul utilizarii obligatorii a sistemului RO e-Factura, pot aparea situatii in care facturile nu sunt vizibile in SPV din cauza unor erori de emitere, cum ar fi utilizarea unui cod fiscal gresit. Acest articol explica implicatiile fiscale si juridice ale unei astfel de greseli si ofera solutii practice pentru remedierea situatiei, conform legislatiei in vigoare.
Avem acest caz concret. Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala?
Cuprins
Facturi emise pe codul secundar
Factura emisa pe codul fiscal al sediului secundar nu este considerata transmisa corect in sistemul RO e-Factura, intrucat acest cod nu este inregistrat ca destinatar valid in sistem. In consecinta, factura nu apare in Spatiul Privat Virtual (SPV) al societatii, ceea ce confirma ca nu a fost recunoscuta de platforma ANAF ca fiind transmisa catre beneficiarul real.
Ce trebuie sa stiti din punct de vedere juridic si fiscal
Din punct de vedere juridic si fiscal, factura emisa gresit nu produce efecte fiscale valide, intrucat nu este emisa pe numele real al beneficiarului (cel cu CUI-ul unic) si nu respecta cerintele articolului 319 alin. (20) din Codul fiscal, care impune ca factura sa cuprinda numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei impozabile care primeste bunurile sau serviciile.
Ce se intampla cu cheltuiala si deducerea TVA-ului
In aceasta situatie, beneficiarul (societatea dumneavoastra) nu poate inregistra factura ca document justificativ de cheltuiala deductibila si nici nu poate deduce TVA-ul aferent, chiar daca serviciul a fost prestat efectiv. Articolul 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal prevede expres ca dreptul de deducere a TVA exista numai daca persoana impozabila detine o factura emisa in conformitate cu prevederile articolului 319.
Cum puteti remedia situatia
Singura cale corecta de remediere este stornarea facturii emise eronat si refacturarea corecta catre CUI-ul unic al societatii beneficiare.
Ce spune ANAF in privinta refuzului unei facturi
Cum procedam in cazul facturilor incarcate de furnizor pe SPV? Nu sunt complete si beneficiarul le refuza. Este suficient un refuz inscris pe email sau este obligatoriu sa trimitem mesaj prin SPV pe linia facturii primite?
ANAF: In cazul refuzului, clientul nu va inregistra o factura, insa furnizorul este obligat sa o storneze prin SPV, iar clientul nu va inregistra nici stornarea din moment ce a refuzat factura. Daca factura este emisa pe numele dumneavoastra, ii trimiteti mesaj ca nu este corecta, iar furnizorul va trimite factura de corectie.
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
Ce trebuie sa stiti despre transmiterea facturilor in e-Factura
La art. 4 alin. (7)-(10 ) din OUG 120/2021, se precizeaza ca:
(7) Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura conform procedurii prevazute la art. 3 alin. (4). Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.
(8) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
(10) Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 dinLegea nr. 227/2015
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Expert contabil din 2007 Experienta in: contabilitate financiara, impozit pe profit, impozit venit si contributii sociale obligatorii, TVA, state de salarii, REVISAL, completare registre obligatorii societati comerciale, resurse umane, gestiune imobilizari, intocmire situatii financiare anuale si semestriale, consultanta manageriala si fiscala, interpretarea fisei de platitor obtinuta de la A.N.A.F., intocmire declaratii lunare in vederea depunerii la A.N.A.F. si la alte autoritati, spre exemplu Autoritatea Fondului de Mediu, declaratia lunara Intrastat pentru tranzactii intracomunitare, consiliere vis-a-vis de documentarea dosarului de depus la ONRC pentru diverse mentiuni (deschidere punct de lucru, adaugare coduri CAEN, prelungire sediu social sau sedii secundare, prelungire mandat administrator etc.)
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"